Jump to content

Photo

Fast & Furious Filmrace! (Samlingstråd för samtliga filmer)


  • Please log in to reply
94 replies to this topic

#1 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 22 January 2012 - 21:42

Eftersom 5:e filmen är med i Årets Film turneringen så blir det en Fast & Furious filmfest! smile.png
Eftersom det är brottom så börjar vi redan imorgon (Måndag) och ser en film varannan dag! Som vanligt så måste ni givetvis inte se filmen just startdagen utan har 2 dagar på er! Men det blir såklart roligare om vi alla ser den samma dag. wink.png


Filmerna är:

Tokyo Drift är den som utspelar sig sist i serien (även då den tekniskt är 3:e filmen) och har helt nya karaktärer så att se den är inget krav att se just nu. Faktum är att de ska göra en 6:e och 7:e film också som ska leda upp till "Tokyo Drift" så man kan igentligen vänta tills dess att se den.


De som har anmält intresse att vara med är:

Crusader (jag)
Robert Jonsson
XC
Georgia
Rick Hunter (fast det var ett tag sedan.)


Edited by Garm, 24 April 2015 - 02:04.
Korrigering av trådtiteln.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#2 GaterGirl

GaterGirl

    never bore your audience

  • Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Gender:Female
  • Location:In your computerscreen
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 22 January 2012 - 22:22

på cdon finns alla 5 filmer i en och samma box.
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#3 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 22 January 2012 - 22:36

Och här hade jag hoppats på att tråden skulle heta något med Rejs eller Race... :(:P

Edited by XC, 22 January 2012 - 22:37.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#4 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 22 January 2012 - 23:20

Bättre så, då? :P
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#5 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 23 January 2012 - 09:14

Japp. :) Jag är iaf redo att köra igång med första filmen nu. :)

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#6 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 23 January 2012 - 16:15

Kommer de filmen idag, men åsikter kommer troligen upp under morgondagen.
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#7 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 23 January 2012 - 17:13

Jag är också redo. :) Ska se den ikväll. :P
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#8 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 23 January 2012 - 19:37

Först ut ser jag ut att bli iaf...

*

Fast and the Furious, the (2001) [US/DE] [#01]
Minns vagt att jag sett delar av den här filmen - varav jag visste vad Brian var. (Lustigt nog minns jag det som en snabbspolning mellan några av racingscenerna). Bättre än jag väntat mig, riktigt bra story och jag tänker inte ens gnälla över kärlekshistorien för den sköts rätt snyggt. Vin Diesel är väl kanske inte en av de skådespelare som vanligtvis kvalar in på listan över talanger dock så gör han ett bra jobb i den här filmen. Han lyckas bra med att väcka sympati för vad vi skall lära känna som fienden. I övrigt bra insatser från skådespelarna av varierande grad. Michelle Rodriguez gör en förvånansvärt blek insats då det känns som om hon går på rutin genom sina scener. Helt OK musik även om jag kanske inte är helt överrens med alla spåren. Slutet är väntat och kanske lite mer spännande om man inte vet att både Vin Diesel och Walker återkommer i senare filmer.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#9 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 23 January 2012 - 19:57

Jag såg fyran för ett tag sen så jag kan tänka mig hoppa på i slutklämmen och se femman.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#10 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 23 January 2012 - 23:34

The Fast and the Furious (2001)

Brian O'Conner jobbar hårt på att imponera Dominic Toretto, en tuff streetracer med ett våldsamt förflutet, och faller för hans syster Mia.

Fartfyllt action-drama som blev Vin Diesel's stora genombrott och starten på en lång film-franchise. Det var inte så många år sedan jag såg den sist så jag kommer ihåg det mästa utom slutet. En film som jag inte var det minsta intreserad av att se då jag har total avsaknad av intresse för bilar eller racing. Men jag blev väldigt possitivt överaskad och jag tycker fortfarande att filmen är bra.
Brian splittras mellan gänget som blir msom hans familj och hans jobb men väljer ändå rätt lätt gänget. Han riskerar sitt liv och avslöjar sin identitet för att rädda Vince, en kille som hatar honom (och som han själv inte precis gillar).
Racet i slutet fattade jag aldrig riktigt men själva slutet var oförutsägbart då man ju faktiskt väntar sig en strid på liv och död mellan Dominic och Brian där bara en av dem överlever.
Mycket bra iallafall även om jag tycker att slutet kunde ha varit lite längre.

7/10



Ni missar väl inte att där var en bonus-scen efter sluttexterna?

Edited by Crusader, 23 January 2012 - 23:38.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#11 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 24 January 2012 - 10:50

Racet på slutet tolkade jag som en liten uppgörelse mellan Brian och Domenic, istället för att ha knytnävsslagsmål och/eller något annat som de gör upp i.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#12 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 24 January 2012 - 14:27

Jag kanske hänger på filmracet senare, har lite att göra de närmsta dagarna plus att jag prioriterar årets film turnering i första hand.

Winter is Coming


#13 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 24 January 2012 - 19:37

THE FAST AND THE FURIOUS (2001)

Jag har sett filmen många gånger - troligen uppåt tiotalet gånger blir det nu - men jag minns ändå första gången jag skulle se den. Det var inte något som jag såg fram emot. Jag har inget körkort och jag var aldrig särskilt intresserad av bilar - inte ens bilspel får mig att lockas nämnvärt. Men jag satte i den ändå och där började en kärleksrelation som håller än idag. Det fångade mig rejält och väckte mitt intresse för fartfyllda bil och biljakter med sin adrenalinstinna actionrykare.

Så här i efterhand så har jag undrat vad det är i filmen som fångade mig - eftersom det sannerlingen inte var bilarna som gjorde det. Det enklaste svaret är huvudrollen Brian O’Conner. Han spelas av en ung Paul Walker som visar upp en ganska valpig man med stora drömmar som älskar att färdas snabbt. Han ser sig själv som en riktigt bra bilförare och vill få respekt för det. Även om bilden om Brian ställs på sin spets i en tvist (som jag minns var chockerande oväntat för mig då jag såg filmen första gången), behålls bilden av Brian som törstar efter ett behov av att bli respekterad - nästan som han söker en fadersgestalt att se upp till. Den finner han i den fysiskt imponerande Dom Toretto.

Dom är den där riktigt skicklige föraren som alla ser upp till inom streetrace-världen. När han anländer till platsen är det han som bestämmer förutsättningarna för loppen och vilka som får vara med att åka. Desperat kämpar Brian för att vinna hans respekt och satsar sin egen bil i ett lopp mot Dom och några andra förare (som mer eller mindre är statister, eftersom det är Dom och Brian loppet handlar om).. Efter att inspekterat Brians rejäla bil godtar Dom utmaningen och när loppet är över så har Dom förstås vunnit. Brians orutin visar sig i loppet då han gör flera misstag, och valpigheten är tydlig då han är övertygad om att han faktiskt haft en chans. En övertygelse som Dom snabbt tar ur honom efteråt till publikens förtjuselse.

Brian får emellertid en chans att visa vad han går för en stund senare då polisen anländer dit. Efter att plockat upp Dom sätter Brian gasen i bottnen i en vild flykt från polisen, så vild att Dom ser aningen förskräckt ut. Manlig bondning sker då de hamnar i en konfrontation med några Yakuza-ripoffs. Det blir helt enkelt hans biljett in i Doms värld och den respekt han önskar få. Men det finns förstås mer än respekt där att hämta, nämligen kärlek.

Tidigt i berättelsen blir vi medveten om hur Brian fångats av Doms syster Mia och det är känslor som blir djupare. Måhända att det började av helt andra motiv, men det går inte att undgå att se hur det växer till sig och att det även påverkar hans känslor. Inte ens då en av Doms bästa vänner och en rival till Mias kärlek gör sitt bästa för att sätta Brian i en dålig dager. De passionerade känslorna för henne och värmen han känner för Doms respekt växer sig så pass djupa att det börjar påverka Brians kalla och stela yrkesroll. Även om man våndar sig över de möjliga vägvalen är det inte svårt att förstå att Brian väljer värmen framför kylan. Det är en pusselbit som verkar ha saknats i hans liv. För det framgår att han genuint ser upp till Dom - trots dennes fel och brister.

Så när den episka slutstriden byts ut från nävar till bilar, känns det som om allt sys ihop ordentligt. Brian matchar sin förebild och överkommer sin valpighet, för att slutligen se till att hedra den förebild som han har. Kanske är det för att återvinna den respekt som han tror sig ha förlorat för att ha ljugit för Dom om vem han är, men troligen är det för att återvinna respekten för sig själv. Att få känna värmen istället för den kyla som Brian strävade efter innan han blev en del av Doms gemenskap. När filmen äntligen tonar ut så har Brian äntligen gjort sitt val: det finns viktiga saker än att rida på paragrafer och det är respekten och värmen som finns där man minst anar det.
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#14 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 24 January 2012 - 20:04

En av styrkorna med filmen håller jag med om att den kan ses av folk som kanske inte är så där överdrivet intresserad av bilar och sådant.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#15 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 25 January 2012 - 21:13

2 Fast 2 Furious (2003) [US/DE] [#02]
Själva storyn känns lite halvljummen och de flesta karaktärerna bleka, man lider uppenbart av uppförljarågren där man försöker klämma in så mycket som möjligt av det man tror gjorde den första bra. Dock så känns det som om tonvikten ligger mer på själva racingen här än i ettan och helt positivt vet jag inte om det är. Iaf för mig så finns det gränser för hur många gånger man kan se en kille växla och gasa en bil. Inga direkta skådespelare som sticker ut, inte många som återkommer från första filmen. Walker gör en bra roll som Brian som mognat avsevärt sedan första filmen. Devon Aoki gör bra ifrån sig i de få scener hon har. Bleka karaktärer f.ö. framför allt på den kvinnliga sidan av ensemblen finns problem och kanske ett par standardmässiga typer som jag har svårt för. Visst saknar man några av karaktärerna från första filmen men samtidigt är det kanske bara logiskt att Dominic gör sig osynlig. Men jag vet inte om jag gillar att man verkar klippa banden helt mellan Brian och Dominic. Och "ursäkten" Brian uppgav för att släppa Dominic i första filmen? Köper den inte, känns som en krystad ursäkt att få Brian och Rome sluta fred. Som uppföljare får den godkänt, det kunde varit sämre.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#16 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 25 January 2012 - 23:15

2 Fast 2 Furious (2003)

Föredetta polisen Brian O'Conner har flytt L.A och bor nu i Miami där han känar pengar i streetracing som "Bullet". En kväll blir han arresterad av FBI som vill att han ska infiltrera en Drug Lord mot att få sitt straffregister struket. Han går motvilligt med på det om han själv får välja partner och han vill ha Roman Pearce, en barndomskamrat som aldrig förlät honom för att han blev polis.

Uppföljare som uppföljare brukar vara. Mer fart, mer action, mindre snack. Den här gången funkar det bra. Endast 2 karaktärer är med från första filmen vilket är synd men också det funkar ändå tackvare att det är en ny story. Men jag tror man kommer uppskatta Fast Five mer tackvare att ha sett den här då den ska vara lite som en crossover mellan 1:an och 2:an.
Karaktärerna är helt ok med vissa undantag. Brian är fortfarande ett starkt kort och även hans vän Rome, även om han är lite av en klåfingrig idiot. Varför måste han helatiden försöka stjäla från en livsfarlig psykopat som han jobbar för?
Undrar om inte Roman's roll först var skriven för Dominic.
Iallafall, mycket bra uppföljare. Kanske tillochmed bättre på vissa punkter.

7/10



På Fredag är det dags för Fast & Furious (2009)! Missa inte att vi hoppar över The Fast and the Furious: Tokyo Drift (2006) iallafall nu då den utspelar sig sist i serien!
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#17 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 26 January 2012 - 09:50

Mycket möjligt att jag ser dem i kronologisk ordning iaf.

Jag lekte också med tanken att Roman-karaktären skapades i efterhand när Dominic. Det står följande på IMDbs triviasite för filmen:

»Universal Studios had two different scripts commissioned. The first script featured Vin Diesel's character while the second script did not in case he decided not to return.«Källa


Edited by XC, 26 January 2012 - 09:50.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#18 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 26 January 2012 - 14:17

Vad bra. :) Blir ju roligare om vi alla ser dem i kronologisk ordning istället för när de filmades.
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#19 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 26 January 2012 - 16:42

Jag har inte ens trean på DVD:n här hemma, utan den har min mor hos sig... Borde nog hämta tillbaka den. :P

Jag sitter på en riktigt tuff deadline och speltest så jag ligger lite efter. Jag hoppas komma igen på lördagen, då jag börjar skriva om 2F2F, för att sedan gå vidare och se fyran.
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#20 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 27 January 2012 - 01:20

Ingen fara. :) Du är iallafall inte sist. Georgia har inte skrivit ett dugg i tråden och jag tvivlar på att hon har sett nån av filmerna än heller. ;)
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#21 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 28 January 2012 - 01:45

Fast & Furious (2009)

Dominic Toretto återvänder till USA för att hämnas när en av hans nära och kära blir mördad. Brian O'Conner, nu FBI agent, ingår i en special grupp som ska ta ner en mystisk Drug Lord kallad Braga.
Båda jobbar de på att infiltrera en grupp knarksmugglare och sätta käppar io hjulet för varandra. är de efter samma person och jobbar hårt för att ta sig in i hans inre krests och samtidigt hindra den andra.

En betydligt mindre flashig film men ändå väldigt bra. Intresant att det är samma gäng som gjorde 3:an som gjorde den här då 3:an floppade.
De verkar ha olika förklaringar i varje film till varför Brian lät Dom gå i första filmen. :P
Nu fick jag svaret på det jag undrat: Om Dom var kapabel till kallblodigt mord. Och jag gillade svaret. :)
Det var fint hur Dom stannade kvar med Brian i slutet istället för att fly. Synd bara att han blev dömd. FBI lovade ju att han skulle slippa åtal. Men det behövdes antagligen för Fast Five då det här var första filmen i den nya serien som är mer sammanknuten än vad de första 3 var.
Typisk orättvisa att Brian får skulden för hur en annan agent sabbar tillslaget. Men så brukar det vara i filmer.

Jag skrattade lite över varnings texten i slutet om att inte pröva det här hemma. :D
Mycket bra iallafall och den mäst action packade hitils. Men inte på samma vis som 2:an utan den här går mer sin egen väg.

7/10

Edited by Crusader, 28 January 2012 - 01:46.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#22 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 28 January 2012 - 21:28

@Crusader: Jag hade tänkt att försöka klämma in 3an mellan 2an och 4an men accepterar att mitt fullspäckade helgschema inte tillåter det. (Föredrar normalt att se dem i produktionsordning). Så jag väljer att lita på dig när du säger att man inte behöver se 3an för 4an och 5ans skull. :)

*

Fast & Furious (2009) [#4] [US]
Man söker och finner faktiskt mycket av tonen och känslan från första filmen i den här 3e uppföljaren. Vin Diesel är tillbaka (trodde aldrig jag skulle sakna honom i en film) och med honom givetvis Walker i rollen som en Senil Dement[1] Special Agent från FBI. Vin Diesel lyckas nästan lika bra här med att väcka sympati för den egna karaktären. Gillar storyn överlag, lite synd att man skjuter av Letty och jag ser det som positivt att man vågar att inte dra ut på återföreningen med Mia. Kändes lite för uppenbart att det inte var Braga som var killen i kostymen. Snygg visuellt, här känns inte racing scenerna som för många eller för långa och det är full fart från början till slut. (Med små bonding moments inbäddade för att lägga grunden för 5an). Ser det som avgjort positivt att Dom inte pallade att kallblodigt skjuta Felix. Kanske är den enda negativa saken att nämna om den här att storyn byggs upp på nästan precis samma sätt som i ettan (Brian undercover, Brian faller för Mia, Brian byter sida etc), men det funkar tillräckligt bra för att jag skall se fram emot att få se femman.
[1] Brian anpassar tydligen ursäkten för att släppa Dom allt efter han behöver. Dock så är den här anledningen kanske mer köpbar än den som vi serverades i andra filmen.

Edited by XC, 28 January 2012 - 21:31.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#23 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 30 January 2012 - 02:42

Dags för höjdpunkten i detta filmrace:


Fast Five: Fast & Furious 5 (2011)

Tar vid där förra filmen slutar. Brian O'Conner och Mia Toretto fritar Brian O'Conner och är nu på rymmen i Synd Amerika. Där återförenas de med Vince som har ett jobb för dem. Men jobbet visar sig inte vara så enkelt som de trodde och snart är de på flykt undan en mäktigt Drug Lord och en av FBI's tuffaste Manhunters.

Ah, de bästa från 1:an, 2:an, 3:an (fast inte huvudkaraktären då skådespelaren inte kunde vara med) och 4:an tillsammans i 5:an. :D
Vin Diesel vs. Dwayne Johnson! Nu kan jag dö lycklig. :D
Kul att se Vince igen. Fast när han räddade Mia såg uppgjort ut. Men uppenbarligen så var det inte så. Tykte de hanterade karaktären lite dåligt. Jag drömde faktiskt om den här filmen i natt. Fast där hade Vince blivit en ny mäktig Drug Lord i L.A som Brian och Dom skulle ta ner. :P
Väldigt snyggt tågrån i början.
Någon annan än jag som tycker deras plan inte var så värst smart? Jag hade slagit till mot alla ställena samtidigt eller något liknande. Och bränna pengarna?
Någon mer än jag som tappade hakan när de hoppade över racet?`:P
Så här ska en modern Heist film vara! Iallafall tills slutet. Synd bara att det utvecklades till nåt helt annat mot slutet. Alla deras planer och förberedningar bara borta utan istället drar de in beväpnade och skjuter alla som kommer i vägen och sliter ut valvet och drar det efter sig i en biljakt genom hela staden och kör ifrån polisen med det på släp vilket är totalt omöjligt att göra. Snacka om att förstöra en bra Heist film. För att inte snacka om hur många oskylldiga liv de riskerar men på något vis lyckas unvika döda.
Det blev iallafall riktigt idiotiskt så jag knappt kunde titta om det inte var för att det var bra action. Och likadant att The Rock fortfarande jagar dem fanatiskt efter det här. Jag trodde grejen var att han hade insett att de var oskylldiga.
Dock fick slutet, och hur det hela igentligen gick till, mig att muttra mindre även om det inte kan ha varit hur de planerade det från början.

Bonus scenen i slutet var verkligen ett WTF moment. Det kan inte ha varit planerat i förra filmen.
Började som klart den bästa filmen i serien men flippade totalt i slutet. Men den var trotts det riktigt bra ändå.

8/10
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#24 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 30 January 2012 - 06:28

2 FAST 2 FURIOUS (2003)

När jag återvänder till den andra filmen märker jag att det är andra saker som jag fastnar för. Fokuset är något annorlunda: det ligger på att visa upp det spektakulära och det flashiga. För att kunna göra det så måste man förstås visa att Brian blivit en betydligt bättre chaufför än tidigare. För de som såg filmen på bion måste det kommit lite som en överraskning, men för det som såg filmen på DVD följde en kortfilm med i början som visade hur en längre tidsperiod förflutit. I den får vi se hur Brian lämnar sitt förflutna bakom sig för att fokusera på tävlandet. Vi ser honom fly från lagen i sitt efterlysta tillstånd, samtidigt som han åker genom USA för att vinna street race efter street race.

Det är med andra ord inte längre någon valpig Brian vi får se utan en riktigt, kylig förare. Det märks direkt då Brian i början av filmen anländer till det första street racet: de andra vet vem han är och ger honom respekt. Där de är mer fokuserade på att slå honom och nervöst stirrar åt hans håll vid startlinjen, håller Brian ögonen på målet. På många sätt har han blivit den man han såg upp till i första filmen, Dominic Toretto. Loppet är intensivt och fångar mig verkligen - i den här filmen är det faktiskt bilscenerna som riktigt fångar mig och det gör det redan här. Det riktigt härliga slutet där Brian iskallt väntar ut den andra, för att bränna sin Nos på slutet och fara över honom då hoppet på bron sker. Är det här jordnära och realistiskt? Inte för fem öre - det är spektakulärt och adrenalinstint. Det är också därför jag gillar det. Man får verkligen känslan av att Brians galenskap kan konverteras till något fantastiskt. Galenskaperna slutar inte där, utan fortsätter efter det - som i det chicken race han gör i ett senare street race bara för att tjäna in Romans förlorade sekunder. Man ser hans fokuserade blick medan motståndarens förare redan direkt visar med miner och blickar att han har förlorat. Eller då Brian kör baklänges i full fart på motorvägen.

Roman är ingen dålig ersättning för Dom, men är inte heller i närheten lika intressant. Om Dom skulle varit med i filmen skulle troligen mycket sett annorlunda ut. För nu handlar filmen snarare om hur Brian har mognat och är en förebild, istället för att se upp till någon. Romans förflutna med Brian ger oss en insikt till vem Brian var sen tidigare och att de hittade på många hyss som ung, även om vi inte får en förklaring till varför Brian till slut valde att bli polis - för det verkar finnas en “bad boy” sida hos honom som ständigt tävlar om hans uppmärksamhet. Av det vi får veta om Brians tidiga förflutna så är den delen betydligt lättare att förstå sig på.

Överlag är handlingen okej, men det är främst för de vackra adrenalinstinna scenerna som jag fastnar för filmen. Jag vet att jag inte var intresserade av dem inför första filmen, men den öppnade mina ögon för dem och här känns de som verkliga krokar som fångar och sliter tag i min uppmärksamhet.
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#25 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 30 January 2012 - 20:36

Jag hoppade över de två första filmerna eftersom jag redan sett dom (fast det var ett tag sen)och Tokyo filmen som jag tänkte ta senare.

I går kväll blev det Fast & Furious (2009).
Det börjar bra men vilken besvikelse att Letty inte fick vara med hela filmen igenom :(
Man anade nästan direkt att Campos egentligen var Braga, han hade lite för fria tyglar att göra som han ville för att ha en boss över sig.
Den där andra agenten hade jag stor lust att strypa. Bara pga honom så gick ju allt åt h*lvete.
Snyggt slut när alla kommer körandes efter transport bussen. T.o.m de där galna spanjakerna ;) hade de med sig :lol:

Racing scenerna var väldigt snyggt gjort och jag har en viss förståelse att det fanns varningstexter i slutet på filmen. Vaddå! Det är ju USA, man kan bli stämd för allt möjligt om man inte har skrivit en varningstext ^_^

Georgia har inte skrivit ett dugg i tråden och jag tvivlar på att hon har sett nån av filmerna än heller. ;)

Nu har jag sett en av filmerna i alla fall :P ja, eller åtminstone en av dom jag inte sett tidigare.
Nä. Nu blir det Fast Five.
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.