Jump to content

Photo

Lost Säsong 2


  • Please log in to reply
397 replies to this topic

#51 Forever Xena

Forever Xena

    Warrior Princess

  • Moderator
  • 10,223 posts
  • Gender:Male

Posted 27 October 2005 - 06:59

Det är en filosofisk fråga det där, skillnaden mellan Jacks ifrågasättande av hela grejen med bunkern och datorn och koden och Lockes totala acceptans. Jag står givetvis på Jacks sida. Jag har aldrig i hela mitt liv tagit ett kategoriskt påstående från en person "högre upp" för gott, jag frågar alltid varför.


precis !!!!!

Sen instämmer jag totalt med Groundsplitter i allt han sa .Är de så korkade kan de få sitta där !

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling


#52 Marie Morot

Marie Morot

    Deputy Admiral

  • Members
  • 10,069 posts
  • Gender:Female
  • Location:Lerum
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 27 October 2005 - 07:48

Groundsplitter har helt rätt.

Vart tog mysteriet vägen? Vad hände med de övernaturliga övertonerna? Vart tog isbjörnarna och vildsvinen vägen? Vart är serien på väg?

:unsure:
Support your local search and rescue unit - get lost.

#53 Spidde

Spidde

    Rear Admiral

  • Members
  • 3,747 posts
  • Location:Norrköping <-> Uppsala
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 27 October 2005 - 08:16

Jag tycker det var ett bra avsnitt; LOST är ju alltid bra! Desmond och "the hatch" känns helt plötsligt inte lika intressanta och spännande längre, men det är väl smällar man får ta...De här "andra" som har fångat in Jin, Sawyer och Michael verkar mer eller mindre goda...det var i alla fall känslan jag fick...frågan är bara hur de har kommit till ön? Spännande...
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#54 Robban

Robban

    Commodore

  • Members
  • 1,473 posts
  • Location:Karlstad
  • Interests:Läsa serier och böcker. Se på en massa film. Vara med kompisar, teckna serier, skriva en jäkla massa saker (helst fan-fics men ibland kan jag kläcka ur mig någon orginal story). Lyssna på musik osv.

Posted 27 October 2005 - 14:18

Riktigt spännnade igår. Jag undrar vad det här Dharma är egentligen och varför var deras symbol på den där hajens stjärtfena i förra avsnittet?
En serietidning i handen, en glass i munnen och Depeche Mode i stereon = en skön sommarkväll

Chris Claremont, Scott Lobdell, Fabian Nicieza, Grant Morrison och Joss Whedon skriver X-Men BÄST!

"I caught a glimpse now it haunts me"

#55 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 27 October 2005 - 18:24

Jag stör mig enormt på den där löjliga sagan om att man måste slå in den där koden var 108:e minut, och ännu mer på att varenda person i rummet går på den. Det är ju inte trovärdigt för fem öre!

Om det nu vore så jävla viktigt att en programsekvens körs var 108:e minut för att rädda världen, varför skriver man inte en programloop som kör den? Människor är felbara; de kan bli sjuka, skada sig, eller vara så utsjasade att de sover för tungt för att vakna av signalen (särskilt som kommandot måste köras oftare än varannan timme).
Varför måste man skriva in en kod? En så viktig funktion ska kunna köras utan att man måste memorera en nummerserie. Om den nu överhuvudtaget ska startas via ett tangentbord (och inte en knapp speciellt gjord för ändamålet), så ska datorn programmeras så funktionen startas med en enkel tangenttryckning.
Varför finns inga reservdatorer? Datorer har begränsad livslängd, ett moderkort kan brinna när som helst! Vad är det för ena jäkla KORKHUVUDEN som inte ordnar med reserver för en så viktig funktion som att rädda världen? Ska man riskera att jorden går under för en så simpel sak som att det kommer fukt, damm, eller insekter i en dator?
Och varför brydde man sig inte om att tala om för övervakarna vad som skulle kunna hända om de inte fullföljde sina uppgifter? Man kan inte förlita sig på att någon ska utföra en sån enformig och obekväm uppgift med ett enkelt "därför" som enda förklaring. Utan information kommer någon förr eller senare ifrågasätta sina order och ta risken att ignorera timern.

Hela påhittet är så otroligt fullt av hål att den enda möjliga förklaringen är att det är ett psykologiskt experiment, precis som Jack vid ett tillfälle föreslår. Men ändå är det inte någon som kommer på tanken att ifrågasätta det när timern börjar närma sig noll, utan alla ställer upp på amsagan. Och det gör mig så sabla arg!

Så vad har de tänkt göra nu? Ska alla de 40+ överlevande sitta där i skift till tidens ände, och trycka in en kod i fruktan för att något fruktansvärt kommer hända om de inte gör det? Är de så korkade så kan de gott sitta där.


Instämmer helt med föregående talare! Vad besviken jag blev när Jack tryckte på knappen, jordens öde kontrolleras av en dator från Bill Gates pubertetsperiod..."jättekul"..idé...eller inte kanske.

#56 SwedishSuperhero

SwedishSuperhero

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,175 posts
  • Gender:Male
  • Location:Sandviken
  • Interests:Serier, tv, film, spel. Gillar även att skriva och ämnar att bli författare. Gör mina egna videor: http://youtube.com/user/dakostro http://dakostro.blogspot.com

Posted 27 October 2005 - 22:24

Ända sedan piloten blev uppäten av ett monster i pilotavsnittet har jag förstått att det här är inget man kanske ska förknippa med realism. Det har aldrig handlat om realism, det handlar om psykologi. Hittills har vi sett isbjörnar på ön, ondskefulla lotterikoder, paralyserade människor som kan gå igen, gamla havsskepp mitt i djungler osv. Efter att ha varit på en öde ö i mer än 1 ½ månad och upplevt såna saker skulle jag knappast tycka att en gammal dator som räddar världen är särskilt vansinnigt i jämförelse. Nu är jag förstås flexiblare än Reed Richards´ ringmuskel, så det har varit till stor hjälp för mig.
Och till de som tycks vara i stånd till att kasta tv:n genom fönstret pga senaste avsnittet vill jag bara säga: Spänn av. Det är ju ändå bara ett tv-program. Jag säger inte att ni inte får ha den åsikt ni har, men det är faktiskt inte hela världen.
"Nu blir jag upprörd! Min sambo och jag brukar ibland äta fil och flingor till frukost. Vi samsas då om ett paket fil. Nu måste vi köpa två paket fil och ha varsin. Varför då undrar ni kanske? Jo för jag har hört att Antipiratbyrån har polisanmält folk för fildelning så nu törs vi inte göra det längre."
Insändare ur Gefle Dagblad 17/10 2005.



"Tyvärr förvandlas han ideligen till en löjligt brinnande dödskalle"
Filmrecensenten Kristian Ekenberg om Nicholas Cage som Ghost Rider, ur Gefle Dagblad 17/3 2007

#57 Marie Morot

Marie Morot

    Deputy Admiral

  • Members
  • 10,069 posts
  • Gender:Female
  • Location:Lerum
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 27 October 2005 - 22:49

Jag undrar vad det här Dharma är egentligen och varför var deras symbol på den där hajens stjärtfena i förra avsnittet?

De har väl tränade vakthajar som patrullerar i vattnet runt ön för att försvara den mot både inkräktare och hindra eventuella flyktförsök. :P

Dharma utger sig i varje fall för att vara ett psykologiskt experiment i stor skala ...

Klart att det bara är en tv-serie, men det är ju därför vi är här - för att prata om den ... eller? :unsure:
Det är ju halva nöjet med att se en serie av det här slaget, att analysera och diskutera detaljer, olika aspekter och möjliga framtidsscenarion. Annars kunde vi lika gärna se på Law & Order med sina CotW och vara nöjda med det. ;)
Support your local search and rescue unit - get lost.

#58 wookiee

wookiee

    Senior Captain

  • Members
  • 599 posts
  • Location:Nacka, öster om Söder
  • Interests:Tecknade serier, Star Wars, jamaicansk musik och di gyal dem

Posted 27 October 2005 - 23:10

Själv tycker jag att det här var ett av de bästa avsnitten hittills!

Michelle Rodriguez är ju tillbaka! :wub:

Och man kan aldrig få för många Oz-skådisar i en TV-serie!
Ska bli kul att se Adewale och Harold Perrineau agera tillsammans igen, förutsatt att Michael inte svälter ihjäl i buren. ;)
Posted Image

#59 Tash

Tash

    Lieutenant Junior Grade

  • Members
  • 56 posts

Posted 28 October 2005 - 23:05

Lost handlar uppenbarligen mycket om psykologi, och själv tycker jag "den ondskefulla koden" är rätt intressant - inklusive kravet att trycka in den var 108:e minut. Det är nog lätt att sitta här, hemma i soffan, och tycka, men om man vore där - med alla konstigheter - hur skulle man egentligen reagera? En del skulle säkert skratta åt det hela, och mena på att det bara är påhitt, men jag tror (faktiskt) att de flesta skulle bli försiktiga... och ändå vilja trycka in den där talföljden. Ja, om man då varit med om så många konstigheter som det gänget varit med om (så här långt).

Om det hjälper att hålla uppe intresset för serien, vet jag inte så säkert däremot. Jag kommer fortsätta se på den anyhow, ty jag är en [insert right name here]

("Cinemast" heter det om filmfantaster... vad kallas tv-seriefantaster?)
”Shit, Bubba Ho-tep comes out of that creek bed, he’s going to come out hungry and pissed. When I try to stop him he’s going to shove this painted can up my ass and he’s going to shove me and that wheelchair up Jack’s ass” - Elvis ”Sebastian Haff” Presley

#60 Hofling

Hofling

    The Hoff

  • Moderator
  • 3,277 posts
  • Gender:Male
  • Location:Borås

Posted 29 October 2005 - 00:03

Tash.. seriemast kanske? :P

Edited by Hofling, 29 October 2005 - 00:04.

Min bildtråd - Min dA-sida - Min facebook-sida

>>Årets manlige medlem 2006<<


#61 Marie Morot

Marie Morot

    Deputy Admiral

  • Members
  • 10,069 posts
  • Gender:Female
  • Location:Lerum
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 29 October 2005 - 00:29

Cineast annars ... ;)
Support your local search and rescue unit - get lost.

#62 Forever Xena

Forever Xena

    Warrior Princess

  • Moderator
  • 10,223 posts
  • Gender:Male

Posted 29 October 2005 - 07:12

jamen jag skal också fölga den , nu har jag börjad och tänker inte ge upp med en gång :)

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling


#63 Johannes NA

Johannes NA

    Commodore

  • Members
  • 1,437 posts

Posted 29 October 2005 - 21:14

Vart tog mysteriet vägen? Vad hände med de övernaturliga övertonerna? Vart tog isbjörnarna och vildsvinen vägen? Vart är serien på väg?

Det är det som är halva nöjet. Att vi inte vet vart vi är på väg :) Isbjörnarna syntes för övrigt till i filmen, där det också snackades om parapsykologi.
------>Sci-Fi Nytt <-------

#64 SavedByZero

SavedByZero

    Fleet Captain

  • Members
  • 1,173 posts
  • Location:Linköping
  • Interests:musik, film TV böcker, fotboll. ishockey, fri idrott<br />Allt som har med SF att göra.....<br />Arthur.C.Clarke<br />Isaac Asimov<br />Greg Bear<br />Peter Nilsson<br />Clifford D Simak<br />Poul Anderson<br />mm<br />-----<br />Babylon 5<br />Star Trek- alla<br />Firefly<br />Lost<br />The 4400<br />Arkiv X<br />MilleniuM<br />Surface

Posted 30 October 2005 - 15:08

Klart att det bara är en tv-serie, men det är ju därför vi är här - för att prata om den ... eller?
Det är ju halva nöjet med att se en serie av det här slaget, att analysera och diskutera detaljer, olika aspekter och möjliga framtidsscenarion. Annars kunde vi lika gärna se på Law & Order med sina CotW och vara nöjda med det.

Det är det som är halva nöjet. Att vi inte vet vart vi är på väg


Dito på båda :)
"It's a whole new world."
"Laura Daughtery" -Surface
My name is John Loengard. I'm recording this because we may not live through the night. They're here, they're hostile, and powerful people don't want you to know about it. History as we know it is a lie ......
"John Loengard"-Dark Skies
I'm federal agent Jack Bauer, and today is the longest day of my life.
"Jack Bauer"-24

#65 GaterGirl

GaterGirl

    never bore your audience

  • Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Gender:Female
  • Location:In your computerscreen
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 02 November 2005 - 23:00

En sak jag har tänkt på. Ana-Lucias hårda tag mot Sawyer. Den där mannen han sköt i Australien, visst var han inte den sawyer sökte efter? Kanske han är en släktning till Ana-Lucia. eller nått. Hon verkar ju ha något emot Sawyer. Är kanske nått annat han gjort henne. :unsure: De verkade inte lita på sawyer när Jin och Michael blev utsläppta så fick han stanna kvar.
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#66 Spidde

Spidde

    Rear Admiral

  • Members
  • 3,747 posts
  • Location:Norrköping &lt;-&gt; Uppsala
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 02 November 2005 - 23:04

Dagens avsnitt var riktigt bra, som vanligt...Har inte så mycket att säga, mer än att jag tycker att LOST fortfarande är bland det bästa som visats på TV i år...Fast är det inte lite töntigt med dom här softa stunderna i varje avsnitt? Ni vet där det spelas lite soft musik och alla sitter kring lägerelden och ler i slow-motion. Jag tycker mest det påminner om en halvdan amerikanska reklamfilm, men å andra sidan behöver dom ju lite mys på den där ön...stackarna ;)
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#67 Illyria

Illyria

    Commodore

  • Members
  • 1,533 posts
  • Gender:Male

Posted 02 November 2005 - 23:05

Mannen han sköt var inte Sawyer, han blev lurad. Vi får väl se vad Ana-Lucia har för hemligheter, kan ju hoppas på en flashback från henne snart. Det skulle verkligen behövas lite nya flashbacks, inte samma personer om och om igen utan att de egentligen säger något nytt.

Vad jag skrev på Tv-land för nån vecka sedan:
Hurleys flashbacks var intressanta ett tag, men sen visar det sig att han bara är dum - och ska spränga bunkern/matförrådet. Smart. Och problemet är att alla kommer ogilla honom, lösning: ge alla mat. Riktigt dålig storyline, minst sagt.

Varför försöka "gräva upp" den magnetiska källan? Verkar farligt.
Stör mig mer och mer på Charlie, mer irriterande än Shannon numera.
23 överlevde på andra sidan ön och även de har en bunker... men vad hände med alla? Såklart Bernard lever ;)
Ana-Lucia vs Kate hade varit ett intressant möte.

Det fanns vissa bra delar, Jack/Kate, Sawyer/Ana, vad det magnetiska är, Rose är en trevlig karaktär, Sun gräver ner flaskan, allt på andra sidan (det är mest intressant), men överlag är jag rätt missnöjd med avsnittet. Hela poängen med Hurleys flashbacks var patetisk och bilderna på slutet när alla är så glada för maten var verkligen en over the top avslutning på det hela.

Betyg: not the greatest

#68 SavedByZero

SavedByZero

    Fleet Captain

  • Members
  • 1,173 posts
  • Location:Linköping
  • Interests:musik, film TV böcker, fotboll. ishockey, fri idrott<br />Allt som har med SF att göra.....<br />Arthur.C.Clarke<br />Isaac Asimov<br />Greg Bear<br />Peter Nilsson<br />Clifford D Simak<br />Poul Anderson<br />mm<br />-----<br />Babylon 5<br />Star Trek- alla<br />Firefly<br />Lost<br />The 4400<br />Arkiv X<br />MilleniuM<br />Surface

Posted 02 November 2005 - 23:10

Ett mer stillsamt men karaktärsfördjupande avsnitt fick vi se ikväll, men bra och välskrivet. :)
Fokuseringen var på Hurley denna gång som konfronterade sin rädsla att bli utnyttjad av andra, både i matförrådet och sin lotterivinst. Gillar Hurleys karaktär ännu mer efter detta avsnitt. :)

Michel, Sawyer och Jin hade hamnat hos de andra 23 överlevande från bakre planet och blev förda till en annan Dharmabunker på ön. Fast de var inte så många kvar nu, frågan är vad som hände med dom :o
"It's a whole new world."
"Laura Daughtery" -Surface
My name is John Loengard. I'm recording this because we may not live through the night. They're here, they're hostile, and powerful people don't want you to know about it. History as we know it is a lie ......
"John Loengard"-Dark Skies
I'm federal agent Jack Bauer, and today is the longest day of my life.
"Jack Bauer"-24

#69 Marie Morot

Marie Morot

    Deputy Admiral

  • Members
  • 10,069 posts
  • Gender:Female
  • Location:Lerum
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 03 November 2005 - 00:06

Dravliga "feel good"-scener med soft ljussättning och dito musik: :urk:

Hurley har ett så stort behov av att bli älskad att han vill spränga matförrådet istället för att vara ransoneringsexpert? Men snälla ... :rolleyes:

Hurleys flashback: Hur kunde bensinstationskillen veta att det var just Hurley som hade vinnarkupongen? (Det finns logiska svar på det, men ändå - med Losts track record så är inget heligt. ;) )

Sawyer får stryk av en tjej gång på gång men fortsätter ändå att vara trotsig mot "överheten". Intet nytt under solen.

Om gruppen från bakre delen av planet var 23 stycken och reducerats till en handfull ska väl det vara p g a den mystiska sjukdom som drabbat Danielles gäng också då. Gissar jag.

Om bunkern de bor i är en isolerad post och inte en del av det stora komplexet på ön undrar jag vad den har haft för funktion. Det såg ju inte precis ut som att där fanns bekvämligheter på samma sätt som där datorn står och Desmond bodde.

Vart har han tagit vägen förresten? Har han lierat sig med Danielle eller har han hittat ett sätt att ta sig från ön? Var fanns hans segelbåt? Han kanske hade den förtöjd någonstans och har helt enkelt stuckit från ön helt och hållet. :P

Jack och Sayid på upptäcktsfärd i underjorden. Underligt att den där grova kabeln som Sayid hittade på stranden inte dyker upp i hans tankar ...
Support your local search and rescue unit - get lost.

#70 Forever Xena

Forever Xena

    Warrior Princess

  • Moderator
  • 10,223 posts
  • Gender:Male

Posted 03 November 2005 - 08:26

Fokuseringen var på Hurley denna gång som konfronterade sin rädsla att bli utnyttjad av andra, både i matförrådet och sin lotterivinst. Gillar Hurleys karaktär ännu mer efter detta avsnitt.


Jag med .

Tyckar också det var den endda lösning Hurley kunde komma med , och tittar man lite djupere var det en smart lösning att ge alla maten på en gång , man har nu undviket att starta en " regering " det er fortfarende anarki som råder, för vem säger att det skal vara Jack , Hurley ,Kate ,Locke som skal bestämma sånt ?

Hatar Locke numera , vem har sagt han skal bestämma att Hurley inte kan säge upp " jobbet " vem har gjort han till lederen ? och varför får de andra överlevande inte lov att säge sitt ?

Nej Hurley gjorde rätt eftersom maten enddå inte kunne hjälpt dem länge + ovanstående argument :)

Ana Lucia verker helt knäpp :rolleyes:

Undrar också över vad som hänt i den andra bunkeren , kanske alla har dött för att de inte trykt på deras execute knapp ?

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling


#71 Spidde

Spidde

    Rear Admiral

  • Members
  • 3,747 posts
  • Location:Norrköping &lt;-&gt; Uppsala
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 03 November 2005 - 09:29

Jag hade inget som helst emot Hurleys tillbakablickar. Jag tycker han är en skön och rolig kille, som dessutom är väldigt sympatisk...Sen var det ganska kul att den där smala killen från "Roadtrip" och "Scrubs" var med, han ser helt galen ut :D

Posted Image

Edited by Spidde, 03 November 2005 - 09:30.

With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#72 Hofling

Hofling

    The Hoff

  • Moderator
  • 3,277 posts
  • Gender:Male
  • Location:Borås

Posted 03 November 2005 - 11:10

Dj Qualls. :)

Edit; Har han varit med i Scrubs också? bara en gästroll eller är han alltid med? Isf är det väldigt konstigt att jag missat honom, då jag glor på scrubs kl 19:00 varje vardag :D

Spidde, köp/hyr/låna the New guy. en film med honom i huvudrollen. Garvar lika mycket åt den varje gång när han ska vara cool :D

Edited by Hofling, 03 November 2005 - 11:12.

Min bildtråd - Min dA-sida - Min facebook-sida

>>Årets manlige medlem 2006<<


#73 Marie Morot

Marie Morot

    Deputy Admiral

  • Members
  • 10,069 posts
  • Gender:Female
  • Location:Lerum
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 03 November 2005 - 12:39

Nästa onsdag får vi inget nytt avsnitt av Lost. Då visar fyran istället ett reklamprogram för Lena Philipsson och hennes nya album. :angry:

För det första gillar jag inte Lena Ph.
För det andra avskyr jag sådana här förklädda reklamprogram.
För det tredje vill jag mycket hellre se Lost.

Morr.... <_<
Support your local search and rescue unit - get lost.

#74 Hofling

Hofling

    The Hoff

  • Moderator
  • 3,277 posts
  • Gender:Male
  • Location:Borås

Posted 03 November 2005 - 12:42

Marie... du glömde

För det fjärde... Vem f-n bryr sig om att hon släpper ett nytt album?

De har aldrig visat ett sådant program för hennes andra album. Har nog inte varit så för nån artist, vad jag kan minnas.

fyran kommer nog få många klagomål över att de valt en så usel tidpunkt att göra reklam för en artist som har ont hela tiden... :angry:

Min bildtråd - Min dA-sida - Min facebook-sida

>>Årets manlige medlem 2006<<


#75 Illyria

Illyria

    Commodore

  • Members
  • 1,533 posts
  • Gender:Male

Posted 03 November 2005 - 12:46

Det du ska morra åt är USA-sändningarna, det är just nu ett tre veckors upphåll, en vecka är då inget.

Kabeln ut i havet tycker jag det är konstigt att ingen undersökt närmare, hoppas på att det kommer mer om den... gissar på att det har något med hajen att göra, någon substation ute i havet? Desmond måste också återvända snart, han var intressant.