Jump to content

Photo

Vad vill du se i Svenska Superserier?


  • Please log in to reply
32 replies to this topic

#26 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,014 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 22 November 2006 - 07:11

Jag är en ganska stor fan av tidningar som håller sig till det den startat som så för min del vill jag helst se serier med åtminstone en person med superkrafter i. Sen spelar det mig ingen roll om den har tajta trikåer eller inte, amerikansk teckningsstil, mangastil, postmodern symbolism eller vad som. Men det får gärna vara variation.

Sen vet vi väl alla hur det är när till exempel en tv-serie man följer läggs ner så man inte får hela storyn? Därför vill jag förstås att alla serier som påbörjas avslutas. För just det borde det finnas etablerade regler på redaktionen. Kanske nåt i stil med att serien måste ha nått ett vettigt om än tillfälligt slut inom 40 sidor?

Jag ser helst flera olika serier i samma nummer, minimum borde vara fyra, då får de lite över 10 sidor var. Om vi kan hålla "ungefär fyra nummer om året"-takten så borde det betyda att man kan få med motsvarande två amerikanska seriers innehåll för varje följetongsserie per år. Det får väl ses som en bra takt för amatörer?

När det gäller följetonger och fristående serier är det nog bra med en balans. Faran med följetonger är att skaparna kan tröttna på skapandet, på varandra och lägger ner. Därav reglerna. Men om halva sidantalet är följetonger och halva fristående så är det kanske lagom. Innan vi kan nå dit måste vi avsluta några av de tidigare, på fyra nummer har vi startat sju serier som inte fått nåt slut, och flera som inte ens fått en andra del publicerad.

Lite mer konkret vill jag alltså se slutet på eller fortsättningen av Avatar, Blaze, Endeavour, Katt, Superkillen, Revolution och STHLM-Utopia.

#27 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 22 November 2006 - 19:00

I början så hade vi ju inga tydliga regler för det här med fortsättningsserier. Nu vill vi försäkra oss om att hela serien blir gjord innan första delen börjar publiceras. Helst ska det vara så att man kan läsa de enskilda delarna med behållning, även om det följer en fortsättning.

Fortsättningar och avslut på STHLM Utopia samt Blaze kommer. De är klara och väntar på publicering. Av de övriga vill jag mycket gärna läsa mer Superkillen (hej Jelca).
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#28 SuperJelcander

SuperJelcander

    Lieutenant Commander

  • Members
  • 142 posts

Posted 22 November 2006 - 20:35

Fortsättningar och avslut på STHLM Utopia samt Blaze kommer. De är klara och väntar på publicering. Av de övriga vill jag mycket gärna läsa mer Superkillen (hej Jelca).


I nästa nummer når Blaze sitt slut. STHLM-Utopia del 2 kommer även den i nummer 5 och sedan finns en del kvar på 15 sidor som är klar och som då troligtvis kommer i nummer 6. De andra serien har vi ingen fortsättning till och får ses som förlorade och som lärpengar där vi lärde oss att inte publicera påbörjade historier utan att ha en tydlig tidsplanering och den andra delen färdigtecknad.

Superkillen del 2 har storyboard klar och väntar på tecknare för att åtminstone göra en del till. Min tanke med Superkillen var att den verkligen skulle handla om den första killen i Sverige som får superkrafter. Del ett var riktigt kul att göra och ligger mig varmt om hjärtat. Jag ser gärna en fortsättning och har till och med själv provat teckna, men det blev inget bra (damn stubby fingers) så då la jag den åt sidan.

#29 TerrorTub

TerrorTub

    Senior Commander

  • Members
  • 261 posts
  • Gender:Male
  • Location:Uppsala
  • Interests:Skräck.

Posted 23 November 2006 - 21:57

Det absolut roligaste hade varit om vi får in en serie som är helt utanför alla konventioner och där tankesättet att se på superserier är helt nyskapande. Det hade varit guld värt om vi sett en ny definition av genren födas.


Håller med till fullo. Skulle verkligen vilja se en super-serie i tidningen som bryter mot alla klassiska tankar om en superhjälte men ändå håller sig inom ramarna för en superhjälteserie. (funderar på en för fullt :) ) Skulle även gärna se att den innehöll aktuell samhälls kritik.

#30 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 05 December 2006 - 15:17

har svårt att ge något konkret förslag här själv, angående super-attribut.

MEN, jag har en idé som kanske är lite annorlunda, den handlar om en kosmisk/teknisk varelse som lever på många olika plan av verkligheten och som kan BLI nästan vad som helst som den önskar, dess krafter påminner mycket om det vi kallar superkrafter.

Däremot är inte alla dess äventyr så särskilt traditionella sådana, eftersom varelsen kan utforska så många möjliga sätt att leva och uppleva på, samtidigt dessutom. T ex ett ultra-kosmiskt äventyr i widescreen-format där en "spor" en skärva av dess jag kämpar mot oerhört mäktiga kosmiska varelser, medans dess fulla jag har intagit mänsklig kvinnlig form och går ut och dansar.. ^^

En av dom före detta medlemmarna i SSS vet mer om konceptet, men det är tveksamt om det nånsin kommer bli så mycket av det, då jag dessutom lagt in en snabla tung kontinuitet med ett helt universum baserat på ett annat, denna Karaktär är helt enkelt slutresultatet av flera års inre fantasier och historier.

Vansinnigt svårt att beskriva i ordalag... så många inre bilder... :D

Vafan... jag tror jag råkade uppfinna min egen gud..

Edited by PredaBot, 05 December 2006 - 15:19.


#31 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,014 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 24 February 2008 - 21:19

Vad hände med den gudsidén PredaBot?

#32 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 24 February 2008 - 22:56

Den lever kvar ännu, redo för den dag då jag kan släppa den fri i full kraft. ^^

Utvecklas kontinuerligt i mitt sinne, har flera hundra historier, och en idé om hur det skulle kunna sluta om man vill sätta punkt för det hela också.

En liten lustig anekdot... hela historien började med ett eget Lego Bionicle-universum som jag utvecklade med en kompis från min hemby. Senare blev det ett multiversum, med flera tidsåldrar och tidslinjer. Slutligen avslutade jag i mitt eget sinne, alla dessa historier, med en storsmäll, alá Crisis, där varelsen som Bionicle-rasen kommer ifrån, den äldsta av deras sort Bloodsword (tok-ond personifiering av död och utplåning) utplånades tillsammans i strid med en ny gud, den yngsta, slutgiltiga produkten av deras Elemento-empatiska ras, STARLIGHT ( personifiering av livet och skapandet).

Starlight kan icke förgöras dock, utan återformar sig själv och sen börjar en helt ny era i mitt sinne, där man kan berätta vilka historier man vill. :)

Edited by PredaBot, 24 February 2008 - 23:04.


#33 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,014 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 25 February 2008 - 08:27

Nice. Det finns alldeles för många idéer presenterade här på forumet som man hör om en gång eller två, sen dör tråden helt och man får aldrig reda på vad som händer med det. Din idé har lite episk Kirby-gudasaga över sig. Vi får väl se när du är redo då helt enkelt :)

Och man ska aldrig underskatta the Power of the LEGO när det gäller att sporra ens fantasi. Mitt eget Legouniversum var helt befriat från vapen och om nån skurk kom fanns det en överstark sheriff som spärrade in dem i ett godisfängelse från vilket de fick äta sig ut och då var benådade.

Usch, jag var alldeles för ovåldsam som barn, tur att jag började spela TV-spel.