Jump to content

Photo

Att defragmentera hårddiskar


  • Please log in to reply
16 replies to this topic

#1 Spidde

Spidde

    Rear Admiral

  • Members
  • 3,747 posts
  • Location:Norrköping <-> Uppsala
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 20 January 2008 - 09:52

Kan behöva lite hjälp/tips av någon kunnig människa. Och såna finns det ju fullt av här på forumet :)

Min C-disk började bete sig lite skumt och jag bestämde mig för att det var dags att defragmentera den. Jag har haft den i ett drygt ett år och det var länge sen jag defragmenterade den. Det är en disk på 100 GB och jag fixade programmet Diskeeper för att jag hade hört att det skulle vara bra. Jag har haft igång programmet i snart 12 timmar och defragmenteringen har nåt 58 %. Ska det ta så här lång tid egentligen? Har haft vissa program igång samtidigt (som nu t.ex.) men tycker ändå att det tar väldigt lång tid. Beror det på att det var så länge sen jag defragmenterade disken?

Min dator har också gett ifrån sig ett ganska starkt brummande ljud vid 3 tillfällen kort efter start. Efter omstart låter det inte alls längre. Jag vet inte om det beror på hårddisken, men lite oroväckande är det allt. Någon som han en aning om vad det kan vara? Jag har en laptop.

Tack i förhand! :)

Edit: Efter två timmar står den fortfarande på 58 %...skumt.

Edited by Spidde, 20 January 2008 - 10:58.

With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#2 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 20 January 2008 - 13:29

Är det inte så att om man ska defragmentera hårddisken, ska det göras när man inte använder datorn, över natten eller så. Och inga program får köras samtidigt.
För som jag minns det, så stannar defragmenteringen upp om man använder datorn samtidigt.
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#3 Spidde

Spidde

    Rear Admiral

  • Members
  • 3,747 posts
  • Location:Norrköping &lt;-&gt; Uppsala
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 20 January 2008 - 14:39

Är det inte så att om man ska defragmentera hårddisken, ska det göras när man inte använder datorn, över natten eller så. Och inga program får köras samtidigt.
För som jag minns det, så stannar defragmenteringen upp om man använder datorn samtidigt.


Jo, jag har också hört det. Men som jag förstått skulle man kunna köra program samtidigt med det här programmet. Men jag har också hört att man kan behöva starta datorn i felsäkert läge och köra defragmentering därifrån. Kanske får testa det också...
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#4 dukeofnewyork

dukeofnewyork

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,140 posts
  • Gender:Male

Posted 20 January 2008 - 15:35

Som jag kommer ihåg det från min windows-tid (kör nu mac där defragmentering sköts automagiskt av OS X självt) så måste defragmenteringan starta om varje gång ett annat program läser elller skriver till hårddisken. Med andra ord så måste den köras enskilt och ensamt.
"I mean, violence is a big problem in our society today and I will not support it. That is the primary reason why I won't do anal. " – Krysta Now, Southland Tales

"Ingen magi, ingen profil, ingen stil, bara tjong i tvättbrädan och morr i mustaschen. " – Göran Sommardal om Xmen Origins: Wolverine (Kulturnytt 20090430)

"There is hopeful symbolism in the fact that flags do not wave in a vacuum." – Arthur C. Clarke

---

--- | filmtipset | ---


#5 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 20 January 2008 - 16:27

Instämmer med de andra. Du måste låta defragmenteringen ske då du inte gör någonting annat. Allt annat låter som rent humbug.
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#6 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 20 January 2008 - 18:43

Mja, det var så förr i tiden. Men numera kan man läsa och skriva på en disk som defragmenteras.

Defragmentering tar en jäklans tid i vilket fall som helst om man inte gjort det på ett tag.

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#7 Spidde

Spidde

    Rear Admiral

  • Members
  • 3,747 posts
  • Location:Norrköping &lt;-&gt; Uppsala
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 20 January 2008 - 20:13

Mja, det var så förr i tiden. Men numera kan man läsa och skriva på en disk som defragmenteras.

Defragmentering tar en jäklans tid i vilket fall som helst om man inte gjort det på ett tag.


Jag har också hört att det ska vara så, och jag litar på dig i frågan :)

Nu har den dock stått på 58% hela dagen och jag ger nog upp om några timmar :(

Edit: Nån som har någon aning om vad det "mystiska ljudet" kan vara för nåt? :)

Edited by Spidde, 20 January 2008 - 20:13.

With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#8 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 20 January 2008 - 20:56

Edit: Nån som har någon aning om vad det "mystiska ljudet" kan vara för nåt? :)

Jag skulle misstänka mekaniskt fel på själva hårddisken. Ljudet och att den inte kan fragmenteras gör att jag lutar åt att du borde byta ut den.
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#9 rino

rino

    First Engineer

  • Moderator
  • 2,122 posts
  • Gender:Male
  • Location:Härnösand
  • Interests:Science Fiction, Fantasy, Depeche Mode

Posted 20 January 2008 - 21:49

Starta om burken och kör windows felkontroll. Högerklicka på den hårddisk som ska undersökas, välj fliken"verktyg", "felkontroll", "kontrollera nu", bocka i bägge alternativen och starta om burken igen.
Att bli gammal är obligatoriskt, att bli vuxen är valfritt... :P

Okänd?

#10 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,015 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 21 January 2008 - 22:28

Brummande ljud låter mer som fläkt som varvar eller vibrerar mer än hårddisksfel. Hårddiskar brukar knastra när de arbetar hårt och gnissla.

#11 Spidde

Spidde

    Rear Admiral

  • Members
  • 3,747 posts
  • Location:Norrköping &lt;-&gt; Uppsala
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 21 January 2008 - 23:18

Brummande ljud låter mer som fläkt som varvar eller vibrerar mer än hårddisksfel. Hårddiskar brukar knastra när de arbetar hårt och gnissla.


Tycker jag också. Dessutom verkar hårddiskan fungera prima. Tyvärr sitter jag ju på en laptop och man känner sig rätt maktlös när man han maskinella fel i sådana :( Det är inte direkt så att jag kan ta fram skruvmejseln och börja fixa till problemen :(

Kan säkert vara problem med hårddisken också, även om den verkar funka.

Tycker ni har varit schyssta med all hjälp jag har fått hittills, även om det inte har lett till några direkta klarheter :)
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#12 Hofling

Hofling

    The Hoff

  • Moderator
  • 3,277 posts
  • Gender:Male
  • Location:Borås

Posted 22 January 2008 - 01:37

Tycker ni har varit schyssta med all hjälp jag har fått hittills, även om det inte har lett till några direkta klarheter :)

Med andra ord har de varit precis som riktiga it-supportrar då? :P

Min bildtråd - Min dA-sida - Min facebook-sida

>>Årets manlige medlem 2006<<


#13 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,015 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 22 January 2008 - 14:57

Det är faktiskt bara att ta fram skruvmejseln på en laptop också (fast du vill nog ha både en liten stjärnmejsel och en flatmejsel). På företagens hemsida finns supportmanualer där de visar hur man tar isär laptoppen. Det som kan vara tråkigt är att det är dyrare med ersättningsdelar och att en del delar är påbyggda på moderkortet.

#14 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 21 January 2011 - 00:45

Kapar den här tråden för en närliggande fråga. Hur funkar egentligen defragmenteringen i VISTA? I XP gick det att se hur långt defragmenteringen framskridit via procentsats osv, det gick att uppskatta hur lång tid det tar. I VISTA finns inget sådant alls, inte ens om man själv väljer tid för defragmentering. Har försökt defragmentera en av mina externdiskar men gav upp när de tog för lång tid, verkar vara ganska vanligt för VISTA om man googlar runt på andra forum.

Trots det verkar defragmenteringen funka, i standardläget defragmenteras VISTA automatiskt 01:00 på onsdagarna. Enligt historiken har det fungerat, men hur då?, för att ställa en dum fråga. :lol: :o

Hur kan defragmentering fungera utan ström? Dvs jag stänger vanligtvis av strömmen från TV, dator osv på natten, batteriet till datorn räcker på sin höjd en 20 minuter numera...jo det borde bytas ut men men..

#15 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 21 January 2011 - 07:41

Är datorn avstängd så kan den inte defragemnetera. Lite svårt utan ström ;)
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#16 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 21 January 2011 - 22:17

Jag har aldrig gett mycket för Windows inbyggda defragmentering - det är för mycket den inte klarar av att defragmentera (verkar som om den inte klarar filer som är under användning).

Kör själv sedan länge med ett köpt program, men det finns "säkert" gratisprogram som i alla fall gör jobbet bättre än det inbyggda.
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#17 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 23 January 2011 - 22:12

Nej Windows inbyggda defragmentering var som sagt ingen höjdare. Hittade ett utmärkt gratisprogram (lagligt sådant) på PC för allas programbank. Smart Defrag har allt jag begär av ett sådant program, dvs man ser vad som händer och hur lång tid det tar.