Jump to content

Photo

Foruminställningar


  • Please log in to reply
123 replies to this topic

#1 Marie Morot

Marie Morot

    Deputy Admiral

  • Members
  • 10,069 posts
  • Gender:Female
  • Location:Lerum
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 13 November 2006 - 07:31

Jag är övertygad om att detta besvarats förut, men jag hittar inget ämne som svarar på min fråga just nu.

Det jag försöker göra är att ställa om min forumklocka från sommartid till vintertid, men hur jag än gör visar den en timme fel. Vare sig ena eller andra rutan är ikryssad, eller att båda är urkryssade så visar den sommartid.

Hjälp?


Jag klistrar detta ämne så att det framgent kan fungera som en allmän frågetråd för olika inställningar och funktioner i forumet.
Support your local search and rescue unit - get lost.

#2 Groundsplitter

Groundsplitter

    Senior Captain

  • Members
  • 626 posts
  • Gender:Male
  • Location:Knivsta

Posted 13 November 2006 - 07:58

Jag är övertygad om att detta besvarats förut, men jag hittar inget ämne som svarar på min fråga just nu.

Det jag försöker göra är att ställa om min forumklocka från sommartid till vintertid, men hur jag än gör visar den en timme fel. Vare sig ena eller andra rutan är ikryssad, eller att båda är urkryssade så visar den sommartid.

Hjälp?

Har du ställt om klockan/tidszonen manuellt, då? Kryssrutan gäller ju inte frågan om det är sommartid eller vintertid, utan om forumet ska kontrollera automatiskt om tiden behöver justeras nästa gång du loggar på (vilket bara sker vid första inloggningstillfället efter en omställning mellan vinter- och sommartid). Oavsett inställning så måste du själv ange vilken tidszon som ska gälla, från rullgardinsmenyn strax ovanför kryssrutan.

Edited by Groundsplitter, 13 November 2006 - 07:58.

Samlingsplatsen för alla nordiska Transformersfans: NTFA

#3 Marie Morot

Marie Morot

    Deputy Admiral

  • Members
  • 10,069 posts
  • Gender:Female
  • Location:Lerum
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 13 November 2006 - 09:01

Jo, tack. Det löste sig genom att jag kryssade i automatisk vinter/sommartidsjustering och loggade ut från forumet och loggade in igen. Då visades tiden korrekt.

Jag vet inte vad det beror på, jag har haft problem med detta förut här på SFN, medan det funkar helt autmatiskt på Tv-land. En teori jag har är att det beror på att jag kan byta mellan olika skin här, något som vi inte har på TVL. :P
Support your local search and rescue unit - get lost.

#4 GaterGirl

GaterGirl

    never bore your audience

  • Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Gender:Female
  • Location:In your computerscreen
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 13 November 2006 - 17:03

En teori jag har är att det beror på att jag kan byta mellan olika skin här, något som vi inte har på TVL. tongue.gif

:lol: så är det nog. :P
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#5 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 13 November 2006 - 17:11

Det har att göra med att inställningarna cachas och uppdateras antingen när man loggar ut/in igen eller efter x antal timmar efter att man gått in på huvudsidan (har jag för mig. Tiden beror naturligtvis på hur lång tid det är mellan varje cachning). Därför brukar det ta ett tag efter en sommartid/vintertidsinställning att visa sig.

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#6 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 07 March 2007 - 19:31

En sak som moderatorer kanske skall se upp med: Trycker ni på "läst/oläst"-ikonen bredvid ett ämne så stänger/öppnar ni nu för tiden tråden i fråga.

:huh:
Menar du 'goto first unread'?

*hajar ingenting* :P
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#7 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 07 March 2007 - 19:42

Om du går in i ditt forum så kan du klicka på kuvert ikonen på tråden för att stänga/låsa upp den. :) Precis som att klicka och hålla knappen nedtryckt ett tag på rubrik/beskrivning möjliggör att döpa om trådar utan att gå in i dem. :)

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#8 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 07 March 2007 - 19:44

Nej. Gå in på ett forum och kolla vid dess ämne.

Längst till vänster finns det en symbol. Den ska man INTE trycka på hursomhelst som moderator.

XC lärde mig det för länge sen :P
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#9 Marie Morot

Marie Morot

    Deputy Admiral

  • Members
  • 10,069 posts
  • Gender:Female
  • Location:Lerum
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 07 March 2007 - 20:21

Kan man klicka på de symbolerna också? :blink:

Då har jag lärt mig ngt nytt idag också. :blush:
Support your local search and rescue unit - get lost.

#10 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 07 March 2007 - 20:48

:blink:

Menar ni att jag var den enda som svept över hela forumet och klickat på alla bilder och knappar för att se vad som händer? :blink:

Helt otroligt. ;)

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#11 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 07 March 2007 - 21:08

Eftersom den inte verkat göra något speciellt utan att visa om man har postat i den tråden eller inte, är låst eller klistrad har jag aldrig varit där och petat. :P

Kan man klicka på de symbolerna också?

Min tanke också, nu när jag testat.

Menar ni att jag var den enda som svept över hela forumet och klickat på alla bilder och knappar för att se vad som händer?

Har också testat runt vad som sker om man gör något, men som sagt, just den ikonen verkar inte ha haft någon speciell funktion, som jag nämner ovan.
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#12 Marie Morot

Marie Morot

    Deputy Admiral

  • Members
  • 10,069 posts
  • Gender:Female
  • Location:Lerum
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 07 March 2007 - 22:29

:blink:

Menar ni att jag var den enda som svept över hela forumet och klickat på alla bilder och knappar för att se vad som händer? :blink:

Helt otroligt. ;)

Uh? Orka? :P

Jag finner det inte meningsfullt att lära mig en massa som saker som jag ändå inte använder, för jag kommer inte ihåg den informationen ändå flera månader eller år senare. Jag har nog med att hålla reda på viktiga saker som att andas och blinka och sånt. ;)

I övrigt så använder jag nästan uteslutande Visa nya inlägg och där klickar jag antingen på "go to last unread" eller "senaste inlägg av" för att läsa (för mig) nya poster i forumet. De där mapp-symbolerna ser jag som tämligen överflödiga. :P

XC - du som är expert på sånt här: Kan du förklara vad jag gjorde för fel eller vad glitchen är som gör att när jag söker på serien Third Watch på Tv-land så får jag upp 17 sidor med svar + att det står "(Sökresultaten begränsade till de första 1000)" efter det? :blink: Inte ens Third+watch begränsar resultatet ett dugg. Jag tror ju inte att serien eller de orden varken tillsammans eller var för sig förekommer så ofta och i så många trådar... :ph34r:
Support your local search and rescue unit - get lost.

#13 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 07 March 2007 - 22:52

Mycket elementärt kära Marie. Forumets inbyggda sökmotor är inte den bästa. Svaret heter Signaturer. En postningstät människa nämner antagligen third watch i sin signatur. Det är som att söka på det här forumet efter "Xena", alla FX's poster genererar en träff därför att "Xena" förekommer i hennes nick. :) Vad man kan göra är en avancerad sökning och säga åt forumet att bara söka i rubriker, då blir träff listan lite mer hanterlig.

Tips: Ready2Search är en helt underbar sida som hjälper dig att skapa sökplugins till FF2/IE7 och Google Toolbar. Själv har jag numera en special sökning på google som bara söker på domänen scifinytt.se. Fungerar bättre. :)

Edited by XC, 07 March 2007 - 22:53.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#14 Marie Morot

Marie Morot

    Deputy Admiral

  • Members
  • 10,069 posts
  • Gender:Female
  • Location:Lerum
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 07 March 2007 - 23:18

Aha! Har inte tänkt i termen signaturer - att det ens skulle räknas som en sökparameter i forumet. Då förstår jag. Tack för hjälpen! :)
Support your local search and rescue unit - get lost.

#15 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 08 March 2007 - 09:19

Jag är bussig:
Här kan du installera en sökbox för TV-Land (via Google)
Här kan du installera en sökbox för Sci-Fi Nytt (via Google)

Med sökbox menar jag ju givetvis att du lägger till SFN/TVL i FireFox/IEs sökbox och/eller på Google Toolbar. :)

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#16 Jocke

Jocke

    Cadet Second Year

  • Members
  • 14 posts

Posted 08 March 2007 - 10:26

Mycket elementärt kära Marie. Forumets inbyggda sökmotor är inte den bästa. Svaret heter Signaturer. En postningstät människa nämner antagligen third watch i sin signatur. Det är som att söka på det här forumet efter "Xena", alla FX's poster genererar en träff därför att "Xena" förekommer i hennes nick. :) Vad man kan göra är en avancerad sökning och säga åt forumet att bara söka i rubriker, då blir träff listan lite mer hanterlig.

Forumets sökfunktion söker inte igenom signaturen. När du söker efter inlägg så söker den enbart igenom inläggen (om du nu enbart söker efter inlägg).
Anledningen till att "(Sökresultaten begränsade till de första 1000)" visas verkar vara en bugg. Den texten ska enbart visas när det blir över 1000 sökresultat och det blir det nog väldigt sällan.
(Jocke från Star Trek Databas)

Edited by Jocke, 08 March 2007 - 10:27.


#17 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 08 March 2007 - 10:54

Kanske... det är min erfarenhet att man ibland under sökningar får upp träffar vars enda träff punkt tycks ligga i signaturen. I vilket fall som helst så är den inbyggda sökfunktionen i de flesta fallen oduglig. Det räcker med att en användare citeras och får sitt namn inskrivet i quote-taggen tydligen för att träffarna skall genereras helt uppåt väggarna.

Marie jag testade lite olika metoder och söker man på "Third Watch" (dvs med citatstecken) så får du bara tre sidor. ;)

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#18 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 08 March 2007 - 11:14

Signaturer räknas inte i och med att de är dynamiska. De ingår inte i posten, utan ligger i ett helt annat ställe i databasen.

Söker man på:

Third Watch = man hittar alla poster där "Third" eller "Watch" ingår.

+Third +Watch = man hittar alla poster där "Third" och "Watch" ingår.

"Third Watch" = man hittar alla poster där "Third Watch" ingår.

Så skall det iaf funka. Funkar det på nåt annat sätt så är det en bugg eller nåt.

Och äntligen så lyckades vi lura ut Jocke ur lurkdom.. :evil: Välkommen.. :P

Edit: Från IBP:s sökhjälp:

äpple banan Hitta alla inlägg som åtminstone innehåller ett av dessa ord
+äpple +juice Hitta inlägg som innehåller båda orden
+äpple -juice Hitta inlägg som innehåller 'äpple' men inte 'juice'
äpple* Hitta inlägg som innhåller 'äpple' och/eller 'äppelmos'
"Några ord" Hitta inlägg med frasen 'Några ord att fundera på', 'några ord' men inte 'några visa ord'


//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#19 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 08 March 2007 - 11:50

Jag sökte på +third +watch på TVL. Fortfarande 17 sidor och iaf den första tråden genererar träff fast jag inte hittar ordet third någonstans på sidan. ;)

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#20 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 08 March 2007 - 12:23

Försök söka på "Third" så får du se.. ;)

Orsaken till detta verkar vara att ordet "third" ignoreras av MySQL.

Mer info http://www.databasej...int.php/1578331

Words in the stopword list (common words) are also excluded from the search results.


//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#21 Jocke

Jocke

    Cadet Second Year

  • Members
  • 14 posts

Posted 08 March 2007 - 12:29

Och äntligen så lyckades vi lura ut Jocke ur lurkdom.. :evil: Välkommen.. :P

Ja, vi får se kanske återvänder till mitt lurkande, har tillräckligt att göra med ST Databas :)

#22 Groundsplitter

Groundsplitter

    Senior Captain

  • Members
  • 626 posts
  • Gender:Male
  • Location:Knivsta

Posted 15 March 2007 - 21:39

äpple banan Hitta alla inlägg som åtminstone innehåller ett av dessa ord
<snip>
äpple* Hitta inlägg som innhåller 'äpple' och/eller 'äppelmos'

Ett bra exempel på varför man aldrig ska översätta rakt av från engelska till svenska. "äpple*" kommer aldrig att hitta "äppelmos", eftersom bokstäverna inte kommer i samma ordning. (Inte Peaks fel, det är killen som ligger bakom det svenska språkpaketet till IPB som dabbat sig.)

Edited by Groundsplitter, 15 March 2007 - 21:39.

Samlingsplatsen för alla nordiska Transformersfans: NTFA

#23 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 15 March 2007 - 22:32

Haha. Det har du rätt i. Aldrig tänkt på. Men å andra sidan har jag aldrig kikat på den där hjälpen förut.. ;)

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#24 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 25 March 2007 - 09:50

Måste vara en Mac grej. :P Blev inte ens ombedd och dubbelkolla tiden när Windows justerade den i morse. :P

Edited by XC, 25 March 2007 - 09:50.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#25 Spidde

Spidde

    Rear Admiral

  • Members
  • 3,747 posts
  • Location:Norrköping &lt;-&gt; Uppsala
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 09 July 2007 - 22:48

På något sätt har det blivit så att när jag går in i en tråd ser jag alla inlägg som ett "träd" och måste klicka på rubriker för att läsa varje inlägg...ingen aning om hur det blev så här och jag vill ha det som "vanligt" igen. Hittar ingen sån här inställning, fast det är förmodligen väldigt lätt att fixa tillbaks :P Tack på förhand! :)
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset