Jump to content

Photo

Tintin - Enhörningens Hemlighet


  • Please log in to reply
198 replies to this topic

#1 Marie Morot

Marie Morot

    Deputy Admiral

  • Members
  • 10,069 posts
  • Gender:Female
  • Location:Lerum
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 15 May 2007 - 08:10

Peter Jackson och Steven Spielberg samarbetar i ett projekt att filma Tintin.

De bägge ska åtminstone regissera en film vardera i en planerad filmserie om tre, och även producera samtliga. Vem som ska regissera den tredje filmen avslöjar man inte, skriver Variety.

Det blir inga vanliga spelfilmer utan duon kommer använda den senaste tredimensionella digitala animerade tekniken och en testfilm på 20 minuter har redan utvecklats av Jackson på Nya Zeeland.


Källa

Edited by Georgia, 18 October 2011 - 19:08.

Support your local search and rescue unit - get lost.

#2 Spidde

Spidde

    Rear Admiral

  • Members
  • 3,747 posts
  • Location:Norrköping <-> Uppsala
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 15 May 2007 - 08:43

Låter faktiskt riktigt lovande! De otecknade Tintin-filmerna är väldigt pinsamma, men jag har alltid gillat den animerade TV-serien. Att så pass stora namn är inblandade tyder på att det kan bli något riktigt, riktigt stort! :) Men hur pass stor är Tintin i USA egentligen? Serien har väl inte fått något större genomslag där, eller är det jag som är ute och cyklar?!?
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#3 Bones

Bones

    Ensign

  • Members
  • 34 posts

Posted 15 May 2007 - 09:52

Det roliga med de gamla Tintin-filmerna är att den mycket porträttlike unge herren, Jean-Pierre Talbot, som spelar reportern i fråga faktiskt bara har spelat en enda roll: Tintin.

Själv känner jag mig väl lagom intresserad av en engelskspråkig Tintin-film. Mille-Sabord!!!

#4 Aztecface

Aztecface

    Commodore

  • Members
  • 1,336 posts

Posted 15 May 2007 - 10:16

Detta kan visa sig vara väldigt bra. Jag har alltid gillat Tintin serien och dom tecknade filmerna.
"There once was a man from Nantucket..."

#5 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 15 May 2007 - 12:27

Detta är ett projekt som jag VERKLIGEN ser fram emot. Jag har alltid gillat Tintin och köpte albumen när jag var yngre och läste mer eller mindre sönder dom medans jag drömde mig iväg i Tintin's fotspår. Tror att både Peter Jackson och Steven Spielberg är rätt personer att greppa detta projekt.

#6 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 15 May 2007 - 13:46

Blev rätt besviken eftersom jag hade sett fram mot en seriös Live Action Tintin film (Inte en fars som de som gjorts) men det är ju inte alls dåligt för det. Bara inte det jag hoppades på.
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#7 MARVEL COMICS

MARVEL COMICS

    Lieutenant Commander

  • Members
  • 133 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm

Posted 15 May 2007 - 15:38

Tur att Spielberg medverkar i projektet, med honom kan inget gå fel. ;)
´´ Leve Stan Lee´´

#8 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 15 May 2007 - 16:02

Tydligen kan det, med tanke på vilken röra Transformers verkar vara. ;)
*Hockey och superhjältar*

#9 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 15 May 2007 - 16:23

Jag tycker att Transformers är ett väldigt bra exempel på att med Spielberg kan inget gå fel. ;)
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#10 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 15 May 2007 - 16:37

Ja, det är märkligt. ;)
*Hockey och superhjältar*

#11 Aztecface

Aztecface

    Commodore

  • Members
  • 1,336 posts

Posted 15 May 2007 - 16:48

Jag tycker att Transformers är ett väldigt bra exempel på att med Spielberg kan inget gå fel. ;)



Har du sett den?
"There once was a man from Nantucket..."

#12 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 15 May 2007 - 16:59

Precis min tanke. Det är väldigt dumt att döma något på förhand.
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#13 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 15 May 2007 - 17:36

Jo, jag vet. Lite därför jag var bara tvungen att motsäga Kermit. ;)
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#14 Mjolnir

Mjolnir

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,000 posts
  • Gender:Male

Posted 15 May 2007 - 19:42

Tur att Spielberg medverkar i projektet, med honom kan inget gå fel. ;)

Ring SETI. SFN har fått en besökare från ett parallellt universum där A.I. aldrig gjordes.

Eller kanske gjordes av Kubrick, som det ursprungligen var tänkt?

#15 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 15 May 2007 - 20:01

Ja, för Kubrick har ju aldrig gjort nåt fel. :rolleyes:
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#16 Aztecface

Aztecface

    Commodore

  • Members
  • 1,336 posts

Posted 15 May 2007 - 20:38

Ja, för Kubrick har ju aldrig gjort nåt fel. :rolleyes:



Inte som jag har sett måste jag ju faktiskt säga.
"There once was a man from Nantucket..."

#17 MARVEL COMICS

MARVEL COMICS

    Lieutenant Commander

  • Members
  • 133 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm

Posted 15 May 2007 - 20:41

Tydligen kan det, med tanke på vilken röra Transformers verkar vara. ;)


Du skall icke håna en gud.
´´ Leve Stan Lee´´

#18 Mjolnir

Mjolnir

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,000 posts
  • Gender:Male

Posted 15 May 2007 - 20:46

Ja, för Kubrick har ju aldrig gjort nåt fel. :rolleyes:

Antydde jag aldrig men det är inget absurt påstående i generaliserande mening. Kubricks filmer är så nära cinematisk perfektion man realistiskt kan komma. Han lade åratal på att förbereda sina projekt, tog ofta uppemot dussinet tagningar och var nitiskt inställd på att varenda detalj skulle vara rätt. En tydlig kontrast mot allt massproducerat bjäfs assclownerna i Tinseltown plockar från sina löpande band.

Spielbergs filmer må vara bra överlag men Kubricks är i en klass för sig.

#19 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 15 May 2007 - 20:52

Jo, jag vet. Lite därför jag var bara tvungen att motsäga Kermit. ;)


Fast har inte du också "dömt" Transformers på förhand? ;)
*Hockey och superhjältar*

#20 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 15 May 2007 - 21:11

En litet klipp från en film jag inte rekomenderar till fanatiska Transformers-fans..här kan vi tala verkligen hädelse :popcorn: :lol:


Ur Clerks 2

I övrigt tycker jag det är trist att det inte blev en spelfilm. Förövrigt skrev jag redan i Hobbit-tråden 24 april att Peter Jackson arbetade med Tintin-filmen, visserligen på skämt men det visades sig vara verklighet.

Edited by Walker, 15 May 2007 - 21:12.


#21 Spidde

Spidde

    Rear Admiral

  • Members
  • 3,747 posts
  • Location:Norrköping <-> Uppsala
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 16 May 2007 - 08:58

Hehe, Clerks 2. Ojämn film, men på sina ställen var den riktigt kul :D
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#22 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 16 May 2007 - 12:15

Intressant artikel rörande dom kommande Tintin filmerna

Riktigt intressant läsning som lyfter fram projektet och ger oss lite mer fakta och information. Det är så mycket text att lyfta fram att det är bättre att läsa själv vid intresse. Tror detta kan bli riktigt bra.

#23 Spidde

Spidde

    Rear Admiral

  • Members
  • 3,747 posts
  • Location:Norrköping <-> Uppsala
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 16 May 2007 - 13:06

Intressant artikel rörande dom kommande Tintin filmerna

Riktigt intressant läsning som lyfter fram projektet och ger oss lite mer fakta och information. Det är så mycket text att lyfta fram att det är bättre att läsa själv vid intresse. Tror detta kan bli riktigt bra.


Jepp, riktigt intressant det där! :) Ska bli intressant att se vilka album filmerna ska baseras på :)
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#24 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 16 May 2007 - 13:23

Jupp, kul att det finns så stor ambition hos dom inblandade för att detta verkligen ska bli bra. :)

Låt oss leka lite med tanken att vi skulle få bestämma vilka album som ska filmatiseras. ;) Vad väljer ni då?

Jag skulle gärna se Tintin i Tibet, Det hemliga vapnet och hela Månen tur och retur filmatiserade. Iofs kvittar det för mitt vidkommande vad det blir, då jag uppskattar samtliga i sverige utgivna album och mycket väl kan tänka mig att dom flesta fungerar som film.

#25 Thinice

Thinice

    Captain

  • Members
  • 567 posts
  • Interests:Sci-fi i alla dess former, historia (1700-talet, Hellenism, möbeldesign), musik, hockey givetvis...

Posted 16 May 2007 - 15:58

Enhörningens hemlighet/Rackham den rödes skatt, absolut. De första albumen jag köpte och fortfarande återvänder till med jämna mellanrum. Kan dela upp det och göra varsin i stil med Tarantino/Rodriguez nu senast - förhoppningsvis lite mer fokuserat och med bättre uppbackning från studion.
Climbing to the Moon...