Jump to content

Photo

Omslagstävling 10!


  • Please log in to reply
71 replies to this topic

#1 Virtus

Virtus

    Senior Captain

  • Members
  • 634 posts
  • Location:Sala

Posted 06 June 2013 - 18:33

Så var det dags igen! Dags att komponera omslaget för nummer 17! I detta nummer, så finner vi "Slice of Life" av Simon Petersen, våran nyaste bekantskap från Danmark, del 4 av vår massiva crossover-serie "Förgöraren" med Sebastian Sandberg och Mario Toro, ett nytt äventyr med "Law for Hire" från Viktor Matiesen och några nya fantasy-strippar med "Ångestmannen" av Daniel Lennéer! Det finns fortfarande tid att göra färdigt fler serier till tidningen!

Temat för nummer 17 är alltså fantasy, och omslaget bör alltså spegla innehållet i tidningen, någon eller flera av de serier som nämns ovanför.

Har ni några frågor eller söker info som kan hjälpa i utformandet, som bildreferenser och dylikt, maila sebastian.sandberg@svenskasuperserier.se

Vilket format ni skapar ert alster i, eller vilket media spelar ingen roll, men det slutliga omslaget kommer att vara 2100x3150 pixlar och 300 dpi. Av det kommer en yttre marginal skäras bort och området som blir kvar är 1988x3075 pixlar. Om ni har förslag på layout, föreslå på! Det viktigaste är att ni har kul!

Tänk på att Svenska Superseriers logo tar upp en del område och att det måste finnas plats för lite text om numrets innehåll utan att täcka för mycket.

Deadline är 31:a juli! Ni har alltså två månader på er! Lycka till, men ha även en skön sommarsemester innan ni vässar pennorna igen!

När tävlingsperioden är över och vi har nått åtminstone två kandidater, så kommer vi att hålla en omröstning under en vecka här, på serieforum.se och på SerieFrämjandets forum. Vinnaren får pryda våran framsida, medan de andra bidragen kommer jobbas in på ett eller annat sätt, som baksida, som bakgrund, vadsomhelst! Eller, ifall omslaget eventuellt passar för nästa nummer också, så kan det få försöka igen där.

Håll koll på denna post för uppdateringar på priser till de som röstar, tre gratisex av nummer 17. Alla som bidrar till omslagstävlingen får också ett gratisex!


Edited by Virtus, 06 June 2013 - 18:36.


#2 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 06 June 2013 - 21:32

Kan avslöja min första skiss! =) Tanken är att det är Ahriman's hand, som sträcker sig ut mot NS Universum... ( givetvis en överdramatisering, men ni fattar)

 

SSS-omslag_skiss1_zps55b3ff88.jpg



#3 Virtus

Virtus

    Senior Captain

  • Members
  • 634 posts
  • Location:Sala

Posted 07 June 2013 - 09:28

Hmm... Jag gillar konceptet! Tycker att det kanske borde vara fler jordglober i bilden för crossover-faktorn, men du har en poäng i det hela då fokus ligger på NS-gänget.

 

Dock så tycker jag inte att vi skall köra med SSS-logon vertikalt. Allt annat ser fränt ut! Längtar till att se det färdigt!


Edited by Virtus, 08 June 2013 - 11:13.


#4 DarkPaladin300

DarkPaladin300

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,108 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm
  • Interests:Blah blah blah---

Posted 07 June 2013 - 10:57

Beslöt att själv skissa fram några förslag att visa, eller för er att använda.

 

http://i1100.photobu...zpsb8e8cdaf.jpg



#5 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 07 June 2013 - 13:24

Hmm... Jag gillar konceptet! Tycker att det kanske borde vara fler jordglober i bilden för crossover-faktorn, men du har en poäng i det hela då fokus ligger på NS-gänget.

 

Dock så tycker jag inte att vi skall köra med SSS-logon diagonalt. Allt annat ser fränt ut! Längtar till att se det färdigt!

Håller med Sebastian om allt han säger här (förutom att han nog menar vertikalt, diagonalt går ju på snedden).


Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#6 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 07 June 2013 - 16:11

Jag önskar att omslaget tillvaratar temat. Men det är väl fritt fram att rita Förgöraren-omslag ändå. Dem kan vi ju använda i nästa nummer om inte annat. (Och jag är inte helt emot idén att ha logon på sidan.) Skulle gärna se ett omslag som bygger på någon av de andra serierna i tidningen. Till exempel ett LfH-omslag med fokus på de sagolika aspekterna i serien. Jag skulle även kunna tänka mig ett omslag som representerar temat mer generellt utan att syfta på en specifik serie.

#7 DarkPaladin300

DarkPaladin300

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,108 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm
  • Interests:Blah blah blah---

Posted 07 June 2013 - 16:23

jag kan försöka skissa fram en LfH omslag



#8 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 07 June 2013 - 16:33

Skulle gärna göra ett omslag men allt arbete med NS-albumet tar för mycket tid. I alla fall har jag en idé som The Viktor kanske gillar. Den är enkel och handlar om LfH. I bildens mitt, en alv vänd åt höger med spänd båge siktande nedåt mot en soldat (typ marine) som siktar tillbaka (upp mot alven) med sitt moderna vapen. Alltihop utspelas i en skog. Möjligen anar man modern bebyggelse långt bort mellan grenarna. Kanske flyger några små älvor omkring och glittrar.


Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#9 DarkPaladin300

DarkPaladin300

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,108 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm
  • Interests:Blah blah blah---

Posted 07 June 2013 - 16:42

Soldaten, vilken ras är han? Orc? Människa?



#10 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 07 June 2013 - 17:29

En människa. Men passar det bättre med nåt annat, kör på det.


Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#11 Virtus

Virtus

    Senior Captain

  • Members
  • 634 posts
  • Location:Sala

Posted 08 June 2013 - 18:01

Viktor, dina förslag är lite små... *kisar ögonen* XD

 

Dessutom så sa du att Förgöraren är på sätt och vis fantasy, Johan. Nu får du stå ditt kast. XD


Edited by Virtus, 08 June 2013 - 18:04.


#12 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 09 June 2013 - 14:21

Ja, det sa jag. Det står jag för också. Men Förgöraren är i utkanten av genren. På omslaget önskar jag fokus på temat.

#13 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 16 June 2013 - 11:50

Kom på att jag har några äldre fantasymotiv stökande på min hårddisk. Kan ju passa bra. Detta är alltså mitt bidrag.

Drakeliten.jpg

Nu har denna visserligen redan synts på nätet tidigare. Å andra sidan syns ju alla bidrag här nu och tryckt har den ju aldrig varit.

 

Edit: till logotyperna föreslår jag främst färgen vitt, men även gult och blått, eventuellt rött. Klara grundfärger alltså. Möjligtvis med en tunn svart linje omkring logon.


Edited by TFels, 16 June 2013 - 11:54.

Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#14 Sret

Sret

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,296 posts
  • Gender:Male
  • Location:Gromköping

Posted 16 June 2013 - 12:08

Den bilden var längesedan man såg. Eller snarare jag är hyfsat säker på att jag sett den förr för längesedan.


Edited by Sret, 16 June 2013 - 12:09.

Jag är normal, fråga tvålen om ni inte tror mig.

#15 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 16 June 2013 - 14:00

Kom på att jag har några äldre fantasymotiv stökande på min hårddisk. Kan ju passa bra. Detta är alltså mitt bidrag.

Drakeliten.jpg

Nu har denna visserligen redan synts på nätet tidigare. Å andra sidan syns ju alla bidrag här nu och tryckt har den ju aldrig varit.

 

Edit: till logotyperna föreslår jag främst färgen vitt, men även gult och blått, eventuellt rött. Klara grundfärger alltså. Möjligtvis med en tunn svart linje omkring logon.

 

Snyckert! Fristående fantisering, eller heter varelsen någonting?



#16 DarkPaladin300

DarkPaladin300

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,108 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm
  • Interests:Blah blah blah---

Posted 16 June 2013 - 14:12

jag gillar den rejält



#17 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 16 June 2013 - 15:01

Tack! Den heter inget särskilt. Fristående alltså.


Kan ju lägga till att det finns en liten (men inte nödvändig) tanke bakom. Det vi ser är drakarnas härskare och han sitter på en tron bestående av sina förfäders ben. Titta på detaljer så får ni en uppfattning om storlek.


Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#18 Virtus

Virtus

    Senior Captain

  • Members
  • 634 posts
  • Location:Sala

Posted 16 June 2013 - 20:01

Jag håller med, Thomas. Vore schysst med en helvit logo på den himmelen. Riktigt snyggt!



#19 DarkPaladin300

DarkPaladin300

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,108 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm
  • Interests:Blah blah blah---

Posted 16 June 2013 - 20:08

Ser ut som om vi redan har en vinnare XD



#20 Isegrim

Isegrim

    Commander

  • Members
  • 187 posts
  • Gender:Male

Posted 16 June 2013 - 20:18

Vinnare! Helt klart, svårt att utmana :)

#21 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 16 June 2013 - 20:47

Tack, ni är för snälla!  :lol2: Å plötsligt dyker det upp en utmanare...  :duh:


Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#22 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 17 June 2013 - 01:09

Haha, får välan försöka iallafall. ^^ Jag har kommit längre på mitt första (?) bidrag, men det är inte helt färdigt än.

Har tankar på att kanske göra nåt omslag med nån Ragnarök-figur då, som utmanare. Kanske har nån idé där...



#23 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 19 June 2013 - 00:25

All right, mina damer och herrar, skulle säga att mitt omslag är nästan färdigt nu. =) Tanken är då att det ska vara Ahriman's hand som reser sig in i kvantumskummet som utgör multiversum, och förbereder sig för att gnabba åt sig ett universum.

 

SSS-omslag17a1_zps1bd23e34.jpg



#24 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 16 July 2013 - 12:11

Ey! Nu har jag gjort lite fina justeringa på mitt första bidrag, så att universumen är lite mer enhetliga i synligheten. Jag får nog säga att detta bidrag nu är FÄRDIGT! =)

Det hade förstås varit kul med lite kommentarer på den färdiga versionen också... på nåt vis har jag fått för mig att den här tråden är mer eller mindre DÖD? 0_o

Nå, här är den i vart fall.

SSS-omslag17a3_zps077cbfbd.jpg

Lika att jag tar tillfället i akt och visar upp en till sketch för omslag som jag pillar på, hade tänkt mig en närbild på min figur, ELDJÄTTENS DOTTER! =)

 

SSS-omslag17c_zpsfc9de27e.jpg



#25 Peral

Peral

    Commander

  • Members
  • 253 posts

Posted 17 July 2013 - 14:22

Mina kommentarer! Jag gillade Predabots ursprungsskiss bättre än det mer färdiga förslaget. Den röriga bakgrunden tar bort energin från jättenäven. Angående DPs förslag tänkte jag, vore det inte kul att ha en serie på omslaget till en serietidning?! Det skulle säkert locka fler till att plocka upp tidningen från tidningshyllan eller från bordet på seriemässan och väl i handen är köpet nästan klart. Angående Tfels så tycker jag nästan bilden är för snygg för en omslagsbild.