Jump to content

Photo

Recension - Shadowmarch-serien av Tad Williams


  • Please log in to reply
2 replies to this topic

#1 Sci-Fi Nytt

Sci-Fi Nytt

    Senior Commander

  • Admin
  • 297 posts

Posted 16 January 2017 - 22:27

Recension - Shadowmarch-serien av Tad Williams

Observera. Denna recension har tidigare postats på forumets recensiondel för rätt länge sedan, men eftersom jag gärna vill att den skall synas lite mer så kommer den här också.

Jag har ärligt talat läst väldigt lite av Tad Williams. Jag läste hans "Memory, Sorrow and Thorn" och "Otherland"-böcker på svenska för länge sedan, men avslutade aldrig serierna. Otherland kom väl aldrig ut komplett, tror jag. Vet inte om "Memory..." gjorde detta.

Nå, för några år sedan när jag gick med i Audible så slängde de ibland upp specialerbjudanden, och en av de få intressanta böckerna som kom upp var just den här serien. Sedan låg de i mitt bibliotek, medan jag hade annat att lyssna på.

Full story »

Originalartikeln

#2 Libby

Libby

    Senior Commander

  • Members
  • 357 posts
  • Gender:Male
  • Location:Lilla huset på Prärien

Posted 17 January 2017 - 22:13

Nja, både Otherland och MS&T kom ut komplett på svenska, vilket Shadowmarch inte gjorde. Där lade man ner utgivningen efter två böcker (Shadowmarch och Shadowplay). Så jag har bara läst hälften. Jag tycker dock att Shadowmarch hade en betydligt intressantare början än vad MS&T hade som var oerhört seg länge. Jag ser dock båda serierna som dussinvaror som inte tillförde särskilt mycket nytt. Bara nya vinklingar på sådant vi läst hur mycket som helst av.

Otherland å andra sidan var åtminstone då när den kom ut något helt nytt. Även om den också hade sina sega partier så gav den mig en läsupplevelse jag aldrig glömmer.

 

Jag får väl lägga den brasklappen att det mycket väl kan ha kommit ut fortsättningar på både Otherland och MS&T på engelska, men dessa måste i så fall ha varit helt obehövliga. För mig fick båda serierna tydliga slut i den svenska utgivningen.



#3 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 17 January 2017 - 23:28

Aha, jag var osäker på om de kom ut helt på svenska, eftersom jag som sagt bara läste de första böckerna. (Som ju blir fler eftersom man i Sverige gillar att dela upp långa böcker).

 

Uppföljaren till Memory... är på g så de har släppt serien som ljudbok nu. Otherland har jag redan köpt, och tänker ta mig igenom den framöver också.

 

51rCIrIm2dL._SL300_.jpg

 

61p0P+SRQPL._SL300_.jpg


//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."