Jump to content

Photo

Spelmusik


  • Please log in to reply
24 replies to this topic

#1 Snälle Hulken

Snälle Hulken

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 3,861 posts
  • Location:Trånkan City (den exklusiva stadsdelen)
  • Interests:Mest Science Fiction och skräck/splatter/gore

Posted 12 October 2005 - 15:12

satt och lyssnade när syrran körde mario kart till gamecube och nynnade till "läskiga slott-themet". då kom jag på hur bra och viktig spel-musik är! därför tänkte jag starta en liten fin disskussion om det här...
några av mina favoriter är:

hitman-spelen. bäst är musiken till 2:an men dom andra är riktigt bra dom med.
nintendo, typ allt :P mario och zelda kan ju nästan alla nynna till, men även nyare musik som f-zero gx (det nya red canyon-themet! om någon har en tabb eller skulle kunna ta ut är den personen en riktig gud!) och alla nyversioner av äldre nintendo-musik i super smash bros (och melee).
half-life 2. när den väl kom var den väldigt passande och gav rätt känsla, även om det var lite för techno-artat...
unreal tournament 2004. den musiken får verkligen upp tempot och fraggarna! :P
blizzard. självklart. warcraft 2 och 3, speciellt disco till 2an :P och diablo 2! det är ju så coolt att spela tristram på gitarr!

så, ge mig nu era åsikter ang. spelmusik!
The sky's the limit.

Jon var namnet:

#2 Kizmiaz

Kizmiaz

    Wanderer of the Wastes

  • Aktiv member
  • 1,880 posts
  • Gender:Male
  • Location:Badsville, Ostrogothia

Posted 13 October 2005 - 04:08

Givet att musiken till spel är viktigt.
Ett bolag som verkade ha fattat det var Interplay. Åtminstone deras RPG:s som Fallout, PS:T & Baldur Gate.
Har för mig att musiken till Fallout fick nå'n utmärkelse som "Årets Soundtrack" eller nå't.
Klart överlägsna voice-overs också! Första gången man satt framför Fallout's intro och hörde Ron Perlman: "War. War never changes." :o Eller hörde brorsans diaboliska skratt när han slänger brorsan från taket i Baldurs Gate. "I will be the last. But you will go first." :evil:

Annars gillade jag musiken till Carmageddon 2. Klart adrenalinhöjande soundtrack.
Doom & Duke Nuke'm var väl också rätt klämmig musik till om jag minns rätt. (Var ju ett tag se'n)
Bubble Bobble hade ett gulligt tema som jag fortfarande visslar på ibland när humöret så tillåter.
War of the Worlds har avhandlats på annan plats i forumet.

"An der Schönen Blauen Donau" får mig att minnas Elite med fasa. Det var ett elände innan man gnetat ihop till en dockningsdator. :)

Se'n finns det ju spelmusik man helst vill glömma. Och det verkar jag ha lyckats med. :P
../l、 Getting old is when a narrow waist and a broad mind change places!
(゚、 。 7
 l、 ~ヽ You can be on the right track and still get hit by a train!
 じしf_,)ノ

#3 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 13 October 2005 - 05:09

Musiken till Master of Orion II är magisk.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#4 Snälle Hulken

Snälle Hulken

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 3,861 posts
  • Location:Trånkan City (den exklusiva stadsdelen)
  • Interests:Mest Science Fiction och skräck/splatter/gore

Posted 13 October 2005 - 09:08

arcanum hade väldigt bra musik, stämningsskapande. voice-oversarna var grymma också... virgil, magnus, gilbert bates och gar..
The sky's the limit.

Jon var namnet:

#5 Hofling

Hofling

    The Hoff

  • Moderator
  • 3,277 posts
  • Gender:Male
  • Location:Borås

Posted 13 October 2005 - 10:05

"diti diti tiiii di di dutt" (di di dutt = Sepiroth, så gissa 3 ggr vilket spel jag tycker har bra musik :P )

Min bildtråd - Min dA-sida - Min facebook-sida

>>Årets manlige medlem 2006<<


#6 Robban

Robban

    Commodore

  • Members
  • 1,473 posts
  • Location:Karlstad
  • Interests:Läsa serier och böcker. Se på en massa film. Vara med kompisar, teckna serier, skriva en jäkla massa saker (helst fan-fics men ibland kan jag kläcka ur mig någon orginal story). Lyssna på musik osv.

Posted 13 October 2005 - 17:04

Zelda spelen har ju fantastisk musik med spår som Main Theme och Gerudo Valley. Sedan har ju Starcraft skön musik som påminner i vissa fall lite om instrumental progressive metal.
En serietidning i handen, en glass i munnen och Depeche Mode i stereon = en skön sommarkväll

Chris Claremont, Scott Lobdell, Fabian Nicieza, Grant Morrison och Joss Whedon skriver X-Men BÄST!

"I caught a glimpse now it haunts me"

#7 Bobbo Viking

Bobbo Viking

    Lieutenant Junior Grade

  • Members
  • 72 posts
  • Interests:Supa, slåss och ragga brudar förstås. Höhö. Nej men en lite bättre beskrivning längre ner:<br /><br />Musik, Uggla, brudar självklart, polare, spel i alla former, ränna på stan, klippa gräs, glo på tv, störa festande grannar.. Kommer inte på mer för tillfället :)

Posted 13 October 2005 - 20:01

Red Alert 1 och 2 har helnajs musik, särskilt när man hör arbetarnas sprakande radio samtidigt ^_^ Max Payne-spelen har också fint soundtrack.
Posted Image

Min engelska Uggla-sajt. Njut :)

Jag vill inte gå hit..

#8 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 15 October 2005 - 11:14

Givetvis är spelmusiken viktig för att skapa stämning. I min D-uppsats som jag sysslar med nu går jag in på hur ljud (vilket då även inkluderar musik) spelar roll för skräckgenren. Jag jämför då mellan två olika medium - film och, anledningen till jag skriver det här, spel.

Min favoritgenre är ju skräck och det är främst den musiken som jag finner intressant också. Musiken från Resident Evil och Silent Hill är grymt härliga för att komma i rätt stämning då jag skriver. Sedan gillar jag även musiken från Metal Gear som är rätt härlig att lyssna till. Men det grymmaste enskilda soundtracket som gjorts till ett spel är i min mening det till Planescape: Torment. En atmosfärisk, ambient superhit - för varje låt. :)
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#9 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 15 October 2005 - 11:42

Det finns mycket bra spelmusik ja. Förutom Koji Kondo klassiska themes till Mario och Zelda så har Mega Man och Castlevania serierna (oftast) väldigt bra musik.

Sen håller jag med Capshaw om Silent Hill spelen som har otroligt grym musik. Men bäst är ändå Nobou Uematsus (stavning?) soundtracks till Final Fantasy spelen. Även andra spel från Squaresoft har mycket bra musik som Xenogears och Mana spelen. Samt förstås Halo och Metal Gear Solid och Starcraft och....

Edited by Wylie Times, 15 October 2005 - 11:43.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#10 Erika

Erika

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,783 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Trollhättan
  • Interests:Böcker, serier, film, TV-serier, TV-spel m.m.

Posted 15 October 2005 - 12:39

Zelda-, Mario och Mega Man-spelen, Beyond Good and Evil, Mach Rider, Kid Icarus och ett dussintal till har mycket härlig musik.

#11 Spidde

Spidde

    Rear Admiral

  • Members
  • 3,747 posts
  • Location:Norrköping &lt;-&gt; Uppsala
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 15 October 2005 - 16:37

Det finns många spel med grym musik...För att visa hur många det finns ska jag räkna upp några av mina favoriter (men det finns säkert 1000 till med grym musik):

Zelda-spelen (speciellt trean), Chrono Trigger (mys), Final fantasy VII (skön stämning, i ett av de allra första konsoll-RPG:na utan MIDI-ljud. Underbar musik!), Grim Fandango (alla som spelat vet vad jag snackar om), GTA-spelen (inte för att det är några favoritspel, men de senaste spelen har otroligt feta soundtrack!), Castlevania-spelen och även om jag inte gillar allt som Nintendo spottar ur sig så brukar de ha grym musik...Nu har jag säkert glömt bort en massa bra spelmusik...men det finns ju så mycket bra att jag omöjligt kan ha koll på allt... :)
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#12 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 18 October 2005 - 09:53

Jag får faktiskt säga att jag rent generellt inte tycker att Nintendo-spelen har en särdeles bra val av musik i sina spel. Den fungerar på sin höjd till spelen, men de står sällan utanför tycker jag. Zelda är ett sådant exempel. Undantag finns dock, givetvis, och så klart är det något så personligt som smak också.
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#13 Snälle Hulken

Snälle Hulken

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 3,861 posts
  • Location:Trånkan City (den exklusiva stadsdelen)
  • Interests:Mest Science Fiction och skräck/splatter/gore

Posted 18 October 2005 - 09:59

klart att man kan gå och sjunga på zelda-(eller annan nintendo-)musik, men inget som man lägger in på ipoden
The sky's the limit.

Jon var namnet:

#14 Aztecface

Aztecface

    Commodore

  • Members
  • 1,336 posts

Posted 18 October 2005 - 11:35

Musiken till det nya spelet Fahrenheit är fantastisk. Man får verkligen den rätta känslan med den musiken.
"There once was a man from Nantucket..."

#15 Snälle Hulken

Snälle Hulken

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 3,861 posts
  • Location:Trånkan City (den exklusiva stadsdelen)
  • Interests:Mest Science Fiction och skräck/splatter/gore

Posted 18 October 2005 - 22:16

mm den är riktigt bra!
The sky's the limit.

Jon var namnet:

#16 Krian

Krian

    Commander

  • Members
  • 188 posts
  • Location:Kalmar
  • Interests:Spider-Man serier, superhjältefilmer, musik, träning och äta gott :)

Posted 24 October 2005 - 10:33

Musiken till Final Fantasy spelen ar helt klart bast. Speciellt till FFX, min favorit :)

#17 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 05 November 2005 - 01:55

Älskar musiken till dom gamla zelda spelen :D Känns magiskt på nått sätt

Winter is Coming


#18 Jaja

Jaja

    Lieutenant

  • Members
  • 80 posts
  • Interests:Starwars och LEGO. Och rock/punk/hårdrock/vad det nu är, såsom The Hives, Green day och Teddybears Sthlm.

Posted 05 November 2005 - 19:35

Jo, Zelda är nostalgi! Har aldrig varit sånt där super-fan, men kollade på när folk körde det på Gameboy för länge sen. :rolleyes:

#19 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 09 August 2011 - 13:25

Jag lånar den här tråden för detta tips. Något som jag ska spela in och se. Kanske även bränna ut om det är tillräckligt bra.

SVT2, lördag 13 augusti, klockan 20-21.

Veckans föreställning: Video Games Live.

En komplett symfoniorkester och kör framför teman ur de mest klassiska tv- och dataspelen inför en entusiastisk publik. Det blir allt från "Pong" till "Tetris", via "Mario Bros." och "Sonic the Hedgehog", till "World of Warcraft." Värd: Tommy Tallarico.

Även i SVT24 14/8

Sänds i HD



#20 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 09 August 2011 - 14:57

En symfoniorkester som spelar Pong... Hm... Låter onekligen intressant.

För min del nämner jag gärna Terranigma som en favorit när det gäller spelmusik. Och de flesta av Rares spel. Och Koji Kondo förstås. Och en hel hög till som jag inte ids räkna upp.

För övrigt kan jag ju passa på att dela med mig av min egen tolkning av musiken från ett av de högre upp i tråden nämnda spelen:

http://www.youtube.com/watch?v=41UozYWK4QI

#21 Mjolnir

Mjolnir

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,000 posts
  • Gender:Male

Posted 10 August 2011 - 11:44



#22 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 16 August 2011 - 16:29

Föreställningen Video Games Live går även att se på SVT Play fram till måndagen den 12 september.

Jag zappade förbi det hela i helgen och blev inte direkt imponerad. Men jag ska se det i sin helhet vid något tillfälle då jag spelade in och sparade.

#23 Chrille

Chrille

    Senior Captain

  • Members
  • 769 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 17 August 2011 - 19:37

cirka 52:00 = Castlevania = Awesome! :D

#24 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 18 August 2011 - 13:00

cirka 52:00 = Castlevania = Awesome! :D


QFT

Jag blev sugen på att lira en del spel efter att ha hört konserten. Speciellt favoriter som Mega Man spelen samt Castlevania spelen. :)

Konserten i sig var mer OK än vad jag tyckte att den var bra. Jag har hört spelmusik framföras live tidigare och även på CD. Utöver själva spelen då så klart, men jag måste säga att den här konserten var lite för enkelspårig i sitt upplägg och rätt ojämn i sitt framförande.

#25 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 18 August 2011 - 14:15

En sådan här tråd är inte komplett utan "Press Play on Tape"






//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."