Jump to content

Photo

Bästa icke Marvel och DC superhjälteserie ?


  • Please log in to reply
42 replies to this topic

Poll: Bästa icke Marvel och DC superhjälteserie ?

Bästa icke Marvel och DC superhjälteserie ?

You cannot see the results of the poll until you have voted. Please login and cast your vote to see the results of this poll.
Vote Guests cannot vote

#1 MARVEL COMICS

MARVEL COMICS

    Lieutenant Commander

  • Members
  • 133 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm

Posted 23 July 2006 - 11:35

Vilken är er favorit icke Marvel och DC superhjälteserie ?
´´ Leve Stan Lee´´

#2 zaphod

zaphod

    Fleet Captain

  • Members
  • 1,034 posts
  • Location:Stockholm

Posted 23 July 2006 - 12:23

Spawn gillade jag jättemycket när den publicerades i Sverige. En av de få superhjältetitlarna som kombinerade supersnygga teckningar och ett intelligent manus under 90-talet.
Nån som vet om den fortfarande håller klassen?

En annan favorit från den här sidan av Atlanten är Kapten Stofil. :)

#3 Ned Flandiddelianders

Ned Flandiddelianders

    Fleet Captain

  • Members
  • 1,027 posts
  • Location:Karlstad
  • Interests:Film Serier Tv-spel Vänner Party

Posted 23 July 2006 - 13:05

Spawn gillade jag när den kördes här, gillar även Hellboy, men har läst alldeles för lite och de övriga har jag inte läst alls.
I love the smell of napalm in the morning

#4 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 23 July 2006 - 13:15

PK , utan tvekan. Han är klart den coolaste hjälten av dem alla. En lite blandning av Batman, Spider-Man, Kalle Anka med en del komik. :batman:
Synd bara att så många inte ger honom en chans eller ser bortom hans alterego.
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#5 Ned Flandiddelianders

Ned Flandiddelianders

    Fleet Captain

  • Members
  • 1,027 posts
  • Location:Karlstad
  • Interests:Film Serier Tv-spel Vänner Party

Posted 23 July 2006 - 16:05

PK , utan tvekan. Han är klart den coolaste hjälten av dem alla. En lite blandning av Batman, Spider-Man, Kalle Anka med en del komik. :batman:
Synd bara att så många inte ger honom en chans eller ser bortom hans alterego.

PK ???
I love the smell of napalm in the morning

#6 Hofling

Hofling

    The Hoff

  • Moderator
  • 3,277 posts
  • Gender:Male
  • Location:Borås

Posted 23 July 2006 - 16:13

Spawn, utan tvekan. Älskade stilen och den råa brutaliteten i serien :)

Vild gissning på app PK är Stål-Kalle. Stämmer detta? :P

Min bildtråd - Min dA-sida - Min facebook-sida

>>Årets manlige medlem 2006<<


#7 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 23 July 2006 - 16:19

Paperinik. Stål-kalle's ursprungliga italienska namn. :)

Jäklar också, att jag inte läste neråt innan jag röstade! Jag råkade ju rösta Invincible nu, trots att jag bara läst ett crossover-nummer med Spider-man, och några previews.

Äsch...

#8 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 23 July 2006 - 18:12

Jepp, PK står för Paperinik som är det italienska namnet på Stål-Kalle. Som PKer så glömmer jag ibland att alla inte vet det. :P
PK är det internationella namnet liksom "Pikappa" (Grekiska "P" och "K") som också blev namnet på Remaken "PK: Pikappa".
Han kallas också "Duck Avenger" (Den Maskerade Ankan). Sen finns namnet som de använde i TV-spelet (Ett försök att göra ett till internationellt namn) men spelet rätt mycket sabbade karaktären så ingen bryr sig om det namnet.
PK var en förkortning som användes rätt ofta i serierna. När sedan "New Adventures" serierna (Nu döpt om till Reloaded) gjordes så döptes tidningen till PK och Paperinik användes rätt sällan. (Tidningen heter "Stål-Kalle: Reloaded" i Sverige)
Iallafall så är han klart en av de bästa och coolaste hjältarna som gjorts. Speciellt i New Adventures tolkningen.
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#9 Spidde

Spidde

    Rear Admiral

  • Members
  • 3,747 posts
  • Location:Norrköping &lt;-&gt; Uppsala
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 23 July 2006 - 18:28

Hellboy, av dessa. Inget större fan av någon av serierna, men Hellboy funkar emellanåt.

Tackar Crusader för de livsviktiga upplysningarna :)
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#10 Snälle Hulken

Snälle Hulken

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 3,861 posts
  • Location:Trånkan City (den exklusiva stadsdelen)
  • Interests:Mest Science Fiction och skräck/splatter/gore

Posted 25 July 2006 - 13:08

Gillar Hellboy, Spawn, Stål-K.. -eh PK och Witchblade (Sara Pezini) :) Och Ash från Army Of Darkness-serierna :P (självklart baserat på Evil Dead och Army Of Darkness)
The sky's the limit.

Jon var namnet:

#11 C-Diddy

C-Diddy

    Lieutenant Junior Grade

  • Members
  • 64 posts
  • Location:Stockholm
  • Interests:Serietidningar <br />(Warren Ellis, Grant Morrison, Alan Moore, Frank Miller) <br />Tack: A Comics Heaven, Gamla Stan<br /><br />Film <br />(60p Filmvetenskap vid Sthlms Universitet)<br /><br />TV <br />(BitMeTV.org is the shit!)<br /><br />Saker som innehåller ordet star:<br />Stargate SG-1<br />Star Wars<br />Star Trek<br />Starzinger<br />osv.

Posted 27 July 2006 - 12:14

Röstade på Invincible. Riktigt välskriven superserie. Med en hjälte som dock inte är lika "cool" som Spawn eller de andra, men fortfarande grym.

Min andra röst skulle legat på Hellboy. Fast han känns inte riktigt som en "super" hjälte.
Din guide till ökat populärkulturellt medvetande.
www.fraktastic.blogspot.com

#12 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 27 July 2006 - 12:27

Jag håller med om att Hellboy inte riktigt känns som en superhjälteserie.

Min röst faller dock på Powers som visserligen ges ut av Marvel numera men dom samlingar jag har hunnit köpa är från Image.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#13 Nille

Nille

    Commander

  • Members
  • 187 posts

Posted 27 July 2006 - 13:09

Klassas Fantomen som superhjälte? Annars tycker jag Hellboy är bäst av alternativen.
Lose your dreams and you will lose your mind - Ruby Tuesday, Rolling Stones

#14 Hofling

Hofling

    The Hoff

  • Moderator
  • 3,277 posts
  • Gender:Male
  • Location:Borås

Posted 27 July 2006 - 16:14

Crusader, hur går det med PK's fightande mot Utomjordiska lila anksaker, tillsammans med den stora glasbollen Ettan?

Var ett tag sen jag läste de serierna, senast så hade Ettan försvunnit, eller nåt. Var ju ett par år sen, tänkte att du som PK-er kanske kunde stilla min nyfikenhet :)

Min bildtråd - Min dA-sida - Min facebook-sida

>>Årets manlige medlem 2006<<


#15 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 28 July 2006 - 09:35

Jo, han utrotade alla de onda Evronianerna. Xadoom sprängde deras hemplanet i PK:NA. Men Ettan förblev raderad när PK2 slutade. I det hela slutade det med att PK fick fortsätta sin kamp ensam.
Sedan startade serien om från början i en remake som varade i ett par år.
Just nu kör de om de gammla serierna igen under namnet "Reloaded".
Alla PKers hoppas nu på att de ska göra den efterlängtade PK3 fortsättningen på originalserierna.
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#16 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 04 August 2006 - 18:25

Röstade på Savage Dragon. Den är brutal och rolig och tutar på i tusen knyck! Annars tycker jag att de andra alternativen är bra också.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#17 Jazzdevil

Jazzdevil

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,298 posts
  • Location:Sverige
  • Interests:1. Lee Van Cleef<br />2. The Dude<br />3. John Constantine<br />4. Dale Cooper<br />5. Charles Mingus<br />6. Scott Walker<br />7. Frank Miller<br />8. Nancy Sinatra<br />9. Barry Adamson<br />10. Serge Gainsbourg <br />

Posted 04 August 2006 - 21:47

Hellboy!!!

Spawn? Det gick ju alldeles för mycket rundgång i den serien...dessutom tröötnade jag på hans tecknarstil..

#18 Snälle Hulken

Snälle Hulken

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 3,861 posts
  • Location:Trånkan City (den exklusiva stadsdelen)
  • Interests:Mest Science Fiction och skräck/splatter/gore

Posted 04 August 2006 - 23:16

Rundgång? :unsure:
The sky's the limit.

Jon var namnet:

#19 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 09 October 2006 - 14:03

Säg, Crusader, vet du om nåt bra och aktivt forum av något slag, för Paperinik? Dom får ju gärna ha en engelsk-sektion, annars lär man inte kunna göra sig förstådd, direkt.

Annars verkar det ju som om att PK-ers (pk.immaginario.net) var en av dom bästa resurserna online, fast nuförtiden är siten i princip död och öde..

#20 SwedishSuperhero

SwedishSuperhero

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,175 posts
  • Gender:Male
  • Location:Sandviken
  • Interests:Serier, tv, film, spel. Gillar även att skriva och ämnar att bli författare. Gör mina egna videor: http://youtube.com/user/dakostro http://dakostro.blogspot.com

Posted 15 October 2006 - 11:53

Jag har två TPB med The Amazing Adventures of The Escapist. Om ni har läst boken Kavalier & Clays Fantastiska Äventyr, så vet ni säkert att Escapist, eller Befriaren som han kallas i den svenska översättningen, är en superhjälte som skapas av titelfigurerna och de här serierna är en slags förlängning av bokens verklighet. Det som jag tycker är riktigt coolt är att man har fabricerat en hel historik om The Escapists utveckling genom åren och serierna anammar både den tecknarstil och tidsanda som under de årtal de utges för att vara tecknade. Plus att det utspelar sig i en väldigt intressant miljö, med färgstarka bifigurer och annat. Är faktiskt lite synd att The Escapist bara är påhittad, om det är rätt uttryck med tanke på att han är en seriefigur.
"Nu blir jag upprörd! Min sambo och jag brukar ibland äta fil och flingor till frukost. Vi samsas då om ett paket fil. Nu måste vi köpa två paket fil och ha varsin. Varför då undrar ni kanske? Jo för jag har hört att Antipiratbyrån har polisanmält folk för fildelning så nu törs vi inte göra det längre."
Insändare ur Gefle Dagblad 17/10 2005.



"Tyvärr förvandlas han ideligen till en löjligt brinnande dödskalle"
Filmrecensenten Kristian Ekenberg om Nicholas Cage som Ghost Rider, ur Gefle Dagblad 17/3 2007

#21 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 17 October 2006 - 16:23

Jaha, Crusader är inte så aktiv nå mer, det var synd, för då kanske jag hade fått ett svar... Ack... :o

#22 Chrille

Chrille

    Senior Captain

  • Members
  • 769 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 31 October 2006 - 15:18

Haha, Stål Kalle helt klart. Fattas bara att Stål Långben får sin egna serie också. :D

#23 Snälle Hulken

Snälle Hulken

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 3,861 posts
  • Location:Trånkan City (den exklusiva stadsdelen)
  • Interests:Mest Science Fiction och skräck/splatter/gore

Posted 01 November 2006 - 14:52

Ja, Stål-Långbens egna tidning väntar vi nog alla på :thumbsup: :lol:
The sky's the limit.

Jon var namnet:

#24 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 02 November 2006 - 14:08

Säg, Crusader, vet du om nåt bra och aktivt forum av något slag, för Paperinik? Dom får ju gärna ha en engelsk-sektion, annars lär man inte kunna göra sig förstådd, direkt.

Annars verkar det ju som om att PK-ers (pk.immaginario.net) var en av dom bästa resurserna online, fast nuförtiden är siten i princip död och öde..

Det är svårt med det. Jag har själv letat. PKers var den bästa sajten men den är i princip död sedan 3 år sedan.
Det fanns PKNO (Paperinik New Order) som var en norsk sajt som hade ett engelskt forum men sajten krashade. De försökte bygga upp en ny sajt medn en PK-Wiki för 1 år sedan men för någon anledning blev det visst inte av.

Det ända stället jag känner till är det Italienska SBoNK Forums Engelska Forum där man kan diskutera allt Disney. Tyvärr så är det väldigt sällan som folk postar i den Engelska delen, men man kan alltid starta en tråd om PK och hoppas. ;)


Jag skulle vilja läsa MM (Mickey Mouse Mystery Magazine) och X-Mickey. MM är en Noir deckarserie som Disney lade ner för den var för mörk, X-Mickey var en där Musse hamnade i en annan dimension där alla var muterade till monster. Den också nerlaggt. Båda två gjordas av samma gäng som skapade PK och W.I.T.C.H.
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#25 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 06 November 2006 - 12:51

X-mickey har jag hört talas om, men den tände mig inte riktigt på nåt vis. MM låter dock intressant, och skulle kunna vara något att läsa. :)

Du råkar inte veta vad som hände med författarna och tecknarna i PK efter att den lades ner? Dessutom: Hur häftig hade inte en animerad PK-film från Disney varit, va?? :D