Jump to content

Photo

Inkscape + Gimp


  • Please log in to reply
8 replies to this topic

#1 stoffe

stoffe

    Senior Commander

  • Members
  • 291 posts
  • Gender:Male

Posted 27 January 2011 - 00:06

Säkert gammal skåpmat för de flesta här inne men jag hittade inga trådar när jag sökte på Inkscape. Jättebra alternativ för oss som inte har råd med Photoshop och Illustrator från Adobe.

Inkscape för att skapa vektorillustrationer.

Gimp för fotoeditering och bildmanipulation.

Verkar ha merparten av den grundläggande funktionalitet som finns i de kommersiella programmen.

Edited by stoffe, 27 January 2011 - 00:10.

ಠ_ಠ

#2 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 27 January 2011 - 10:32

Själv har jag fastnat för Paint.net. :)

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#3 stoffe

stoffe

    Senior Commander

  • Members
  • 291 posts
  • Gender:Male

Posted 27 January 2011 - 11:50

Själv har jag fastnat för Paint.net. :)


Tack, den hade jag inte heller hört talas om förut. Känns hela tiden som om man missar en massa bra gratisprogram. :-(
ಠ_ಠ

#4 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 27 January 2011 - 12:13

Jag lägger tipsen på minnet till den dag då Creative Suite är mig utom räckhåll. Men när den dagen infinner sig kommer jag ju även sakna InDesign. Finns det något gratis layoutprogram som är bra?

#5 stoffe

stoffe

    Senior Commander

  • Members
  • 291 posts
  • Gender:Male

Posted 27 January 2011 - 12:28

Jag lägger tipsen på minnet till den dag då Creative Suite är mig utom räckhåll. Men när den dagen infinner sig kommer jag ju även sakna InDesign. Finns det något gratis layoutprogram som är bra?


Jag borde egentligen inte uttala mig då jag inte sysslat med desktop publishing, men jag har hört talas om Scribus som ett alternativ. Tyvärr vet jag inte hur pass bra det är i jämförelse med InDesign.
ಠ_ಠ

#6 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 27 January 2011 - 17:21

Försöker ta mig in i GIMP själv eftersom jag inte längre har tillgång till PS. Men jag tycker det är rätt svårt att vänja sig vid som gammal PS-van eftersom programmet medvetet kör lite egen väg. För det mesta snyggar jag till foton numera, och så länge det inte är så avancerat duger de funktioner som jag har via fotoprogrammet.

Paint.Net har jag hört om förut men inte kommit till skott med. Det ska det bli ändring på! :)
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#7 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 27 January 2011 - 18:31

Jag lägger tipsen på minnet till den dag då Creative Suite är mig utom räckhåll. Men när den dagen infinner sig kommer jag ju även sakna InDesign. Finns det något gratis layoutprogram som är bra?


Stoffe nämner Scribus och jag använder det. Professionell layoutare har också rekommenderat det som ett bra gratisprogram. Det har dock en enormt stor svaghet: den hanterar inte tabeller på ett bra sätt. Där är Akilleshälen. Ska du inte använda dig av tabeller är dock programmet väldigt kompetent. Betydligt bättre i förhållande till InDesign än vad Gimp är till Photoshop.
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#8 stoffe

stoffe

    Senior Commander

  • Members
  • 291 posts
  • Gender:Male

Posted 27 January 2011 - 22:18

Tur att någon med erfarenhet kunde uttala sig. Jag försökte ge ut ett sci-fi fanzine på 90-talet och det är enda gången jag kommit i kontakt med dylika program.
ಠ_ಠ

#9 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 28 January 2011 - 14:38


Jag lägger tipsen på minnet till den dag då Creative Suite är mig utom räckhåll. Men när den dagen infinner sig kommer jag ju även sakna InDesign. Finns det något gratis layoutprogram som är bra?


Stoffe nämner Scribus och jag använder det. Professionell layoutare har också rekommenderat det som ett bra gratisprogram. Det har dock en enormt stor svaghet: den hanterar inte tabeller på ett bra sätt. Där är Akilleshälen. Ska du inte använda dig av tabeller är dock programmet väldigt kompetent. Betydligt bättre i förhållande till InDesign än vad Gimp är till Photoshop.


Jag har nog faktiskt aldrig använt mig av tabeller i InDesign, fast det skulle man ju kunna tänka sig att det kan bli aktuellt någon gång. Där emot har jag använt tab-stopp för att göra texten prydlig...