Jump to content

Photo

Nightmares and Dreamscapes: From the Stories of Stephen King


  • Please log in to reply
63 replies to this topic

#26 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 20 June 2007 - 18:12

Vet inte om jag räknar mig som ett die hard-Cthulhu fan men ett stort fan är jag allt. Då blir man även rätt kräsen av sig och "köper" inte allt man ser/hör/läser. :)


Det är ju också en logisk sak - antingen blir man kräsen eller så blir man lättlurad ;)

Jag är så glad då jag ser något so mrelaterar till det för det är inte myckeT cthulhu-skräck i övrigt. Såg du för övrigt den svartvita stumfilmen (Call of Cthulhu dvs.)?

Själv väntar jag på Autopsy Room Four. En av dom bättre och mer rysligare historierna som jag läst av King den senaste tiden. Ska bli kul och se den historien i rörliga bilder.


Det var en av de jag inte såg. Ser fram emot den. :)
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#27 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 21 June 2007 - 12:16

The Call of Cthulhu av The H.P. Lovecraft Historical Society är en oerhört bra film. Köpte även CD:n A Shoggoth on the Roof för ett tag sedan och blev riktigt nöjd med den. Hoppas att dom fortsätter att göra fler filmer och liknande projekt. :thumbsup:

Om du får möjlighet att läsa Autopsy Room Four så gör det, en riktigt bra berättelse. Återfinns i boken Everything's Eventual (Allt Kan Hända).

#28 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 21 June 2007 - 12:50

The Call of Cthulhu av The H.P. Lovecraft Historical Society är en oerhört bra film.


Jo, den var underbar. Really, really liked it. :)

Köpte även CD:n A Shoggoth on the Roof för ett tag sedan och blev riktigt nöjd med den. Hoppas att dom fortsätter att göra fler filmer och liknande projekt. :thumbsup:


Okej, det är en sak som jag suttit och funderat på att köpa, men har inte kommit mig för det. Så mycket som ska köpas...

Om du får möjlighet att läsa Autopsy Room Four så gör det, en riktigt bra berättelse. Återfinns i boken Everything's Eventual (Allt Kan Hända).


Okej, har inte hört talaso m den King-boken... :o
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#29 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 21 June 2007 - 13:00

Hela filmen är stämningsfull. Just valet av att göra den svartvit var smart och att använda sig av stop motion är genialt. Hela filmen påminner ju rent visuellt om en väldigt gammal film som legat gömd ett bra tag tills någon snubblar över den. ;) :)

Vet du om dom har någon ny film på gång? :)

CD:n är helt underbar och väldigt stämningsfull. Köpte den billigt genom Science Fiction Bokhandeln. Den finns även i en lyxigare utgåva.

Boken finns utgiven i pocket på både engelska och svenska. Bara att slå till om du har råd och blir sugen framöver. Den innehåller 14 berättelser, varav nästan alla är riktigt bra IMO.

Personligen tycker jag bäst om att läsa på engelska, har tagit mig en titt på den svenska utgåvan och tyckte mig se att den är rätt bra översatt för en gångs skull. :)

Edited by Cartman, 21 June 2007 - 13:01.


#30 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 28 June 2007 - 11:54

Nu har jag sett veckans avsnitt, som var Umney's Last Case.

Ett väldigt bra avsnitt som helt klart var i samma klass som avsnitt 1, Battleground.

William H. Macy var som vanligt helt suverän i sin rolltolkning och han är IMO ofta bra på att spela karaktärsroller, någonting som blev uppenbart även i ett 45 minuter långt avsnitt. Bäst var han ju som Clyde Umney, men han pendlade bra mellan den karaktären och sitt riktiga jag.

Tycker att handlingen var riktigt bra och hade en härlig "Film noir" känsla över sig även om ljussättningen var lite over the top för min smak och drog ner känslan lite. Miljöerna var riktigt passande och musiken bidrog starkt till helhetsintrycket.

Mycket bra avsnitt! :thumbsup2:



Nästa avsnitt är: The end of the whole mess.

"Bobby Fornoy, ett ungt geni utöver det vanliga, upptäcker plötsligt botemedlet mot ondska, och tillsammans med sin bror iscensätter han en plan att vaccinera mänskligheten. Till en början går allt enligt planerna, men det visar sig snart att projektet har en ödesdiger baksida. I rollerna: Henry Thomas, Ron Livingston m.fl."

SVT2 23:00-23:45

Edited by Cartman, 02 June 2010 - 13:36.


#31 Marie Morot

Marie Morot

    Deputy Admiral

  • Members
  • 10,069 posts
  • Gender:Female
  • Location:Lerum
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 28 June 2007 - 12:04

Och jag har glömt att kommentera avsnittet här i tråden. :blush:

Håller med Cartman om att det var högta klass på avsnittet. Och min beundran för Bill Macy växte ännu en bit. Han är bra! :wub:

Snyggt uppbyggt med alla klassiska 30-talsingredienser och bildsättningar. En välgjord hommage till genren men med en twist. Macy njuter av att leverera alla cheesy repliker också, det syns.

Hur ska de kunna toppa det här?
Support your local search and rescue unit - get lost.

#32 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 28 June 2007 - 12:21

Macy är en fantastiskt bra skådespelare som sällan har gjort mig besviken, nu har jag i och för sig inte sett allting som han har gjort men bra mycket i alla fall. Tror att jag kanske har blivit besviken högst 5 gånger eller liknande. En utmärkt skådespelare som fortsätter att övertyga och utveckla sitt skådespeleri.

Håller för övrigt med Marie, hur ska dom kunna toppa detta avsnitt?

#33 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 28 June 2007 - 15:35

Jag missade det avsnittet :upset:

Men jag vet att jag har avsnitten någonstans på skiva från Internetkanalen som jag aldrig kommit mig för att titta på.
*iväg för att leta*
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#34 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 28 June 2007 - 16:20

Tack Cartman - jag var uppenbarligen inte ensam om att slå fast att det rörde sig om Noir-homage. Tyckte avsnittet sprudlade med det.

Av de sex avsnitt som jag sett är det här det klart sämsta. Stilen tilltalar mig inte alls då jag inte är överdrivet förtjust i Noir-stilen. Det är okej, men lyfter inte riktigt. Mr. Macy gör avsnittet uthärdligt för mig, men det blir aldrig riktigt bra. Att det var väldigt förutsägbart hjälper inte heller.
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#35 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 04 July 2007 - 14:04

Såg det senaste avsnittet, The end of the whole mess. Måste säga att det utan tvekan hittills är det sämsta avsnittet. Oerhört tråkig och ointressant handling. Saken blir ju inte heller bättre av att den ständigt överskattade Ron Livingston var med. Har sett en del av honom och tycker att han har varit bra i två produktioner, Office Space samt Adaptation.

Agerandet mellan bröderna var rätt krystad och känndes mer påklistrad än naturlig. Det som var mest intressant var dom förmågorna som den andra brodern uppvisade under sin uppväxt, men utöver det är det svårt att peka på någonting mera som var bra och underhållande. Trist.



Nästan avsnitt är: Del 5 av 8 The road virus heads north.

"Den berömde författaren Richard Kinnell får beskedet av sin läkare att han kan vara döende. På väg hem köper han en mystisk tavla som strax därefter tycks ändra motiv och gradvis bli alltmer obehaglig. Snart inser Kinnell att han måste göra allt för att förstöra den. Om han bara kan... I rollerna: Tom Berenger, Marsha Mason m.fl."

Måndag i SVT2 klockan 22:30-23:15

Edited by Cartman, 02 June 2010 - 13:36.


#36 Marie Morot

Marie Morot

    Deputy Admiral

  • Members
  • 10,069 posts
  • Gender:Female
  • Location:Lerum
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 04 July 2007 - 14:57

Cartman och jag är helt eniga om gårdagens avsnitt. Så tråkigt att min man lämnade tv:n innan halva avsnittet gått och det är i sig tämligen unikt - han brukar se det mesta till slut även om det är inte är av bästa kvalitet.

Nästa vecka: Tom Berenger? Det var länge sedan jag såg honom i någonting alls, men han är ännu en av de förbigångna duktiga aktörerna i Hollywood som jag minns det.
Support your local search and rescue unit - get lost.

#37 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 04 July 2007 - 15:17

Jag reagerade också på att Tom Berenger ska vara med i nästa avsnitt. Har inte sett någonting nytt med honom på åratal och när jag väl sett någonting så har det oftast varit en av hans äldre filmer. Hoppas att kommande avsnitt är bra, om inte annat ska det bli trevligt att få återse Tom i en roll. :)

Edited by Cartman, 04 July 2007 - 15:19.


#38 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 08 July 2007 - 21:55

*läser åsikterna*

Men ni gillade Umneys Last Case? Weirdoes. :P

*läser åsikterna*

Men ni gillade Umneys Last Case? Weirdoes. :P
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#39 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 09 July 2007 - 12:10

Weirdoes you say?

Yeah, to be normal is boring. :P

#40 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 09 July 2007 - 12:32

Men just det där att man tycker olika är så bra då det är nya sorters avsnitt varje vecka. Ni gillade inte det här, men det gjorde jag. Jag var inte förtjust i Umney, men det var ni. Väldigt bra att alla får något avsnitt de gillar. Variationen i sig är rolig.

(För övrigt var Ron Livingstone helt okej i såväl Kevina Smiths Mallrats och 7th Heaven. ;) )
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#41 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 09 July 2007 - 12:36

Ja, fy så tråkigt det hade varit om alla hade haft samma smak i precis allting. Det är så mycket roligare när man ibland har samma smak och ibland helt olika smak.

I kväll är det dags för ett nytt avsnitt som jag ser fram emot. Ska bli kul och se om Tom Berenger kan göra en stabil insats. :)

#42 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 09 July 2007 - 13:33

Avsnittet är okej, men jag tycker det är lite hafsigt manusarbete och alldeles för förutsägbart. Tom Berenger är ingen stor favorit heller och gillar man inte honom faller stor del av avsnittet. Det här är det nästsämsta (efter Umney) av de avsnitt jag hittills sett.
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#43 Marie Morot

Marie Morot

    Deputy Admiral

  • Members
  • 10,069 posts
  • Gender:Female
  • Location:Lerum
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 09 July 2007 - 15:01

Med tanke på vad jag tyckte om Umney så låter det lovande. ;)

Inte säkert att jag har tid att se avsnittet ikväll bara...
Support your local search and rescue unit - get lost.

#44 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 09 July 2007 - 16:40

Precis. Så det faller nog dig i smaken ;)

Skillnaden är att jag pogillade Umney för att det var lite för förutsägbart och inte alls min kopp te. Det här gillarj ag för jag tycker det är främst dåligt manus.
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#45 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 10 July 2007 - 12:07

Wow! säger jag bara.

Tycker att The road virus heads north var ett oerhört bra avsnitt som jag ville se om redan under avsnittets gång. Handlingen var riktigt bra och bitvis nagelbitande spännande. Tycker verkligen att det höll hela programtiden ut och jag blev nästan besviken över att det inte var längre.

Stora delar av avsnittet kändes väldigt surrealistiskt och dom där målningarna var grymt snyggt gjorda. (Någon som vet vem som har gjort dom?)

Tom Berenger höll upp hela avsnittet på sina axlar och var så jäkla bra, en riktigt bra insats och helt trovärdig i sitt sammanhang till handlingen. Tycker även att det var riktigt rått avsnitt men den grafiska biten av våldet, det var på tiden med en lite mera typisk Stephen King berättelse.

Kan även konstatera att åren har varit snälla mot Tom Berenger, han såg riktigt stilig ut. :)

Som sagt, ett mycket bra avsnitt som lätt läggs till toppen tillsammans med Battleground och Umney's Last Case. :thumbsup:





Ser att Jeremy Sisto är med i nästa veckas avsnitt. Det ska bli kul att få se honom i en roll igen. Har sett honom i filmerna May och Dead & Breakfast. Den första filmen är sjukt bra och Jeremy gör en väldigt bra roll. Den andra kanske inte är så bra i sin helhet men Jeremy är en stor behållning till att filmen är sevärd.

Nästa veckas avsnitt: The fifth quarter.

Kort efter att Willy Evans släppts fri efter sju år i fängelse, och återvänt till sin familj, söks han upp av sin gamla kumpan och bäste vän Barney. Barney är svårt skottskadad och hinner precis redogöra för Willy att han varit inblandad i en lukrativ stöld och vilka som är inblandade innan han dör. Fast förvissad om att hämnas Barneys död ger sig Willy ut på jakt efter medbrottslingarna och, inte minst, de delar av en karta som tillsammans utgör en beskrivning av var man finner bytet på 35 miljoner dollar. I rollerna: Jeremy Sisto, Samantha Mathis, Christopher Morris m.fl.

SVT 2 23:00-23:45

Edited by Cartman, 02 June 2010 - 13:36.


#46 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 10 July 2007 - 14:22

*ser helöt oförstående ut*

Alltså, jag fick ju rätt i att detantagligen skulle passa er utmärkt så där är jag inte förvånad. Men det var knappast spännande eller nagelbitande - det här var en av de mest grundläggande fundamenten inom skräckgenren. Finns inget som höjer storyn. Det är en typisk formatmall 1A som använts och som gjorts ett trettiotal gånger i andra serier som t.ex. Tales from the Crypt (och då ofta bättre).

The fifth quarter är däremot bättre och har en del quirks som jag gillar. I love puzzles! :D
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#47 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 10 July 2007 - 14:36

*ser helöt oförstående ut*

Alltså, jag fick ju rätt i att detantagligen skulle passa er utmärkt så där är jag inte förvånad. Men det var knappast spännande eller nagelbitande - det här var en av de mest grundläggande fundamenten inom skräckgenren. Finns inget som höjer storyn. Det är en typisk formatmall 1A som använts och som gjorts ett trettiotal gånger i andra serier som t.ex. Tales from the Crypt (och då ofta bättre).

The fifth quarter är däremot bättre och har en del quirks som jag gillar. I love puzzles! :D


Det är här den personliga smaken kommer in. Det som jag finner spännande och nagelbitande behöver nödvändigtvis inte vara det för dig och givetvis även tvärtom. ;) :D

Det du skriver om The fifth quarter låter onekligen lovande. Jag gillar också pussel och framför allt gillar jag när man i serier och filmer ibland får tänka till själv lite och inte få alla svaren serverade på silverfat.

#48 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 10 July 2007 - 15:05

Sant att smaken spelar in - liksom hur mycket inom genren man sett. Har man sett samma sak trettio gånger så blir sällan den trettioförsta bra. Det är helt enkelt redan gjort och alldeles för slätstruket.
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#49 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 11 July 2007 - 12:14

Jag är född och uppvuxen med skräck och genrefilm men tröttnar oftast inte på den trots att jag flera gånger tidigare har sett samma sak. :) Visst, jag kan vara riktigt kräsen också men inte i detta sammanhang.

#50 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 11 July 2007 - 22:03

Nej, jag håller med - jag har sett mycket och trots att skräckfilmerna ofta följer smma konventioner ås brukar jag inte lägga märke till det. Men här gjorde jag det, vilket betydde att det var något i illusionen som inte fungerade för mig - vilket är ett dåligt betyg. Jag vet fortfarande inte varför. En gissnign skulle vara Berenger själv då, men jag är inte säker. Var ett tag sen jag såg avsnittet.
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«