Jump to content

Photo

Highlander (1992) - Säsong 1


  • Please log in to reply
53 replies to this topic

#26 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 31 October 2008 - 12:04

*bump*

Mindre en en timme kvar tills första avsnittet börjar.

#27 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 31 October 2008 - 13:56

Höll på att missa början eftersom det började 12.55.
För att vara första avsnittet så var det ett riktigt nja avsnitt ;)
Inte ett avsnitt som har åldrats med värdighet precis.
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#28 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 31 October 2008 - 14:05

Jaså, började det 5 minuter tidigare än planerat? Brukar ta till lite extra tid innan och efter när jag spelar in för att vara säker på att få med allt. Hoppas det gick vägen denna gång. Ska bli kul att få se vad man tycker om serien i dagsläget, kommer inte ihåg mycket av den. :)

Verkar vara 12:55 som gäller Måndag-Fredag framöver. Iaf till och med 10/11 som TV6's egna tablå via hemsidan sträcker sig. Ändrar i rubriken.

#29 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 31 October 2008 - 14:28

Första avsnittet, ja egentligen första säsongen, är lite sådär medan serien arbetar på att försöka hitta sin egen röst. En del bra avsnitt, men också en del rätt mediokra.

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#30 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 31 October 2008 - 14:40

När tycker du att den börjar bli riktigt intressant? Kom aldrig ihåg att den blev så lång som 6 säsonger.

#31 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 31 October 2008 - 18:35

Ett specifikt avsnitt i början av säsong 2. Avslöjar inte vad det heter. :P

Det finns ju bra avsnitt innan också, givetvis..

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#32 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 03 November 2008 - 13:08

Okej. :)

Tyckte första avsnittet var okej trots allt, med tanke på att jag inte är spciellt mycket för hela Highlander Mythos. Kanske något utdaterat men det finns avsnitt av andra serier som är betydligt värre. Tycker det ska bli intressant att få se om serien då det var länge sedan och jag tror inte att jag har sett hela tidigare.

#33 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 03 November 2008 - 13:28

Tycker också det var OK. Lite överspel här och där och en del grepp i produktionen som känns ... tja 80-tal. Men överlag sevärt.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#34 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 24 November 2008 - 21:20

Highlander: The Series DVD news: Announcment for Highlander: The Series - Season 1 on Blu-ray | TVShowsOnDVD.com
Available online-only in 2009 at the official web store for the show's production company

The Season One of Highlander on BLU-RAY for the first time ever! This special box set contains all 22 episodes from the first season of HIGHLANDER: THE SERIES on Blu-ray, giving you the finest quality available. Spectacular special features in that amazing Blu-ray clarity give you even more Highlander to love.

Yes, you read that correctly! Highlander: The Series - Season 1 is coming to high-definition Blu-ray Disc soon, with a release that will not be available in stores. LegendaryHeroes.com, the official online store for Davis Merchandising and Davis-Panzer Productions, has an an order listing posted for a Blu-ray version of the 1st Season. Cost is $39.95, and the first 1000 orders placed will receive a free bonus Katana Mini-Sword, of the type Duncan wields.

When is this available? The listing seems to be pretty clear in saying this is a pre-order, yet the bottom of the page says "Anticipated Release Date: February 15, 2008." That's nine months ago, so naturally we figure that the year is a typo, and they really mean "2009". We checked with the folks there to be sure, and we we've found out is that the Blu-ray release will indeed be coming sometime in 2009. In fact, take the "February" with a grain of salt, because it could be as late as the Late Summer/Early Fall before this is ready to ship. That's the latest, anway...they expect it to be ready a lot sooner than that, but right now they're not certain, so they're basically hedging their bets.

Will this be the only Highlander season on Blu-ray? No! We're told to expect every season of the show on high-def discs at some point, too, so stay tuned for word about that. Our thanks to reader Ed Kopp for the heads-up about this, after seeing an ad about it over on FaceBook. Ed notes that the ad indicated that there will be "a limited number of sets" for this Blu-ray release, so don't dawdle. Get your copy of Highlander: The Series - Season 1 on Blu-ray Disc lined up right away, and get your bonus mini-sword lined up along with it...before they're all spoken for!


Edited by Georgia, 24 November 2008 - 21:23.

Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#35 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 24 November 2008 - 21:21

Coolt.

Nån som ser på serien, förresten. Jag tittar lite sporadiskt än så länge, eftersom jag redan har säsong 1-2 på DVD... Amanda har iaf dykt upp, såg jag (huvudpersonen i den kortlivade spinoffen "The Raven")

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#36 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 24 November 2008 - 21:25

Jag glömmer ju bort att den går på dagarna hela tiden :( kommer alltid på det när det är 10-15 kvar av avsnittet, och då är det ju ingen idé att börja titta.
Får väl göra som jag gör med Xena, tima DVDn och sen se flera avsnitt efter varandra.

Edited by Georgia, 24 November 2008 - 21:26.

Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#37 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 25 November 2008 - 00:48

Japp. Man får vara tacksam över att det inte är så mycket storyarc (det finns, men det är mer karaktärsarcs) så att det inte är så viktigt att se varje avsnitt. Antar att serien kommer att köras i repris, som brukligt, när det är slut så man får en andra chans att se avsnitten.

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#38 GaterGirl

GaterGirl

    never bore your audience

  • Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Gender:Female
  • Location:In your computerscreen
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 25 November 2008 - 01:10

jag har avsnitten på dvdinspelaren men har inte sett något avsnitt ännu. har inte så mycket plats kvar så jag borde nog börja kolla snart annars raderar jag dem förmodligen. :(
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#39 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 25 November 2008 - 11:46

Jag har sett alla avsnitt hittills. Har inte haft så mycket att säga om avsnitten direkt, ingen annan heller för den delen. ;)

#40 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 27 November 2008 - 13:01

Javisstja, "Giles" är ju med i dagens avsnitt.

:D

I morgon är det sista avsnittet i säsong 1. Bra avsnitt om ni vill se början på en storyarc som pågår ett tag.

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#41 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 28 November 2008 - 14:08

Så, nu när säsong 1 är över kan ju vi som sett den ge våra åsikter iaf... Slutade rätt spännande iaf, va?

:P

Stackars Darius.. :(

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#42 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 28 November 2008 - 15:25

Såg inte mer än de inledande avsnitten är jag rädd. De inledande avsnitten av OK iaf.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#43 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 28 November 2008 - 15:34

Måste säga att jag är förvånad över hur pass mycket jag tyckte om första säsongen nu när jag sett om den. Vill minnas att jag inte var alltför förtjust förra gången jag såg den. Överlag har jag svårt för filmerna och serien gav samma känsla tidigare, men nu hade jag betydligt lättare att ta till mig det hela.

Kan dock inte riktigt sätta fingret på varför. Delvis tror jag det kan ha att göra med att jag haft ett väldigt långt uppehåll från hela Highlander franchisen med alla dess filmer och så dom olika säsongerna av den här serien. Börjar jag se om filmerna nu är jag lite rädd för att min aversion återuppstår så jag ska försöka undvika det tills längre fram, eller skippa det helt.

Sedan tycker jag att Adrian Paul faktisk sköter sig bra som Duncan MacLeod, vilket jag hade en helt annan uppfattning om tidigare. Även en bra mix på avsnitten, med småtrevlig action, spänning, fantasy-scifi inslag och en liten dos humor. Känns även rätt fint att inta avsnitten lite som man vill själv, antingen en gång om dagen eller ett gäng avsnitt då och då.

Jag är så pass nyfiken på vad serien har att erbjuda framöver då jag inte har sett hela tidigare och eftersom Peak har påpekat att den blir ännu bättre framöver så lär jag fortsätta att se den framöver.

#44 joakim95

joakim95

    Lieutenant Junior Grade

  • Members
  • 65 posts
  • Gender:Male

Posted 28 April 2017 - 15:53

Återupplivar denna tråd.

 

Minns när TV6 visade serien för några år sen och tycker att någon kanal borde plocka fram Highlander igen.

 

Tycker det är en skam att serien inte finns på DVD här i Sverige med svensk text.

 

För mig så är serien kultförklarad.



#45 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 30 April 2017 - 23:13

Japp, Highlander-serien är nog det enda (förutom första filmen naturligtvis) i Highlander-franchisen som är riktigt bra. Highlander: The Raven failade på att det bara blev en säsong (även om twisten i sista avsnittet var rätt bra). Film 2 och 3 skall man helst inte tala om.. (:P) och medan jag tycker att 4 och 5 är bättre än 2 och 3 så är det inte direkt någon större bedrift.

 

Jag fick köpa serien från USA när det begav sig, eftersom den inte ens fanns i England då, om jag minns rätt.

 

Lite skakig början på serien, men redan efter halva säsongen så tog den sig rejält.

 

Minns att SVT körde säsong 1, men slutade efter det eftersom den tydligen var för våldsam för stackars SVT (minns en insändare i en TV-tidning som frågade om just det, och svaret var att serien inte passade kanalen om jag minns rätt).


//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#46 joakim95

joakim95

    Lieutenant Junior Grade

  • Members
  • 65 posts
  • Gender:Male

Posted 11 May 2017 - 16:43

Japp, Highlander-serien är nog det enda (förutom första filmen naturligtvis) i Highlander-franchisen som är riktigt bra. Highlander: The Raven failade på att det bara blev en säsong (även om twisten i sista avsnittet var rätt bra). Film 2 och 3 skall man helst inte tala om.. ( :P) och medan jag tycker att 4 och 5 är bättre än 2 och 3 så är det inte direkt någon större bedrift.

 

Jag fick köpa serien från USA när det begav sig, eftersom den inte ens fanns i England då, om jag minns rätt.

 

Lite skakig början på serien, men redan efter halva säsongen så tog den sig rejält.

 

Minns att SVT körde säsong 1, men slutade efter det eftersom den tydligen var för våldsam för stackars SVT (minns en insändare i en TV-tidning som frågade om just det, och svaret var att serien inte passade kanalen om jag minns rätt).

Löjligt av SVT att inte visa fler avsnitt efter Säsong 1 bara för att den serien enligt dem var för våldsam, precis som att det var det våldsammaste dem har sänt.

 

MacGyver visade SVT också under samma tidsperiod, den är nog minst lika lite våldsam som Highlander.



#47 joakim95

joakim95

    Lieutenant Junior Grade

  • Members
  • 65 posts
  • Gender:Male

Posted 13 August 2017 - 19:23

Vi får väl hoppas på att dem inte tänker göra en reboot på denna serie, om dem gör det så får man i alla fall hoppas på att Adrian Paul gör Duncan Macleod men han börjar väl bli för gammal.

 

En ny film verkar vara på gång.



#48 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 13 August 2017 - 20:12

Jag är lite i största allmänhet emot rebooter. Men Highlander verkar ha blivit rörigt nog för att motivera en. Dock har jag inte sett allt av det som finns. Hade jag det kanske jag också skulle bli sur över vad som kastas bort. Men om de gör en reboot finns det väl ingen poäng med att använda samma skådis? (Alltså i motsats till om de hade gjort en fortsättning.) Särskilt inte för att gestalta en person som inte åldras.



#49 joakim95

joakim95

    Lieutenant Junior Grade

  • Members
  • 65 posts
  • Gender:Male

Posted 18 October 2017 - 13:51

Adrian Paul har inte åldrats så mycket sedan serien.

 


Edited by joakim95, 18 October 2017 - 13:51.


#50 Libby

Libby

    Senior Commander

  • Members
  • 357 posts
  • Gender:Male
  • Location:Lilla huset på Prärien

Posted 18 October 2017 - 19:08

Highlanders åldras ju inte vet du väl... :P