Jump to content

Photo

Game of Thrones Säsong 5


  • Please log in to reply
36 replies to this topic

#1 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 03 April 2015 - 00:03

Världen mest beroendeframkallande tv-serie är tillbaka 13 april, HBO Nordic lär visa den bara några timmar efter vanliga HBO i USA. 

 

Själv nöter jag jag igenom de fyra tidigare säsongerna på bluray för första gången just nu! Vilken upplevelse :thumbsup:


Winter is Coming


#2 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 03 April 2015 - 09:09

Det var min plan också, tyvärr har jag bara kommit en bit in i andra säsongen...

Hur som, det är nu det blir riktigt intressant även för en som mig som har läst böckerna. Dels är det två böcker på samma gång nu, dessutom verkar det kunna bli rätt stora förändringar gentemot handlingen i böckerna.
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#3 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 11 April 2015 - 22:08

Såg precis 4x08 The Mountain and the Viper, lika jäkla vidrigt som första gången! Och samtidigt så underbart. Tror inte jag kan hålla mig till imorgon med de två sista avsnitten i fjärde säsongen. Tar dem nu.

 

På måndag kan vi njuta av femte säsongen äntligen! :thumbsup:  :thumbsup:  :thumbsup:

 

Så denna säsong kommer det vara storys från två böcker? Betyder det att sjätte säsongen kommer ha storys från samma två böcker då? 


Winter is Coming


#4 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 13 April 2015 - 20:43

5x01 The Wars to Come

 

Ganska lugn inledningen på säsongen där vi får se GoT första flashback någonsin med Cersei som barn. En del bra scener med Tywins begravning fast de bästa scenerna utspelades mellan Varys och Tyrion på andra sidan havet. En Varys som vill få med sig Tyrion till Meeren och träffa Daenerys som han anser är den enda som rädda kungariket. Ska bli ett intressant möte mellan just Tyrion och Daenerys där den sistnämnde inte kommer vara särskilt glad att träffa en Lannister B)

Och på Castle Black vill Stannis att Mance ska svära honom trohet och använda wildlingarmén till att erövra tronen, givetvis vägrar Mance och där hade vi femte säsongens första dödsfall. Kortare scener mellan Baelish och Sansa som inte sa så mycket och Arya lös med sin frånvaro hela avsnittet. 

 

Lugn start som sagt men det skulle inte förvåna mig det minsta om det händer nått extremt redan i nästa avsnitt.

 

Såg att de 4 första avsnitten hade läckt ut, tror inte jag kommer kolla på dem nu då kommer man ju få vänta en månad på femte avsnittet.


Winter is Coming


#5 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 14 April 2015 - 21:10

Ja, det var en rätt lugn start. Men inget ovanligt i det, brukar ju vara så. Jag gillar det, mycket för att det är så mycket svårare för en som mig som har läst böckerna att förutse vad som ska hända. Gillar dessutom subtila(?) ändringar mot dessa. Som att Sansa lär sig spelet snabbare, att Varys är mer aktiv ränksmidare, Tyrion inte riktigt lika vilse och deppig. Bra start!
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#6 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 21 April 2015 - 06:51

S5E02

 

Nu är inte ändringarna så subtila längre, var snarare lättare att räkna upp vad som faktiskt kändes igen från böckerna ;). Få se nu... Aryas resa är väl i princip oförändrad, handlingen kring Dany och den uppe i norr likaså (bara små skiftningar). Övrigt är om inte helt nytt, så i alla fall så förändrat att det knappt känns igen. Jag förstår oftast varför: att snabba på Tyrions resa (hoppas jag?) är bara bra, och att låta Jaime resa till Dorne är ett smart sätt att kapa ännu en överflödig person ur berättelsen. Med Bronn - kan bli bra! Men Briennes möte med och efterföljande jakt på Sansa är så främmande från böckerna att jag undrar om de kan få styr på det? Återigen - ännu ett sätt att gjuta lite liv i ett som jag minns det händelselöst parti i boken.


"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#7 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 21 April 2015 - 16:50

5x02 The house of Black and White

 

En fortsättning som lovar gott från förra avsnittet! Flera bra scener framförallt de mellan Tyrion och Varys som alltid ska man kanske säga. Intressant att äntligen få se Dorne också, Oberyns bror verkar inte ha mycket gemensamt med honom precis :P  Och som jag misstänkte att  Elleria inte kommer acceptera Oberyns död och tycks planera sin hämnd ihop med hans döttrar. Ska bli intressant att se dem också. 

 

Daenerys tycks bara lägga krokben för sig själv allt mera, först vill hon inte avrätta en från Sons of the Harpy som vill ta tillbaka slaveriet och dessutom dödar hennes soldatar. Och sen när en av hennes rådgivare dödar denna tvekar hon inte om att avrätta honom? Hon kommer tappa kontrollen totalt snart om inte hennes drakar snart är tillbaka på allvar, den största av dem hälsade ju på i slutet i en väldigt bra scen i alla fall. 

 

Och på Castle Black blir Jon Snow utsedd till den nya Lord Commander, intressant! Även om hans erbjudande från Stannis hade varit än mer intressant kanske.

 

Fast coolaste grejen i hela avsnittet är när Arya träffar Jaqen H´Ghar på nytt! En riktigt skön karaktär som har varit saknad, ska han träna Arya nu tro?


Winter is Coming


#8 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 28 April 2015 - 21:58

5x03 High Sparrow

 

Saker börjar verkligen att hända nu! Denna gång var nog det mest intressanta det mellan Baelish/Sansa/Boltons. Stackars Sansa säger jag bara, först tvingas hon gifta sig med Tyrion (som förvisso behandlade henne föredömligt) och sedan bli bortlovad till fullblodspsykopaten Ramsey i ett spel av Baelish som på något sätt även verkar planera att döda både far och son Bolton gissar jag i alla fall. Arya måste göra sig av med sitt gamla liv totalt för att tränas Jaqen vilket jag inte kommer gå till 100 % (gömde ju sitt svärd).

 

Intressanta grejer händer Tyrion i Volantis också, trevligt att se Jorah Mormont igen och han kidnappar Tyrion. Men vem tänker han överlämna honom till egentligen? Han skulle ta honom till drottningen sa han men vilken drottning? Förmodligen till Daenerys men en stor belöning väntar ju den som överlämnar Tyrion till Cersei.

 

Måste säga att jag gillar Jon Snow alltmer också, när han högg huvudet av Janos Slynt kände jag att han äntligen tog ett bra beslut, det tror jag även Stannis tyckte.

 

Måste säga att jag vart jäkligt nyfiken på vem Qyburn hade under skynket i sitt, gissar ju givetvis på The Mountain men vad kommer det bli av honom? Kommer han ändras så mycket att det blir en fjärde skådespelare som får spela han nu kanske? :P


Winter is Coming


#9 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 03 May 2015 - 19:05

Jon Snow/Janos Slynt är faktiskt en av få saker som boken gör lite bättre. Där får Slynt ordern på kvällen och straffas sen morgonen därefter. Han har alltså haft en hel kväll och natt på sig till att tänka på saken och kanske även diskutera med kompanjoner. Här blir allting lite mer överilat. Men en bra scen är det ändå.

Sansas öde är... läskigt, håller med. Obs! Jag har ingen aning om vartåt det barkar.
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#10 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 08 May 2015 - 21:01

5x04 Sons of the Harpy

 

Glömt bort att skriva om detta avsnitt så nu minns jag knappt något :P

Uppskattade i alla fall scenerna från Dorne både de med Oberyns döttrar (Sand Snakes är ett coolt namn på dem för övrigt) och de med Jaime och Bronn, och äntligen fick Jaime använding av sin handprotes också B)

Sons of the Harpy verkar vara många fler och klart farligare än vad jag först trodde och de såg ju ut som Barristan Selmy dog på slutet och Grey Worm verkade ganska illa däran också.

 

Fattar inte riktigt vad grejen är med att Cersei ger de religiösa fanatikerna en massa makt för att döda homosexuella i staden för? Och fängsla Loras? Bara för att jävlas med Margery? Och för att se till att hon och Tommen bråkar kanske? Tommen för övrigt måste vara den mesigaste kung någonsin, okej han är ung men ändock.

 

Kul att Jon Snow avvisade Melisandre för övrigt men vad är hennes intresse för honom egentligen?


Winter is Coming


#11 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 12 May 2015 - 23:05

5x05 Kill the boy

 

Börjar onekligen hända grejer framförallt hos Nightwatch och i Winterfell. Jon Snow gillar jag som sagt allt mer och mer, och nu vill han sluta fred med vildarna eller de fria folket som han gärna kallar dem för och släppa in dem innanför muren. Ett vågat beslut men också ett nödvändigt. Nån dag kommer ju white walkers börja röra sig söder om muren och då är det nog bäst om alla slåss på samma sida.

 

I Winterfell träffar Sansa äntligen på Theon/Reek och Ramsay tvingar honom att be om ursäkt till Sansa i en stark scen och i scenen efter är Sansa riktigt cool när hon och far och son Bolton sitter till bords. Hon vill inte vara ett offer längre, det är väldigt tydligt.

Och Stannis ger sig av mot Winterfell äntligen, kan man hoppas på en stor krigsscen mellan Boltons och Stannis armér i slutet av säsongen? 

 

Dany matar sina drakar med de som är emot henne och bestämmer sig att gifta sig med en av dem? De som händer i Mereen är tyvärr det svagaste kortet denna säsong.

 

Jorah och Tyrion seglade igenom det vackra Valyria som verkar vara nån sorts ruin mer eller mindre, och visst var stonemen såna som lider av samma sjukdom som Stannis dotter va? Så uppfattade jag det, och Jorah blev smittad :(

Och en grym scen är precis innan när Tyrion ser den största draken! :thumbsup:


Winter is Coming


#12 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 20 May 2015 - 22:22

5x06 Unbound, Unbent, Unbroken

 

Nog bästa avsnittet för säsongen, fortfarande så kanske det inte händer sådär jättemycket, känns som en riktig uppbyggnadssäsong inför framtiden.

 

I Kings landing visar Tommen återigen att han är en svag kung när fanatikerna arresterar Margery och Loras, hade Joffrey levt hade vi sett ett blodbad utan dess like gissar jag. Kul att återse Lady Olenna igen en av få som visar öppet sin avsky för Cersei. Den sistnämnda verkar väldigt nöjd med situationen men vad jag har hört rykten om fortsättningen så lär hon inte vara det länge till.

 

Kul scener mellan Tyrion och Jorah, en som snackar oavbrutet och en som knappt öppnar munnen, ett skönt radarpar! :lol:

 

Och den där jävla Ramsey, fy fan va vidrig sista scenen var! Han har gått om Joffrey som seriens mest hatade karaktär för min del och säkerligen andras också!

Sen undrar jag vad fan Baelish håller på med? Det är så mycket twist & turns där så man undrar om han ens själv vet vad han gör ibland, det värsta är nog att han vet precis.

 

Lite besviken över delarna som utspelas i Dorne dock i alla fall bitarna med Jaime. Synd, kändes som det hade alla möjligheter att bli nått bra.


Winter is Coming


#13 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 21 May 2015 - 18:53

Jag tror inte Petyr har bytt sida det minsta, han bara säger det han behöver, när han behöver det. Och jag håller med om att Ramsay vuxit in sig i "Bad Boy #1"-rollen, mycket genom att det kort tag ha framstått som att han mognat lite. För övrigt ett snyggt drag av serien att lyfta fram honom lite, det problem med böckerna här är just avsaknaden av någon riktig onding när nästan alla tagits av daga.

Annars är böckerna bättre på att förklara Cerseis intriger, det är tydligare att hon tror sig kunna skaffa sig en "gratis" maktposition genom att upprusta sparvarna - som hon räknar med kunna kontrollera. Hon har ju ingen egentlig makt, och skrämdes av att Tommen började ge uttryck för egen vilja (delvis via Margaery). Det blir inte lika tydligt i serien.
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#14 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 27 May 2015 - 19:35

5x07 The Gift

 

Blir egentligen bara bättre hela tiden nu. Sansa har det fortsatt svårt i Winterfell och Theon är sannerligen inte mycket till hjälp men vad kan man förvänta sig egentligen? Och apropå Theon eller Sansa, vem är det mest synd om egentligen? Båda har det väldigt svårt och nån ljusning ser man inte. Bara Stannis med armé kommer dit snart så kan det nog bli bra.

 

I Castle Black fick vi se en jättebra scen (Mäster Aemons död) och en jättedålig och pinsam (Sam och Gilly). Just Sam får det nog svårt i Nightwatch framöver precis som Alliser Thorne påpekar nu när Jon är borta.

 

Och äntligen börjar man få se att allt rasar samman för Cersei! Så extremt härligt att få se henne bli inslängd i en cell efter att ha besökt Margaery i en annan cell. Återstår och se vem som blir dömd hårdast av just Cersei, Margaery och även Loras.

 

Tyrion är äntligen framme i Mereen och träffar Daenerys, hoppas och Jorah blir förlåten av Daenerys hon behöver honom nu när Barristan är borta.


Winter is Coming


#15 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 28 May 2015 - 20:38

Jag älskar det också! Så mycket som är annorlunda - egentligen bara Cerseis historia som är någorlunda bekant (men inte helt). framför allt händer det en massa, hela tiden!

Men en sak (ytterligare, se ovan) som böckerna gör bättre är Melisandre. Hon är mycket mer medmänsklig där, i serien framstår hon bara som makthungrig.
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#16 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 02 June 2015 - 22:50

5x08 Hardhome

 

Oj oj oj vad GoT levererar just nu! Säsongen började i sakta tempo men har bara ökat och ökat! Och nu med detta avsnitt är det verkligen i topp :thumbsup:  Och då menar jag givetvis andra halvan av avsnittet som i princip var en enda lång stridsscen mellan Nightwatch/Wildlings mot White Walkers med Jon Snow och Tormund i spetsen. Detta var ju också första gången vi verkligen ser vad White Walkers är kapabla till, i tidigare säsonger har de ju bara dykt upp kanske en eller två gånger per säsong lite kort och man har aldrig sett dem som denna stridsmaskin. Och nu vet vi också att valyriskt stål kan döda dem, synd bara att det är en sån bristvara. Mycket bra gjord stridsscen också, kanske den bästa GoT gjort tillsammans med förra säsongens nionde avsnitt då.

 

Icke att förglömma de underbara scenerna mellan Tyrion och Daenerys. Och Tyrion ska bli hennes rådgivare nu, då får han nog ta det lugnt med vinet :P

 

Aryas storyarc börjar ta fart också, tyvärr har den varit lite småtråkig så här långt men det känns som den börjar ta sig nu, lär hända nått stort i Braavos snart misstänker jag. 

 

Bara två avsnitt kvar nu, det går alltid fort när man har roligt!


Winter is Coming


#17 GaterGirl

GaterGirl

    never bore your audience

  • Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Gender:Female
  • Location:In your computerscreen
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 03 June 2015 - 16:57

5x08

Ja, äntligen händer det nått. Scenerna mellan Tyrion & Daenerys och slutet med White walkers var det bästa i avsnittet. Han som väckte upp de döda wildlings, såg ut att ha en kungakrona på huvudet så jag antar han är ledaren.

Aryas scener när hon är ostronförsäljare hände det på riktigt eller var det bara en berättelse?
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#18 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 03 June 2015 - 17:45

Det hände på riktigt. Hon spanade på sitt potentiella offer, och lär väl mörda honom i nästa eller nästnästa avsnitt.
*Hockey och superhjältar*

#19 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 09 June 2015 - 20:54

5x09 The Dance of Dragons

 

Jävla Stannis! Jag har sakta börjat gilla den karaktären allt mer efter att han fick sin bror dödad, han tycktes t.o.m börja älska sin familj och sätta dem före allt annat. Nu vet vi att så inte är fallet och dessutom så har han den religiösa psykopaten Melisandre vid sin sida som säkert har nån helt egen agenda än hans egen som enbart består av att sitta på järntronen. När han väl kommer fram till Winterfell hoppas jag att han och Boltons tar livet av varandra.

 

Vart lite överraskad av att Jon Snow och hans Wildlings blev insläppta av Alliser Thorne, säga vad man vill om den snubben men han lyder i alla fall order! Kul att se allas miner när jätten gick in bland dem också! :P Apropå jättar så hoppas jag vi får se en White Walker Jätte en dag :popcorn:  

 

Arys storyline var...obehaglig minst sagt. Ser framemot att se henne döda Meryn Trant ännu mer nu. Undrar om han kände igen henne förresten? Då blir det ju allt svårare.

 

Daenerys öppnade stridsgroparna igen också, nått hon bittert får ångra! Att Sons of the Harpy var så många hade jag aldrig trott, var ju typ halva arenan? Var först övertygad om att vi skulle få se en stor karaktärs död där. Troligen inte Daenerys själv, möjligtvis Tyrion (fast det kändes inte så troligt heller)  men trodde definitivt att Jorah skulle bita i gräset. Istället räddade han Daenerys liv, är han i hennes tjänst redan nästa avsnitt nu tro? Däremot är jag lite besviken på Unsullied soldaterna, tycks inte vara de fantastiska krigarna man hela tiden fått höra. Däremot gjorde sista minuterna med Drogon mig väldigt glad! Nästan barnsligt glad! Det är verkligen nått speciellt med drakar. Trodde nästan Drogon skulle dö där ett tag men det lär väl behövas mer en ett halvdussin spjut för att döda en drake kan man tänka sig!

 

Detta avsnitt får 5 gulddrakar av 5 möjliga! :popcorn:


Winter is Coming


#20 GaterGirl

GaterGirl

    never bore your audience

  • Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Gender:Female
  • Location:In your computerscreen
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 10 June 2015 - 20:15

5.09

cool, cool, cool. på arenan när draken kom. sons of the harpy eats dust!! jorah, räddade Daenereys. :) bra träffsäkerhet där.

fy fan stannis elda upp sin egna dotter. skickade bort den enda som kunde ha stoppat det, undrar hur han kommer ta det?
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#21 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 11 June 2015 - 19:06

Ja, scenen med Shireen var verkligen obehaglig - vill knappt veta hur Davos kommer reagera när (om) han får reda på det. Om vi stannar kvar i norr så gillar jag hur tv-serien gör Thorne betydligt mer nyanserad, han är fortfarande livsfarlig men man förstår varför han är det.

Scenerna med Dany var mer kända för mig, men åh så sköna! Kanonavsnitt, håller helt med!
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#22 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 15 June 2015 - 21:28

Ja du, det var en final som hette duga!
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#23 GaterGirl

GaterGirl

    never bore your audience

  • Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Gender:Female
  • Location:In your computerscreen
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 17 June 2015 - 05:14

5.10

 

Ett ganska tråkigt sista avsnitt. Tyckte scenen med cersei när hon gick genom kings landing var alldeles för lång men förstår att det kanske var svårt att klippa bort så mycket. Vad var det för monster som tog hand om henne efter sin skamgång? Undrar vad det var för folk som Dani blev omringad av?

 

wow, trodde inte den karaktären skulle dö.  :eeh:


Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#24 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 17 June 2015 - 17:38

Monstret var ju the Mountain. Vi har fått se hur livmedikusen har experimenterat med honom under säsongen. Folket som omringade Dany var Dothraki, men troligtvis en annan stam än de hon var med under säsong 1.
*Hockey och superhjältar*

#25 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 17 June 2015 - 21:20

Kan hålla med om att scenen med Cersei var för lång. Visst, den ska skildra skammen och utsattheten, men det räcker och blir över. Fantastiskt spelat av Lena Headey, dock.
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin