Jump to content

Photo

A Dance with Dragons


  • Please log in to reply
15 replies to this topic

#1 Magnus

Magnus

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,097 posts
  • Gender:Male
  • Location:Onsala

Posted 03 March 2011 - 16:02

http://www.georgerrm.../if-update.html 12 juli 2011

Tror jag har glömt av allt jag har läst, kanske dags att börja läsa om böckerna.

#2 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 03 March 2011 - 16:10

Törs vi lita på det?

:P

(Datumet, alltså).. ;)

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#3 Magnus

Magnus

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,097 posts
  • Gender:Male
  • Location:Onsala

Posted 03 March 2011 - 16:39

Ja, tydligen är det här datumet annorlunda ;) ;

Yes, I know. You've all seen publication dates before: dates in 2007, 2008, 2009. None of those were ever hard dates, however. Most of them... well, call it wishful thinking, boundless optimism, cockeyed dreams, honest mistakes, whatever you like.

This date is different. This date is real.

Barring tsunamis, general strikes, world wars, or asteroid strikes, you will have the novel in your hands on July 12. I hope you like it.



#4 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 03 March 2011 - 21:46

:thumbsup:

Så bra då att jag just påbörjat omläsning av del fyra :)
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#5 stoffe

stoffe

    Senior Commander

  • Members
  • 291 posts
  • Gender:Male

Posted 04 March 2011 - 00:02

:o
ಠ_ಠ

#6 Magnus

Magnus

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,097 posts
  • Gender:Male
  • Location:Onsala

Posted 08 March 2011 - 16:09

Man kan ju även utnyttja denna hemsida om man har lust ;) : http://www.isadancew...gonsoutyet.com/

#7 Magnus

Magnus

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,097 posts
  • Gender:Male
  • Location:Onsala

Posted 27 April 2011 - 20:22

Den är klar ;) : http://suvudu.com/20...t_Suvudu_stream

#8 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 27 April 2011 - 20:41

"And there is MUCH rejoicing!"

Håller med :)

EDIT: Från G.R.R.M:s blogg, utan text men självförklarande:
Posted Image

Edited by Fiskrens, 27 April 2011 - 20:43.

"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#9 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 27 April 2011 - 21:10

Vad bra. Nu får vi se om resten av serien hinner komma innan HBO-serien når dit (om den någonsin gör det). Lyssnar på böckerna samtidigt som jag ser serien nu, så än har jag ett bra tag innan jag når fram dit.. :P

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#10 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 27 April 2011 - 23:09

Jag läste i nån intervju någonstans att GRRM trodde att det skulle dröja för TV-serien att komm i kapp eftersom böckerna blir längre och längre och därmed kanske det blir svårt att göra en säsong per bok. Om dom inte gör längre säsonger vill säga. Det har ju hänt förr att HB gjort längre säsonger än deras standard på 12-13 avsnitt.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#11 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 09 July 2011 - 21:00

Ni har väl inte missat att SF-bokhandeln har specialevenemang med anledning av boksläppet?


Nattöppet A Dance with Dragons

Tid: Kl 00:01, 12:e juli 2011
Plats: SF-Bokhandeln i Stockholm, Göteborg och Malmö

Efter år av väntan kommer äntligen George R R Martins A Dance with Dragons. För att fira boksläppet har alla tre butiker nattöppet vid släppet.

- Nattöppet för försäljning av A Dance with Dragons Kl 00:01
Vi börjar försäljningen av George R R Martins efterlängtade A Dance with Dragons natten mellan den 11:e och 12:e juli. Alla som kommer utklädda får en liten present, och vi kommer ha tävlingar med fina priser.
När alla köande fått köpa sina exemplar av boken stänger butikerna, och öppnar igen kl 10:00.

Dagen efter är fantasydag, med diverse ståhej. Läs mer här.

Själv är jag nog för gammal för såna där nattliga krumbukter ;), men jag kommer nog inte kunna hålla mig från att åka och köpa boken den 12:e,

Edited by Fiskrens, 09 July 2011 - 21:02.

"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#12 stoffe

stoffe

    Senior Commander

  • Members
  • 291 posts
  • Gender:Male

Posted 10 July 2011 - 09:51

Är alldeles för asocial för den typen av evenemang men självklart har jag förbeställt boken på nätet... *suck* vad är en bal på slottet egentligen :unsure:
ಠ_ಠ

#13 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 12 July 2011 - 18:37

Jag var till SF-bokhandlen idag, och gissa vad jag hade i handen så fort jag kunde? ;) Hade också en kort men trevlig pratstund med Erik Granström om Svavelvinter (både boken och det nya rollspelet) och om rollspel i allmänhet. Väldigt sympatisk person.

Har läst inledningen, och kan väl bara sammanfatta det som att det är som att återse en gammal kär vän :).
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#14 stoffe

stoffe

    Senior Commander

  • Members
  • 291 posts
  • Gender:Male

Posted 13 July 2011 - 22:34

Mitt exemplar har ännu inte anlänt. Kanske lika bra för det gäller ju att suga på den här karamellen länge. Vem vet när nästa bok kommer ut, det kan ju dröja åratal igen...

Edit: Är en bit in nu och börjar ana oråd... Lite lite handling och lite väl mycket utfyllnad/transport på sina ställen :\

Edited by stoffe, 17 July 2011 - 07:49.

ಠ_ಠ

#15 stoffe

stoffe

    Senior Commander

  • Members
  • 291 posts
  • Gender:Male

Posted 25 July 2011 - 05:46

Klar och jag måste nog säga att jag är ganska besviken. Det är ingen jättedålig bok precis men den var definitivt inte värd all väntan. I slutet av boken hade jag nästan helt och hållet förlorat intresset för Daenerys, något som jag aldrig trodde var möjligt och Jon var rätt meningslös han också. Jag hoppas fortfarande på Tyrion men jag blev jäkligt trött på hans tjat om "Where do whores go" hela tiden. :(
ಠ_ಠ

#16 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 05 August 2011 - 09:55

Nu har jag också läst klart, och kan väl hålla med - delvis. De tidigare huvudkaraktärerna som man mest följer (här: Jon, Daenerys och Tyrion) är på det hela taget ganska händelselösa. Jon är dock fortfarande intressant att följa tycker jag. Bitvis kommer den gamla magin dock fram, i några av sidokaraktärerna. Men på det hela taget är det två saker som sticker ut:
  • G.R.R.M. skulle haft en tuffare redaktör som vågat stryka stora delar av textmassan. Jag menar inte så mycket rent handlingsmässigt, men snarare hur har brer ut. Och brer ut. Och brer ut... Ibland blir det långa stycken med detaljer som är rätt ointressanta. Gör att det känns som om det står rätt stilla genom delar av boken.
  • Har också med tempot att göra: i de första tre böckerna fanns det ordentliga avslut som gjorde att de kändes kompletta som egna böcker, det saknas i stort sett här och det som anses vara finaler här hade bara varit någonting på vägen tidigare.
I de första böckerna har "finalen" skett några kapitel från slutet, sedan har man fått följa konsekvenserna en bit för att väcka suget för en fortsättning. Här är det till 2/3 i princip ingenting som händer, och till 1/3 en riktig cliffhanger - vilket är rätt fräckt med tanke på hur lång tid det lär dröja till fortsättningen. Även om den clifhangern var i gammal god "ingen går säker hos G.R.R.M."-stil.

Betyg: OK
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin