Jump to content

Photo

Årets film 2010 - Diskussionstråd


  • Please log in to reply
529 replies to this topic

#26 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 19 January 2011 - 16:42

Jag hoppas att duellen inte avslutas innan 19:00 ikväll så att jag hinner se Solomon Kane också efter jag har ätit.
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#27 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 19 January 2011 - 16:49

Nu har jag sett båda filmerna och de var ungefär lika bra/dåliga skillnaden var väl att i Ghost Writer hade man en bättre och klarare handling och mycket bättre skådespelare.


Jag håller med dig Rick.

@Crusader: Jag kan nog vara lite snäll där. :)

Edited by Wylie Times, 19 January 2011 - 16:50.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#28 Vicky

Vicky

    Lieutenant Junior Grade

  • Members
  • 63 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 19 January 2011 - 17:39

Jag tycker om båda filmerna i dagens omröstning men valet föll på Solomon Kane då jag tycker att The Ghost Writer är överdrivet långsam på sina ställen. Bortsett från det så är det trevligt att se att Polanski fortfarande levererar i film efter film. Med ett par undantag givetvis.

#29 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 19 January 2011 - 18:26

Såg Ghost Writer på bio, och då störs man nog inte lika mycket av lågt tempo. Misstänker att jag skulle ge flertalet av er här rätt på den punkten om jag såg om den nu. Men jag skulle nog röstat på den ändå, för skådespelets skull och Polanskis touch.
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#30 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 19 January 2011 - 19:21

Jag undrar hur många av dem som röstar på The Ghost Writer som faktiskt har sett båda filmerna? :P
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#31 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 19 January 2011 - 19:27

Det var en av filmerna som jag skippade ^_^
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#32 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 19 January 2011 - 19:30

Jag fick en känsla av att det var många som röstade för att det var Polanski som hade gjort den. :P
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#33 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 19 January 2011 - 19:36

Inte jag, har aldrig varit nåt fan av Polanski direkt.

Dagens duell då, Knight & Day var en rätt hygglig actionkomedi medans jag inte sett Crazy Heart ännu. Så nu vet jag vad jag ska se ikväll :)

Winter is Coming


#34 Vicky

Vicky

    Lieutenant Junior Grade

  • Members
  • 63 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 19 January 2011 - 19:50

Crazy Heart är en väldigt vacker film och kombinationen Jeff Bridges och Maggie Gyllenhaal visade sig vara perfekt.

Knight and Day imponerade däremot inte alls på mig. Jag vet inte vad Cameron Diaz håller på med, men hon verkar rada upp det ena bottennappet efter det andra.

Såg Ghost Writer på bio, och då störs man nog inte lika mycket av lågt tempo. Misstänker att jag skulle ge flertalet av er här rätt på den punkten om jag såg om den nu. Men jag skulle nog röstat på den ändå, för skådespelets skull och Polanskis touch.


Det skulle ha varit intressant och ha sett filmen på det sättet och sedan jämföra om upplevelsen hade skiljt sig åt. En del film gör sig utan tvekan bättre på bio. Nu tycker jag som sagt inte att filmen var dålig, men det var något med tempot som fick mig ur balans i själva upplevelsen när jag såg den på TV/DVD.

#35 dukeofnewyork

dukeofnewyork

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,140 posts
  • Gender:Male

Posted 19 January 2011 - 19:50

Blir ju Crazy Heart, bara tack vare att Jeff är med... :)

Tyvärr kommer jag inte kunna se så många av filmerna i år som jag önskar, men ska ändå ta chansen att se de man "missat" hittills. Och trots den blandade kritiken så är jag fortfarande pepp på Ghost Writer, är ju ändå Polanski... Känns verkligen som ett mellanår filmmässigt sett, och det på många sätt. Bristen på nomineringar talar sitt tydliga språk, men nog gjordes det bra film. Någonstans i alla fall... :)

Jag kommer bli mkt besviken eller ja, förvånad, om Moon inte vinner... ;)
"I mean, violence is a big problem in our society today and I will not support it. That is the primary reason why I won't do anal. " – Krysta Now, Southland Tales

"Ingen magi, ingen profil, ingen stil, bara tjong i tvättbrädan och morr i mustaschen. " – Göran Sommardal om Xmen Origins: Wolverine (Kulturnytt 20090430)

"There is hopeful symbolism in the fact that flags do not wave in a vacuum." – Arthur C. Clarke

---

--- | filmtipset | ---


#36 GaterGirl

GaterGirl

    never bore your audience

  • Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Gender:Female
  • Location:In your computerscreen
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 19 January 2011 - 19:57

Inte sett dagens filmer heller. Idag gick jag på att det var en actionrulle mot en dramafilm. :P
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#37 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 19 January 2011 - 20:13

Jag lämnade tydligen årets första blankröst också... innebär det att jag blir av med min Twistpåse nu? :upset:

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#38 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 19 January 2011 - 20:19

Ja det betyder det :P :lol:

Kommer nog gå på samma linje som GG när jag lägger min röst ^_^

Edited by Georgia, 19 January 2011 - 20:20.

Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#39 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 19 January 2011 - 20:35

GG - i dubbel bemärkelse :D - ni måste vidga era filmvyer en aning! :P

Kvällens duell var en enkel: Crazy Heart var en av förra årets bästa filmer så där fanns ingen tvekan. Skönt då kan jag koppla av ikväll.

Stackars XC, blev du av med godiset nu? Men jag misstänker att några godisar redan försvunnit ur den...

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#40 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 19 January 2011 - 20:38

ni måste vidga era filmvyer en aning!

Vilka vyer :blink: finns det såna också :P
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#41 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 19 January 2011 - 20:41

Stackars XC, blev du av med godiset nu? Men jag misstänker att några godisar redan försvunnit ur den...

I'm off the sugar honey, så har det försvunnit godisar så är det någon annan som varit där och knaprat. ;)

Sista januari har jag f.ö. inte ätit godis (med undantag för ett par nötter då och då) på ett helt år. :)

Edited by XC, 19 January 2011 - 20:42.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#42 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 19 January 2011 - 20:42

Jag lämnade tydligen årets första blankröst också... innebär det att jag blir av med min Twistpåse nu? :upset:

Jo såna är ju tyvärr reglerna såvida du inte ätit upp allt redan förstås. Men det har du väl inte? (Fasen vad det var mycket tomma godispapper i den här tråden....)

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#43 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 19 January 2011 - 20:43

Så går det när man försöker muta tävlingsledarna och dessa inte har vett att gömma bevisen... :P ;)

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#44 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 19 January 2011 - 20:44

Jag kom precis på något shockerande. Det här är första Årets Film turnering utan en Saw film nominerad. :P
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#45 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 19 January 2011 - 20:54

Jag funderade faktiskt på det, men den var alldeles för svag för att bli det imo.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#46 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 19 January 2011 - 20:55

Håller med Synon. Fast vi t.o.m har sett den på bio.
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#47 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 19 January 2011 - 20:55

Så går det när man försöker muta tävlingsledarna och dessa inte har vett att gömma bevisen... :P ;)

Hehe... :)

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#48 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 19 January 2011 - 20:56

Va! *krunchsmaskkras* vaddå muta *torkar mig diskret runt munnen*
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#49 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 20 January 2011 - 09:08

Oh. Min första film är med och tävlar nu - och den har redan fått mer röster än jag trodde den skulle få. Yay! :)

Jag undrar hur många av dem som röstar på The Ghost Writer som faktiskt har sett båda filmerna? :P


Som jag skrev: jag har inte sett något av filmerna, så det fick bli den jag helst skulle vilja se.

Jag kom precis på något shockerande. Det här är första Årets Film turnering utan en Saw film nominerad. :P


Kanske för att filmerna blivit sämre på sistone också? Av samma skäl som jag inte nominerade Resident Evil i år. Uselt svag, även om det var bra 3D.

I alla fall, jag håller med Synon:

Jag funderade faktiskt på det, men den var alldeles för svag för att bli det imo.


Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#50 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 20 January 2011 - 19:13

Kul att Crazy Heart klarade första ronden. Lite förvånad faktiskt, men glad. :thumbsup:

Så skönt med en slappar kväll... Har sett båda filmerna och valet var enkelt: Predators!

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.