Jump to content

Photo

Fildelning


  • Please log in to reply
466 replies to this topic

#26 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 22 August 2007 - 15:28

Var väl ganska väntat?

Ja.
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#27 Supertreck

Supertreck

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,113 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrtälje

Posted 22 August 2007 - 15:50

I så fall borde IRC vara lika olagligt. Folk kan ju göra upp en tillfällig träff på en kanal och skicka filer till varann.
Vad är skillnaden?

E-mail borde också vara olagligt när man kan skicka små program.
Man kan ge varandra tillfälliga FTP via mail

Vad är skillnaden?

#28 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 22 August 2007 - 16:00

Förbju posten! Man kan ju skicka CD-skivor till varandra!

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#29 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 22 August 2007 - 16:08

Förstår inte riktigt hur regeringen tänker.... OKLART?? Lät mer som klartext från EU's generaladvokat, om jag ska vara ärlig.

#30 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 03 September 2007 - 15:57

Internetleverantörer ska spionera på fildelare

Internetleverantörerna ska spionera på kunder som fildelar - och sedan säga upp dem.
Det krävs i en ny utredning som i dag lämnades till justitieminister Beatrice Ask.
- Det är en extrem och desperat åtgärd som inte verkar genomtänkt, säger riksdagsledamoten Karl Sigfrid (m).

I utredningen, som lämnades över under måndagseftermiddagen, föreslås en hård skärpning av internetleverantörernas funktion i jakten på fildelarna.
– Ett bekämpande av olovligt förfogande av upphovsrättsskyddat material måste ske. Internetoperatören har en central roll att fylla, säger utredaren Cecilia Renfors.
"Ett slag i luften"

– En internetleverantör ska säga upp abonnenter som använder nätet för att dela ut upphovsrättsligt skyddat material i stor omfattning. Sker det inte en avstängning ska rättighetshavaren kunna kräva skadestånd av operatörerna, säger hon.
Bredbandsbolagets vd Marcus Nylén är mycket kritisk till det nya förslaget:
– Det är ett slag i luften. Jag ser inte hur detta skulle funka i praktiken. De kommer inte åt de stora bovarna så här. Det är en skrämselpropaganda som vill inskränka den enskilde individen, säger han.

Tydligare infomation
För att lösa problemen efterlyser han i stället tydligare information om hur lagen fungerar, samt ett större arbete mot lagliga alternativ.
- Det här förslaget hämmar marknaden. I stället för att utnyttja fördelarna med internet så lägger man över ansvaret på oss leverantörer. Det är som att man skulle be posten öppna alla brev som skickas, säger vd Marcus Nylén.
Utredningen sågas även totalt av Asks partikamrat, riksdagsledamoten Karl Sigfrid (m).
– De underskattar betydelsen av internet i dag, och hur pass viktig del av yttrandefriheten det är. Dessa åtgärder är som att sätta folk i husarrest och avskärma dem från omvärlden, säger Karl Sigfrid.


:rolleyes:
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#31 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 22 September 2007 - 23:56

TPB files charges against media companies

Thanks to the email-leakage from MediaDefender-Defenders we now have proof of the things we've been suspecting for a long time; the big record and movie labels are paying professional hackers, saboteurs and ddosers to destroy our trackers.

While browsing through the email we identified the companies that are also active in Sweden and we have tonight reported these incidents to the police. The charges are infrastructural sabotage, denial of service attacks, hacking and spamming, all of these on a commercial level.

The companies that are being reported are the following:

* Twentieth Century Fox, Sweden AB
* Emi Music Sweden AB
* Universal Music Group Sweden AB
* Universal Pictures Nordic AB
* Paramount Home Entertainment (Sweden) AB
* Atari Nordic AB
* Activision Nordic Filial Till Activision (Uk) Ltd
* Ubisoft Sweden AB
* Sony Bmg Music Entertainment (Sweden) AB
* Sony Pictures Home Entertainment Nordic AB



Pirate Bay anmäler de tio största medieföretagen
Nu slår Pirate Bay tillbaka - och polisanmäler tio av världens största medieföretag.
Cyberpiraterna anser att företagen betalat för att hemsidan thepiratebay.org ska utsättas för massiva spamattacker.
Deras bevis finns i av en stor mängd mejl som läckt ut på nätet.

Åtal väntar för personerna bakom Pirate Bay. Men nu anser de att de själva utsatts för brott – av tio av världens största medieföretag.
I går lämnades en polisanmälan mot företagen in till polisens it-brottsavdelning:
- De har betalt för spamattacker med oss som mål, säger Peter Sunde på Pirate Bay till Expressen.se.
Bakgrunden till polisanmälningen är en stor mängd intern mejlkorrespondens som nyligen läckte ut från det amerikanska företaget Mediadefender.
Mediafinder sysslar enligt hemsidan med ”antipiratlösningar”.
Utvecklat system

I mejlen mellan anställda på företaget anser företrädare för Pirate Bay att de funnit bevis för att medieföretagen anlitat Mediadefender för att de ska utsätta hemsidan thepiratebay.org för spamattacker.
- De har fått betalt för att förstöra så att folk inte kan ladda hem saker hos oss, säger Peter Sunde.
- Vissa har till exempel betalt 2000 dollar för att skydda en låt i en vecka.
Piratebay menar även att Mediadefender utvecklat speciella system för att komma förbi deras spärrar.
Polisanmälan gäller sabotage, dataintrång och spamming.
- Vi har det svart på vitt i mejlen som läckt, säger Peter Sunde till Expressen.se.


Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#32 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 23 September 2007 - 00:09

Japp. Rätt kul saga som utvecklats med MediaDefender. Först läckte en sisådär 6000 mail ut därifrån, sedan ett telefonsamtal och en del annat kul.

Kan hittas på http://www.mediadefender-defenders.com

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#33 Supertreck

Supertreck

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,113 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrtälje

Posted 23 September 2007 - 12:39

Men folk sysslar ju med saker som oftast har solida dataströmmar som att gå omkring i 3D-världar.
Att ha digital-tv via ADSL, hur går det ihop. Solida dataströmmar hela tiden.

Folk som spela dataspel över nätet.

Hur ska man ta rätt person bland allt dataflöde?

#34 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 25 September 2007 - 19:07

IsoHunt följer i TorrentSpy's forspår och blockar nu besökare fån USA.

Innebär det här att besökare utanför USA inte behöver oroa sig över att aktiviteterna på siten loggas? :unsure:

Källa: ISOHunt Begins Blocking US Visitors.

Edit: Jag vet att jag startade tråden, men borde den verkligen ligga i musik egentligen?

Edited by XC, 25 September 2007 - 19:08.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#35 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 25 September 2007 - 19:14

Jag kan ju alltid flytta den till Off Topic om ni vill.
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#36 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 25 September 2007 - 19:22

Ja... Eller Program, Teknik & Internet... Då är vi ju rentutav ontopic. Eller? :unsure:

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#37 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 25 September 2007 - 19:25

Flyttar den till PT&I i så fall.
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#38 Groundsplitter

Groundsplitter

    Senior Captain

  • Members
  • 626 posts
  • Gender:Male
  • Location:Knivsta

Posted 29 September 2007 - 08:48

Tänkvärd debattartikel om hur fildelningen/piratkopieringen drabbar upphovsmännen:
Aftonbladet: "Varför ska inte vi få lön?"
Samlingsplatsen för alla nordiska Transformersfans: NTFA

#39 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 29 September 2007 - 09:05

Dessutom får alla ärliga ljudboks­köpare redan i dag betala åt alla tjuvar i form av högre prissättning. (Källa)

Ohh vilken bra idé - höja priserna för de som är kvar och handlar boken. Det funkade ju så bra för musik industrin. :rolleyes: Men visst jag förstår hur de tänker och känner, det är konstigt att media bara tenderar och se det från upphovsrättens sida och inte den andra. Doftar propaganda tycker jag.


Mord.net som ljudbok kostar 210:- samma bok inbunden kostar 159:- om man handlar på bokus (som är biligast i båda fallen) till det så tillkommer 19 kronor i frakt. Jag personligen går inte i personlig konkurs över att köpa ljudboken - men det kan inte vara lätta utgifter för dem som av olika anledningar inte kan läsa vanliga böcker.

Bokfynd.nu: Jämför priser: Mord.net av Buthler, Dan/ Öhrlund, Dag (CD)
Bokfynd.nu: Jämför priser: Mord.net av Buthler, Dan/ Öhrlund, Dag (INB)

Edited by XC, 29 September 2007 - 09:06.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#40 Groundsplitter

Groundsplitter

    Senior Captain

  • Members
  • 626 posts
  • Gender:Male
  • Location:Knivsta

Posted 29 September 2007 - 10:56

Dessutom får alla ärliga ljudboks­köpare redan i dag betala åt alla tjuvar i form av högre prissättning. (Källa)

Ohh vilken bra idé - höja priserna för de som är kvar och handlar boken.

Men det är väl ganska självklart? Man måste ju fortfarande få in sina intäkter, och när många människor väljer att stjäla produkterna så blir det de hederliga som drabbas. Det är den krassa verkligheten.
Det är samma sak som när folk tjuvåker på tunnelbanan eller när vandaler förstör busskurer och telefonkiosker. Omkostnaderna måste ju fortfarande täckas upp på något sätt. Man kan inte hålla på med välgörenhet om verksamheten ska kunna fortsätta. Alternativet är att man får lägga ned helt och hållet. Det blir konsekvensen till slut, om upphovsmännen inte får betalt för det de gör.

Det funkade ju så bra för musik industrin. :rolleyes: Men visst jag förstår hur de tänker och känner, det är konstigt att media bara tenderar och se det från upphovsrättens sida och inte den andra. Doftar propaganda tycker jag.

Vilken "andra sida"? Vad har den andra sidan för försvar för sitt agerande? Med vilken rätt fildelar man material istället för att köpa det? Har man automatiskt rätt att stjäla kommersiellt material bara för att Internet gör det möjligt?
Samlingsplatsen för alla nordiska Transformersfans: NTFA

#41 Hofling

Hofling

    The Hoff

  • Moderator
  • 3,277 posts
  • Gender:Male
  • Location:Borås

Posted 29 September 2007 - 11:23


Det funkade ju så bra för musik industrin. :rolleyes: Men visst jag förstår hur de tänker och känner, det är konstigt att media bara tenderar och se det från upphovsrättens sida och inte den andra. Doftar propaganda tycker jag.

Vilken "andra sida"? Vad har den andra sidan för försvar för sitt agerande? Med vilken rätt fildelar man material istället för att köpa det? Har man automatiskt rätt att stjäla kommersiellt material bara för att Internet gör det möjligt?


Nej, detta skulle inte berättiga en till fildelning.
Men med andra sidan antar jag att XC menar att företagen ska försöka se det ur kundernas synvinkel;
Folk laddar ned av olika anledningar. En del för att det är behändigt, andra för att produkten är för dyr att köpa osv.
Företagen borde tänka lite mer på detta, då de skrämmer iväg de betalande kunderna, som tillslut inte vill betala dyra summor för något de kan få gratis.
Men istället höjs bara priserna mer och mer.

Min bildtråd - Min dA-sida - Min facebook-sida

>>Årets manlige medlem 2006<<


#42 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 29 September 2007 - 11:25

Vad jag ville säga var att höja priserna funkade ju inte för musikindustrin - tvärt om, vi laddar ner mer än någonsin. Om jag skall betala tex dubbla priset för produkten "för att täcka upp för den illegala nedladdningen" det lockar mig ju knappast till att köpa den, och har jag laddat ned den så uppmuntras jag ju inte och betala för den om jag gillar den heller... Bokbranchen sade tidigare att man skulle lära av musikindustrins misstag, det var bara tomt prat tydligen.

Och jag menade nu inte att det fanns försvar jag menade att hittills inte skett några större insatser och vinna tillbaka kunderna. Nu kan jag ha fel, men problemet blev väl inte ett riktigt problem innan industrin drog ut på korståg? Undantag finns: mindre skivbolag visar på en ökad försäljning till skillnad från de stora drakarna tex.

DVD-filmer från SF har en liten lapp (massproducerad visserligen men den finns där) där man tackar för att jag stödjer svenska filmprojekt, andra tex BSG-DVDerna har en propaganda film som säger "ajabaja - inte stjäla". Man slår kunden på fingrarna, glömmer och säga tack - sedan beklagar mig sig över att kunden laddar ned nästa film.

Det skall tilläggas att jag inte laddar ned film om den finns att köpa på DVD. Jag laddar inte ned ljudböcker - de få som jag vill ha på ljudbok har jag råd att köpa. Jag laddar ned en del musik, men köper mer på CD (dock numera bara på second hand och reor). Jag laddar inte ned böcker, men jag köper dem heller inte inbundna.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#43 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 29 September 2007 - 11:31

Oj, vad synd om stackarn som fått sin bok STULEN!!!...

Om jag skriver en bok nån dag och denna läggs upp på TPB så ser jag det som man skall: Ett tillfälle för ännu fler människor att lyssna på boken. Jag skulle i sådana fall redan från början lägga in ett litet meddelande nånstans: "Har du laddat ner den här boken? Gillar du den? Vill du ha ett fint omslag? Då är du välkommen att köpa den om du vill." Men inga krav. Musikindustrin har redan förlorat, och Amazon har nu börjat sälja mp3:or för nerladdning. Verkar som om det är dags för ljudboksindustrin att lära sig samma sak.

Hatar när kulturen blir så kapitalistisk att den motverkar sig själv.. :(

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#44 Snälle Hulken

Snälle Hulken

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 3,861 posts
  • Location:Trånkan City (den exklusiva stadsdelen)
  • Interests:Mest Science Fiction och skräck/splatter/gore

Posted 29 September 2007 - 14:58

Jag håller med Peak och XC. Man kommer inte få fler kunder för att man höjer priserna. Ska man bekämpa nedladdningen tror jag lösningen är att sänka priserna på skivor. Ungefär som när man startade massa byggen av skolor, vägar osv. i USA under depressionen, vilket skapade fler jobbmöjligheter och på så sätt vände situationen. Skivbolagen tjänar dåligt med pengar och för att vända det tror jag att man måste sänka priserna, så att fler människor börjar handla igen.
The sky's the limit.

Jon var namnet:

#45 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 04 October 2007 - 22:28

Datainspektionen dömer ut fildelningslag

Datainspektionen sågar regeringens lagförslag om att tvinga bredbandsbolagen att lämna ut uppgifter om fildelare till film- och musikbolag.
Myndigheten ser det som ett intrång i användarnas rätt till privatliv.

I somras lade Justitiedepartementet fram ett lagförslag som skulle tvinga bredbandsleverantörer att lämna ut uppgifter om de privatpersoner som fildelar upphovsrättsskyddat material.

Redan tidigare har polis och åklagare rätt att få ut dessa uppgifter, men förslaget gällde nu att även de som äger upphovsrättigheterna, till exempel musik- och filmbolag skulle få ta del av detta.

EU:s generaladvokat har varit kritisk till förslaget och har bedömt att ett utlämnande till upphovsrättsinnehavare skulle kräva en ändring av bestämmelserna om dataskydd.

Nu går Datainspektionen på samma linje.
Myndigheten anser att förslaget inte är förenligt med EG:s regler för dataskydd och rätt till skydd för privatlivet.

- Vi är bundna av EUs dataskyddsdirektiv som säger att sådana här uppgifter ska vara konfidentiella, säger Hans-Olof Lindblom, dataråd på Datainspektionen, till IDG.


Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#46 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 03 January 2008 - 18:58

Intressant artikel i dagens Expressen

Sju moderata riksdagsmän trotsar partipiskan: Att fildela är en rättighet
- Att avkriminalisera den fildelning som i dag är förbjuden och tvinga marknaden att anpassa sig är inte bara den bästa lösningen. Det är den enda lösningen.
- Det skriver i dag sju moderata riksdagsmän. De är starkt kritiska till regeringens utredare som vill stänga av fildelarnas internetanslutningar.


Regeringen har samlat in synpunkter på Renforsutredningen, som syftar till att stänga av fildelares internetanslutningar. Hovrätten totalsågar utredningen och ifrågasätter om ett internetförbud skulle minska fildelningen. Trots att flera andra länder har tagit till liknande åtgärder har ingen visat upp några goda resultat.
Datainspektionen frågar sig om Renforsutredningens förslag är förenligt med det skydd för privatlivet och enskildas korrespondens som följer av Europakonventionen om de mänskliga rättigheterna. Det finns både EU-direktiv och svensk lagstiftning som säger att internetleverantörers uppgift är att tillhandahålla kommunikationsmöjligheter – inte att hålla reda på vad enskilda människor samtalar om eller vilken information de skickar till varandra. Konkurrensverket tillägger att vi inte rimligen kan ge privata företag en roll som myndighetsutövare. Besluten om att stänga av internetanvändare kan bli godtyckliga utan en rättsprocess. Och så fortsätter det när man läser de tunga myndigheternas synpunkter. Myndighet efter myndighet smular sönder Renforsutredningen.
Upphovsrättsindustrins företrädare är desto mer entusiastiska till att stänga ner medborgarnas internetuppkopplingar, och lyfter fram Frankrike som ett positivt exempel. I Frankrike har myndigheter, rättighetshavare och bredbandsleverantörer tvingats in i ett samarbete. General Electric beskriver hur det fungerar: ”I praktiken innebär det att bredbandsoperatörerna ska övervaka vad deras kunder gör på internet och anmäla det.”

Antipiratbyrån beskriver Sverige som en frizon för fildelare, och försvarar försämrad rättsäkerhet med att så har regeringar gjort i andra europeiska länder. Men varför ska Sverige anpassa sig till vad länder som Frankrike tycker? Sverige är en av världens främsta tekniknationer, och vår teknikvänlighet måste få avspegla sig i politiken. Som del i ett globalt nätverk kan vi erbjuda internetanvändare världen över den informationsfrihet som de förvägras i sina hemländer.
Att avkriminalisera den fildelning som i dag är förbjuden och tvinga marknaden att anpassa sig är inte bara den bästa lösningen. Det är den enda lösningen, såvida vi inte vill ha en allt hårdare kontroll av vad medborgarna gör på internet. De politiker som nu spelar på Antipiratbyråns planhalva ska vara medvetna om att de har allierat sig med en rörelse som aldrig är nöjd och som alltid kommer att kräva ytterligare steg i riktning mot kontrollstaten. I dag vill de göra bredbandsleverantörerna till internetpoliser, och själva vill Antipiratbyrån få möjlighet att begära ut identiteten på fildelare. Då kan de dra den 15-åriga tjej som har laddat hem en Britney Spears-låt från nätet inför rätta i en civilrättslig process.
Kommer Antipiratbyrån att vara nöjda med det? Troligen inte, för även om lagskärpningarna genomförs kommer de nya regelverken inte att stoppa fildelningen. Redan i dag finns det anonymiseringstjänster som gör de liggande lagförslagen verkningslösa. Därför kommer antipiratbyrån att kräva nya verktyg som ytterligare ökar övervakningen på Internet.
Den enkla sanningen är att nästan alla kommunikationskanaler på internet kan användas för att kopiera upphovsrättsskyddad information. Kan du använda en tjänst till att skicka ett meddelande kan du sannolikt använda samma tjänst till att skicka en mp3-låt. Den som vill kontrollera vilka som skickar upphovsrättsskyddat material mellan sig måste kontrollera all elektronisk kommunikation mellan medborgare.

I slutet av 1970-talet ville upphovsrättsindustrin förbjuda människor att spela in tv-program på video. 1998 försökte skivindustrin få mp3-spelare förbjudna. Vi politiker måste sätta ner foten och förklara att vi inte är beredda att medverka till att skapa den teknikfientliga kontrollstat som krävs för att antipiratbyrån ska bli nöjd.

Karl Sigfrid. Margareta Cederfelt. Ulf Berg. Lena Asplund. Staffan Appelros. Lisbeth Grönfeldt Bergman. Göran Montan.


De politiker som nu spelar på Antipiratbyråns planhalva ska vara medvetna om att de har allierat sig med en rörelse som aldrig är nöjd och som alltid kommer att kräva ytterligare steg i riktning mot kontrollstaten. I dag vill de göra bredbandsleverantörerna till internetpoliser, och själva vill Antipiratbyrån få möjlighet att begära ut identiteten på fildelare. Då kan de dra den 15-åriga tjej som har laddat hem en Britney Spears-låt från nätet inför rätta i en civilrättslig process.

Kan bara instämma. Anti blir väl aldrig nöjda. Helst skulle dom väl vilja stänga ner Internet helt för att få som dom vill.
Och om bredbandsleverantörerna ska bli poliser/spioner åt Anti skulle dom förlora väldigt många kunder för att inte tala om pengar.
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#47 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 03 January 2008 - 19:18

Läste det (fast på SvD.se). Och jag hoppas att diskussionerna kommer igång på allvar nu. (Sist frågan kom upp var det ju mest valfläsk).

En annan artiklel om fildelning som publicerades idag på SvD.se är om den s.k. Renfors-utredningen (ni vet den där helsjuka idén om att internetleverantörerna skall agera poliser): SvD » Fildelning » Tungviktare sågar fildelningslag

Bland de som säger nej finns internetoperatörerna som inte till något pris vill ha de föreslagna skyldigheterna. Nej, åtminstone i förslagets nuvarande utformning, säger också en rad tunga juridiska instanser som justitiekanslern, Datainspektionen, Konkurrensverket, Post- och telestyrelsen (PTS), Advokatsamfundet och Stockholms handelskammare. (Källa)


Edited by XC, 03 January 2008 - 19:19.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#48 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 04 January 2008 - 02:35

Skönt att höra att det finns åtminstone några röster av sunt förnuft i det här landet.

Hugaligen. Vilket pack, denna propaganda, PR och Lobbyismapparat som försöker slå sina klor i den private medborgaren

Usch och tvi, är allt jag säger. Turligt nog verkar det som att den senaste salvan blev deflekterad dock.

#49 Supertreck

Supertreck

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,113 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrtälje

Posted 04 January 2008 - 02:52

Varför förbjuds inte internet över huvudtaget? Åldersgränsen är till man fyllt 80 år :)

#50 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 10 April 2008 - 14:05

Dagens EU-kupp: Fjellner vann mot fransmännen - Ny Teknik

- Nu ska vi korka upp champagnen! Den svenske EU-parlamentarikern Christofer Fjellner blev sprudlande glad efter att EU-parlamentet i dag torsdag med en knapp majoritet röstat för hans förslag angående fildelare.

EU-parlamentet uttalade vid lunchtid i dag stöd för det svenska förslaget.

314 ledamöter sa ja till den unge EU-moderaten Christofer Fjellners förslag, medan 298 röstade nej.

Detta betyder att parlamentet anser det vara oproportionerligt och olämpligt av stater att utestänga fildelare från internet med stöd av lagstiftning – en typ av åtgärder som planeras i Frankrike.

"Sjukt roligt"
- Jag är jätteglad, det här är sjukt roligt! säger Christofer Fjellner i telefon från Bryssel.

Parlamentet röstade i dag kring slutsatser och rekommendationer som ska främja europeiska kulturindustri, den så kallade Guy Bono-rapporten.

I samband med detta dök frågan om fildelning av piratkopierat material upp, inte minst efter intensiv lobbying av skiv- och filmindustrin.

Hård press från franskt håll
Den franska regeringen pressade hårt på för att ledamöterna skulle avfärda förslaget från den svenske ledamoten, men lyckades inte gå i land med detta.

EU-parlamentet röstade i stället för att som det står i förslaget att uppmana ”kommissionen och medlemsstaterna att avhålla sig från sådana åtgärder såsom avstängning av tillträdet till Internet, eftersom de strider mot de medborgerliga friheterna och de mänskliga rättigheterna och principerna om rimliga proportioner, effektivitet och avskräckande verkan.”

"Nu blir det svårt för Frankrike"
Den franske ledamoten Michel Rocard skrev först på svenskens upprop, men skrev sedan ett nästan identiskt förslag.

- Parlamentet är emot detta. Nu blir det mycket svårare för Frankrike och andra länder som kan tänkas vara intresserade att genomföra liknande lagstiftning på EU-nivå, säger Christofer Fjellner.

Uppföljning på: Svensk EU-moderat vill ha mjukare lag mot fildelare - Ny Teknik

:)

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)