Jump to content

Photo

Vad läser du just nu FÖRUTOM SF/F/S?


  • Please log in to reply
102 replies to this topic

#51 Forever Xena

Forever Xena

    Warrior Princess

  • Moderator
  • 10,223 posts
  • Gender:Male

Posted 24 February 2008 - 13:26

The Ruins av Scott Smith. Vet inte rigtig vad jag skal tycka om den , meningen är at man skal skrämmas , men jag er inte skrämt ännu og lär väl inte bli det heller :P

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling


#52 Mjolnir

Mjolnir

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,000 posts
  • Gender:Male

Posted 24 February 2008 - 15:08

Plurality of Worlds: The Origins of the Extraterrestrial Life Debate from Democritus to Kant - Steven J. Dick. Boken för den som vill veta mer om kulturella och religiösa uppfattningar om utomjordiskt liv från antiken till 1700-talet.

#53 blodeuedd

blodeuedd

    Captain

  • Members
  • 419 posts
  • Location:Finland - på Pampas slätten
  • Interests:Böcker, tv-film, musik etc

Posted 02 March 2008 - 12:01

The ship of Brides av jojo Moyes

Är fast i en massa böcker om krigsskildringar nuförtiden. men den är helt bra.
"You're like a drug to me. Like my own personal brand of heroine."

#54 Cactus

Cactus

    Lieutenant

  • Members
  • 84 posts

Posted 02 March 2008 - 12:26

Michael Palin - Diaries 1969-1979, The Monty Python Years. Utdrag ur tio år av Michael Palins dagbok. Avslöjande och ocensurerat om Pythons uppkomst och allt annat som pågår i Palins liv under dessa år.

#55 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 12 March 2008 - 23:14

Skulle vilja ha postat det här i Fantasy-tråden men det är ju inte Fantasy trots att det känns som det.

Jag köpte igår en bok för första gången på många år. Efter att ha klarat Locke Lamoras Lögner så blev jag sugen på att läsa mer vuxet fantasy aktigt och valde en bok vid namn I Hades Käftar av Steven Saylor. 2:a boken i Roma Sub Rosa serien om privatdetektiven Gordianus i Rom 70år f.Kr. (Bok 1: Romarblod, Bok 3: Catilinas Gåta finns också ute)
Igentligen är det här ingen Fantasy-bok för den utspelar sig i Italien under Romarrikets glansdagar och fallen han löser är baserade på riktiga händelser och fall (fast han och alla, utom vissa historiska karaktärer, är fiktiva) samt hur världen funkade på den tiden.
Men det är mycket Fantasy-känsla över boken. Den har tillochmed en karta över området där boken utspelar sig.

Handling: Julius Caesar regerar i Rom. Spartacus uppror pågår för fullt och har gjort folk rädda för sina slavar och tjänare.
En man blir mördad och de tror att hamns slavar gjorde det för att gå med Spartacus. Hans kusin, Romarrikets rikaste man, beslutar sig för att avrätta 100 slavar på begravningen som avskräckande exempel.
Privatdetektiv Gordianus Hittaren väcks mitt i natten och blir anstäld av en mystisk arbetsgivare för att finna sanningen bakom mordet och rädda livet på de oskylldiga slavarna. Men han har bara 5 dagar på sig.


Boken är skriven i Jag-form, vilket oroade mig förs (jag är ovan vid formen) men det är hur en Deckare ska skrivas. Dessutom betyder det att karaktären aldrig vet mer om fallet än man själv gör utan man löser det tillsammans med honom.
Jag gillar också att han inte beskriver saker för mycket utan han ugår från att man vet hur Rom såg ut på den tiden och man får använda fantasin till att föreställa karaktärerna för han beskriver bara de viktigaste delarna om deras utseende. Eftersom man aldrig brukar minnas alla detaljer som beskrivs om karaktärer osv. utan man alltid har sin egen bild av karaktärerna så tycker jag det är bra.
En annan bra sak är att han går derekt på sak. Ingen lång meningslös inlöedning för att presentera honom, hans liv, hans släkt & vänner, utan boken börjar med att han får sitt fall.

Iallafall, gillar man Deckare och är intreserad av Romarriket så är det här rätt bok. Har bara läst första 30 sidorna men hitils verkar den riktigt bra och intresant.
Boken finns nu (samt första boken på vissa ställen) under bokrean för runt 60-80 kr.
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#56 blodeuedd

blodeuedd

    Captain

  • Members
  • 419 posts
  • Location:Finland - på Pampas slätten
  • Interests:Böcker, tv-film, musik etc

Posted 19 March 2008 - 13:43

The peoples act of love by James Meek

Man flyr från fängelse 1919 och kommer till en liten by i Sibririen..har inte hunnit långt för ingen är i fängelse ännu
"You're like a drug to me. Like my own personal brand of heroine."

#57 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 19 March 2008 - 14:00

Vad hände på vägen till Damaskus av Lena Einhorn.

En bok som forskar kring vem den egentliga Jesus var, genom att utgå från historiska källor som finns från den tiden (förutom Bibeln). Klart intressant även (eller kanske speciellt) för en icke-troende som jag. Att någon slags person liknande Jesus fanns och agerade runt år 0-100 anses vara klarlagt, men det är mycket otydligheter och inkonsekvenser hos de källor som finns. Och Jesus är märkligt nog väldigt lite nämnd i alla icke-kristna källor...

Att säga att den är skriven som en deckare är att ta i, men författaren bygger gradvis upp bilden av "den verkliga"(?) Jesus på ett bra sätt.
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#58 Mjolnir

Mjolnir

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,000 posts
  • Gender:Male

Posted 19 March 2008 - 20:51

Och Jesus är märkligt nog väldigt lite nämnd i alla icke-kristna källor...

Förutom Koranen då, där han är den mest citerade profeten näst efter Mohammed?

#59 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 20 March 2008 - 12:25

Och Jesus är märkligt nog väldigt lite nämnd i alla icke-kristna källor...

Förutom Koranen då, där han är den mest citerade profeten näst efter Mohammed?

Sant. Författaren har faktiskt bara refererat till Koranen någon gång, kanske för att den är skrivan såpass sent efter de egentliga händelserna (~600 år) och då inte är en "tillförlitlig historisk källa". Men jag har inte läst klart än, så vi får se. De källor jag menade var sådana som var samtida eller alldeles strax efter Jesus påstådda levnadstid (som också kan diskuteras).
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#60 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 02 April 2008 - 12:32

Skändlighetsutställningen av J.G. Ballard (The Atrocity Exhibition i original)

Intressant men jäkligt svårläst.

#61 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 02 April 2008 - 13:51

Kevin Smiths My Boring-Ass Life

Rolig och intressant och inte alls speciellt boring-ass. ;)

Edited by Wylie Times, 02 April 2008 - 13:52.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#62 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 02 April 2008 - 14:15

Det kan jag tänka mig att den inte är. Skulle också vilja äga/läsa den boken.

#63 Spidde

Spidde

    Rear Admiral

  • Members
  • 3,747 posts
  • Location:Norrköping <-> Uppsala
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 02 April 2008 - 18:10

Läste en del bra böcker under påsklovet. Främst skulle jag vilja tipsa om Vi, de drunknade av Carsten Jensen. En riktigt bra tegelstensroman som skildrar några generationer från, men också själva staden, Marstal. Marstal är en lite dansk stad som ligger på ön Ærø. En fantastisk bok som jag tycker alla ska läsa.

Och nu läser jag Hundra år av ensamhet som också är riktigt jävla bra.

Under påsken läste jag också boken Bröderna Benzinis spektakulära cirkusshow som är helt OK den också (dock inget mästerverk som de andra böckerna jag nämnt) som handlar om en kringflackande cirkus i 30-talets och depressionens USA.

Skulle också kunna tänka mig att läsa Kevin Smith-boken. Det finns en hel del "ploj"-böcker som jag skulle vilja läsa för tillfället. Jag är ganska sugen på Bjorn Turoques bok "To Air is Human: One Man's Quest to Become the World's Greatest Air Guitarist" (http://www.amazon.co...07156122&sr=8-1). Alla som har sett den grymma dokumentären Air Guitar Nation delar säkert min fascination för denna man :D
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#64 Spidde

Spidde

    Rear Admiral

  • Members
  • 3,747 posts
  • Location:Norrköping <-> Uppsala
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 05 April 2008 - 12:47

Läste nyss ut Hundra år av ensamhet. En fullständigt enastående bok som jag rekommenderar ALLA att läsa. Gabriel García Márquez fick ju faktiskt Nobelpriset, främst pga av den här boken, så det är inte bara jag som tycker att det är riktigt bra bok :) Boken är full av en bisarr och absurd humor och det var faktiskt länge sen jag läste något så roligt och galet. Boken kan vara lite svår att komma in i eftersom den inte är linjär utan snarare "cyklisk" (på nåt skumt sätt) och att det knappt går att få en tydlig överblick av karaktärerna. Men ge boken en chans. Det är en otroligt häftig läsupplevelse. Jag är ytterst tacksam att jag öppnade den fula och olästa 25 år gamla pocketen jag hittade i mina föräldrars bokhylla för en dryg vecka sen. :)

Edit: Den här wikipedia-sidan, med bl.a. ett bra släktträd, kan vara till hjälp eller "stöd" under läsningen.

Edited by Spidde, 05 April 2008 - 12:48.

With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#65 Spidde

Spidde

    Rear Admiral

  • Members
  • 3,747 posts
  • Location:Norrköping <-> Uppsala
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 06 April 2008 - 13:15

Om knappt två veckor ska jag gå och se Stockholms stadsteaters uppsättning av min absoluta favoritroman, Mästaren och Margarita (Michail Bulgakov). Med anledning av det läser jag boken än en gång. Jag tror att det är fjärde gången jag läser den, och den är fortfarande lika fantastisk. Ni som inte har läst den har verkligen något att se fram emot, och ni som redan har läst den bör läsa den igen :)

Edited by Spidde, 06 April 2008 - 13:16.

With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#66 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 22 April 2008 - 09:12

Pompeji av Robert Harris

Ett slags deckare som utspelar sig i Romarriket runt Pompeji dagarna innan utbrottet 79 e.Kr. En akveduktingenjör får uppdraget att reda ut ett avbrott i den stora akvedukt som ger vatten till samtliga städer i Neapelbukten. Eftersom vattentillförseln är en av de viktigaste komponenterna i romarrikets välstånd blir det oundvikligen politik i detta. När sedan vulkanutbrottet kommer kastas allt över ända.

En riktig "katastrofroman" som dessutom ger en bra skildring av det dagliga livet i Romarriket vid den här tiden. Spännande och gripande - att läsa om utbrottet är faktiskt rätt skrämmande. Bara väntar på att filmrätigheterna kapas av nåt Hollywood-bolag - som gjord för det :) .

Edited by Fiskrens, 22 April 2008 - 09:13.

"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#67 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 28 April 2008 - 13:36

Det ryktades ett tag att Roman Polanski skulle regissera filmen men det blev visst inte mer än rykten. Han ryktades att regissera Robert Harris senaste bok The Ghost men det verkade också bara vara ett rykte. Jag har inte läst The Ghost men Pompeji. Skulle inte ha något emot att få se en gigant som Polanski regissera den filmatiseringen.

#68 Ville

Ville

    Cadet Third Year

  • Members
  • 17 posts
  • Location:Finland

Posted 28 April 2008 - 19:54

Jag har ett bra tag gått runt och känt mig udda - förmodligen den enda i hela svensktalande världen som inte läst Millennium-trilogin av Stieg Larsson... :wacko: Så till slut föll jag för det inbillade grupptrycket och tog mig an (ljud)böckerna - är nu inne på den tredje.

Och jo - serien är bra. Jag har stört mig lite på att storyn delvis är rätt förutsägbar och författaren fått ihop en del skeenden genom att rada osannolika sammanträffanden på varandra. Men det positiva överväger så jag är glad att jag trillade dit jag också B)

/Ville

#69 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 28 April 2008 - 20:15

Näe... överger du mig nu? :upset: ;)

Du skall inte lyssna på rösterna i ditt huvud så ofta. :P

Edited by XC, 28 April 2008 - 20:16.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#70 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 28 April 2008 - 21:23

Det ryktades ett tag att Roman Polanski skulle regissera filmen men det blev visst inte mer än rykten. Han ryktades att regissera Robert Harris senaste bok The Ghost men det verkade också bara vara ett rykte. Jag har inte läst The Ghost men Pompeji. Skulle inte ha något emot att få se en gigant som Polanski regissera den filmatiseringen.

Det hade varit något. Synd, när han uppenbarligen la en hel del tid på projektet. Men att Harris själv har skrivit manus bådar ju gott, han lär ju hålla på historien och "visionen" (källa: ImDb).

XC: jag har inte heller ens nuddat vid Millenium-trilogin. Varit nära några gånger, men hållit stången hittills :)
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#71 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 29 April 2008 - 12:35

Det ryktades ett tag att Roman Polanski skulle regissera filmen men det blev visst inte mer än rykten. Han ryktades att regissera Robert Harris senaste bok The Ghost men det verkade också bara vara ett rykte. Jag har inte läst The Ghost men Pompeji. Skulle inte ha något emot att få se en gigant som Polanski regissera den filmatiseringen.

Det hade varit något. Synd, när han uppenbarligen la en hel del tid på projektet. Men att Harris själv har skrivit manus bådar ju gott, han lär ju hålla på historien och "visionen" (källa: ImDb).


Det brukar oftast bli bättre om en författare själv skriver eller deltar och överser arbetet med ett manus baserat på förlagan. Inte alltid, men många gånger upplever jag det som en bra sak.

Om Pompeji står det följande på wikipedia (inte världens bästa källa)

Pompeii is an announced movie that was to be directed by Roman Polanski, based on the novel of the same title. According to Screen Daily, however, the 74-year-old filmmaker was unable to commit to a postponed shooting date and has withdrawn from the project. As yet, a new director has not been announced.


Så tyvärr verkar han vara ute ur leken helt. Men jag hoppas fortfarande på att han blir aktuell som regissör för filmen.

Har du några fler bra tips på böcker som liknar Pompeji på ett eller flera sätt som du läst och kan rekommendera?

#72 blodeuedd

blodeuedd

    Captain

  • Members
  • 419 posts
  • Location:Finland - på Pampas slätten
  • Interests:Böcker, tv-film, musik etc

Posted 30 April 2008 - 09:17

Duke of Shadows av Meredith Duran

Jag vann den i en tävling och lovade att recenserade den i min blogg. Av pärmbilden förstår man vad den handlar om lol.
"You're like a drug to me. Like my own personal brand of heroine."

#73 Forever Xena

Forever Xena

    Warrior Princess

  • Moderator
  • 10,223 posts
  • Gender:Male

Posted 09 May 2008 - 20:38

Wolves eat dog, av Cruz Smith.

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling


#74 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 09 May 2008 - 22:42

Har du några fler bra tips på böcker som liknar Pompeji på ett eller flera sätt som du läst och kan rekommendera?

*harkel* Tog ett tag innan jag såg din fråga...

Nåja, det som dyker upp är Mary Stewarts böcker om Merlin, börjar med "Kristallgrottorna". Tveksamt om Arthur-legenden kan kallas historisk, men dessa skildrar dem som om de (nästan) vore det. Riktigt bra som jag minns dem, även om det var ett tag sen. På samma tema är ju T.H. Whites Arthur-serie: klassiker.

EDIT: stafvel

Edited by Fiskrens, 09 May 2008 - 22:43.

"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#75 blodeuedd

blodeuedd

    Captain

  • Members
  • 419 posts
  • Location:Finland - på Pampas slätten
  • Interests:Böcker, tv-film, musik etc

Posted 10 May 2008 - 09:00

Änglar av Marian keyes

Har bestämt mig att läsa de böcker som jag har hemma i hyllan och inte ännu har läst
"You're like a drug to me. Like my own personal brand of heroine."