Jump to content

Photo

1408 (Stephen King)


  • Please log in to reply
14 replies to this topic

#1 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 26 October 2007 - 13:43

Premiär idag.

Posten under kommer från Officiella trailer-tråden

1408 [MovieZine.se]

Release: 22 juni 2007 (US) | 26 oktober 2007 (SE)
Genre: Skräck
Officiell Hemsida: 1408-themovie.com | 1408.se
Synopsis: 1 författare, 1 hotellrum med rysligt rykte... Håfström visualiserar Steven Kings bok med samma namn.

Trailer:
1408 on Yahoo! Movies (bla HD-kvalité)
Stephen King's 1408 Trailer

 

Filmen har ingen egen tråd, men nämns helt kort i tråden:
Am. Remakes på Strandvaskaren, Ondskan och Kopps

 


Edited by Garm, 04 March 2016 - 19:42.
Tillägg av tagg. Korrigering av trådtitel.

Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#2 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 26 October 2007 - 14:02

Jag ska se den på bio så fort Noble Entertainment behagar att skicka min vinst, 2 biobiljetter och en poster som jag vann i en tävling via Följeslagarna. Filmen fick en relativt heltäckande premiär vilket filmer från Noble Entertainment inte brukar få, så det är lika bra att passa på att se den på bio trots att filmen redan är släppt på DVD i USA. Inte varje dag man får möjlighet att se en Stephen King filmatiserad berättelse på bio i sverige. :)

#3 Spidde

Spidde

    Rear Admiral

  • Members
  • 3,747 posts
  • Location:Norrköping &lt;-&gt; Uppsala
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 26 October 2007 - 15:34

En del verkar ju verkligen gilla filmen, och den har ju fått blandade recensioner. Jag är mer skeptisk. Filmen är helt OK och Cussack gör verkligen en grym insats, men jag tycker inte filmen är speciellt intressant eller spännande tyvärr :(
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#4 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 26 October 2007 - 15:38

Vad är det som gör att du tycker att den saknar det där lilla extra som skulle göra den mer intressant och spännande?

#5 Spidde

Spidde

    Rear Admiral

  • Members
  • 3,747 posts
  • Location:Norrköping &lt;-&gt; Uppsala
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 26 October 2007 - 17:14

Vad är det som gör att du tycker att den saknar det där lilla extra som skulle göra den mer intressant och spännande?


Hmm...svårt att säga. Tror en grej är att jag inte blev speciellt skrämd eller kände obehag av filmen. Visserligen tycker jag inte sånt är så kul, men det är lite av vad man förväntar sig när man ser en skräckfilm. Filmen har iofs rätt mycket cool mystik och vissa scener är väldigt spännande. Tror också att filmen hade tjänat på en kortare speltid. Ibland tycker jag också att den känns lite väl rörig och förvirrande, men det är väl meningen. Trots extremt bra skådespel från Cussack tycker jag ändå att filmen saknar den där rätta känslan. Men ändå, det är en helt klart sevärd film. :)
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#6 Thinice

Thinice

    Captain

  • Members
  • 567 posts
  • Interests:Sci-fi i alla dess former, historia (1700-talet, Hellenism, möbeldesign), musik, hockey givetvis...

Posted 27 October 2007 - 21:53

Jo, klart sevärd - sällan såna här filmer når bio nuförtiden, med fokus på psykologisk nerv snarare än skräck.

Såg filmen först med det alternativa slutet från DVD-utgåvan, och utan att avslöja något så var det slutet att föredra framför bioversionen. Mer off-beat, mer följriktig på något sätt.
Climbing to the Moon...

#7 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 28 October 2007 - 13:53

Vad är det som gör att du tycker att den saknar det där lilla extra som skulle göra den mer intressant och spännande?


Tror också att filmen hade tjänat på en kortare speltid.


Huh! Jag som vid första anblicken tyckte att 1.34 var för lite tid till denna filmatisering och undrade hur dom skulle få möjlighet att ta med allt på den speltiden. ;)

Det ska bli kul att få se filmen och se om vi tycker lika på denna och andra punkter. :)

#8 Spidde

Spidde

    Rear Admiral

  • Members
  • 3,747 posts
  • Location:Norrköping &lt;-&gt; Uppsala
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 28 October 2007 - 14:12

Haha, egentligen är det ju en väldigt kort speltid om jag man jämför med många andra nya filmer. Men grejen är att jag inte tycker att de har tillräckligt med innehåll för att fylla ut tiden :)
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#9 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 06 November 2007 - 14:57

Så, nu har jag varit och sett filmen och jag gillar det jag såg, riktigt mycket dessutom. :)

Även om övriga skådespelare är bra så håller jag med om att det mer eller mindre är en enmansshow av John Cusack. Han gör ett bra intryck och spelar sin karaktär bra, även när han spelar över så det knakar.

Ljudeffekterna var riktigt bra och väldigt effektiva, trots att jag inte blir speciellt skrämd av filmen. Tycker mer att den är välspelad och intressant med en härligt surrealistisk känsla. Tycker även det är kul att dom till en början slänger in en del sköna oneliners i handlingen, som t.ex.

"8 Dollars for bearnuts? This room really is evil" :lol:

Sedan använder dom sig effektivt av den lilla yta som utgör själva handlingen, det känns många gånger väldigt mardrömslikt och som ett riktigt ondskefullt rum.

Det finns många bra scener och det skulle bli rätt tradigt att räkna upp alla här, men en favorit är när Cusack's karaktär hör ljudet av en fax och sedan hittar den i ett skåp och får sin döda dotters nattlinne skickat till sig genom faxen. :lol:

Jag hittar egentligen inte något negativt med filmen, ens om jag letar efter fel. Dock tycker jag det blir kke lite för grötigt i slutet då det känns som att filmen slutar flera gånger om. Jag vet inte om detta är ett medvetet val eller om det bara är filmtittaren som upplever detta på olika sätt. Visst, det ger en extra mardrömskänsla till filmen men samtidigt känns det som att filmen tappar fokus en aning.

Jag är nyfiken på hur det alternativa slutet är som finns med på den amerikanska dubbel-disc utgåvan. Jag tycker att detta slut som finns i bioversionen, när det väl kommer är sjukt bra och helt enkelt superbt. :thumbsup:

Detta är helt klart en film jag vill se igen och jag lär säkert köpa filmen på DVD framöver.

Betyg pendlar mellan 3.5~4 av 5

Edited by Cartman, 06 November 2007 - 15:08.


#10 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 06 November 2007 - 15:03

Låter bra. :)

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#11 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 06 November 2007 - 15:06

Jupp.

Ska jag gå efter det jag tror du tycker om i filmväg av det du skrivit här på forumet så tror jag att du skulle gilla filmen. :)

#12 Jazzdevil

Jazzdevil

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,298 posts
  • Location:Sverige
  • Interests:1. Lee Van Cleef<br />2. The Dude<br />3. John Constantine<br />4. Dale Cooper<br />5. Charles Mingus<br />6. Scott Walker<br />7. Frank Miller<br />8. Nancy Sinatra<br />9. Barry Adamson<br />10. Serge Gainsbourg <br />

Posted 18 October 2008 - 13:11

Filmen börjar väldigt bra, men slutet är som tidigare nämnt alldeles för grötigt.

Såg båda sluten och jag tycker väl egentligen inte det var så stor skillnad...

John Cusak gör det jättebra och cool idé att göra en film som mer eller mindre utspelar sig i ett rum.

Den är ju dessutom riktigt otäck bitvis men tyvärr är slutet inte det bästa.

Directors cut versionen är något bättre men hade hellre sett directors cut där slutet varit helt annorlunda.

Spoiler varning:

T.ex där det visat sig att hotelldirektören verkligen var sjuk i huvudet och drogat ner och dödat alla tidigare gäster.

Edited by Jazzdevil, 18 October 2008 - 14:53.


#13 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 18 October 2008 - 13:46

Jag tycker att originalslutet är bättre än det alternativa och regissörens förlängda version gör inte filmen varken bättre eller sämre. Upplever fortfarande slutet som en aning grötigt men har lärt mig att uppskatta det mer och mer för varje gång jag ser om filmen, tycker det lider lite på samma sätt som ROTK gjorde där det är lite för många olika slut i slutet och filmen inte riktigt vill ta slut. Nu har jag inte sett The Mist än (har den liggandes) men tills jag sett den vidhåller jag att detta är en av dom bättre filmatiseringarna av ett Stephen King verk.

#14 Jazzdevil

Jazzdevil

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,298 posts
  • Location:Sverige
  • Interests:1. Lee Van Cleef<br />2. The Dude<br />3. John Constantine<br />4. Dale Cooper<br />5. Charles Mingus<br />6. Scott Walker<br />7. Frank Miller<br />8. Nancy Sinatra<br />9. Barry Adamson<br />10. Serge Gainsbourg <br />

Posted 18 October 2008 - 15:02

Topp tio Stephen King filmatiseringar:

1. The Shining
2. Nyckeln till Frihet
3. Stand By Me
4. The Green Mile
5. Carrie
6. Det
7. Pestens Tid
8. 1408
9. Dreamcatcher
10. Gräsklipparmannen

(Av de som jag sett alltså...)

#15 Restless

Restless

    Captain

  • Members
  • 554 posts
  • Gender:Female
  • Location:Tv-land
  • Interests:TV-serier
    Böcker
    Naturvetenskap

Posted 19 October 2008 - 10:06

The Mist är nog snäppet bättre än 1408, men det är svårt att bedöma.
Båda filmerna tjänade på att de satsade mycket på psykologisk skräck, båda byggde upp en känsla av klaustrofobi och avskärdhet (...that's not a word) från omvärlden , båda handlade om en far (och hans barn), mer eller mindre, men jag tyckte The Mist hade ett effektivare slut (TMs slut fick mig att skrika rakt ut och svära åt min syster, som sett den förut, för att hon inte varnade mig )... dock är jag inte säker på vilket slut jag såg av 1408, jag såg den i början av sommaren. ;)

En liten irriterande grej med Stephen King filmer är att jag nästan alltid läst ursprungsmaterialet (och redan drömt mardrömmar om det och haft några år på mig att bygga upp en fobi mot ämnet, så att när jag väl ser filmen blir jag totalt skräckslagen... anyway...), men 1408 hade jag ingen aning om ens vad den skulle handla om. :)

De effektivaste scenerna, enligt mig, var när han kryper i ventilationstrumman ovanför rummet (och jag brukar inte vara klaustrofobisk av mig i vanliga fall) och när han tittar ut genom fönstret ... och ser ett enda fönster med tänt ljus, precis mittemot, där en annan man står lutad mot en fönsterruta, och bankar på den på samma sätt, och vinkar... och gör alla rörelser exakt likadant som Cusacks karaktär... och så ser man en annan gestalt smyga sig upp bakom fönster-kopia-mannen... med en höjd yxa...
Creepy! :ph34r:

Jag ger filmen 4/5 i betyg. :)
"So... This is engineering, huh? Engineering. Where the noble semi-skilled laborers execute the visions of those who think and dream... hello, oompa-loompas of science!"
Sheldon, The Big Bang Theory

Heisenberg blev stannad av polisen för att han körde för fort.
"Vet du hur fort du körde?!" frågade polisen som stoppat honom
"Nej, men jag vet exakt var jag är," svarade Heisenberg.