Jump to content

Photo

Oscarsgalan 2012


  • Please log in to reply
238 replies to this topic

#1 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 04 September 2011 - 15:22

Tiden går fort och redan börjar det droppa in information inför nästa års Oscarsgala som går av stapeln söndagen 26 februari 2012.

Akademin tar nya tag och har annonserat att producenten Don Mischer kommer att få sällskap av ingen mindre än Brett Ratner! Den senare känns igen som regissör i filmer som "Rush Hour" och "X-Men: The Last Stand". Kan bli intressant det här. Och jag läser på Deadline att Ratner vill ha Eddie Murphy som värd. Nåja, vi får väl se hur det går.

oscar.com
oscar.org

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#2 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 06 September 2011 - 20:02

Verkar som om Eddie Murphy är med på noterna i alla fall.

Eddie Murphy Agrees to Host 84th Academy Awards | /Film
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#3 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 06 September 2011 - 21:16

Japp, det är officiellt nu. Pressmeddelandet finns uppe på Oscarssajten.

Med honom som värd och Ratner som producent kan det vara nytändningen som galan så desperat behöver. Hoppas det.

Just ja, i morgon får vi reda på Sveriges Oscarsbidrag. Stay tuned.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#4 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 07 September 2011 - 10:19

Och Sveriges Oscarsbidrag blir.... *trumvirvel* - Svinalängorna! Återstår att se om den faller juryn i smaken och får en liten nominering....

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#5 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 22 September 2011 - 21:24

Glömt och kommentera att Eddie Murphy ska leda galan, jag tycker nog spontant att det är ett jättebra val. De med komikerbakgrund är allt som oftast bäst att leda galor. Ser framemot det här!

Winter is Coming


#6 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 01 November 2011 - 11:53

Och så var det dags att börja spekulera i vilka filmer som hamnar på den digra listan. Goldderby.com
Inser att jag kommer att få fullt upp vilka filmer som än blir nominerade då jag inte sett så värst mycket av årets filmer... Puh.

Och nya regler sen juni:


Två år efter att antalet nominerade till Bästa Film höjdes, ändras reglerna igen.

I juni i år röstade Akademien igenom ett nytt förslag, som tillåter att allt mellan 5 och 10 filmer nomineras i kategorin Bästa film. Allt beroende på hur de 6000 medlemmarna röstar.

Det krävs nämligen att ett minimum på 5% av medlemmarna har satt en film på förstaplats, för att den ska få vara med i tävlingen. En snabb uträkning visar att om systemet hade gällt mellan åren 2001 till 2008 (när antalet nominerade fortfarande var fem filmer), hade vi istället fått allt mellan fem och nio nominerade, men aldrig tio.

Andra regeländringar gäller bland annat kategorin Bästa animerade film. Här tillåts nu allt mellan två och fem nominerade, beroende på hur många animerade filmer har släppts under året.

Källa: moviezine

Låter ju vettigt att se på hur många filmer som får flest röster istället för att 'tvinga' fram 10 plus - vad gäller de animerade filmerna - se till utbudet.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#7 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 09 November 2011 - 21:18

Jaha, så var Brett Ratner ute ur leken efter att diskuterat sitt sexliv på en radioshow och även fällt kommentaren "Rehearsal is for fags".

Källa: THR

Och självklart fick det följdeffekten att Eddie Murphy hoppat av som värd. Hur kommer detta gå? Blir det någon gammal stofil till producent som återigen tar hand om galan och gör det till ett sömnpiller som det tyvärr blivit de senare åren. En nytändning är verkligen på plats, men det kräver ju sin man/kvinna till det!

Tick, tock....

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#8 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 11 November 2011 - 07:25

Det gick fort: först kom Brian Grazer in i bilden som producent och nu är det bekräftat att Billy Crystal himself kommer att vara värd för 9:e gången. Senast var 2004. Låter tryggt och bra med en gammal räv, men samtidigt så spelar de ju ett säkert kort genom att anlita honom och lite synd kan jag tycka att vi inte fick in lite nytt färskt blod :P men helt klart är jag nöjd iaf!

Posted Image

:lol:



Och den officiella bekräftelsen kom inatt, comingsoon.net

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#9 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 03 January 2012 - 17:07

WB Oscar-pushar för Harry Potter-filmerna, bl a för att Alan Rickman ska nomineras till Best Supporting Actor för sin tolkning av Snape. Har inte sett filmen än (men vet vad som händer med Snape) och vet inte vad för konkurrens han kan komma att få, men är det någon som förtjänar en sån Oscar är det han!

Warner Bros pushes for Harry Potter to be hallowed at Oscars


Harry Potter stars Emma Watson, Rupert Grint and Daniel Radcliffe, whom Warner Bros has put forward for Oscar consideration.

...

The eight-film series was honoured by the British Academy last year with a Bafta for outstanding contribution to cinema, but has so far only picked up nominations – nine of them – in technical categories from the US-based Academy of Motion Picture Arts and Sciences, which awards the Oscars. Warner's website calls for the final film to be rewarded in a dozen categories, including best picture, best adapted screenplay and best director for David Yates, architect of the last four films.

While there has been little love for Harry Potter and the Deathly Hallows: Part 2 from the sort of critics' bodies usually seen as useful Oscars weathervanes in the run up to February's ceremony, it has received some of the series' best reviews. Radcliffe, Grint and Watson may have little chance of being nominated in the acting categories, but Warner is said to be pushing for a best supporting actor nod for Alan Rickman as Professor Snape. "I don't think there is going to be another performance from an actor in a supporting role that is so powerful," Radcliffe told the Daily Telegraph.

Drive's Albert Brooks appears to be the current frontrunner for that particular gong, having carried off awards from critics societies in New York, San Francisco and Boston late last year and picked up a nomination for the Golden Globes' best supporting actor in a drama prize, though the Hollywood Foreign Press Association has yet to announce its winners. Rickman has never received Oscar recognition.

[källa]
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#10 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 03 January 2012 - 17:21

Ja, han brukar leverera den mannen. Men vi får väl se när det blir dags om han alls blir nominerad plus konkurrensen. Jag är mest orolig att HP får ett gäng Oscar som tröst bara för att det var sista filmen och de tidigare inte lyckats. Som sista Sagan om ringen filmen.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#11 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 11 January 2012 - 15:51

GOLDEN GLOBE AWARDS 2012 sänds live den 16 januari i TV11 kl 02:00 samt repriseras den 18 januari i TV11 kl 21:00. (TV4.se)

Kanal 9 direktsänder som vanligt Oscarsgalan natten till den 27 februari svensk tid. (Kanalnio.se)

#12 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 16 January 2012 - 07:31

Vinnarna i Golden Globe Awards 2012

Nu kan man börja fundera på allvar vilka som kan tänkas få en Oscarsnominering. :)

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#13 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 23 January 2012 - 07:39

Och i morgon behöver vi inte fundera längre!

Går bra för stumfilmen The Artist som vann Producers Guild of America i helgen.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#14 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 24 January 2012 - 14:49

Nu vet vi! Tog en liten paus här på jobbet och såg på livesändningen. :) Lite snopen blev jag allt över att Tintin hamnade utanför. Jänkare! Bah. Vad gäller filmer och regissörer var de flesta väntade att bli nominerade.

Hela listan dyker väl snart upp på sajten. Då är det bara att sätta igång på allvar! Whoohooo!

Nomineringslistan

Edited by Synon, 24 January 2012 - 14:53.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#15 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 24 January 2012 - 15:08

Jag har några filmer att se märker jag

Winter is Coming


#16 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 24 January 2012 - 15:18

Jag med. :) Ska gå igenom listan ordentligt när jag kommer hem och försöka göra upp en plan.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#17 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 24 January 2012 - 16:23

Jahapp, dags att ta fram checklistan. Det här är alla nominerade filmerna utom kortfilmerna som brukar vara svåra att få tag i.



The Adventures of Tintin
Albert Nobbs
The Artist
Beginners
A Better Life
Bridesmaids
Bullhead
A Cat in Paris
Chico & Rita
The Descendants
Drive
Extremely Loud & Incredibly Close
Footnote
Hell and Back Again
Hugo
The Help
The Ides of March
If a Tree Falls: A Story of the Earth Liberation Front
In Darkness
The Iron Lady
Kung Fu Panda 2
Margin Call
Midnight in Paris
Moneyball
Monsieur Lazhar
My Week with Marilyn
Paradise Lost 3: Purgatory
Pina
Puss in Boots
Rango
Rio
Rise of the Planet of the Apes
A Separation
Tinker Tailor Soldier Spy
Transformers: Dark of the Moon
The Tree of Life
Undefeated
War Horse
Warrior

Som sagt, en hel del film att se. :)

Lite snopen blev jag allt över att Tintin hamnade utanför. Jänkare! Bah.

Ja lite överaskande att både Tintin och Rio blev förpassade till musikkategorierna.

Edited by Wylie Times, 28 February 2012 - 16:57.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#18 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 24 January 2012 - 19:59

Men kul att Tinker,... kan få tre och att gamle Max kan få en :).
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#19 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 24 January 2012 - 20:53

Trumpet konstaterar jag att jag såg "Bilar 2" helt i onödan i söndags... Meh.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#20 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 24 January 2012 - 23:38

Men kul att Tinker,... kan få tre och att gamle Max kan få en :).


Det vore verkligen på tiden att von Sydow får en Oscar. Och Tinker... som jag såg i kväll förtjänar allt den kan få. Tack för att du nominerade den Fiskrens. Annars hade jag grämt mig.

Trumpet konstaterar jag att jag såg "Bilar 2" helt i onödan i söndags... Meh.

Jo fast den hade jag nog sett i vilket fall. Pixar är alltid Pixar. Som tur är såg vi iaf inte The Tree of Life i onödan. Det hade varit en större smäll.

Edited by Wylie Times, 25 January 2012 - 00:06.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#21 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 28 January 2012 - 15:30

Jag har gallrat lite och här är filmerna jag hoppas kunna se:


A Better Life
A Cat in Paris
Albert Nobbs
A Separation
Beginners
Bridesmaids
Bullhead
Chico & Rita
Drive
Extremely Loud & Incredible Close
Harry Potter and the Deathly Hallows: Part 2
Hugo
Jane Eyre
Margin Call
Midnight in Paris
Moneyball
My Week With Marilyn Monroe
Puss in Boots
Rise of the Planet of the Apes
Real Steal
The Artist
The Descendants
The Girl With the Dragon Tattoo
The Help
The Ides of March
The Iron Lady
Tinker Tailor Soldier Spy
The Tree of Life
Transformers: Dark of the Moon
War Horse
Warrior


Förhoppningsvis kan jag bocka av ett gäng. Nu har jag iaf beställt 12 filmer så några kommer jag garanterat att se. :)

Edited by Synon, 23 February 2012 - 22:43.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#22 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 28 January 2012 - 23:06

Jag har gallrat lite och här är filmerna jag hoppas kunna se:


Jag borde också gallra lite för en del av dom där filmerna har jag inte tänkt se.

Förhoppningsvis kan jag bocka av ett gäng. Nu har jag iaf beställt 12 filmer så några kommer jag garanterat att se. :)


Oj! Det var inte illa. :)


Edit: Så, då har jag strykt några. Resten kommer jag förska se. Jag kommer inte att hinna alla men det är bra med stora ambitioner. :)

Edited by Wylie Times, 28 January 2012 - 23:09.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#23 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 29 January 2012 - 14:18

Jo, jag insåg att jag knappast kommer att hinna se alla så jag valde ut dem som verkar vara intressantast: både ur personligt perspektiv men även Oscars. :)

Sådärja, hittills sett fem filmer från listan i helg. Yes! (Dock lär jag väl i vanlig ordning släpa efter med att skriva om dem... )

Wylie: hur är filmfestivalen? Nöjd so far?

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#24 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 29 January 2012 - 22:38

Sådärja, hittills sett fem filmer från listan i helg. Yes! (Dock lär jag väl i vanlig ordning släpa efter med att skriva om dem... )

Wylie: hur är filmfestivalen? Nöjd so far?

Bra där!

Jodå, fram till i kväll iaf. :P Jag ska skriva några rader om filmen jag såg sen. Men både The Decendants och Carnage var mycket bra. Du kan läsa lite mer om vad jag tyckte i SSF-tråden. :)

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#25 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 30 January 2012 - 09:24

En kollega berättade en oroväckande nyhet: att idioterna från förra året även i år ska vara "programvärdar" på Kanal 9. NOOOOOOOOOO!!!! Hoppas verkligen inte det. Har själv inte hittat någon info om det.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.