Jump to content

Photo

Fantomen nr. 7 – 2005


  • Please log in to reply
24 replies to this topic

#1 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 23 March 2005 - 18:21

I den avslutande delen av denna pentalogi så möter vi först Fantomen, Diana och tvillingarna när de ska ha picknick på Eden (suck!). Men familjelyckan avbryts abrupt när Eden byter skepnad; växterna förmultnar, Kit blir uppäten av en vithaj, de fredliga kattdjuren vill ha Diana till middag och Gorillan Baldy anfaller Fantomen. I nästa scen så ligger Fantomen avsvimmad inne på president Luagas kontor, han hann alltså inte skjuta Luaga. Därefter ringer Luaga till Dr.Axel och berättar vad som hänt, vilket han senare framför till Diana, Guran och tvillingarna (som i allra högsta grad är vid liv). Luaga följer med Fantomen i ambulansen till Dr. Axel.

Fantomen vaknar åter upp i en drömvärld och ser sin anfader som vill påminna honom om eden; men Fantomen bara kastar iväg dödskallen, lägger skulden på sin anfaders ed för familjens död. Anfadern visar in honom i en portal med ett vitt ljus. När han träder är han i Sofala, den sista hamn som Kapten Walker la till vid innan katastrofen. Fantomen försöker förgäves under namnet Palmer avråda sin förfader från att lita på Singhs lots Chagga. Som hämnd övermannar Chaggas män Fantomen och spärrar in honom i en brunn. Självfallet lyckas han ta sig ut och hinner i kapp sin förfaders skepp och hinner varna för Chaggas förräderi. Men Fantomens inser snabbt att det inte är så lätt att ändra historien; en storm för skeppet mot Bengaliska viken där Singhs flotta väntar. Han blir vittne till när förfadern blir nedhuggen av Singh och möter därefter samma öde.

I nästa scen blir allt svart. Dr Axel har plockat ut kulan men Fantomen har ingen puls..men med hjälp av adrenalin och elchocker får de liv i honom. När han vaknar upp är det återigen en drömvärld. Fantomen beklagar sig för sin anfader att han misslyckades att ändra historien, han ser ingen mening i att bekämpa ondskan längre…anfadern pekar på en ytterligare port.

När Fantomen går in har han jeans och t-shirt på sig, befinner sig i en vanlig villa. In stormar kravallutrustad polis med Singmärket. De påstår att Kit Walker är anställd på inrikesdepartementet och att han har en minut på sig att lämna sitt hus. President Luaga har lagt ut förvaltningen av landet på det privata bolaget Singh Corporation. Sista bilden visar när Kit, Diana och tvillingarna föses ut på gatan och beklagar att inget kan stoppa Singh Corporation.

Slutscenen när han vaknar upp på riktigt stämmer nästan exakt in i min förutsägelse förutom blommor och choklad. Tvillingarna, Diana, Guran och Luaga står omkring Fantomens sjuksäng och ler glatt. Allt har bara varit en ond dröm, det enda som varit sant är attacken mot Singhs fäste.

Det var det hela, allting återgår till det normala. Redaktionen var inte redo för någon förändring såvida den inte inträffade i Fantomens drömvärld. Helt ska jag inte döma ut det här projektet, I det stora hela en intressant intrig med många chockerande bilder som visat på en totalt nedbruten Fantom som tvivlar på sig själv och sin livsuppgift. Tecknarna har gjort ett riktigt bra arbete; framförallt Paul Ryan och Hans Lindahl. Däremot är jag besviken på hur vissa tecknare framställer Singh-piraterna. Under 70 och 80:talet framställdes Singh som ett modernt världsomspännande brottsyndikat i stil med Spectre. De kunde ha respektabla företag som fasad för sin verksamhet, piraterna själva hade antingen vanliga västerländska kläder eller uniform. I ”Förinta Singh” framställs de som några slags talibaner med turban och kroksabel. De är till och med så primitiva att de år 2005 använder gamla 1600:tals kanoner som försvar i fästningen!


I nästa nummer ska Fantomen och Diana vila ut på turistparadiset Pearl Islands..men självfallet så finns Singhs knarksmugglare där. Omslaget som visar Fantomen i ett undervattenslagsmål med en kvinnlig Singhpirat är lite halvporrig med tanke på att tidningen säger sig vara för sju år och uppåt.

Edited by Walker, 23 March 2005 - 19:47.


#2 Robban

Robban

    Commodore

  • Members
  • 1,473 posts
  • Location:Karlstad
  • Interests:Läsa serier och böcker. Se på en massa film. Vara med kompisar, teckna serier, skriva en jäkla massa saker (helst fan-fics men ibland kan jag kläcka ur mig någon orginal story). Lyssna på musik osv.

Posted 23 March 2005 - 19:49

Nu är jag besviken
En serietidning i handen, en glass i munnen och Depeche Mode i stereon = en skön sommarkväll

Chris Claremont, Scott Lobdell, Fabian Nicieza, Grant Morrison och Joss Whedon skriver X-Men BÄST!

"I caught a glimpse now it haunts me"

#3 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 23 March 2005 - 19:52

Nu är jag besviken

<{POST_SNAPBACK}>


På att jag först glömde skriva med spoilervarning, sorry ;)

Eller är du lika besviken som jag över att de fegade ut och inte vågade låta någon dö osv..?

#4 Jazzdevil

Jazzdevil

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,298 posts
  • Location:Sverige
  • Interests:1. Lee Van Cleef<br />2. The Dude<br />3. John Constantine<br />4. Dale Cooper<br />5. Charles Mingus<br />6. Scott Walker<br />7. Frank Miller<br />8. Nancy Sinatra<br />9. Barry Adamson<br />10. Serge Gainsbourg <br />

Posted 23 March 2005 - 20:00

visst är det ett tråkigt slut på något som skulle kunnat bli bra...

men det goda med det onda är att fantis har visat en brutalare sida...kanske får vi se mer av denna sida i framtiden, dessutom har ju redaktionen tänkt till, de kanske inser att det är på tiden att någonting händer...

på tal om ingenting annat, har gamle granberg svarat på ditt brev?

#5 Robban

Robban

    Commodore

  • Members
  • 1,473 posts
  • Location:Karlstad
  • Interests:Läsa serier och böcker. Se på en massa film. Vara med kompisar, teckna serier, skriva en jäkla massa saker (helst fan-fics men ibland kan jag kläcka ur mig någon orginal story). Lyssna på musik osv.

Posted 23 March 2005 - 21:55

Det sistnämnda Walker
En serietidning i handen, en glass i munnen och Depeche Mode i stereon = en skön sommarkväll

Chris Claremont, Scott Lobdell, Fabian Nicieza, Grant Morrison och Joss Whedon skriver X-Men BÄST!

"I caught a glimpse now it haunts me"

#6 Professor Decevio

Professor Decevio

    Senior Commander

  • Members
  • 332 posts

Posted 24 March 2005 - 12:08

Betyder det här att det inte finns någon okänd Singh ledare heller? Eller var den delen sanning?
Professor Decevio är en av karaktärerna i den komiska äventyrsserien "Lonchons Äventyr".

Ha överseende med professorns storhetsvansinne, tack.

Väntar på: Skurkturneringen

#7 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 24 March 2005 - 15:05

Nej Granberg har inte svarat på mitt brev. På ledarsidan i nya numret skriver de att de får många brev skickade till sin hemsida men att de allt för ofta är i stil med "tyckande och funderingar" dvs som mitt brev, istället vill de ha gåtor, deckarnötter, deltagare i fantomens tårtlotteri.för att få en "bättre" mix på klubbsidorna, suck. Är allt mer tveksam till att mitt brev kommer att bli publicerat.

Nej professorn, den okände Singh-ledaren var också enbart en dröm.Tyvärr.

Har god lust att snickra ihop ett nytt brev till redaktionen och ge lite feedback vad jag och andra läsarna tyckte om detta projekt..

Edited by Walker, 24 March 2005 - 20:10.


#8 DarkBeast

DarkBeast

    Commander

  • Members
  • 255 posts
  • Location:Risliden

Posted 24 March 2005 - 16:04

Granberg svarar inte på mail, iaf inte på sådana som skickas till tidningen och inte till honom personligen.

Personligen tyckte jag den avslutande delen tillsammans med den första i denna svit var dom vassaste. Hasse Lindahl bevisar återigen att han är en av *världens* absolut bästa serietecknare i mina ögon. Äventyret där en förvirrad Fantomen leder Djungelpatrullen på ett ödesdigert anfall mot singhpiraterna, och äventyret där han minst lika förvirrad bryter sig in hos Luaga i tron att denne är Singhpiraternas okände ledare höll också hög klass. Mittenavsnittet på nöjesparken kändes dock som utfyllnad och överflödigt då det i princip helt utspelades i en dröm.

Att ingen betydelsefull person dog "på riktigt" var ganska väntat som ni säger, och för mig gjorde det absolut inget. I mina ögon finns ingen bifigur vars död skulle ge serien en positiv skjuts framåt förutom ett visst chockvärde i början. Det jag fann mest positivt med dessa äventyr var att det gav indikationer på att vi kommer få se mer av sammahängande äventyr i framtiden där handlingen kan fördjupas och det kan dröja ett tag innan det lyckliga slutet kommer. Att det ska sluta lyckligt vet vi ju ändå, och så bör det ju vara. Fantomen är ju en underhållnings- och äventyrsserie för ungdomar och inte en hårdkokt, depressiv, dystopisk eller överdrivet realistisk serie. Ni som verkar besvikna på avsutningen, menar ni att ni hellre hade velat se Fantomen skjuta Luaga? Eller att Singhpiraterna verkligen hade mördat Guran eller Diana t.ex?
Jag tycker inte om att prata om tvångstankar men jag kan inte låta bli.

#9 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 25 March 2005 - 11:46

Att ingen betydelsefull person dog "på riktigt" var ganska väntat som ni säger, och för mig gjorde det absolut inget. I mina ögon finns ingen bifigur vars död skulle ge serien en positiv skjuts framåt förutom ett visst chockvärde i början. Det jag fann mest positivt med dessa äventyr var att det gav indikationer på att vi kommer få se mer av sammahängande äventyr i framtiden där handlingen kan fördjupas och det kan dröja ett tag innan det lyckliga slutet kommer. Att det ska sluta lyckligt vet vi ju ändå, och så bör det ju vara. Fantomen är ju en underhållnings- och äventyrsserie för ungdomar och inte en hårdkokt, depressiv, dystopisk eller överdrivet realistisk serie. Ni som verkar besvikna på avsutningen, menar ni att ni hellre hade velat se Fantomen skjuta Luaga? Eller att Singhpiraterna verkligen hade mördat Guran eller Diana t.ex?

<{POST_SNAPBACK}>


Håller med vad du skriver om indikationerna på sammanhängande äventyr. Även nästa äventyr kommer att ha kopplingar till "dröm-sviten" eftersom den utbrände fantomen måste vila upp sig på en semesterort.

Att Fantomen hade mördat Luaga hade inte varit en bra idé eftersom han för all framtid varit efterlyst för mord, Llongo-stamen skulle troligen vänt Fantomen ryggen eftersom Luaga är Llongo.

Däremot ser jag inget fel med att Guran hade offrat sitt liv för att försvara Diana och tvillingarna mot Singh-piraternas attack. Det skulle varit ett lika hårt slag mot Fantomen att förlora sin vän (och mentor?) som om familjen hade mördats. Detta skulle också ha fungerat som ett motiv mot Befälhavarens order och en total utplåning av Singh.

#10 zaphod

zaphod

    Fleet Captain

  • Members
  • 1,034 posts
  • Location:Stockholm

Posted 25 March 2005 - 12:05

Får väl tillägga att jag också är lite besviken på avslutningen. Men det har trots allt bjudits på högkvalitativa Fantomen-äventyr och det här var nog det mest spännande jag läst i Fantomen väg någonsin tror jag.

Det här med Fantomens galenskap borde rimligtvis få någon efterföljd tycker man. Jag tänkte på det här med attacken av Singh-piraternas fästning. Att Fantomen ledde djungelpatrullen till anfallet var ju ingen dröm, och det var en totalt vansinnig handling som säkert ledde till ett antal patrullmän död. Därför borde inte Djungelpatrullen vara så sugna på att ha kvar "Den okände överbefälhavaren"...

På klubbsidorna redovisade man omröstningarna från hemsidan. Bland annat omröstningen om ifall Fantomen ska dö av sin skottskada. Resultatet blev ett hårfint nej, men tror ni det hade varit någon skillnad ifall läsarna röstat ja?

#11 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 25 March 2005 - 12:44

Får väl tillägga att jag också är lite besviken på avslutningen. Men det har trots allt bjudits på högkvalitativa Fantomen-äventyr och det här var nog det mest spännande jag läst i Fantomen väg någonsin tror jag.

Det här med Fantomens galenskap borde rimligtvis få någon efterföljd tycker man. Jag tänkte på det här med attacken av Singh-piraternas fästning. Att Fantomen ledde djungelpatrullen till anfallet var ju ingen dröm, och det var en totalt vansinnig handling som säkert ledde till ett antal patrullmän död. Därför borde inte Djungelpatrullen vara så sugna på att ha kvar "Den okände överbefälhavaren"...

På klubbsidorna redovisade man omröstningarna från hemsidan. Bland annat omröstningen om ifall Fantomen ska dö av sin skottskada. Resultatet blev ett hårfint nej, men tror ni det hade varit någon skillnad ifall läsarna röstat ja?

<{POST_SNAPBACK}>


Du har helt rätt; Befälhavarens agerande vid anfallet mot Singhs borg var vansinnigt och orsakade både skadade och dödade patrullmän. Kanske lämnar Fantomen patrullen helt och hållet nu när han skämt ut sig, Worubu & Co klarar sig utan den okände befälhavaren. Kan bli en intressant intrig i framtiden om det är upp till Kit eller Heloise att återfå patrullens förtroende, kanske rentav genom att de själva måste bli patrullmän och så småningom officerare.

Om jag spinner vidare på den tråden så gissar jag att Heloise Walker blir nästa Överste för Djungelpatrullen medan brorsan sköter om familjeföretaget. ;)

Nja tveksamt om det hade blivit någon skillnad om läsarna röstat ja, kanske om 70 % sagt ja. Såg att de även redovisade hur läsarna röstade om 21:e fantomen borde dö och lämna över till nästa generation.

49, 6 JA, 50, 4 NEJ. . Hur jämnt kan de bli??!

#12 Professor Decevio

Professor Decevio

    Senior Commander

  • Members
  • 332 posts

Posted 26 March 2005 - 23:19

Nu avviker jag lite från ämnet men vet någon när Fantis mötte Dogaih för första gången? Jag vet att i en av de första (kanske den allra första) Fantomen serierna kämpade den vandrande vålnaden mot Singhpiraterna fast då hette ledaren Kabai Singh. Var Dogaih kanske med redan i den serien eller dök han upp långt senare?
Professor Decevio är en av karaktärerna i den komiska äventyrsserien "Lonchons Äventyr".

Ha överseende med professorns storhetsvansinne, tack.

Väntar på: Skurkturneringen

#13 DarkBeast

DarkBeast

    Commander

  • Members
  • 255 posts
  • Location:Risliden

Posted 27 March 2005 - 23:27

Nu avviker jag lite från ämnet men vet någon när Fantis mötte Dogaih för första gången? Jag vet att i en av de första (kanske den allra första) Fantomen serierna kämpade den vandrande vålnaden mot Singhpiraterna fast då hette ledaren Kabai Singh. Var Dogaih kanske med redan i den serien eller dök han upp långt senare?

<{POST_SNAPBACK}>


I det allra första Fantomenäventyret "The Singh Brotherhood" är Singhpiraternas ledare mycket riktigt Kabai Singh. I detta äventyr krossas dagens Singhpirater av den 21:e Fantomen, och därefter har de i princip bara förekommit i tillbakablickar i skaparen Lee Falks äventyr, och oftast bara nämnts i förbifarten och inte varit äventyrens "huvudskurkar".

När den svenska redaktionen drog igång produktionen av egna äventyr insåg man att här fanns en outnyttjad resurs. Singhpiraterna återupplivades med ledaren Dogai Singh i spetsen, som alltså är en svensk uppfinning. Jag tror det första äventyret med Dogai var "Döden i skyn" av Ulf Granberg & Jaime Vallvé från FA 26/1976, men jag är inte 100% säker just nu.
Jag tycker inte om att prata om tvångstankar men jag kan inte låta bli.

#14 Professor Decevio

Professor Decevio

    Senior Commander

  • Members
  • 332 posts

Posted 28 March 2005 - 21:52

Nu avviker jag lite från ämnet men vet någon när Fantis mötte Dogaih för första gången? Jag vet att i en av de första (kanske den allra första) Fantomen serierna kämpade den vandrande vålnaden mot Singhpiraterna fast då hette ledaren Kabai Singh. Var Dogaih kanske med redan i den serien eller dök han upp långt senare?

<{POST_SNAPBACK}>


I det allra första Fantomenäventyret "The Singh Brotherhood" är Singhpiraternas ledare mycket riktigt Kabai Singh. I detta äventyr krossas dagens Singhpirater av den 21:e Fantomen, och därefter har de i princip bara förekommit i tillbakablickar i skaparen Lee Falks äventyr, och oftast bara nämnts i förbifarten och inte varit äventyrens "huvudskurkar".

När den svenska redaktionen drog igång produktionen av egna äventyr insåg man att här fanns en outnyttjad resurs. Singhpiraterna återupplivades med ledaren Dogai Singh i spetsen, som alltså är en svensk uppfinning. Jag tror det första äventyret med Dogai var "Döden i skyn" av Ulf Granberg & Jaime Vallvé från FA 26/1976, men jag är inte 100% säker just nu.

<{POST_SNAPBACK}>


Jaha där ser man, tack för informationen Darkbeast. Dålig strategi av Lee Falk att låta Singh försvinna sådär, tur då att Granberg & Vallvé återupplivade dem igen. Det ska de ha all heder för. :thumbsup:
Professor Decevio är en av karaktärerna i den komiska äventyrsserien "Lonchons Äventyr".

Ha överseende med professorns storhetsvansinne, tack.

Väntar på: Skurkturneringen

#15 hyousuke

hyousuke

    Cadet First Year

  • Members
  • 4 posts

Posted 29 March 2005 - 11:28

Här en person som ska sluta läsa Fantis nu, nämligen jag *suck*.

Jag har läst varje nummer sen 12/98 men aldrig läst ett sämre slut än i 7/05.

Först tyckte man att Team Fantomen hade gjort 2000-talets bästa handling när Diana & CO. dog men nu vill man bara bränna skiten.
Hur kan ett så bra team som Team FAntmen skriva sådan ooriginell story som är en skymf mot Lee Falk?

#16 DarkBeast

DarkBeast

    Commander

  • Members
  • 255 posts
  • Location:Risliden

Posted 29 March 2005 - 14:26

Här en person som ska sluta läsa Fantis nu, nämligen jag *suck*.

Jag har läst varje nummer sen 12/98 men aldrig läst ett sämre slut än i 7/05.

Först tyckte man att Team Fantomen hade gjort 2000-talets bästa handling när Diana & CO. dog men nu vill man bara bränna skiten.
Hur kan ett så bra team som Team FAntmen skriva sådan ooriginell story som är en skymf mot Lee Falk?

<{POST_SNAPBACK}>

Tycker att du får hålla isär begreppen lite. Lee Falk skulle med all sannolikhet aldrig ha tyckt om en storyline där Diana & familjen dog - det om något skulle varit en skymf mot honom. Han påpekade istället uttryckligen att han ville fortsätta med den 21:e Fantomen och hans familj och aldrig låta någon av dom dö när han själv skrev serien. Team Fantomen däremot skulle i princip kunna göra hur dom vill idag, men det är väldigt otroligt att något sådant skulle ske "på riktigt" i serien. Diana & co är alldeles för populära bland majoriteten av läsarna för att det skulle vara ekonomiskt försvarbart. Ett dröm/what if-experiment som detta är nog det närmaste vi kommer inom överskådlig tid iallafall.

Och ärligt talat - var det nån som verkligen trodde att Diana och de andra blev mördade på riktigt ens efter att ha läst första avsnittet? Det var ju i princip beskrivet hur tydligt som helst att allt var en dröm redan från början, så det bör inte ha kommit som en överraskning i slutet. Och varför skulle detta göra att du aldrig ska läsa Fantomen igen? Det kan väl göras bra äventyr framöver även om Diana lever, det kan väl inte vara så att hon måste dö för att framtida äventyr ska vara bra?
Jag tycker inte om att prata om tvångstankar men jag kan inte låta bli.

#17 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 31 March 2005 - 15:06

Här en person som ska sluta läsa Fantis nu, nämligen jag *suck*.

Jag har läst varje nummer sen 12/98 men aldrig läst ett sämre slut än i 7/05.

Först tyckte man att Team Fantomen hade gjort 2000-talets bästa handling när Diana & CO. dog men nu vill man bara bränna skiten.
Hur kan ett så bra team som Team FAntmen skriva sådan ooriginell story som är en skymf mot Lee Falk?

<{POST_SNAPBACK}>

Tycker att du får hålla isär begreppen lite. Lee Falk skulle med all sannolikhet aldrig ha tyckt om en storyline där Diana & familjen dog - det om något skulle varit en skymf mot honom. Han påpekade istället uttryckligen att han ville fortsätta med den 21:e Fantomen och hans familj och aldrig låta någon av dom dö när han själv skrev serien. Team Fantomen däremot skulle i princip kunna göra hur dom vill idag, men det är väldigt otroligt att något sådant skulle ske "på riktigt" i serien. Diana & co är alldeles för populära bland majoriteten av läsarna för att det skulle vara ekonomiskt försvarbart. Ett dröm/what if-experiment som detta är nog det närmaste vi kommer inom överskådlig tid iallafall.

Och ärligt talat - var det nån som verkligen trodde att Diana och de andra blev mördade på riktigt ens efter att ha läst första avsnittet? Det var ju i princip beskrivet hur tydligt som helst att allt var en dröm redan från början, så det bör inte ha kommit som en överraskning i slutet. Och varför skulle detta göra att du aldrig ska läsa Fantomen igen? Det kan väl göras bra äventyr framöver även om Diana lever, det kan väl inte vara så att hon måste dö för att framtida äventyr ska vara bra?

<{POST_SNAPBACK}>


Kan delvis förstå hyousukes besvikelse över hur de äventyren slutade. Redaktionen slog ju verkligen på den "stora djungletrumman" och sparade inte på krutet, det kändes som om något stort var på väg att hända i Fantomen i stil med "Bengali de mörka åren 1994-96" men allt var bara en dröm. Däremot så är det lite drastiskt att sluta läsa Fantomen, det kommer alltid dyka upp nya intressanta historiska äventyr och ett och annat nutida äventyr som inte känns som en upprepning av tidigare Falk & Barry-äventyr.

En liten fråga till dej DarkBeast; vad tyckte du om "De mörka åren" 1994-96 med valfusk, politiska mord, fiendeskap mellan Luaga vs Fantomen, en ond diktator med kunskaper i svart magi, kärnvapen, Rhodiska aparthed-agenter och allt annat fuffens som hände under denna händelserika period?

Själv tyckte jag att den var en av de bättre perioder i tidningens historia, med en sammanhängande intrig där fantomens omvärld inte var lika självklar, realismen dök upp i tidningen och inte minst fick Fantomen en värdig motståndare i affärsmannen/häxdoktorn Kigali Lubanga. Dessvärre så gav redaktionen upp denna intrig redan efter två på grund av reaktioner från en del läsarna som tyckte att det blev för våldsamt och ondskefullt.

Skulle vara intressant att höra dina tankar om den tiden eftersom du verkar vara en insatt Fantomenläsare.

#18 Professor Decevio

Professor Decevio

    Senior Commander

  • Members
  • 332 posts

Posted 31 March 2005 - 21:52

Här en person som ska sluta läsa Fantis nu, nämligen jag *suck*.

Jag har läst varje nummer sen 12/98 men aldrig läst ett sämre slut än i 7/05.

Först tyckte man att Team Fantomen hade gjort 2000-talets bästa handling när Diana & CO. dog men nu vill man bara bränna skiten.
Hur kan ett så bra team som Team FAntmen skriva sådan ooriginell story som är en skymf mot Lee Falk?

<{POST_SNAPBACK}>

Tycker att du får hålla isär begreppen lite. Lee Falk skulle med all sannolikhet aldrig ha tyckt om en storyline där Diana & familjen dog - det om något skulle varit en skymf mot honom. Han påpekade istället uttryckligen att han ville fortsätta med den 21:e Fantomen och hans familj och aldrig låta någon av dom dö när han själv skrev serien. Team Fantomen däremot skulle i princip kunna göra hur dom vill idag, men det är väldigt otroligt att något sådant skulle ske "på riktigt" i serien. Diana & co är alldeles för populära bland majoriteten av läsarna för att det skulle vara ekonomiskt försvarbart. Ett dröm/what if-experiment som detta är nog det närmaste vi kommer inom överskådlig tid iallafall.

Och ärligt talat - var det nån som verkligen trodde att Diana och de andra blev mördade på riktigt ens efter att ha läst första avsnittet? Det var ju i princip beskrivet hur tydligt som helst att allt var en dröm redan från början, så det bör inte ha kommit som en överraskning i slutet. Och varför skulle detta göra att du aldrig ska läsa Fantomen igen? Det kan väl göras bra äventyr framöver även om Diana lever, det kan väl inte vara så att hon måste dö för att framtida äventyr ska vara bra?

<{POST_SNAPBACK}>


Kan delvis förstå hyousukes besvikelse över hur de äventyren slutade. Redaktionen slog ju verkligen på den "stora djungletrumman" och sparade inte på krutet, det kändes som om något stort var på väg att hända i Fantomen i stil med "Bengali de mörka åren 1994-96" men allt var bara en dröm. Däremot så är det lite drastiskt att sluta läsa Fantomen, det kommer alltid dyka upp nya intressanta historiska äventyr och ett och annat nutida äventyr som inte känns som en upprepning av tidigare Falk & Barry-äventyr.

En liten fråga till dej DarkBeast; vad tyckte du om "De mörka åren" 1994-96 med valfusk, politiska mord, fiendeskap mellan Luaga vs Fantomen, en ond diktator med kunskaper i svart magi, kärnvapen, Rhodiska aparthed-agenter och allt annat fuffens som hände under denna händelserika period?

Själv tyckte jag att den var en av de bättre perioder i tidningens historia, med en sammanhängande intrig där fantomens omvärld inte var lika självklar, realismen dök upp i tidningen och inte minst fick Fantomen en värdig motståndare i affärsmannen/häxdoktorn Kigali Lubanga. Dessvärre så gav redaktionen upp denna intrig redan efter två på grund av reaktioner från en del läsarna som tyckte att det blev för våldsamt och ondskefullt.

Skulle vara intressant att höra dina tankar om den tiden eftersom du verkar vara en insatt Fantomenläsare.

<{POST_SNAPBACK}>



Ahhh.... Lubanga eran. Den gamla onda tiden (eller goda rent kvalitetsmässigt). ^_^

Edited by Professor Decevio, 31 March 2005 - 21:54.

Professor Decevio är en av karaktärerna i den komiska äventyrsserien "Lonchons Äventyr".

Ha överseende med professorns storhetsvansinne, tack.

Väntar på: Skurkturneringen

#19 DarkBeast

DarkBeast

    Commander

  • Members
  • 255 posts
  • Location:Risliden

Posted 01 April 2005 - 10:17

Jag tyckte Lubangaeran var en höjdpunkt i Team Fantomens serieproduktion. Dock blev det inte sådär jättepopulärt bland läsarna. Grovt räknat kan man säga att Fantomentidningens viktigaste målgrupper är barn upp till 12 år och vuxna, trogna läsare som läst Fantomen i decennier. Den yngre gruppen hängde inte med i alla svängar och den äldre tyckte att det blev för mycket förändringar i serien för deras smak. Detta gjorde att den ambitiösa Lubangasatsningen inte blev något lyft försäljningsmässigt.

Den senaste 5-delarssviten är ett risktagande på det viset att det på samma sätt är ett utmaning för just dessa grupper. Det finns säkert många här på forumet som skulle tycka att ett äventyr där Diana mördas "på riktigt" är spännande och bra, men risken är stor att man skulle förlora fler läsare än man tjänar på ett sådant drag. Jag tror det var därför man var så övertydlig med att visa att det hela var en dröm redan i del 1; så dom äldre läsarna som inte vill ha förändringar hela tiden kunde vara förvissade om att det skulle ordna sig till slut.
Jag tycker inte om att prata om tvångstankar men jag kan inte låta bli.

#20 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 01 April 2005 - 14:33

Jag tyckte Lubangaeran var en höjdpunkt i Team Fantomens serieproduktion. Dock blev det inte sådär jättepopulärt bland läsarna. Grovt räknat kan man säga att Fantomentidningens viktigaste målgrupper är barn upp till 12 år och vuxna, trogna läsare som läst Fantomen i decennier. Den yngre gruppen hängde inte med i alla svängar och den äldre tyckte att det blev för mycket förändringar i serien för deras smak. Detta gjorde att den ambitiösa Lubangasatsningen inte blev något lyft försäljningsmässigt.

Den senaste 5-delarssviten är ett risktagande på det viset att det på samma sätt är ett utmaning för just dessa grupper. Det finns säkert många här på forumet som skulle tycka att ett äventyr där Diana mördas "på riktigt" är spännande och bra, men risken är stor att man skulle förlora fler läsare än man tjänar på ett sådant drag. Jag tror det var därför man var så övertydlig med att visa att det hela var en dröm redan i del 1; så dom äldre läsarna som inte vill ha förändringar hela tiden kunde vara förvissade om att det skulle ordna sig till slut.

<{POST_SNAPBACK}>


Håller med om att Lubangaeran var en klar höjdpunkt i team Fantomens historia, det märktes att de hade arbetat enormt mycket för att det skulle bli så bra som möjligt och att intrigen skulle hålla i flera år. Dessvärre så var det bara ett fåtal som uppskattade den mer mörkare och realistiska eran 94-96. Majoriteten av läsarna ville ha en återgång till den klassiska 60-talsfantomen, föräldrarna ville ha en tidning som de utan problem kunde köpa till sina barn och eventuellt läsa som godnattsaga utan att behöva förklara politiskt rävspel, mord, ondska och svek.

När det gäller det senare projektet (drömavsnitten) så med erfarenheten från Lubangaeran antog redaktionen att en reaktionerna från läsarna skulle bli alldeles för stora om de tog död på Diana eller Guran...även om det finns en och annan som skulle tycka de var mer intressant om något sådant skulle hända; många av dom uppskattade säkert Lubangaeran och tyckte det var trist när redaktionen la ner projektet 1996.

Borde det inte finnas en lösning på problemet;

"Fans av traditionell fantom VS Fans av mörk realistisk fantom"

Varför inte skapa en ny tidning samtidigt som man behåller den gamla. Exempelvis att släppa den amerikanska Phantom som många framhåller som en mörkare version av serien. Genom att ha två tidningar tillfredställer man både de som vill ha den traditionella fantomen medan förnyarna får sitt i "Phantom" med en mer mörkare stil.

#21 zaphod

zaphod

    Fleet Captain

  • Members
  • 1,034 posts
  • Location:Stockholm

Posted 02 April 2005 - 11:24

Det skulle faktiskt vara en lösning på problemet att ha två tidningar. Läste i Spider-man att Janne funderade på en likadan grej där. Alltså en tonåring/vuxen tidning och en för dom mindre. Och det är en bra ide tycker jag, men frågan är om dom har råd, och om det finns tillräckligt med läsare för två tidningar.
Tyvärr tycker jag inte att Moonstones Fantomen håller klassen riktigt. Ser mycket hellre nyproducerat material från Team-Fantomen...

#22 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 06 April 2005 - 16:30

Det skulle faktiskt vara en lösning på problemet att ha två tidningar. Läste i Spider-man att Janne funderade på en likadan grej där. Alltså en tonåring/vuxen tidning och en för dom mindre. Och det är en bra ide tycker jag, men frågan är om dom har råd, och om det finns tillräckligt med läsare för två tidningar.
Tyvärr tycker jag inte att Moonstones Fantomen håller klassen riktigt. Ser mycket hellre nyproducerat material från Team-Fantomen...

<{POST_SNAPBACK}>


Har inte läst Moonstones Fantomen men ett och annat äventyr passar säkert in i en eventuell ny tidning. Håller med nyproducerat material vore det bästa, speciellt sådana där tecknarna/författarna slipper redaktionens ibland för hårda restriktioner för vad som är tillåtet eller ej.

Tror nog att de har råd; idag finns vanliga Fantomen, Fantomenkrönikan men också Fantomen-pocketerna. En tidning till skulle bara bredda deras sortiment. Det är en allt mer utbredd trend inom dagens media att man nischar sig mot olika grupper; exempel TV-4 har breddat sig med såväl TV4 + som TV4-film samt TV400. Detsamma gäller för Kanal+ olika nishkanaler med olika fokus; exempel sport eller klassiska filmer. Den här trenden har börjat synas även i serievärlden; exempel Kalle Anka & Co - Disneys flaggskepp i Sverige har breddats med den något mer "vuxnare" Stålkalle, dvs en tidning som inte riktar sig till mainstream-konsumenten av Disney-serier.

#23 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 02 August 2005 - 18:10

Roade mig att med att köpa det senaste numret för att se om det hänt något sedan den föga spännande upplösningen i nr.7. "Jakten på Diana" är nog det mest udda äventyr jag läst i Fantis. Förekommer ingen brottslighet, inga slagsmål osv. istället handlar de 32 sidorna uteslutande om hur Diana tar med sig tvillingarna till USA, hon har lämnat Kit eftersom hon efter den stora krisen (nr 3-7) inte längre vill att hennes barn ska svära eden. Fantis använder hela sitt nätverk från Luaga till Handlar Joe för att få upp ett spår..men de ger inte så mycket. (En kul detalj.. Kit har bytt klädstil; från trenchcoat o hatt till Hawai-skorta o baseballkeps)

Inte så spännande men en intressant idé med att enbart fokusera på relationsdramat men 7-8:åringarna kan inte haft så kul när de inte förekommer någon action utan mer påminner om en såpopera..

#24 DarkBeast

DarkBeast

    Commander

  • Members
  • 255 posts
  • Location:Risliden

Posted 03 August 2005 - 07:59

Roade mig att med att köpa det senaste numret för att se om det hänt något sedan den föga spännande upplösningen i nr.7. "Jakten på Diana" är nog det mest udda äventyr jag läst i Fantis. Förekommer ingen brottslighet, inga slagsmål osv. istället handlar de 32 sidorna uteslutande om hur Diana tar med sig tvillingarna till USA, hon har lämnat Kit eftersom hon efter den stora krisen (nr 3-7) inte längre vill att hennes barn ska svära eden. Fantis använder hela sitt nätverk från Luaga till Handlar Joe för att få upp ett spår..men de ger inte så mycket. (En kul detalj.. Kit har bytt klädstil; från trenchcoat o hatt till Hawai-skorta o baseballkeps)

Inte så spännande men en intressant idé med att enbart fokusera på relationsdramat men 7-8:åringarna kan inte haft så kul när de inte förekommer någon action utan mer påminner om en såpopera..

<{POST_SNAPBACK}>

Ja det är inte ofta det förekommer äventyr av den här typen. Däremot undrar jag om det bara kan vara så att hon inte vill att barnen ska svära eden... introtexten på sidan 2 antyder visserligen detta, men det känns som det borde vara nåt mer som gör att hon fruktar för barnens liv och lämnar Fantomen utan ett ord och gömmer sig från honom så här. Diana brukar ju kunna stå för sina åsikter så jag tycker det skulle vara lite löjligt om hon "bara" vill slippa prata om vad som tynger henne...
Jag tycker inte om att prata om tvångstankar men jag kan inte låta bli.

#25 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 03 August 2005 - 14:20

Ja det är inte ofta det förekommer äventyr av den här typen. Däremot undrar jag om det bara kan vara så att hon inte vill att barnen ska svära eden... introtexten på sidan 2 antyder visserligen detta, men det känns som det borde vara nåt mer som gör att hon fruktar för barnens liv och lämnar Fantomen utan ett ord och gömmer sig från honom så här. Diana brukar ju kunna stå för sina åsikter så jag tycker det skulle vara lite löjligt om hon "bara" vill slippa prata om vad som tynger henne...

<{POST_SNAPBACK}>


Nja tror att det är så enkelt att hon vill att tvillingarna ska få ett normalt liv. Hon fruktade säkert att Kit skulle få henne att ändra sig om hon valde att konfrontera honom. Märkte du hur förbannad han såg ut när han upptäckte att hon blåst honom...påminde lite om hans psykopatbeteende i början av året...