Jump to content

Photo

Sherlock Holmes: A Game of Shadows - aka Sherlock Holmes 2


  • Please log in to reply
27 replies to this topic

#26 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 01 January 2012 - 04:12

Så det är här den är. Förklarar varför jag inte hittade den.
Borde den här inte vara i genre-delen av forumet? Var ju en del Sience-Fiction i den precis som i första filmen. Eller räknas inte filmer där saker finns långt innan de blir uppfunna?
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#27 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 19 July 2012 - 09:27

Första recensionen i den här tråden? O_o (Jag vet att du skrev om den i Senast Sedda..., Crusader).

Underhållande fortsättning på Ritchie/Silver's actiontolkning av Holmes, man återupprepar och förfinar settingen från ettan. Bra tempo i handlingen med väl avvägda växlingar mellan dialoger och actionscener. Filmen är lika snygg som - om inte snyggare än - den första, såpass att man faktiskt fortfarande njuter av de plötsliga tempoväxlingarna och slomo-scenerna (som annars numera känns rätt trista i andra filmer, de "firar" ju trots allt 13 år nu). Dynamiken mellan Downey Jr och Law sitter ännu bättre den här gången, och man kan se varför Rapace fick sin språngbräda till större roller i den här, för hennes närvaro lyser genom när hon är med och hon gör många scener bättre. Kunde kanske önska att hon fått visa lite komik nu när hon hade chansen, men antingen är hon inget bra på det eller så ville de inte underminera Downey/Law/Fry (som alla får visa vad de kan på den punkten).

Huvudhandlingen är tyvärr rätt klen; man bara förutsätts köpa att Moriarty är en briljant mästerskurk från början utan att han behöver visa det speciellt mycket: lite som att han går runt med "JAG ÄR EN MÄSTERSKURK - FATTA DET!" tatuerat i pannan. Jämför med hur han visas i BBC:s miniserie, där han verkligen framstår som diabolisk och minst lika smart som Holmes. Rätt mycket i filmen får man som tittare bara "hänga med på resan" utan att man hinner bli speciellt engagerad i varför de ska vidare till nästa plats. De enskilda scenerna är dock som sagt väl komponerade.

Får ge en eloge till hur de så snyggt fixar in Holmes återuppståndelse (ser inte detta som en spoiler eftersom det är en klassisk scen redan i böckerna). Conan Doyle kunde ju inte ens han som jag minns det ge något bra svar på detta, och jag ser med spänning fram till hur BBC ska göra det.

Betyg: BRA
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#28 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 19 July 2012 - 11:43

Crusader, jag tyckte också att Sherlock Holmes borde platsa inom genre-fliken, men det var tydligen en infekterad fråga. Så...lika bra att finna sig i det. ;)
*Hockey och superhjältar*