Jump to content

Photo

JMS tar över Superman och Wonder Woman


  • Please log in to reply
22 replies to this topic

#1 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 08 March 2010 - 17:28

Fr.o.m #701 av Superman och #601 av Wonder Woman tar J. Michael Straczynski över skrivandet.



DC Universe: The Source » Blog Archive » J. Michael Straczynski to write SUPERMAN and WONDER WOMAN, starting in July

Monday, March 8th, 2010

By Alex Segura

Posted Image

It's go time, folks.

Starting in July with SUPERMAN #701 and WONDER WOMAN #601, superstar writer J. Michael Straczynski — a man who's created layered and compelling characters and worlds on the big screen, on television and across the comic book spectrum — dives head-first into the DC Universe by taking the ongoing writing reins for two-thirds of the fabled DCU trinity.

We'll have more details about who'll be teaming with JMS on both titles — not to mention the exciting new directions he'll be pointing our heroes toward — in the coming months. But today is about JMS and how he sees these great characters and what they stand for.

Later today we'll be posting an essay from the writer, nailing in a few paragraphs what makes the Man of Steel and Wonder Woman such important parts of our cultural mythology. In my day-to-day here at DC, I see a lot of amazing things cross my desk. Images, new titles, plot directions, you name it. But this essay is something special. It had me rooting for these characters in a whole new way. It's that good.

But before we get there, let's touch base with JMS about this news. Take it away, sir:

"For as long as I've been doing conventions (starting in the early Cretaceous period, when it was just me and a handful of pterosaurs on a panel debating whether or not mammals with opposable thumbs were really necessary to the writing of quality comics, a point still hotly debated today), there has always been the same question from folks in the audience: "Is there any one character who is your dream character to write for?" The answer has always been the same: Superman. When I first came over to DC, that dream was realized in part by Dan DiDio's gracious invitation to write the first of potentially many Superman original graphic novels. Now the dream has come fully true with the opportunity to write for the mainstream title, in a story that returns Superman to his roots in a way that will have the whole country talking about him in ways that we haven't seen in a long time.

Similarly, the chance to write Wonder Woman — the nearest analogue to Superman in the DCU — is massively exciting. She's a vital, powerful character, and we hope to bring a more contemporary sensibility to her character will retaining everything that makes her unique.

That DC is willing to jump-start these two runs in the pages of their respective anniversary issues is a great opportunity and a vote of confidence in what we have planned for these characters. I'm looking forward to this with more excitement than words can convey.

It's gonna be a blast."


Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#2 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 08 March 2010 - 17:53

Kommer det visa sig att Lois haft ett förhållande med Lex och fött hans barn, tro? :P
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#3 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 08 March 2010 - 17:56

:lol:
Jag ligger långt efter i mitt läsande av DC serier så jag vet inte ens vad som pågår just nu med alla crossovers hit och dit.
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#4 super85

super85

    Forward Admiral

  • Moderator
  • 4,705 posts
  • Gender:Male

Posted 08 March 2010 - 18:39

Varit rätt schysst mängd med crossovers hos Marvel också om jag uppfattat det korrekt...

Mer om det här http://www.newsarama...man-100308.html

Poäng för att man fortsätter ha "high profile" författare för de här tidingarna , speciellt Wonder Woman. Kommer George Perez teckna Wonder Woman kanske? . Intressant så här. Har ju blivit en hel del ändringar i Spider-Man efter att JMS lämnade den tidningen. Får se hur det blir med de här karaktärerna.
Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#5 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 08 March 2010 - 20:58

JMS kan ju skriva bra, så så länge han faktiskt tycker om Superman och Wonder Woman som karaktärer (vilket han tydligen inte gjorde med Spider-Man, varför annars alla dessa ändringar?) så kan det väl bli bra. Men ska han alltså skriva både Earth one-versionen och "den vanliga"? Inte några tidningar jag vanligen brukar läsa av DC-titlarna, men kan ju kolla upp dem om Super85 rekommenderar dem längre fram.
*Hockey och superhjältar*

#6 super85

super85

    Forward Admiral

  • Moderator
  • 4,705 posts
  • Gender:Male

Posted 08 March 2010 - 23:54

Jo, han ska skriva både vanliga och Earth One versionen. Och även Wonder Woman då. Jag är lite optimistisk dock. Wonder Woman har varit rätt bra, ibland riktigt bra (har inte läst allt) under Gail Simones run. Jag gillade att man hade en kvinnlig författare i den tidningen. Nu har man en riktigt stor och känd författare, och det är ju bra också. Som jag nog sagt förut så är ju det så att DC har aldrig satsat lika hårt att göra Wonder Woman till en lika stor karaktär som Superman och Batman är. Och de senaste åren har ju Green Lantern varit en karaktär man satsat enormt på och GL och diverse GL-projekt har varit bland de bäst säljande DC-titlarna. Nu har man en känd författare som ska skriva Wonder Woman. Jag hoppas det blir riktigt bra.
Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#7 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 09 March 2010 - 06:30

Ja, hans Wonder Woman (alltså i vanliga DC-universat) känns kanske lite mer spännande som i "vad ska han hitta på? Gräva i mytologin?" etc. Fast om DC ska lyckas med Wonder Woman nu får vi se. Green Lantern hade trots allt det kända "varit död i åratal, kommer tillbaka!"-tricket i "Green Lantern: Rebirth". Det verkar aldrig riktigt vilja lossna för WW? Nåja, man får väl se helt enkelt. Och det är skumt med JMS, för även om han är en väldigt bra författare och gjort en del riktigt bra saker, och även om han säkert kommer göra toppenserier hos DC, så saknar jag inte honom på Marvel i alla fall. Inte efter hans "Spider-Man". Ska försöka inte låta det väga in. ;) Han skrev trots allt en väldigt fin och rolig Thor strax innan han bytte sida.
*Hockey och superhjältar*

#8 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 19 March 2010 - 23:07

Eddy Barrow kommer teckna Superman.

DC Universe: The Source » Blog Archive » Unveiling JMS' SUPERMAN artist

Friday, March 19th, 2010

By Alex Segura

We hit the ground running with some major news not long ago — announcing that JMS was not only writing SUPERMAN, but WONDER WOMAN as well. And earlier today we talked a bit about SAMARITAN X, JMS' newly announced OGN. We promised more news to come, and we've got one significant piece of information: Eddy Barrows will be the artist for JMS' run on SUPERMAN, starting with a story in SUPERMAN #700 and kicking off officially with July's #701.

We showed you some of Barrows' stunning art from the upcoming WAR OF THE SUPERMAN Free Comic Book Day book recently, so you've got an idea what to expect. But that's never stopped us from showing new art before, so why stop now? Here, for your Friday afternoon enjoyment is a fantastic page from WAR OF THE SUPERMAN. We showed the pencils recently, but the finished colors are amazing, and give you a great idea of what Eddy's Man of Steel will look like:

Posted Image



Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#9 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 19 March 2010 - 23:57

YES! :D Kul att höra. Då kanske man kommer att börja läsa Wonder Woman för första gången någonsin då... Kanske att JMS är den som gör henne till en intressant karaktär?


Ang. tecknaren av Superman:

VEM?? Aldrig hört talas om den killen...

Alltså... varför ger dom honom inte bara Gary Frank, när han ändå håller på och tecknar Superman?? Han och JMS funkar ju hur bra som helst ihop...

#10 super85

super85

    Forward Admiral

  • Moderator
  • 4,705 posts
  • Gender:Male

Posted 21 March 2010 - 15:57

Tycker att Wonder Woman är en jävligt bra karaktär när hon faktiskt skrivs ordentligt. Finns inte speciellt många som lyckats med det dock, George Perez,Greg Rucka och Gail Simone för att nämna några, jo och givetvis Alan Moore de få gångerna han skrev henne. Animerade långfilmen som DC/WB gjorde nyligen med Wonder Woman är riktigt bra den med. Om du har aldrig nånsin läst Wonder Woman så har du dock rätt starka åsikter om karaktären :rolleyes:


Alltså... varför ger dom honom inte bara Gary Frank, när han ändå håller på och tecknar Superman?? Han och JMS funkar ju hur bra som helst ihop...


Gary Frank är upptagen med att göra färdigt Superman:Secret Origin och efter det Batman: Earth One boken också med Geoff Johns. Barrows har gjort en hel del för DC under senare år, t ex Teen Titans. Den där bilden av Stålis är kanske inte en höjdare men hans senare stil påminner en hel del om hans kompis Ivan Reis sätt att teckna. Och det gillar jag.
Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#11 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 14 April 2010 - 20:25

Tycker att Wonder Woman är en jävligt bra karaktär när hon faktiskt skrivs ordentligt. Finns inte speciellt många som lyckats med det dock, George Perez,Greg Rucka och Gail Simone för att nämna några, jo och givetvis Alan Moore de få gångerna han skrev henne. Om du har aldrig nånsin läst Wonder Woman så har du dock rätt starka åsikter om karaktären :rolleyes:

Jag begick ett faktafel, finner jag. Jag har läst Wonder Woman i åtskilliga nummer av JLA, JSA, Action Comics, Detective Comics, Crisis ( välj en valfri) Legends och förmodligen en väldig massa mer. Dock aldrig hennes egen tidning. ;) Intresset har inte riktigt väckts, om vi säger så.

Hon är helt klart en av dom karaktärer som jag har lite svårt för att..hmm... "fatta".

Gary Frank är upptagen med att göra färdigt Superman:Secret Origin och efter det Batman: Earth One boken också med Geoff Johns.

Just ja.. dom projekten glömde jag tyvärr. Man får väl bara hoppas att han får tid att ta en svängom till på Superman i sinom tid. Denna gång under JMS regi, för han är verkligen en riktigt bra stålis-tecknare, han Gary Frank.

#12 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 30 June 2010 - 20:02

Wonder Woman får ny dräkt nu i juli.

DC reveals Wonder Woman's new, updated costume | SCI FI Wire


DC reveals Wonder Woman's new, updated costume
Posted Image

Babylon 5
creator J. Michael Straczynski has just taken over the Wonder Woman comic book, along with artists Don Kramer and Michael Babinski, and they've given DC Comics' most famous female superhero a new look—but is that a good thing or a bad thing?

Straczynski, who calls the new look cooked up by DC Comics co-publisher and artist Jim Lee "the first significant change in her appearance since the character debuted in 1941" (not counting the mod look used briefly in the '60s, about which the less said the better), obviously thinks so. As he explains it:

It reflects her origins in both the outside world and the world of Amazons: tough, elegant ... a street-fighter's look which also incorporates elements of her classic design. It reflects the two sides warring for ultimate victory, and underscores the path she must take. It's a look designed to be taken seriously as a warrior, in partial answer to the many female fans over the years who've asked, "how does she fight in that thing without all her parts falling out?") She can close it up to pass unnoticed ... open it for the freedom to fight...lose the jacket or keep it on...it has pockets (the other fan question, "where does she carry anything in that outfit?", it can be accessorized ... it's a Wonder Woman look designed for the 21st century. The bracelets are still there, but made more colorful, tied on the inside and over the hand, with a script W on each of them that form WW when she holds them side by side ... and if you get hit by one of them, it leaves a W mark. This is a Wonder Woman who signs her work...letting her enemies know that she's getting closer.

But Nikki Finke, who debuted the artwork below over at Deadline today, headlined her story, "DC Comics Has Ruined Wonder Woman!" and goes on to say that "she looks ready for Goth Day at the Sherman Oaks Galleria." And The Awl titled its story in the makeover "DC Comics Starves Wonder Woman, Then Drags Her to Hot Topic."

So we're not sensing much love out there for the new costume. But what do you think?


Posted Image



DC Universe: The Source » Blog Archive » J. Michael Straczynski on Wonder Woman’s new costume
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#13 super85

super85

    Forward Admiral

  • Moderator
  • 4,705 posts
  • Gender:Male

Posted 30 June 2010 - 22:05

Dräkten är helt ok och hela grejen påminner om det att under JMS run på "Thor" så ändrades dräkten och det man gjorde kändes som att man då hade en "riktig" serietidningsversion av en dräkt som skulle funka i en möjlig film.Jag gillar dräkten, även om shoulderpadsen känns som en typisk 90-tals grej Jim Lee (som designat dräkten)fortfarande diggar. Wonder Womans försäljningsiffror har inte imponerat(även om jag gillat det jag läst av Simones serier), och på ett sätt så förstår jag att DC låter JMS revampa karaktären på många sätt, men visst framstår han som rätt arrogant i den här intervjun.

http://www.newsarama...man-100629.html

Finns mycket i den där intervjun som man kan bara himla ögonen på hur JMS framstår som en "jag är så jävla bra snubbe" enligt sig själv. Liksom han rebootar karaktären nästan helt i första numret, och nämner "problem" som jag tvivlar speciellt många serieläsare bryr sig om. Kanske ska han då även ändra allt både visuellt och om karaktärens ursprung med Superman? Om man gjort en sån här variant i DCs "Earth One" serie så skulle jag inte ha något emot det. Här känns som att han genast ändrar allt som är "fel" med karaktären för att det ska bli en galet stor hit. Ungefär som när han höll på och skrev Spider-Man, fast där tog ändringarna rätt många år för honom att genomföra och Marvel valde att trycka på reset knappen till slut. Kan mycket väl bli en hit det här med, kanske en välskriven sådan. Men jag skulle nog fnissa om DC skulle resetta det här också efter att JMS lämnat tidningen.

Edited by super85, 30 June 2010 - 22:53.

Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#14 super85

super85

    Forward Admiral

  • Moderator
  • 4,705 posts
  • Gender:Male

Posted 01 July 2010 - 12:25

Beror ju alltid också på teckningen, om vi bortser från halsbandet så ser det ju rätt bra ut här

Posted Image

Som sagt, mina problem ligger betydligt mindre på hur dräkten ser ut, än vad JMS sagt i intervjuer om hans nya "direction" på tidningen.
Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#15 super85

super85

    Forward Admiral

  • Moderator
  • 4,705 posts
  • Gender:Male

Posted 15 July 2010 - 19:46

Lite kul hur Charisma Carpenter dissar dräkten.

http://www.bleedingc...ay-for-a-woman/
Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#16 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 10 November 2010 - 22:30

Lite nyheter.

Straczynski quits Superman and Wonder Woman comics | Blastr

Less than a year ago, DC Comics made a big deal over the fact that J. Michael Straczynski would be taking over two of its top titles. Today, in an unexpected development (we're tempted to say shocking, but is anything shocking anymore?), the Babylon 5 creator announced he'd be leaving both the Superman and Wonder Woman monthly comics.

But why? What went wrong?

It turns out the problem wasn't with either DC Comics or Straczynski, but with the evolving nature of comics themselves. The "pamphlet" comic, which has been the form's primary comics delivery system since the beginning, has become less and less significant over the years, with some even predicting its eventual death.

Straczynski's Superman Earth One graphic novel was an instant sellout, went immediately into a second printing and got lots of media attention—which obviously got Straczynski's attention, too. So he's decided that from now on, that's where he'll be focusing his scripting efforts.

What do you think? Where Straczynski treads, will others follow? Will the "pamphlet" comic soon be a thing of the past?

(via Bleeding Cool)



Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#17 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 11 November 2010 - 15:53

Hmm... Just Straczynski's grejor funkar ju faktiskt bäst i TPB, så för han så är det nog faktiskt ett bra, och logiskt val.

Sen alla är väl inte bäst lämpade för OGN-formatet, men jag skulle kunna se en hel del andra som hakar på det här framöver, och gör mer grafiska bautanoveller istället för lösnummer.

#18 super85

super85

    Forward Admiral

  • Moderator
  • 4,705 posts
  • Gender:Male

Posted 12 November 2010 - 21:03

Wonder Woman och Superman kommer ju ha honom creddad som Plot eller Story by tills nuvarande storys är över.Lite lame dock att han hypar sig själv så mycket och gör hans inblandning i de här två serierna till en sån stor grej, sen väljer han att fokusera på något annat istället bara några månader efter det.

Inget fel med att göra OGNs etc, hoppas bara fansen förstår att i dagens serieindustri så betyder det ju att serierna kommer ut betydligt mer sällan om en specifik tecknare jobbar med ett sånt projekt.
Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#19 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 13 November 2010 - 19:49

Du menar väl snarare om en specifik författare ELLER tecknare jobbar på ett projekt...?
Att ett projekt kan ta tid att göra färdigt behöver ju inte alltid vara pga av tecknaren.

Liten felskrivning antar jag.

#20 super85

super85

    Forward Admiral

  • Moderator
  • 4,705 posts
  • Gender:Male

Posted 17 November 2010 - 12:40

Nja, JMS har andra grejer för sig så han missar deadlines ibland. Kevin Smith är i en klass för sig när det gäller att vara försenad. När det gäller förseningar så är det väldigt ofta idag att det är just på grund av tecknarna. Shane Davis är långsam, och det lär ta väldigt låg tid för både JMS och honom att göra färdigt nästa volym av Earth One. Gary Frank är numera också väldigt långsam, så Batman boken kommer ju att ta en lång tid också. Geoff Johns däremot verkar göra extremt mycket hela tiden.

Med några få undantag så jobbar det ju inte speciellt många tecknare i dagens serieindustri för DC och Marvel som klarar av att teckna mer än 1 tidning per månad, och även det verkar ge många problem.

Jag uppskattar inte förseningar från författare eller tecknare. Det ger industrin en äcklig "Grabbarnas hobbyklubb" känsla liksom. Finns ibland helt godkända skäl till förseningar också, givetvis. Men man skulle göra industrin så mycket friskare om man höll fast i det på monthlies att ha 3-4 tidningar färdigt skrivna och tecknade innan första numret kommer ut. Det funkade ju rätt bra i typ 50-60 år och på den tiden sålde ju serier betydligt mycket mer också.
Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#21 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 17 November 2010 - 18:56

Word! Och så borde man sparka alla som missar deadlines utan anledning, oavsett hur bra de är.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#22 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 17 November 2010 - 23:40

Författare tycker jag nog man kan vara lite hårdare mot, men tecknare tycker jag egentligen att ska man ha saker ut varje månad, så får man helt enkelt räkna med nånting väldigt enkelt. ;)

Det kommer inte se lika bra ut.

Om man tittar på John Romita Jr's sidor i nuvarande Avengers, som görs samtidigt som hans och Millars egna projekt - Kickass 2, så ser Avengers mycket tydligt ut att vara betydligt mer framskyndad, medans Kickass 2 ser rätt imponerande ut.

Man får helt enkelt räkna med sämre artistisk kvalitet från månad till månad då.

Det skulle ju inte vara nåt problem om fler tecknare och författare som måste jobba långsamt, för att göra ett rent ut sagt strålande arbete, gjorde som JMS gör nu dock. =) Sluta med månatliga serier, NU.

Det är ju egentligen nånting som den Fransk-Belgiska serietraditionen löste flera decennier sedan, dom gör bara OGN's, Album som vi kallar dom.

Sen kan man tycka vad man vill om det, men jag tror nog att det här ändå är framtiden för den Amerikanska seriekonsten.

Serierna gjorda av Kalle dussin författare och Kalle dussin tecknare som mestadels gör grejor som är lite "sisådär" helt enkelt, kommer vara månatlig. Medans dom riktigt stora, dom riktigt bra storysen, dom kommer vara OGN's. ;)

---------
ON TOPIC:
Vem sjuttsingen är dom här två killarna som ska ta över Superman och Wonder Woman efter JMS förresten? Skriva efter hans anteckningar tydligen.

Är det nå bra gossar? Kieron Gillen kvalité? ( Gillen var då den unge mannen som tog över efter JMS på Thor och slutförde en del av hans story-idéer.)

#23 super85

super85

    Forward Admiral

  • Moderator
  • 4,705 posts
  • Gender:Male

Posted 18 November 2010 - 13:03

men tecknare tycker jag egentligen att ska man ha saker ut varje månad, så får man helt enkelt räkna med nånting väldigt enkelt. ;)

Det kommer inte se lika bra ut.



*rys* Nej det där köper jag inte alls för fem öre. Neal Adams Batman kom ut i tid(dock så var han bi-monthly under en period på 70-talet) och gör det numera också. Frank Millers Daredevil var aldrig försenad. Jack Kirby och Steve Ditko var alltid i tid. Likaså George Perez och majoriteten av tecknare på 80-talet. Sista numret av Watchmen var försenad men Moore och Gibbsons tidning kom ut i tid 11 månader i sträck. Sådana där argument är allmänt respektlösa mot de tecknare som faktiskt gör sitt jobb på ett professionellt sätt. Sen det där med att det skulle se sämre ut om de tvingas jobba varje dag (med sitt jobb) istället för att äta kexchoklad och spela TV-spel, ja då har DC och Marvel sitt ansvar också. Om man nödvändigtvis vill ha en viss tecknare på en tidning då får man fanimej se till att man har tillräckligt många sidor färdiga innan första nummret kommer ut. DC väntade och väntade med Jim Lee när han gjorde "Batman Hush" och när första numret var ute i butikerna hade Lee gjort 6 eller 7 nummer färdigt. Den tidningen kom ut i tid, blev en jäkla hype och sålde bra. Det jag sett av "Superman Earth One" ser skapligt ut, men jag har sett väldigt många tecknare teckna minst lika bra i monthlies.

Sen kan man tycka vad man vill om det, men jag tror nog att det här ändå är framtiden för den Amerikanska seriekonsten.

Serierna gjorda av Kalle dussin författare och Kalle dussin tecknare som mestadels gör grejor som är lite "sisådär" helt enkelt, kommer vara månatlig. Medans dom riktigt stora, dom riktigt bra storysen, dom kommer vara OGN's



Jag tycker inte att det finns nån form av bevis för att detta kommer att hända. Det är inte så att "OGN's" är någon ny uppfinning inom serieindustrin precis. Och det finns väldigt många författare "stora namn" och "dussinnamn" som kan skriva flera titlar per månad. Det har det alltid funnits.

Angående din fråga. Phil Hester är ju en känd och bra tecknare, gjort långa runs på Green Arrow och diverse andra DC serier. Han har skrivit för Top Cow och andra förlag men jag vet inte om jag nånsin läst vad han skrivit. Chris Roberson är en Sci-Fi författare som gjort en del grejer för DC/Vertigo har jag för mig.

Edited by super85, 18 November 2010 - 19:31.

Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight