Jump to content

Photo

Flytt!


  • Please log in to reply
19 replies to this topic

#1 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 25 October 2013 - 11:30

Sci-Fi Nytt flyttar till nytt webhotell. Detta kommer troligtvis att ske någon gång i helgen (med DNS-ändringar och annat elände naturligtvis).

 

Skall försöka göra det under natten så att ni inte störs alltför mycket, men upptäcker ni att forumet är stängt för flytt så vet ni varför.. ;)


//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#2 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 25 October 2013 - 14:39

Alright! :) Tack för heads-up:en.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#3 stoffe

stoffe

    Senior Commander

  • Members
  • 291 posts
  • Gender:Male

Posted 25 October 2013 - 19:25

Trodde du skulle flytta till Stockholm :)


ಠ_ಠ

#4 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 25 October 2013 - 23:52

Jag trodde också att du skulle lämna metropolen Ludvika bakom dig och sälla dig till nya jaktmarker. ;)

 

Bra att du gav oss en notis om flytten så att man vet om varför forumet eventuellt kan ligga nere.

 

Om jag inte minns helt galet så ligger SFN och TVL på samma server nu. Betyder det att TVL följer med? Skaffar en egen? Eller är det dags att ta fram gravölen?



#5 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 26 October 2013 - 11:59

Haha. Jag börjar med SFN för att se om flytten går bra...

 

Tv-land ja. den är ju rätt så död (vilket är ironiskt med tanke på att den var bra mycket större än SFN en gång i tiden). Jag är inne några gånger i veckan för att se om nåt händer iaf. Vi får se vad som händer med den.. ;)


//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#6 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 26 October 2013 - 22:27

Det lustiga är att TVL dog ut så snabbt och att nästan alla användare försvann över en natt. Lite överdrivet, men det gick snabbt i alla fall. Undrar var alla tog vägen för att diskutera tv-serier och annat.

 

Jag hoppas att flytten av SFN ska gå smärtfritt och inte orsaka dig en massa merarbete. :)



#7 GaterGirl

GaterGirl

    never bore your audience

  • Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Gender:Female
  • Location:In your computerscreen
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 27 October 2013 - 10:49

det var väl ganska mycket ungdomar på tvl, kanske fullt upp med studier?


Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#8 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 27 October 2013 - 11:13

Gissning: Facebook och sånt.

 

Många stora forums har så gott som totaldött. Sist jag var in på DVDforum (eller filmforum eller vad de nu kallar sig idag) och alltomtv så var det visserligen lite aktivitet här och där, men inte alls lika mycket som förr.

 

Och enligt statistiken så gick Tv-lands postningsfrekvens ner under iaf ett och ett halvt år innan det stendog. En annan orsak kan ju vara att kopplingen mellan websidor om specifika TV-serier försvann i och med att dessa websidor dog ut.


//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#9 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 27 October 2013 - 13:50

Mmm. Fejjan och Twitter påverkar nog många forum vi är nog inte många som vill hålla oss borta från dom kvarteren.

 

Utav vad jag minns av TVL-tiden så tror jag Peak har rätt i att den stora förändringen där serie-specifika tavlor/forum försvann antagligen var spiken i kistan. Troligtvis så var det just den detaljen som höll TVL uppe sista tiden.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#10 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 27 October 2013 - 20:01

Jag håller med. Jag tillochmed skrev det när de serie-specifika tavlorna försvann att det här kommer ha motsatt effekt och döda TV-Land istället men folk tyckte jag var för negativ. :P

En annan sak som bidrog till det var den såkallade vårstädningen där alla inaktuella tavlor togs bort vilket jagade bort de som fortfarande skrev i dem. När sajten var som störst kan jag förstå att det behövdes men efter att sidan började sjunka in användare så var det bara som att köra iväg de som var kvar. Några av de tavlorna var rätt aktiva. Speciellt de om såpa-serier.

Nu är det typ mest såpa-intreserade som tittar in ibland.


Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#11 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 28 October 2013 - 01:30

Det lustiga är att om många övergav TVL för facebook så undrar man ju hur smidigt det är att diskutera tv-serier och likanande där. I mina ögon känns ett forum bra mycket smidigare för ett sådant ändamål. Och visst var många användare på TVL unga och studerande, men att dom flesta helt skulle tappa intresset för att diskutera tv-serier och liknande framstår som smått overkligt. Kanske att det även påverkade att man gjorde om lite på TVL, men sökte man så hittade man ju ofta det man sökte. Så inte heller det kan vara hela lösningen på gåtan.

 

@Peak: Många av dom aktiva på DVDforum valde att bryta sig loss efter att Mediaprovider hade köpt upp forumet och sajten då dom kände att dessa inte förbättrade eller utvecklade forumet som det var tänkt, läs mer om det här. Man skapade istället Filmfenix med tillhörande forum och rätt många följde med över dit.



#12 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 28 October 2013 - 07:29

Orsaken till att Tv-land tog bort serietavlorna var just för att postningsfrekvensen hade gått ner så pass att det inte längre var motiverat att ha en massa tavlor som det inte postades i. Så personligen så tror jag att resultatet hade blivit densamma även om dessa var kvar på förstasidan.

 

SFN har ju för övrigt aldrig varit stort, men även här har ju postningen gått ner. Dessutom är det väldigt sällan nya personer registerar sig, vilket är lite synd...

 

Nå, ikväll blir iaf flytten av. Hade inte tid i helgen men ikväll tar jag mig tid.


//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#13 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 28 October 2013 - 08:55

@Garm: FilmFenix har en jäkligt snygg logga måste jag säga! :) Synd att man kör på det blåa standardtemat för forumet bara - hade varit kuligare om forumet matchade resten av siten.

 

@Peak: Lite trist, men jag är glad att SFN inte är helt stendött iaf. :)


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#14 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 28 October 2013 - 14:22

Samma här. Jag är extremt tacksam att SFN är kvar även då medlemmar verkar ta längre och längre paus från forumet. Men då jag aldrig trodde att TV-Land skulle falla (eller mitt gamla hak TV-Galen) så känns det hela ändå en aning obehagligt.

Om inte annat lär väl iallafall XC och jag vara kvar. ;) :P


Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#15 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 28 October 2013 - 16:19

Järngänget ... är det du och jag det? :D :)

 

BTW, appropå paus, någon som hört något från Georgia? Känns som om hon har varit borta ett tag nu.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#16 GaterGirl

GaterGirl

    never bore your audience

  • Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Gender:Female
  • Location:In your computerscreen
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 28 October 2013 - 21:38

Går in här varje dag, lurkar mest. Skriver någon gång ibland.

 

Inte hört ett pip.


Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#17 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 28 October 2013 - 22:35

Järngänget ... är det du och jag det? :D :)

Vi verkar vara de ända som aldrig tar paus från forumet så vi är nog det. ;) :D
 

BTW, appropå paus, någon som hört något från Georgia? Känns som om hon har varit borta ett tag nu.

Tänkte också på henne. Hon har varit borta jättelänge nu.


Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#18 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 30 October 2013 - 17:51

Jag misstänker att G fastnat totalt i spelarvärlden :D

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#19 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 30 October 2013 - 18:37

Just det. Hon började ju spela WoW. :P


Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#20 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 30 October 2013 - 20:53

Precis! :D

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.