Jump to content

Photo

Pratbubblor och typsnitt


  • Please log in to reply
14 replies to this topic

#1 SuperJelcander

SuperJelcander

    Lieutenant Commander

  • Members
  • 142 posts

Posted 07 February 2007 - 09:29

Hur pratbubblorna och texten i dem ser ut gör stor skillnad och kan ibland vara skillnaden mellan uppenbart amatörmässigt och proffesionellt. Jag har bunkrat med mängder av typsnitt för att få variation och urval när jag textar mina serier. Typsnitten har jag mestadels hämtat gratis från bla:

http://www.blambot.com/fonts.shtml

Pratbubblorna gör jag i photoshop, men där känner jag att jag har mycket kvar att lära. Än så länge är formerna mest antingen ovala eller fyrkantiga. Jag lär mig dock en del, och får en del tips från:

http://www.balloontales.com/tips/

Nu håller jag på att texta min serie Folkets Vilja som är tecknad av Anna-Karin Begkvist och jag vill ha era synpunkter. Jag vill använda hennes dagbok som "textruta" och jag undrar hur ni tycker det fungerar. I övrigt undrar jag om ni tror typsnitt och storlek på texten är bra.

Tacksam för alla kommentarer

Posted Image

Posted Image

#2 EmilWickman

EmilWickman

    Cadet First Year

  • Members
  • 1 posts

Posted 07 February 2007 - 10:21

Ser grymt ut. Ser fram emot att läsa den här serien.
Dagboksformatet ser spännande ut men testa med ett lite större radavstånd bara för att se hur det ser ut.

Tack för tipsen till sidorna för fonts. Taget och påbörjat nedladdning :D

#3 MARVEL COMICS

MARVEL COMICS

    Lieutenant Commander

  • Members
  • 133 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm

Posted 07 February 2007 - 14:26

Kul att du tog med en tidningsartikel där det står " Vampyr terroriserar stockholms tunnelbana ".
Har sett en serie i SSS som handlat om det.
´´ Leve Stan Lee´´

#4 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 07 February 2007 - 20:08

Ser mycket bra ut! Och du (Fredrik Superjelcander) har helt rätt i att textningen gör stor skillnad!

Lite åsikter. Håller med om att radavståndet är aningen tätt i dagböckerna. Ibland kunde det vara mer luft till höger också. Å andra sidan ser jag gärna ett mindre radavstånd i pratbubblorna. Och gärna en rak text där för att den ska skilja sig mer från dagboken. Men det är en mindre viktig detalj. Det här känns lovande!
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#5 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 07 February 2007 - 20:39

Jag håller med TFels om texterna.

Vad är det med videobutiker Jelcander? Är det din schtick :) ?

Ska kolla genom sidorna du tipsat om, ska ju datortexta min första serie själv nu, har ju haft turen att haft herr Wikner tidigare men man måste ju lära sig.

#6 SuperJelcander

SuperJelcander

    Lieutenant Commander

  • Members
  • 142 posts

Posted 08 February 2007 - 10:22

Ser mycket bra ut! Och du (Fredrik Superjelcander) har helt rätt i att textningen gör stor skillnad!

Lite åsikter. Håller med om att radavståndet är aningen tätt i dagböckerna. Ibland kunde det vara mer luft till höger också. Å andra sidan ser jag gärna ett mindre radavstånd i pratbubblorna. Och gärna en rak text där för att den ska skilja sig mer från dagboken. Men det är en mindre viktig detalj. Det här känns lovande!


Tack för berömmet.

Jag håller med om att texten i dagboken kan kännas lite packad, men jag vet inte hur jag kan ändra den lite i photoshop. Dubbelt radavstånd blir för stort och jag hittar inte inställningarna för att ändra radavståndet i texterna. Någon som kan hjälpa till där?

Sedan upptäckte jag precis själv att texten i pratbubblorna lutar. Jag har inte sett det innan och det är mycket irriterande. Jag har nu textat 5 sidor och jag får se om jag ändrar det. Problemet där är att pratbubblorna inte tvunget passar om jag ändrar typsnittet. Det är inte så att de är skrivna i kursivt utan detta är standardtexten.

Marvel Comics - Hmm, jag undrar vem det var som skrev om vampyren i Stockholms tunnelbana ;)

Daniel - Jag har jobbat i en videobutik och jag älskar film. Dessutom spelar miljön stor roll i den här historien. Kul att du gjorde kopplingen till Superkillen och hans jobb i videobutik.


Glöm det jag skrev om photoshop. Jag hittade själv var jag kunde ändra radavstånd. Det var inte särskilt svårt att hitta :blush: .

Det tog heller inte särskilt lång tid att texta om sidorna och jag har lyssnat på er kritk och gjort nya versioner. Jag tycker själv det blev mycket bättre. Vad tycker ni?

(Jag ska ta bort en version av bilderna när jag fått lite svar. Jag känner mig lite överexponerad)

Posted Image

Posted Image

#7 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 08 February 2007 - 16:59

Jag tycker det ser mycket bättre ut med den upprätta talstilen. Du har gjort väl unge jedi...

#8 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 17 September 2007 - 13:39

Kul att du tog med en tidningsartikel där det står " Vampyr terroriserar stockholms tunnelbana ".
Har sett en serie i SSS som handlat om det.


Hihi! Kan inte låta bli att erkänna att det även finns en iförbifartenreferens till det i ett av mina seriemanus också :-)


Gällande teckensnitt vill jag för övrigt rekommendera denna sida: http://www.bancomicsans.com/

#9 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 25 August 2008 - 15:49

BRA tråd Jelcander! :)

Professionellt användande av pratbubblor och text är verkligen ett måste. Bör nämnas att Illustrator nog är något bättre lämpad för typsättning och dylikt i detta fallet. ( det är iallafall vad jag får intrycket av på sidorna jag läst)

Sen får alla inte glömma att Blambot har gratis bubblor och vinjetter och dylikt, av olika slag, och inte bara teckensnitt, vilket ju gör vårat liv ännu enklare.

Gällande teckensnitt vill jag för övrigt rekommendera denna sida: http://www.bancomicsans.com/

...

...Dåligt skämt, mannen. <_<

Propaganda mot ett specifikt typsnitt är av intet värde till vår sak. Gör om, gör rätt. :P

#10 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 25 August 2008 - 17:04

Jag kan ta och bidra med länkar till ställen jag hämtat fonter ifrån och lärt mig saker (vilket visade sig vara otroligt många färre då en del siter dött, några börjat ta betalt och några inte var sparade...):

http://www.dafont.com/

http://www.makeshift...m/TutWordB.html

#11 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 26 August 2008 - 14:06

Gör om, gör rätt. :P


Just vad jag skulle säga till användare av Comic Sans. Det fanns en tid då jag använde det. Snart blev det i stället att en känsla av obehag infann sig varje gång snittet i fråga skådas. Se'n insåg jag att jag inte var ensam om det. Inget ser seriöst ut med Comic Sans, och således bör det bara användas när det är just det man vill uppnå. (Ett bra exempel förekom i Värsta språket när Fredrik Lindström visade hur man inte bör skriva om man vill övertyga någon om att man inte borde få parkeringsböter. Det handlade ju mest om ordval och så'nt, men jag tyckte ändå att teckensnittet passade väldigt bra just där.)

Men för att prata vidare om textningen i Jelcanders serie...

En grej med den där dagboksrutan är att texten är platt fast sidorna böjer sig. Jag är inte säker på att det skulle bli bättre om man lät texten böja sig, men jag reagerar i alla fall på att den inte gör det.

En skillnad mellan första och andra versionen jag ser är att det är större mellanrum mellan styckena i den första. Om du vill ha större radavstånd inom stycket, och ändå tydliggöra skillnaden mellan olika stycken, skulle du kunna göra ett indrag av första raden i stycket... och om man vill kan man låta datumet skilja sig på något vis från det andra...

#12 Howler_at_the_sky

Howler_at_the_sky

    Cadet Third Year

  • Members
  • 16 posts
  • Location:norrköping

Posted 02 February 2009 - 19:22

Hej...fattar inte det där med typsnitten, när jag väl laddat ner dem så funkar de inte, varken på word eller photoshop. vad gör man för fel? :P



Hur pratbubblorna och texten i dem ser ut gör stor skillnad och kan ibland vara skillnaden mellan uppenbart amatörmässigt och proffesionellt. Jag har bunkrat med mängder av typsnitt för att få variation och urval när jag textar mina serier. Typsnitten har jag mestadels hämtat gratis från bla:

http://www.blambot.com/fonts.shtml

Pratbubblorna gör jag i photoshop, men där känner jag att jag har mycket kvar att lära. Än så länge är formerna mest antingen ovala eller fyrkantiga. Jag lär mig dock en del, och får en del tips från:

http://www.balloontales.com/tips/

Nu håller jag på att texta min serie Folkets Vilja som är tecknad av Anna-Karin Begkvist och jag vill ha era synpunkter. Jag vill använda hennes dagbok som "textruta" och jag undrar hur ni tycker det fungerar. I övrigt undrar jag om ni tror typsnitt och storlek på texten är bra.

Tacksam för alla kommentarer

Posted Image

Posted Image



#13 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 02 February 2009 - 22:13

En nerladdat fil zippas vanligtvis upp, sen ska du lägge den i fontmappen i C:/WINDOWS.

#14 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 02 February 2009 - 23:18

Tänkte bara tipsa om en bra sida med små tips för dom av oss som funderar på att göra lite textning. :)

http://beatcomicstud...ering-tips.html

En kille som är proffs, från Sydafrika som jag känner, som satt ihop den.

#15 Howler_at_the_sky

Howler_at_the_sky

    Cadet Third Year

  • Members
  • 16 posts
  • Location:norrköping

Posted 05 February 2009 - 11:24

nej det var ju inte så svårt...