Jump to content

Photo

*NYA* Action Comics #1!


  • Please log in to reply
10 replies to this topic

#1 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 02 September 2011 - 20:05

I 69 år så har vi väntat på att dom oskyldigas försvarare, dom förtrycktas befriare, och dom orättfärdigas bestraffare skulle återvända...

Nu är dagen HÄR! :D

Förtitt-länk:
http://www.newsarama...m.php?aid=44117

Posted Image

Nu ni.. nu ska ni äntligen få möta den RIKTIGE Superman! Och ingen blek sell-out kopia!

Responsen på dom amerikanska forumen är överväldigande positiv, ja faktum är att one-linersen står som spön i backen! Det här är nog klara favoriten hittills:

"Grant Morrison opened up a can of WHOOP-ASS, and out came SUPERMAN!" :D

Edited by PredaBot, 03 September 2011 - 16:50.


#2 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 03 September 2011 - 07:57

Haha, du är bra på att hypa upp saker. Men det är den här tidningen som jag ser fram emot mest av DC:s nya grejer också. :)
*Hockey och superhjältar*

#3 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 03 September 2011 - 11:03

Vad tyckte du om förtitten i länken förresten, Kermit? =)

Ganska töfft, ja??

#4 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 03 September 2011 - 13:23

Missade länken! Ja, det känns onekligen töfft. Det är som sagt den här titeln jag ser mest fram emot. :)
*Hockey och superhjältar*

#5 super85

super85

    Forward Admiral

  • Moderator
  • 4,705 posts
  • Gender:Male

Posted 04 September 2011 - 10:50

Är nog en intressant och bra tidning det här, men har lite svårt att se en Superman som inte kan flyga som "Den riktiga!" (oavsett om han inte gjorde det i första Action Comics) sen minns jag inte superman-serier av Siegel och Shuster där Stålis hade jeans på sig och att han kände sig riktigt utomstående, utomstående-grejen känns mer 70-tal. Sen får vi se vad den slutgiltiga responsen efter tidiga hypen blir på Action och hela relaunchen. Jag ser det här som en nödvändig grej att göra med tanke på vilket dåligt skämt försäljningsiffrorna är för både Marvel och DC nuförtiden. Bara för att nämna något så tappade väl Marvel till slut en del Spider-Man läsare på grund av One More Day?.
Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#6 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 04 September 2011 - 13:24

Det kan man nog inte riktigt påstå att Marvel tappade, Super85.

Det försvann en del läsare, men det tillkom en hel del gamla också, som såg den nya tidpunkten som ett bra ställe att hoppa på tåget. I början av Brand New Day som följde OMD, så hade tidningen faktiskt mycket högre försäljningssiffror än innan.

Sedan så jämnade det ut sig till ungefär samma nivå som innan, tills ekonomiska krisen blev som värst kan man väl säga, då *alla* o-o tidningar tappade åtskilliga procent.

DC's relaunch verkar kunna återtända en del intresse till branschen dock, då det ju är 4-5 tidningar som faktiskt har mer än 100 000 beställda ex. Väldigt få som tror att siffrorna kan hålla i sig till nr 2-3, men även om det inte gör det, så finns det ju åtminstone en chans att siffrorna går upp till samma nivåer som innan krisen, och då är det ju en vinst ändå, förvisso.

#7 super85

super85

    Forward Admiral

  • Moderator
  • 4,705 posts
  • Gender:Male

Posted 04 September 2011 - 13:43

Hur är siffrorna nu med Spidde-titlarna i jämförelse med hur de var innan OMD? jag gissar lägre,eftersom siffrorna rent allmänt är sämre i seriebranchen nu än för några år sedan. Jag är dock även positiv till den ändringen Marvel gjorde med Spidde, man ska alltid tänka på att få nya läsare, oavsett vad vissa sura j*vlar kan tycka om ändringar på "sina" karaktärer.

Angående DC relaunch så tänker jag som du , och sen tror jag att titlar som Justice League,Action Comics och Batman kan ha bra siffror en lång period. Speciellt om DC sett till att man får ut tidningarna i tid. Ändringar som detta är ett måste eftersom man klart och tydligt tappat läsare de senaste 2-3 åren och ursäkten "man har internet och dataspel" fungerar verkligen inte eftersom man hade t ex betydligt friskare försälningssiffror ett par år sedan. Numera är det en bedrift om en tidning lyckas sälja 100 000 ex *ryser*
Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#8 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 05 September 2011 - 15:07

Tyckte det kändes rätt så intetsägande och kliniskt. Men egentligen alldeles för kort för att ge en god fingervisning om vad det handlar om. Vad är författarens tanke med att han ska ha ståliskläder på överkroppen och svenssonkläder på underkroppen?
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#9 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 05 September 2011 - 16:14

Vet inte exakt, men det jag har läst så är det väl dels en slags "kämpar för de svaga"-grej, Bruce Springsteen, jeans och sådär. Men det sägs ju också att den här tidningen ska vara den som visar hur Stålis får den dräkt han har i Justice League-serien. Jag undrar bara en sak; om JL är för fem år sedan, när ska då Action Comics utspela sig? Och hur gammal är då Clark? Frågor finns det gott om, men jag litar på Grant Morrisons kapacitet och engagemang för det här, även om hans Batman ofta var rätt svår att begripa... :)
*Hockey och superhjältar*

#10 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 05 September 2011 - 20:51

Jag gissar att Action Comics utspelar sig ca 2 år innan JL. Det känns iallafall så. Stålis känns, och ser ut, yngre än dom 24-25 som han är i JLA. Han verkar vara så ung som kring 22 eller så.

#11 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 08 September 2011 - 09:25

Har läst den nu, och det gav absolut mersmak! Den är skriven på ett sätt som gör att det rör sig fort men att det egentligen inte hinner hända så mycket, så jag skulle egentligen vilja ta det mer i ett större sammanhang. Men det är lite elegant förklarat hur Stålis gör med sin dräkt när han ska byta om och serien har ju definitivt fått en hel del krydda ifrån gamla klassiska Spider-Man. Det känns också lite som att den ekonomiska kris vi har nu påminner lite om hur det var på trettiotalet, och därför är det smart att ha en Superman som står på de svagas sida på det här viset.
*Hockey och superhjältar*