Jump to content

Photo

Star Trek: Discovery (2017)


  • Please log in to reply
29 replies to this topic

#1 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 13 April 2010 - 20:09

Med tanke på framgången med nya Star Trek filmen (och en tvåa planerad) så har ju naturligtvis frågan om en ny tv-serie tagit fart. Någonstans läste jag att J.J Abrams sa att han inte är helt främmande inför tanken på en ny tv-serie. Och idag läste jag nedanstående artikel som gjorde att jag ville skapa en tråd så kan vi diskutera och lägga till rykten/information om detta. För jag tycker att helt omöjligt kan det inte vara med tanke på framgången med filmen som sagt var. Dock kan jag tänka mig att en ev tv-serie skulle göras i samma anda som filmen, alltså locka en så bred publik som möjligt. Eller så är det bara jag som desperat längtar efter en till tv-serie tongue.gif

Nedanstående vore ju frakkin fantastic thumbsup.gif
 

'Battlestar' Boss Ron Moore Wants to Return to 'Star Trek'
04.13.10

File this news under things that are way too awesome to ever actually happen ... Battlestar Galactica creator Ronald D. Moore says he would consider producing a new Star Trek TV series.

OK, let's get serious here. This will probably never happen. I'm sorry, but it's true. CBS Corp. holds the rights to the Star Trek TV franchise, and they currently have no plans to do anything with it. Plus, a new Ron Moore-produced Trek series is just too great a thing to ever exist in a world where blue cat people get nominated for Oscars.

There are lots of reasons I'd love to see Moore return to the franchise, not the least of which is the fact that he wrote and produced some of the finest hours of Trek during his ten-year stint working on The Next Generation and Deep Space Nine. And let's not forget to hail the man for his excellent work on Battlestar and Caprica, two of the most daring, uncompromising and compelling sci-fi shows of the past decade.

In an interview with Den of Geek, in which Moore says he would consider returning to Trek, he applauds J.J. Abrams' new take on the franchise and says, "I'm confident that he's going to chart a direction for Star Trek for the foreseeable future."

So lemme get this straight. We have Ron Moore saying that he would seriously consider making a Star Trek TV show that would most likely take place in the amazing new movie universe created by J.J. Abrams? OK, I've changed my mind. This is happening. This has to happen. This must happen. So how do we make it happen?

 


Edited by Garm, 25 July 2016 - 02:38.
Sammanslagning av två trådar, ändring av trådtiteln samt tillägg av en tagg.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#2 Tuulikk

Tuulikk

    Ensign

  • Members
  • 38 posts
  • Gender:Male
  • Location:Helsingborg/Malmö

Posted 13 April 2010 - 21:51

Vad ska man säga? jag hoppas verkligen. Nu när Stargate SG-1, Atlantis och Battlestar Galactica slutat så behövs det en ny stor fix som kan hålla. Framförallt Star Trek. Star Trek har varit borta för länge nu.

Oavsett vilket "universum" ny Trek serie utspelar sig i så skulle det kunna bli riktigt bra. Enterprise gav ny stil och känsla och gjorde det riktigt bra samtidigt som den behöll mycket av vad som gör Star Trek vad det är. Med andra ord så skulle det säkert bli bra nu också.

Sen är frågan vilken stil det ska ha, långsam men intensiv som BSG, långsam och mysteriös som Stargate Universe, mer som senaste filmen? Eller någon annan?

#3 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 14 April 2010 - 20:05

MER som senaste filmen! :) Vill se lite fighter och nya grepp i Star Trek. Skulle vara riktigt kul om dom gjorde en tv-serie nu när det finns en så bra start att bygga ifrån. Dock så börjar jag undra lite... vad skulle serien handla om? Lite av charmen med Star Trek nu är ju att vi har originalkaraktärerna tillbaka... skulle man verkligen kunna använda dom skådisarna och bege sig ut på ett 5-års uppdrag?

Det finns ju en hel del mer i ST's universum än så, men jag kommer inte på nåt på rak arm som man skulle kunna göra. Kanske ett helt nytt koncept då? Lite som DS9 var.

#4 Tuulikk

Tuulikk

    Ensign

  • Members
  • 38 posts
  • Gender:Male
  • Location:Helsingborg/Malmö

Posted 14 April 2010 - 20:49

Jag tror att en serie i samma universum som filmen skulle utspela sig längre fram i tiden och ha lite byggstenar i vad som är likt och totalt olikt jämfört med Next Generation, DS9 och Voyager plus kanske händelser som har sin grund i vad som hänt i första filmen och kommande filmer.

Skulle vara kul med en Data eller Datalik (kanske inte nödvändigtvis utseende, kanske tekniken?) android som är någon slags skurk eller nått. Kanske någon yngre variation av karaktär från någon av Star Trek serierna som står på Maquis sida, alltså på väg att bli nått helt annat än vad som skulle ha blivit.

#5 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 14 April 2010 - 22:51

Om det blir en ny serie hoppas jag de håller sig borta från de nya Kirk, Spock & Co och gör något helt NYTT! Gör gärna fler filmer med dem men med tv-serier får det gärna vara något helt annat. En rymdstationsbaserad serie vore trevligt, två av de bästa sci-fi serier någonsin utspelar sig ju på rymdstationer (jag behöver väl inte nämna vilka jag menar va? ;) )

Winter is Coming


#6 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 15 April 2010 - 00:17

Ja, inget som har med Kirk & Co att göra. Håll det till filmerna. En serie med en rejält upphottad Enterprise med en massa sköna, udda karaktärer som är ute i rymden och härjar vill jag se! Och att de är lite vildare och galnare än tidigare. Att allt inte är så himla perfekt. Kanske Sam Worthington som kapten? :P

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#7 Tuulikk

Tuulikk

    Ensign

  • Members
  • 38 posts
  • Gender:Male
  • Location:Helsingborg/Malmö

Posted 15 April 2010 - 00:28

Sam Worthington kanske hade varit intressant som kapten, men skulle han ställa upp på en tv-serie på 1-7 år?

På tal om rymdstationer och skepp, varför inte skippa båda som bas och göra en Star Trek saga, ett Event som man får följa från lite olika håll med vissa fasta och vissa återkommande karaktärer? Precis som SG-1 inte bara flyger runt i ett och samma skepp.

#8 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 15 April 2010 - 09:41

Nej, tyvärr är väl Sam för het nu för att vilja låsa sig vid ett flera års projekt. Men drömma kan man ju alltid. :P
Vad gäller rymdskepp så är jag en sucker för det: kanske en anledning till att jag inte gillar SG:1 så värst mycket, utan föredrar SGU där de är ute i rymden och far? ;)

Kanske kan handla om två olika typer att rymdskepp där vi får följa besättningens liv och leverne? Alla äventyr och olika civilisationer/aliens de stöter på under resans gång. Sånt gillar jag. Men även att den personliga biten finns där vi får lära känna några av karaktärerna på djupet. Eller kanske en kompromiss: ett rymdskepp plus en rymdstation eller basstation på en planet?

Åh, vad det här får mig att längta efter en ny Star Trek serie :wub:

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#9 super85

super85

    Forward Admiral

  • Moderator
  • 4,705 posts
  • Gender:Male

Posted 15 April 2010 - 10:59

Skulle själv inte ha något emot en något mer traditionell Star Trek TV-serie, och låta filmversionen vara sin grej. Skulle klart vara intresserad om Ron Moore skulle göra en Star Trek serie.
Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#10 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 15 April 2010 - 12:00

Självklart skulle jag vilja ha en ny Star Trek-serie av något slag. Men jag vet inte riktigt vad som passar Star Trek just nu egentligen. Tidigare var jag inne på någon form av miniserie som löper över ett visst antal avsnitt och där man har en sammanhängande story arc. Eller kanske det nya formatet för tv-serier med säsonger på runt 13 avsnitt. Som sagt, tusen idéer i huvudet om vad jag vill och inte vill ha. ;)

#11 cyberhof

cyberhof

    Captain

  • Members
  • 442 posts
  • Gender:Male
  • Location:Starship Enterprise

Posted 06 May 2010 - 21:19

Ja en ny star trek vilken som helst snälla jag har väntat såååå länge!!! :)

Nu när det plötsligt inte finns så mycket sci-fi på amrekansk tv längre så vore det smart att starta en ny serie speciellt om man kollar hur det har gick för den senaste långfilmen.

#12 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 02 November 2015 - 17:52

Den Amerikanska streaming tjänsten CBS Access kommer att producera sin första egna serie och det blir en ny Star Trek TV-serie. Premiären kommer att vara Januari 2017 och kommer att produceras av Alex Kurtzman.
Den kommer inte att vara kopplad till den kommande Star Trek filmen Star Trek Beyond och kommer att presentera en grupp nya karaktärer som ska utforska rymden. Om den kommer att utspela sig i den gammla eller nya universumet är ännu oklart men troligen så blir det i det nya.

Källa


Det har varit en hel del konflikter mellan rättigheterna till filmerna och TV-serierna då de ägs av olika företag sedan 2000 vilket är orsaken Paramount, som äger filmerna, har helatiden satt käppar i hjulet för CBS', som äger TV-serierna, försök att starta nya serier. Så kanske CBS Access var det ända sättet de fick lov att göra en serie för Paramount? Jag hoppas bara att den blir bra.


Edited by Garm, 25 July 2016 - 02:29.
Ändring av trådtiteln samt tillägg av en tagg.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#13 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 03 November 2015 - 01:26

Det går rykten om att den ska utspela sig i samma alternativa verse som dom tre senaste filmerna och om så är fallet så tänker jag inte ens bemöda mig med att utforska serien. Om dessa rykten visar sig vara felaktiga så är det helt klart ett lite mera intressant utgångsläge. Det var ju ett tag sedan Star Trek visade upp något nytt på tv, och långfilmer i all ära, Star Treks riktiga hem där den mer kommer till sin rätta, är på tv.



#14 Supertreck

Supertreck

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,113 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrtälje

Posted 16 November 2015 - 00:45

Problemet är att man inte upplever det som Star Trek som alla tidigare  TOS, TNG, DS9, VOY, ENT.

I den nya är det helt annorlunda skådespeleri och handlingen efterliknar inte vad syftet med Star Trek är

 

Som att man hittar på nåt på måfå bara för att få igång en Star Trek-film. Det byggs inte på redan inarbetade kulturer vilket sänker stamkaraktärerna att vara nåt och blev några i en främmande verklighet och gör de värdelösa för sin bakgrund.

 

En främmande besättning åker i ett universum som inte vet vila de är.

 

Nu ska man göra en serie på detta och unga personer kommer att minnas en falsk verklighet, för dom bryr sig inte vad som är den riktiga historian. Unga personer ser inte på TOS, TNG, DS9, VOY, ENT för det är gammalt kattpiss som fräter sönder tv-rutan.

 

Av undantag är det vissa som ser på ENT som pågår på kanal Fox.

Men att se ENT i HD är ju en helt annan sak elle? TV4 sci fi var ju inte i HD



#15 Supertreck

Supertreck

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,113 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrtälje

Posted 18 November 2015 - 13:21

Det gick inte så bra för Enterprise som lades ner efter 4 säsonger, vad kan detta bero på kan man ju diskutera.

Tidigare serier har klarat sig upp till 7 säsongen efter The Original Series.

 

Vad kan det bero på kan man ju diskutera att TNG, DS9 och VOY klarade sig upp till 7 säsonger.

 

Vad var det man gjorde för fel med Enterprise när tidigare serier hade tillräckligt med tittare.?

Hur sannolikt är det att denna serie kommer att floppa. Alla avtal med stjärnflottan och fiende gäller inte

 

Det finns inga inarbetade karaktärer som står på deras sida.

 

Skulle Star wars vara lika intressant om de hamnade i en annan verklighet?

Hur skulle StarWars-fans reagera när man pissar ner allt grundläggande?



#16 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 18 November 2015 - 23:51

Det största problemet för En[terprise var att det slutligen hade blivit för mycket. Star Trek hade då varit på TV ända sedan 87 eller så, och folk har tröttnat. Tittarsiffrorna gick stadigt neråt efter TNG:s slut (med vissa toppar när nya serier startar, givetvis...

Graf:
startreknielsenratingaverage2.jpg

Förhoppningsvis så går det som med Doctor Who (som ju gick i graven på 80-talet och återuppstod 2005), och folk är intresserade igen.

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#17 Supertreck

Supertreck

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,113 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrtälje

Posted 20 November 2015 - 05:11

Det största problemet för En[terprise var att det slutligen hade blivit för mycket. Star Trek hade då varit på TV ända sedan 87 eller så, och folk har tröttnat. Tittarsiffrorna gick stadigt neråt efter TNG:s slut (med vissa toppar när nya serier startar, givetvis...

Graf:
startreknielsenratingaverage2.jpg

Förhoppningsvis så går det som med Doctor Who (som ju gick i graven på 80-talet och återuppstod 2005), och folk är intresserade igen.

 

 

Men varför gick det så bra för TNG, DS9 oxh VOY alla hade 7 säsonger? Alltså hade de serier tillräckligt höga tittarsiffror.

Det vore märkligt att alla serier av ett sammanträffande fick för låga tittarsiffror efter 6 säsonger. Det bör ju finnas en

anledning att man slutar vid 7 säsonger?

 

TNG började 1987 - 1994. Redan året efter så var det aktuellt med VOY 1995 . 2001

Samma år var det redan dags för ENT 2001 - 2005 men floppade vid 4 säsonger. Fick dom samma symtom

som allra första Star Trek som floppade vid 3 säsonger?

 

Nu har det gått 19 år och unga personer känner inte till Star Treks riktiga kultur. De ser på en förvrängd Star Trek

som inte alls liknar som de tidigare serier och filmer.

 

Idag ska man anpassa sig efter tittarnas för höga förväntningar för annars blir det tråkigt. En helt annan stil

som att Darth Vader när som helst kan dyka upp i den varianten. Det är för mycket action och för lite drama

som riktiga Star Trek ska vara.



#18 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 02 December 2015 - 00:46

Givetvis kommer den utspela sig i den nya tidslinjen med yngre halvdassiga skådespelare och massor av action, jag hoppas så klart att jag har fel.


Winter is Coming


#19 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 11 February 2016 - 01:35

Intressanta nyheter för den här tilltänkta serien. Bredvid Alex Kurtzman så kommer Bryan Fuller att vara med på tåget enligt både Startrek.com samt branschtidningen Variety. Fuller har sedan ju tidigare jobbat med både Deep Space Nine samt Voyager när det gäller Star Trek. Variety har även ett intressant uttalande om den nya serien som känns hoppfullt. Kanske att det här är nytändningen som Star Trek behöver.
 

The creative plan is for the series to introduce new characters and civilizations, existing outside of the mythology charted by previous series and the current movie franchises.



#20 super85

super85

    Forward Admiral

  • Moderator
  • 4,705 posts
  • Gender:Male

Posted 16 February 2016 - 14:33

Hoppas Bryan Fuller har huvudansvaret. Kan bli rätt bra då tror jag.


Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#21 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 23 February 2016 - 02:50

Det tror jag med. Betydligt bättre än om Kurtzman skulle ha huvudansvaret. Har inte lika stort förtroende för honom som jag har för Fuller. Fuller har ett bättre "track record" i min mening, trots att flera tv-serier som han har varit involverad i har nått vägs ände tidigare än vad det var tänkt.

#22 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 29 February 2016 - 01:36

Nicholas Meyer är tydligen ombord på skutan enligt branschtidningen Variety. Han får titulera sig som "consulting producer and writer". Meyer är ju känd inom Star Trek för tidigare övningar som filmerna "The Wrath of Khan" (regi), "The Voyage Home" (manus) och "The Undiscovered Country" (manus och regi).

 

Bryan Fuller uttalar sig om det hela.
 

 

“Nicholas Meyer chased Kirk and Khan ’round the Mutara Nebula and ’round Genesis’ flames, he saved the whales with the Enterprise and its crew, and waged war and peace between Klingons and the Federation. We are thrilled to announce that one of ‘Star Trek’s’ greatest storytellers will be boldly returning as Nicholas Meyer beams aboard the new ‘Trek’ writing staff,”

 

Jag hoppas bara att dom inte samlar ihop alltför många som tidigare har jobbat med Trek, för det gäller ju att tänka utanför ramarna den här gången om Trek ska ha någon som helst chans att överleva i dagens tv och VoD-klimat.


Edited by Garm, 29 February 2016 - 01:36.


#23 super85

super85

    Forward Admiral

  • Moderator
  • 4,705 posts
  • Gender:Male

Posted 29 February 2016 - 11:23

Det här är enbart en bra nyhet. Hoppas Nicholas Meyer får regissera nånting också, åtminstone pilotavsnittet.


Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#24 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 29 February 2016 - 18:23

Javisst nu känner man i alla fall lite hopp, fast betoning på lite.

 

Man vill ju gärna se en bra star trek serie igen


Winter is Coming


#25 super85

super85

    Forward Admiral

  • Moderator
  • 4,705 posts
  • Gender:Male

Posted 01 March 2016 - 15:47

Jag har mer intresse för den här än jag har för Star Trek Beyond.


Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight