Jump to content

Photo

Knights of Badassdom


  • Please log in to reply
8 replies to this topic

#1 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 24 April 2012 - 09:01

Finns det någon lämpligare film för detta forum än en fantasykomedi/action med utgångspunkt i LARP? :) Som gammal lajvare (okej, okej, jag var med och arrangerade/deltog i ett lajv en gång på 90-talet... ;)) är ju det här ett måste! Och skådespelarlistan är inte helt fel den heller.



Officiell hemsida: http://knightsofbadassdommovie.com/


Edited by Garm, 18 July 2014 - 16:00.
Garm = Lade till taggar och flyttade tråden. // Synon = Pst. Tog bort taggen Bio: 2012 då den inte stämde ;) Lägg gärna till en ny då info om Sverige premiär kommer.

"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#2 stoffe

stoffe

    Senior Commander

  • Members
  • 291 posts
  • Gender:Male

Posted 24 April 2012 - 10:19

Själv har jag bara stött på LARP:are (ett gäng ungdommar med pilbågar och underlig utstyrsel) i förbifarten när jag varit ute och motionerat i skogen så jag vet inte om jag skulle uppskatta alla skämten men trailern ser utom tvivel intressant ut. :P
ಠ_ಠ

#3 SwedishSuperhero

SwedishSuperhero

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,175 posts
  • Gender:Male
  • Location:Sandviken
  • Interests:Serier, tv, film, spel. Gillar även att skriva och ämnar att bli författare. Gör mina egna videor: http://youtube.com/user/dakostro http://dakostro.blogspot.com

Posted 24 April 2012 - 13:17

Passande att de har med Peter Dinklade, som även är en av skådisarna från Game of Thrones. :)

Är väl ingen LARP:are heller, men tycker det är kul med filmer om ämnet. Kommer t.ex. att tänka på Role Models. Annars gillar jag Suburban Knights väldigt mycket och Knights of Badassom tycks ha vissa likheter.


"Nu blir jag upprörd! Min sambo och jag brukar ibland äta fil och flingor till frukost. Vi samsas då om ett paket fil. Nu måste vi köpa två paket fil och ha varsin. Varför då undrar ni kanske? Jo för jag har hört att Antipiratbyrån har polisanmält folk för fildelning så nu törs vi inte göra det längre."
Insändare ur Gefle Dagblad 17/10 2005.



"Tyvärr förvandlas han ideligen till en löjligt brinnande dödskalle"
Filmrecensenten Kristian Ekenberg om Nicholas Cage som Ghost Rider, ur Gefle Dagblad 17/3 2007

#4 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 08 January 2014 - 21:45

Enligt io9 kommer filmen ha premiär 11 februari i USA. Visserligen en väldigt nedklippt "producers' cut", men den blir i alla fall tillgänglig.
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#5 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 08 January 2014 - 23:13

Aha, så vi har en tråd för filmen på forumet. Trevligt. :)

Jag läste om det där strax innan jul och fick då intrycket att den kommer som VOD och Digital Download då den 11 februari efter att först ha visats en runda på utvalda biografer. Så det är väl bara att vänta på att den ska leta sig ut på Internetkanalen så att man får se den. Nyheten ackompanjerades av en teaser.

#6 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 19 February 2014 - 23:47

Då har jag sett filmen och jag tyckte att den var riktigt underhållande. Kanske att det där lilla extra saknades, men jag är i sådant fall inte ens säker på vad det skulle vara. Och det kan ju vara så att det var en sak som "föll mellan stolarna" när någon eller några av producenterna bestämde sig för att saxa till en egen version av filmen helt utan inblandning av regissören Joe Lynch. Samtidigt kan man då undra, om den versionen är så pass underhållande som den är, hur är då regissörens version? Jag hoppas att det är en sak som man kommer att kunna ta del av i framtiden, för jag är bra nyfiken på att se hur han hade tänkt sig att filmen skulle vara.

 

Som SwedishSuperhero nämner i ett tidigare inlägg så finns det en del likheter med den här filmen och Role Models, med den skillnaden att det ligger ett mycket större fokus på LARP:ande i den här. För övrigt så kan jag också rekommendera att man ser Role Model för den är riktigt bra. Själv så ska jag utforska den andra filmen, Suburban Knights, som SwedishSuperhero tipsar om, den har jag varken hört talas om innan eller för den delen sett.

 

Den här filmen är som sagt underhållande och man blir väldigt sugen på att ge sig ut och LARP:a själv efter att man har sett den. Själv så har jag aldrig gjort det tidigare, jag är mer en kort/tärning/brädspelare. Jag gillar att hela filmen osar independentproduktion, för jag tror att det bidrar till att man har så trevligt när man ser den. Det är liksom på en mer lagom nivå som man kan ta till sig och som går hand i hand med hur LARP brukar vara. Visst, en del kan vara storslagna, men ofta så är det en grupp eldsjälar som har skapat något från grunden och sedan får chans att ge det liv tillsammans med gamla och nya vänner. Precis så är filmen och jag tror inte att det hade kommit fram i en mer påkostad studiofilm djupt inne i drömfabriken.

 

Man känner igen flera ansikten bland skådespelarna och jag är glad att så många av dom mer kända skådespelarna ställde upp för att medverka i filmen. Det är väl ingen som sticker ut mer än den andre, men jag kan tycka att det är lite synd att Peter Dinklage karaktär hung dör relativt tidigt i filmen. Förvisso så återkommer han i slutet för ett jäkligt coolt inhopp där han får sätta in nådestöten på den demon som har släppts lös. Men jag hade kanske föredragit att man hade låtit Hung vara med genom hela filmen istället. Men det är ingen större grej egentligen. Peter Dinklage, Summer Glau, Ryan Kwanten, Jimmi Simpson och inte minst Steve Zahn gör alla bra ifrån sig och karaktärerna som dom spelar är klart häftiga. Tillkommer gör även andra skådespelare i mindre roller som är minst lika bra. För att inte tala om alla statister som verkligen ger filmens LARP liv så att det står härliga till.

 

Och just all LARP i filmen är fantastiskt välgjort samt riktigt underhållande. Det märks att man har tänkt till här när man skrev manuset och även i själva utförandet. Det känns helt enkelt trovärdigt och man sugs dessutom med till den grad att man gärna skulle vilja vara med. Just den biten gillar jag skarpt. Väldigt lekfullt må jag säga.

 

En bit in i filmen så ändras tonen en aning och det kanske är lite av en svaghet, för även om det är bra rakt av så tycker jag att det skaver en aning när filmen blir lite mera blodig och gränsen mellan passande och parodisk är hårfin. Missförstå mig inte, det är egentligen inga större problem, bara att man troligtvis inte hade behövt ha med så mycket av den biten eller att den skulle vara så blodig. Men det kanske också är en produkt av att någon annan saxade ihop den här versionen än regissören, vad vet jag.

 

Och filmens demon som släpps fri är jag tudelad inför, det finns scener med den som inte ser speciellt bra gjort ut, men i nästa sekund så hittar man en mer passande vinkel och då blir det bättre. Det var nog inte lätt att lösa hela den biten, varken filmmässigt eller kostnadsmässigt. Överlag så köper jag det mesta, bara att det kanske inte alltid ser så bra ut. Men vad gör egentligen det i en independentproduktion som den här.

 

Filmens specialeffekter fungerar för det mesta, det är väl mer när den enbart består av CGI i en del scener som det blir lite fjantigt. Men det är inget som man stör sig mycket på i min mening.

 

Och så tycker jag även att musiken är bra, både instrumentala delar och även dom ösiga metalsångerna som spelades. Tydligen så är självaste Bear McCreary inblandad in den, vilket var något oväntat.

 

Jag kan helt klart rekommendera den här filmen och tycker att den är betydligt bättre än den svala kritik som den hittills har mottagit. Och jag hoppas innerligt att vi någon gång i framtiden även kommer att kunna få ta del av regissören Joe Lynch version av filmen, för att se hur den är.


Edited by Garm, 19 February 2014 - 23:49.


#7 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 24 February 2014 - 14:05

Nu har jag också sett den ...och vad ska man säga? Den är ju egentligen inte speciellt bra, varken gjord eller handlingsmässigt, men då det så uppenbart är independent får man se genom fingrarna med sånt. Hela filmen osar så mycket glimten-i-ögat och klackspark att man inte kan klanka ned på den för det. Tur att skådespelarna ser det men inte lever efter det, för de håller sig nästan alla på rätt sida strecket för överspel. Nånstans förstår jag att det inte var helt lätt att få ut filmen på marknaden.

Håller med Garm om det mesta ovan. Dinklage hade hellre fått överleva för att sen komma tillbaka i slutfajten . Sen hade jag väldigt svårt för den senare delen, för monstret där är så dåligt gjort tycker jag att det sänker alltsammans. Även det skulle kunna varit gjort med flit, men då rimmar det illa med "draken" som lajv-gänget själva har gjort. Innan dess funkade handlingen rätt bra, och är också en ganska fin liten historia om vänskap.

För en som liksom jag har provat på svenskt lajv blir också den variant som vi får se här rätt töntig, mycket simplare och mindre historia/handling här. Men det är ju knappast filmens fel att amerikanskt lajv är så mycket mer "D&D-igt".

Men visst, bakom all skämskudde är det riktigt underhållande.

Betyg: OK
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#8 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 25 February 2014 - 01:42

Trevligt att du också har sett filmen och bjuder på ett omdöme. Jag ser att vi tycker lika kring en hel del och som du skriver så tror inte jag heller på att man medvetet har gjort demonen ful, för draken som man skapade för det lajv som dom ägnar sig åt ser ju riktigt vass ut och då hade man säkert kunnat göra något bättre. Utan det är väl som vanligt, att man inte haft tillräckligt med pengar/tid/kompetens för att få till en mer trovärdig demon. Och jag har fortfarande lite svårt för att den senare delen av filmen övergår till att vara mer av en skräckkomedi något som inte riktigt går hand i hand med det äventyr som man presenterar i den första halvan av filmen. Och intressant iakttagelse från din sida att våra svenska lajv verkar vara bättre och vassare än det som visas upp i filmen. Kanske att det är så att amerikanarna är rikligt inspirerade av D&D när dom skapar sina. 



#9 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 25 February 2014 - 12:24

Vet inte om det där med svenska lajv är generellt, men intrycket är i alla fall det. Visst fanns det regler för strid, men inte levels och sånt. Och vi var noga med att ha en historia bakom alla händelser, ungefär som ett vanligt rollspelsäventyr. Om nån sån fanns här framgick det inte riktigt.
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin