Jump to content

Photo

Sci-Fi serier på Netflix, Viaplay, HBO Nordic mfl


  • Please log in to reply
13 replies to this topic

#1 joakim95

joakim95

    Lieutenant Junior Grade

  • Members
  • 65 posts
  • Gender:Male

Posted 06 November 2018 - 21:39

Hej.

Jag har inte haft Netflix jättelänge och jag vet dem har Star Trek serierna, Continuum, Lost in space, mfl.

Någon som vet om Netflix eller någon annan sida haft Stargate, Babylon 5, Farscape och Seaquest?

Tänkte att vi kunde ha en tråd där vi listar vilka Sci-Fi serier som finns för tillfället på dem olika serierna :)

#2 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 07 November 2018 - 16:25

Netflix Sverige suger. Varje gång jag tänker att jag skall titta på nåt kul så har de inte den.

 

Till och med The Expanse är borta.. :(

 

Altered Carbon osv duger dock, men det finns alldeles för lite för att vara värt det egentligen, imho.

 

HBO Nordic hade jag när Game of Thrones säsong 7 höll på, men det enda jag tittade på där var ju GOT och Westworld, så jag sade upp den.


//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#3 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 07 November 2018 - 16:31

Jupp, man kollade Netflix i olika länder för inte så länge sedan och man kunde konstatera att Netflix Sverige hade högst pris och sämst utbud.

 

Å andra sidan så kanske vi har bättre konkurrens i det här landet mellan streaming tjänsterna -- även om man främst verkar arbeta för att hålla priserna uppe. :(

 

edit: PlayPilot är rätt bra för att hålla reda på streamingtjänsterna för film finns även Vodeville.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#4 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 07 November 2018 - 18:33

Det som irriterar mig värst är att det inte går att köpa TV-serier i Sverige.

 

Jo, Microsoft Store har faktiskt, men de är de enda jag har sett där man kan köpa avsnitt/säsonger av TV-serier.

 

Men vore bättre om Google Play hade detta och inte bara filmer.


//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#5 joakim95

joakim95

    Lieutenant Junior Grade

  • Members
  • 65 posts
  • Gender:Male

Posted 07 November 2018 - 20:00

Det som irriterar mig värst är att det inte går att köpa TV-serier i Sverige.

 

Jo, Microsoft Store har faktiskt, men de är de enda jag har sett där man kan köpa avsnitt/säsonger av TV-serier.

 

Men vore bättre om Google Play hade detta och inte bara filmer.

Apple är ju på gång med sin streamingtjänst så där kan vi hoppas på bra serie utbud.

 

iTunes i USA, och England mfl har bra serie utbud medans här i Sverige så är det bara filmer precis som Google Play



#6 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 07 November 2018 - 21:05

Japp, dock går det konstigt nog att köpa TV-serier i Microsoft Store om man vill det.

 

200 spänn för Westworld säsong 2 till exempel. Kan vara värt det istället för att betala en dryg hundring (eller mer om man har fler streamingtjänster) när man tittar på så lite på dem som jag gör.


//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#7 joakim95

joakim95

    Lieutenant Junior Grade

  • Members
  • 65 posts
  • Gender:Male

Posted 08 November 2018 - 18:39

Japp, dock går det konstigt nog att köpa TV-serier i Microsoft Store om man vill det.

 

200 spänn för Westworld säsong 2 till exempel. Kan vara värt det istället för att betala en dryg hundring (eller mer om man har fler streamingtjänster) när man tittar på så lite på dem som jag gör.

Är det svensk text på serierna i Microsoft Store?



#8 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 08 November 2018 - 21:52

Kollade nu, och en del har det (Supernatural bland annat). Engelska och Svenska vad jag kan se.


//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#9 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 09 November 2018 - 10:24

Jo, men som det påpekades förra månaden (tror jag att det var) så när du köper något digitalt (som t.ex. en film) istället för att hyra/streama så "äger" du den endast så länge företaget i fråga har den i sitt bibliotek. OM de bestämmer sig för att inte längre tillhanda hålla titeln: då har du betalat för ingenting.

 

SF Anytime tror jag också tillhandahåller enskilda tv-titlar (köpa säsonger/hyra avsnitt).


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#10 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 10 November 2018 - 16:22

Jag har två "guilty pleasures", en på vardera.
Lucifer på Netflix, väldigt löst en spinoff på Neil Gaiman's Sandman, där Lucifer lämnar helvetet för att driva en bar i LA och sen hjälper polisen att lösa brott. Ramhandlingen är rätt underhållande, och framför allt Lucifer själv, men "ett löst brott per avsnitt" blir snabbt tröttsamt. Å andra sidan lätt att lämna och ta upp igen.

Magicians på HBO följde i början Lev Grossmans (fantastiska) böcker men blandar verkligen högt och lågt. Nu i början av säsong 3 är det mest lågt, så nu behöver jag en paus ;).
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#11 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 10 November 2018 - 17:27

Lucifer har jag sneglat en del på... Bra? Tror jag har boken någonstans i bokhyllan.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#12 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 11 November 2018 - 09:01

Den är ju underhållande, annars skulle jag inte sett klart nästan två av tre säsonger (en fjärde ska visst vara på gång sedan den togs över helt av Netflix). Rollen Lucifer är bra skriven, med en massa one-liners; ett komplett självcentrerat men charmigt ego, just därför att han faktiskt är i det närmaste perfekt :). Hade inte funkat om inte skådespelaren hade klarat av att leverera, men det gör han. De stora dragen, med änglar och demoner på jorden och hur människor påverkas av dem (och vice versa) är också kul. Så om man kunde få bara den i några säsonger skulle jag vara mer nöjd. Tyvärr känns episodformatet rätt förlegat tycker jag, det har ju faktiskt för det mesta frångåtts numera.

 

Nu vet jag inte vilken bok du menar, har själv läst ett gäng seriealbum som är en fortsättning på vad Gaiman en gång startade. De är också bra (lite väl trippade ibland), men ska inte förväxlas med serien på nåt sätt ;).

 

EDIT: Tricia Helfer kommer ju med i säsong två, alltid en bonus :)


Edited by Fiskrens, 11 November 2018 - 09:06.

"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#13 joakim95

joakim95

    Lieutenant Junior Grade

  • Members
  • 65 posts
  • Gender:Male

Posted 11 November 2018 - 11:05

På tal om iTunes så måste man inte ha en Apple produkt för att kunna använda tjänsten?



#14 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 11 November 2018 - 18:08

De stora dragen, med änglar och demoner på jorden och hur människor påverkas av dem (och vice versa) är också kul. Så om man kunde få bara den i några säsonger skulle jag vara mer nöjd. Tyvärr känns episodformatet rätt förlegat tycker jag, det har ju faktiskt för det mesta frångåtts numera.

Episodformatet kan funka om den över gripande storyn passar i det. I crime-prodecurals funkar det ju t.ex. fortfarande. Men som du säger så har man ju frångått den typen av berättande i sf/f/s, och det givetvis av en anledning. Ser om Legend of the Seeker just nu och en av de saker som håller serien tillbaka är just det gamla episod-formatet (annars är det en serie som håller rätt bra fortfarande).

 

 

Nu vet jag inte vilken bok du menar, har själv läst ett gäng seriealbum som är en fortsättning på vad Gaiman en gång startade. De är också bra (lite väl trippade ibland), men ska inte förväxlas med serien på nåt sätt ;).

Glöm det, kollade in i mitt bibliotek och jag blandade ihop Gaimans Neverwhere med en annan bok. :)

 

 

EDIT: Tricia Helfer kommer ju med i säsong två, alltid en bonus :)

Jupp. :)

 

Nu råkade jag snubbla in i en TARDIS sist jag påbörjade en ny serie, men jag skall avgjort hålla Legion i tanken när andan faller på att se något nytt.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)