Jump to content

Photo

Det händer saker i seriesverige


  • Please log in to reply
52 replies to this topic

#1 Silversword

Silversword

    Marsian

  • Members
  • 491 posts
  • Location:Kalmar
  • Interests:Fantasy & Sf, historia, böcker, dator/tv-spel och serier.

Posted 31 July 2004 - 17:12

Det har ju inte varit särskilt stor aktivitet på den svenska seriemarknaden på senare år, men nu har det börjat vända. Senaste Bild & Bubbla hade en del intressanta nyhetsnotiser (som i en del fall brukar vara ganska gamla dock & några av mangatitlarna har det talats om en tid).

Mangavågen fortsätter genom Sverige och utöver de titlar som redan ges ut finns ett rätt stort antal att vänta (med svenska mått mätt). Från Bonnier Carlsen kommer Chobits, Tokyo Mew Mew, Neon Genesis Evangelion och Astro Boy.
Egmont Kärnan ska ge ut Mästerdetektiven Conan (släkt med barbaren?), Oh! My Godess, Time Stranger Kyoko och Kamikaze Kaito Jeanne.
Utgivaren av Manga Mania, Manga Media, ska ge ut ytterligare en tidning, Shonen Jump. Tidningen kommer innehålla mangorna Naruto, Shaman King, Sand Land och Yu-Gi-Oh.

Fyra stycken Spirou-album är också på väg från Egmont. Ett är ett helt nytt äventyr medan de övriga är sådana som Carlsen hoppade över när det ursprungligen begav sig.

Det mest intressanta är dock att förlaget (eller vad man nu ska kalla dom) ETC ska ge ut en serietidning, ett speciellt förlag för serier kommer att ha hand om utgivningen. Tidningen kommer att ha vuxen inriktning och tonvikten kommer att ligga på amerikanska humor och äventyrsserier. Man har dock förhoppningar om att svenskt material så småningom ska utgöra ungefär hälften av tidningen, en del av detta originaltecknat. Tidningen kommer att distribueras av Tidsam.

Ska bli intressant att se vad det blir av tidningen från ETC. Har blivit lite positivare i min syn på den svenska seriemarknaden :D .

Edited by Silversword, 31 July 2004 - 17:13.

Posted Image

#2 zaphod

zaphod

    Fleet Captain

  • Members
  • 1,034 posts
  • Location:Stockholm

Posted 02 August 2004 - 04:02

Kul att det hände saker i seriesverige. Även om dom flesta mangatitlar du räknar upp inte låter så jätteupphetsande så dylker det väl upp nån bra manga så småningom. Neon Genesis Evangelion och Astro Boy ska nog jag försöka mej på ivarjefall.

Spirou är en bra serie, men den ska ju även gå i Fantomen där jag kommer läsa den.

ETC som serieutgivare låter minst sagt intressant...

#3 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 02 August 2004 - 05:36

ETC gav ut några nummer av serietidningen Crack under 80-talet. Med piratserier, dvs utan att tillfråga upphovsrättsmännen. Det blev rättsprocess och Crack fick lägga ned. Hoppas de sköter det korrekt den här gången.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#4 Silversword

Silversword

    Marsian

  • Members
  • 491 posts
  • Location:Kalmar
  • Interests:Fantasy &amp; Sf, historia, böcker, dator/tv-spel och serier.

Posted 03 August 2004 - 13:45

Kul att det hände saker i seriesverige. Även om dom flesta mangatitlar du räknar upp inte låter så jätteupphetsande så dylker det väl upp nån bra manga så småningom. Neon Genesis Evangelion och Astro Boy ska nog jag försöka mej på ivarjefall.

Spirou är en bra serie, men den ska ju även gå i Fantomen där jag kommer läsa den.

ETC som serieutgivare låter minst sagt intressant...

<{POST_SNAPBACK}>

Säljer den manga som ges ut tillräckligt bra så lär det komma fler :) , det som är bra med de titlar som ska släppas nu är att är en viss bredd på dom vilket kan locka olika läsare. Kommer nog inte att köpa så många av dom heller - Tokyo Mew Mew, Neon Genesis Evangelion och Oh! My Godess är de titlar jag är intreserad av.
Vilka Spirou-äventyr är det som ska gå i Fantomen?

ETC gav ut några nummer av serietidningen Crack under 80-talet. Med piratserier, dvs utan att tillfråga upphovsrättsmännen. Det blev rättsprocess och Crack fick lägga ned. Hoppas de sköter det korrekt den här gången.

<{POST_SNAPBACK}>

Redaktör för tidningen ska visst vara en från seriefrämjandet så det ska nog gå bättre den här gången :) .


Rocky ska tydligen få en egen tidning också, första numret ska släppas nu i början av augusti har jag för mig.
Posted Image

#5 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 03 August 2004 - 13:47

Just det, Micke Schirén, seriefrämjare och gammal fanzineutgivare ska vara redaktör.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#6 Jazzdevil

Jazzdevil

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,298 posts
  • Location:Sverige
  • Interests:1. Lee Van Cleef<br />2. The Dude<br />3. John Constantine<br />4. Dale Cooper<br />5. Charles Mingus<br />6. Scott Walker<br />7. Frank Miller<br />8. Nancy Sinatra<br />9. Barry Adamson<br />10. Serge Gainsbourg <br />

Posted 03 August 2004 - 13:51

Det låter inte så tokigt, ser med spänning fram emot ETCs tidning, är inte så intresserad av manga, men visst läser jag gärna manga mania på biblioteket, varför kan inte egmont släppa några album för vuxna, suck...

#7 Silversword

Silversword

    Marsian

  • Members
  • 491 posts
  • Location:Kalmar
  • Interests:Fantasy &amp; Sf, historia, böcker, dator/tv-spel och serier.

Posted 03 August 2004 - 14:00

Vuxna läser väll inte serier ;) :D .
Posted Image

#8 rehnvall

rehnvall

    Senior Commander

  • Members
  • 380 posts

Posted 03 August 2004 - 14:05

Såklart de händer lite, ett nytt album med röde orm är släppt. tyvär verkar figurerna lite väl groteskt ritade, men de märks att de är en svenskt album, vart skulle man annars får rita med två hunder som håller på att jucka...

#9 zaphod

zaphod

    Fleet Captain

  • Members
  • 1,034 posts
  • Location:Stockholm

Posted 05 August 2004 - 00:06

Vilka Spirou-äventyr är det som ska gå i Fantomen?



Vet faktiskt inte, men första Spirouäventyret ska publiceras i nummer 17 som ska finnas ute i affärerna 12 augusti. I nummer 17 startar ju också "Fatomen år ett" så det nummret rekommenderas starkt!

#10 DarkBeast

DarkBeast

    Commander

  • Members
  • 255 posts
  • Location:Risliden

Posted 05 August 2004 - 11:04

Vilka Spirou-äventyr är det som ska gå i Fantomen?


Första Spirou-äventyret kommer som sagt i Fantomen nr 17 och är "Marsupilami blir kidnappad". Skulle tro att man kommer publicera serien ganska kronologiskt efter det.

Posted Image
Jag tycker inte om att prata om tvångstankar men jag kan inte låta bli.

#11 Confined Earth

Confined Earth

    Captain

  • Members
  • 483 posts

Posted 13 August 2004 - 18:29

Någon som kan ge lite info om vad ETC är för förlag och vad de gjort senaste tiden efersom de verkar ha varit bort?
Cool like Spider-Man

Is: Confined Earth
Was: Primegandur, JimPrime

#12 Silversword

Silversword

    Marsian

  • Members
  • 491 posts
  • Location:Kalmar
  • Interests:Fantasy &amp; Sf, historia, böcker, dator/tv-spel och serier.

Posted 13 August 2004 - 19:01

ETC ger först och främst ut den radikala tidningen ETC (dom tillhör den radikala vänstern si :) ). Utöver det pysslar dom med lite av varje verkar det som. Är lite som Ordfront, om du känner till dom.
Posted Image

#13 mikkeschiren

mikkeschiren

    Lieutenant Commander

  • Members
  • 129 posts

Posted 14 August 2004 - 06:43

ETC gav ut några nummer av serietidningen Crack under 80-talet. Med piratserier, dvs utan att tillfråga upphovsrättsmännen. Det blev rättsprocess och Crack fick lägga ned. Hoppas de sköter det korrekt den här gången.

<{POST_SNAPBACK}>


Hrmpf! Det är Horst Schröders utsago av det hela. Grejen är att ETC inte alls blev fällda, utan friade, ETC hade betalat rättigheterna för materialet. Horst Schröder ansåg att han hade ensamrätt på vissa serieskapares verk utan att han hade det.
Det som gjorde att Crack lades ned var flera sammanhängde faktorer, pressen drev mer eller mindre en kampanj mot Crack och mot ETC, och den leddes av Hem och Skola maffian på ena sidan och Horst Schröder på andra sidan (sådant är svårt att tro i dag, men det är sant). Crack lades ned för att det var alldeles för mycket negativa skriverier. Den sålde dock bra :-).

ETC ger först och främst ut den radikala tidningen ETC (dom tillhör den radikala vänstern si :) ). Utöver det pysslar dom med lite av varje verkar det som. Är lite som Ordfront, om du känner till dom.

<{POST_SNAPBACK}>

Det enda som påminner om Ordfront hos oss är väl att ETC är vänster. ETC är först och främst ett produktionsbolag, reklambyrå, som sysslar med samhällskommunikation - våra stora kunder är Kommun och Landstingsförbundet, LO, Krisberedskapsmyndigheten, VINNOVA, Hyresgästföreningen mfl. Vi producerar kundtidningar, trycksaker, powerpointpresentationer mm. Vi är ungefär 20 anställda.

Våra mindre verksamheter är bland annat tidningen ETC (en anställd), förlaget (4-5 böcker per år), galleriverksamhet och serietidningen. Sedan har vi också ett it-bolag som bland annat har stockholm stad och miljöpartiet som kunder.

Annrs så¨är det kul att ni ser fram emot ETC Comics, hoppas att den kan leva upp till förväntningarna.

#14 Jazzdevil

Jazzdevil

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,298 posts
  • Location:Sverige
  • Interests:1. Lee Van Cleef<br />2. The Dude<br />3. John Constantine<br />4. Dale Cooper<br />5. Charles Mingus<br />6. Scott Walker<br />7. Frank Miller<br />8. Nancy Sinatra<br />9. Barry Adamson<br />10. Serge Gainsbourg <br />

Posted 14 August 2004 - 07:08

Oj en insider!!

mikkeschiren kan du ge mer detaljerad information om vilka sorts serier den skall innehålla?

#15 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 14 August 2004 - 07:13

Grejen är att ETC inte alls blev fällda, utan friade, ETC hade betalat rättigheterna för materialet.

Oj, ber om ursäkt för mitt påstående. Men jag vill minnas att någon av de amerikanska tecknarna var förbannad på ETC för att denne inte visste om att han blev publicerad. Stämmer inte det?

Både hoppas och tror på den här nya tidningen. Skön blandning, skön stil verkar det som! Vilket format?
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#16 mikkeschiren

mikkeschiren

    Lieutenant Commander

  • Members
  • 129 posts

Posted 14 August 2004 - 08:15

Oj, ber om ursäkt för mitt påstående. Men jag vill minnas att någon av de amerikanska tecknarna var förbannad på ETC för att denne inte visste om att han blev publicerad. Stämmer inte det?

Både hoppas och tror på den här nya tidningen. Skön blandning, skön stil verkar det som! Vilket format?

<{POST_SNAPBACK}>

Det var en tecknare som hade tydliga drogproblem som Horst Schröder hade som källa, dock så hade tecknaren både fått ersättning och blivit uppringd av redaktören.

Att ETC skulle ha snott serier är tyvärr en etablerad "vandringsmyt", mycket tack vare Horst. Jag tycker att Horst gjorde en riktig kulturgärning med sina tidningar, men han fick mer eller midre storhetsvansinne och ville vara ensam på täppan. Jag blir fortfarande glad då han lyckas få ut något album emellanåt. Det är ofta bra grejer.

Formatet blir "vanligt" serietidningsformat. Större delen i färg.

Edited by mikkeschiren, 14 August 2004 - 08:25.


#17 mikkeschiren

mikkeschiren

    Lieutenant Commander

  • Members
  • 129 posts

Posted 14 August 2004 - 08:24

Oj en insider!!

mikkeschiren kan du ge mer detaljerad information om vilka sorts serier den skall innehålla?

<{POST_SNAPBACK}>

Det blir The Goon, Assar, kortare Hellboy-berättelser, en hel del kortare humoristiska grejer, bland annat Jason och en ung kvinna från Malmö - Malin Biller.
Vi satsar mest på humorserier alltså - men inte dagsstrippsserier, utom i fallet Ulf Lundkvist.
Och som sagt hoppas jag publicera en hel del svenskt i framtida nummer.
För att projektet ska ha en framtid måste det ganska fort gå ihop eknomiskt - så jag hoppas verkligen att det kommer att fungera - får om det gör det har vi ett par tre riktigt bra idéer (tycker jag i alla fall :-)) i bakfickan.

#18 zaphod

zaphod

    Fleet Captain

  • Members
  • 1,034 posts
  • Location:Stockholm

Posted 14 August 2004 - 09:21

Lycka till med tidningen får man väl säga! Jag kommer definitivt köpa de fösrta nummren.

Kommer det bli en renodlad serietidning eller kör ni artiklar också?

Edited by zaphod, 14 August 2004 - 09:21.


#19 mikkeschiren

mikkeschiren

    Lieutenant Commander

  • Members
  • 129 posts

Posted 14 August 2004 - 19:49

Lycka till med tidningen får man väl säga! Jag kommer definitivt köpa de fösrta nummren.

Kommer det bli en renodlad serietidning eller kör ni artiklar också?

<{POST_SNAPBACK}>

Tackar.

Det kommer att bli några artiklar - men endast serierelaterade sådana.

#20 Silversword

Silversword

    Marsian

  • Members
  • 491 posts
  • Location:Kalmar
  • Interests:Fantasy &amp; Sf, historia, böcker, dator/tv-spel och serier.

Posted 16 August 2004 - 18:20

ETC ger först och främst ut den radikala tidningen ETC (dom tillhör den radikala vänstern si :) ). Utöver det pysslar dom med lite av varje verkar det som. Är lite som Ordfront, om du känner till dom.

<{POST_SNAPBACK}>

Det enda som påminner om Ordfront hos oss är väl att ETC är vänster.

<{POST_SNAPBACK}>

Ja och nej. Både ETC och Ordfront ger ut en tidning, med (som jag uppfattat det) likartat budskap & innehåll, och har bokutgivning. Det var det jag tänkte på.
Lycka till hur som helst :) .

Edited by Silversword, 16 August 2004 - 18:21.

Posted Image

#21 Spidde

Spidde

    Rear Admiral

  • Members
  • 3,747 posts
  • Location:Norrköping &lt;-&gt; Uppsala
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 18 August 2004 - 08:34

Låter kul...hoppas det blir bra!
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#22 zaphod

zaphod

    Fleet Captain

  • Members
  • 1,034 posts
  • Location:Stockholm

Posted 19 August 2004 - 17:10

När kommer det första nummret?

#23 mikkeschiren

mikkeschiren

    Lieutenant Commander

  • Members
  • 129 posts

Posted 20 August 2004 - 20:31

När kommer det första nummret?

<{POST_SNAPBACK}>

21 september är första numret ute. Andra kommer i början av november.

Och ETC och Ordfront har inte liknande innehåll, vi är vänster båda två, visst, men Arbetaren och Aftonbladet är också vänster, men inte buntar man ihop dem.

ETC är ett vinstdrivande företag - Ordfront är en förening, också en stor skilland.

#24 HugoStrange

HugoStrange

    Captain

  • Members
  • 462 posts

Posted 20 August 2004 - 21:02

Lite off-topic, men Aftonbladet är inte vänster. De är sossar. Punkt.

Men hur som helst så ser jag fram emot ETC-serietidningen, även om jag tycker blandingen av serier verkar vara i häftigaste laget (som jag skrev nån annanstans häri forumet, men jag undrar var?). Jag gillar både Assar och superhjältar (Hellboy tänker jag på, men jag har aldrig läst just Hellboy, så det kan jag inte skriva), så inget ont om serierna i sig. Mer kompotten :)
Golf is a good walk spoiled - Mark Twain

Utan musik så dör jag - Jag själv

#25 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 20 August 2004 - 21:05

Ska alltså ETC ge ut Hellboy? :blink:
*Hockey och superhjältar*