Jump to content

Photo

"Shannara"-TV-serien officiellt upplockad av MTV


  • Please log in to reply
39 replies to this topic

#26 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 15 October 2015 - 17:35

Jag lyckades nog ta mig igenom 6, 7 av böckerna innan jag kroknade. Dock så är väl kanske "Arvet från Shannara" de bättre av böckerna. Iaf från vad jag minns av dem.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#27 Libby

Libby

    Senior Commander

  • Members
  • 357 posts
  • Gender:Male
  • Location:Lilla huset på Prärien

Posted 15 October 2015 - 22:29

Ha, då kanske jag leder ligan med 8! :P

Det jag minns att jag reagerade mest mot var att man mycket väl kunnat klara sig med hälften. Andra halvan var i princip en repris med lite variation.



#28 Libby

Libby

    Senior Commander

  • Members
  • 357 posts
  • Gender:Male
  • Location:Lilla huset på Prärien

Posted 29 May 2016 - 13:25

Ja nu har jag sett den och den gick att se utan att somna. Vackra vyer och rätt rolig musik var väl största behållningen. För många medelmåttiga skådespelare och för mycket "tonårsdrama och tonårsångest" var största minustecknen. Handlingen följde väl boken (Shannaras alvstenar) någorlunda, men hangovern antydde ju en fortsättning som jag inte har läst i någon bok. Så även om den här serien är ganska medelmåttig jämfört med andra nutida fantasyproduktioner så lär jag nog se säsong två också.



#29 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 29 May 2016 - 18:15

[--] men hangovern antydde ju en fortsättning som jag inte har läst i någon bok.

 

Menar du "hangover" som variant på cliffhanger? Och i så fall är det av positiv eller nagativ natur? :)

 

Min magkänsla säger mig att bakfylla torde vara någonstans runt "guilty pleasure"?

 

Shannara är en serie jag haft för avsikt att stifta bekantskap med -- men inte hunnit med. Det där med tonårsdrama och tonårsångest kan vara bra och känna till på förhand; speciellt sedan jag inte minns så mycket sådant från böckerna.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#30 Libby

Libby

    Senior Commander

  • Members
  • 357 posts
  • Gender:Male
  • Location:Lilla huset på Prärien

Posted 29 May 2016 - 20:31

Oops, så tokigt det kan bli. Fråga mig inte var jag fick det där ifrån, för det vet jag inte

Naturligtvis menar jag "cliffhanger"!

Grejen är den att säsong 1 slutar ungefär som "Shannaras alvstenar", men i motsats till hur det var i boken så blir det en fortsättning med samma huvudrollsinnehavare. Men kanske fanns det en fortsättning som aldrig gavs ut på svenska och som jag därför missade.



#31 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 30 May 2016 - 08:50

Jag anade att det blivit fel, ändock är jag besviken att det inte fanns en mer kreativ tanke bakom ordvalet! :)

 

Hmm. Boken hade väl något av ett "så levde de lyckliga i alla sina dagar"-slut va? Är några år sedan jag läste den. Resten av böckerna utspelar sig väl före den boken?


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#32 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 30 May 2016 - 17:04

Grejen är den att säsong 1 slutar ungefär som "Shannaras alvstenar", men i motsats till hur det var i boken så blir det en fortsättning med samma huvudrollsinnehavare. Men kanske fanns det en fortsättning som aldrig gavs ut på svenska och som jag därför missade.

Det tror jag inte. Det är nog snarare bara så att de vill bygga vidare på något med de skådespelare de nu har etablerat, vilket innebär att de måste hitta på något nytt (eller utveckla sådant som bara nämnts i förbifarten i böckerna), eftersom den följande boken handlar om en senare generation.


 

Jag anade att det blivit fel, ändock är jag besviken att det inte fanns en mer kreativ tanke bakom ordvalet! :)

Kreativitet handlar till stor del om att tillvarata misstag.


 

Hmm. Boken hade väl något av ett "så levde de lyckliga i alla sina dagar"-slut va? Är några år sedan jag läste den. Resten av böckerna utspelar sig väl före den boken?

Är det inte den som slutar med att ganska lagom till att de båda huvudpersonerna har blivit kära i varandra, så förvandlas en av dem till ett träd ?



#33 Libby

Libby

    Senior Commander

  • Members
  • 357 posts
  • Gender:Male
  • Location:Lilla huset på Prärien

Posted 30 May 2016 - 22:15

 

Hmm. Boken hade väl något av ett "så levde de lyckliga i alla sina dagar"-slut va? Är några år sedan jag läste den. Resten av böckerna utspelar sig väl före den boken?

Är det inte den som slutar med att ganska lagom till att de båda huvudpersonerna har blivit kära i varandra, så förvandlas en av dem till ett träd ?

 

Ja, det är den boken och den ligger någonstans i mitten av Brooks krönika

 

Nej något lyckligt slut blev det ju inte, och i TV-serien är ju Wil Ohmsford nu dessutom tvungen att fara och försöka rädda sin andrahandskärlek.


Edited by Libby, 30 May 2016 - 22:19.


#34 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 31 May 2016 - 13:35

Kanske skulle satsa på att läsa om böckerna när man sett serien... :) Det där med trädet minns jag inte alls...
 

Jag anade att det blivit fel, ändock är jag besviken att det inte fanns en mer kreativ tanke bakom ordvalet! :)

Kreativitet handlar till stor del om att tillvarata misstag.

Sant. :D


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#35 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 31 May 2016 - 23:02

Tänk om en riktig tv-kanal hade gjort denna serie, då hade det kunnat bli riktigt bra! Nu blev det nästan en Twilight stämpel på istället.


Winter is Coming


#36 Libby

Libby

    Senior Commander

  • Members
  • 357 posts
  • Gender:Male
  • Location:Lilla huset på Prärien

Posted 01 June 2016 - 07:31

Kanske skulle satsa på att läsa om böckerna när man sett serien... :) Det där med trädet minns jag inte alls...
 

Jag anade att det blivit fel, ändock är jag besviken att det inte fanns en mer kreativ tanke bakom ordvalet! :)

Kreativitet handlar till stor del om att tillvarata misstag.

Sant. :D

 

Ja, att tillvarata andras misstag är definitivt ett tecken på kreativitet. Att tillvarata sina egna misstag är däremot inget annat än bortförklaringar och undanflykter.



#37 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 11 June 2016 - 17:27

 

Kanske skulle satsa på att läsa om böckerna när man sett serien... :) Det där med trädet minns jag inte alls...
 

Jag anade att det blivit fel, ändock är jag besviken att det inte fanns en mer kreativ tanke bakom ordvalet! :)

Kreativitet handlar till stor del om att tillvarata misstag.

Sant. :D

 

Ja, att tillvarata andras misstag är definitivt ett tecken på kreativitet. Att tillvarata sina egna misstag är däremot inget annat än bortförklaringar och undanflykter.

 

 

Skulle det inte finnas något kreativt i det, menar du?



#38 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 12 October 2017 - 11:22

Nu har andra säsongen visst redan haft premiär utan att någon sagt något om det.

 

Alla jag hört prata om programmet verkar vara missnöjda med första säsongen, så jag tänkte att det nog inte blir någon andra. Men nu verkar det ju alltså som att säsong 2 inte bygger på någon bok, så förutsättningarna är ju annorlunda. Om första säsongen var dålig, kanske det är en sådan ändring som ska till för att andra ska bli bra. Eller ännu sämre.

 

För min del har jag fortfarande inte sett första, så egna åsikter saknas.

 

Men här har vi i alla fall trailern för andra säsongen:

 



#39 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 13 October 2017 - 10:36

Första säsongen hade sina brister med en lite för stor dos tonårsdrama och tonårsångest men var ändå i grunden är god sitting rakt igenom.

 

Inför säsong 2 nu så har man flyttat serien från MTV till syster kanalen Spike. Återstår dock att se vad det kommer ha för inverkan på serien i stort -- om någon alls.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#40 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 15 October 2019 - 15:48

Nu så! Nu har jag sett båda säsongerna. Jag såg programmet på HBO, men det finns för närvarande även både på Viaplay och på SF.

 

Och den var väl helt okej.

 

Första säsongen bygger på andra boken. Vissa grejer känner jag mycket väl igen. Andra grejer får mig att undra hur mycket jag egentligen glömt. Och ytterligare andra kan jag med bestämdhet säga är helt nypåhittade för tv.

 

En del saker ser häftiga ut. En del saker ser inte så häftiga ut.

 

Att berättelsen utspelas i framtiden tydliggörs hyfsat omgående. Undrar om de inte hade vunnit på att spara lite på det. De hade kunnat nöja sig med lite ledtrådar i början innan de säger det rakt ut.

 

En sak som de inte är lika tydliga med, men som de ger antydningar om, är att troll, gnomer och dvärgar inte härstammar från de tidigare eventuellt existerande varelserna med samma benämningar, utan från människor, men att alverna där emot är så att säga riktiga alver.

 

Vilket kanske gör det lite extra synd att alverna framställs mindre som alver än som människor med spetsiga öron. De tycks åldras i samma takt som människor och kan till och med ha skägg. Vad är då poängen med att vara alv? En viss begränsning uppstår väl naturligt genom att alla alver spelas av människor. Svårt att komma ifrån kanske, men ett beprövat knep är ju i alla fall att få till en kontrast genom att göra alla ickealver extra sletna. Men det tycks man inte ha brytt sig om i den här produktionen. Nu vet jag för all del inte exakt hur Brooks hade tänkt sig sina alver, men oavsett vilket så tycker jag att det är lite tråkigt att detta gjorts som det gjorts.

 

Också andra säsongen slutar med en hangover cliffhanger, men någon tredje är inte inom sikte. Får väl vänta å se om den här grejen återupptas någon gång och om det i så fall görs för att hänga ihop med det som nu redan gjorts eller om det blir fråga om en reboot. Oavsett vilket så finns det ju flera andra böcker och generationer kvar att ta itu med. Man kan ju tänka sig att nästa säsong handlar exempelvis om Brin, men då skulle man väl behöva lägga in åtminstone någon liten redogörelse för hur Wil klarade sig från stället han hamnade på.