Jump to content

Photo

Mediaspelare (Apple TV, Boxee m fl)


  • Please log in to reply
No replies to this topic

#1 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 26 December 2012 - 21:01

Tänkte det var värt att skapa en egen tråd för att diskutera s.k. mediaspelare, dvs. enheter som du kopplar till TV/stereo/förstärkare för uppspelning av film och musik. Det finns ju ett gäng på marknaden nu, och det blir alltmer populärt att ha en egen enhet för sånt istället för att koppla in datorn. Självklart kan vi även ta upp den funktion för detta som kommer med XBOX, PS3 etc.

Jag har själv ägt en Boxee ett tag och den har gjort sitt jobb OK, med bra uppspelning av film och musik från mitt NAS med snygg katalogisering, appar för koppling till Grooveshark/Spotify/SVTPlay etc. Men det har alltid varit lite småstruligt, vilket väl är typiskt för produkter som inte är helhjärtat stödda av firman bakom och som bygger på open source (XBMC i detta fall). Nu är ju också utveckling av Boxee nedlagd, så appar för Netflix (svenska)/HBO och sånt är ju bara att glömma.

Nu fick jag en Apple TV i julklapp, och som vanligt är det bara att erkänna att Apple paketerar bra. Pucken" är ju liten och snygg, och efter en första förvirring över hur man gör för att skicka till TV:n (med det självklara svaret "Jaha, var det enkelt!?" ;)) har den funkat prima. Mina enda betänkligheter gäller hur man spelar upp film från nätverket: iTunes är rätt klent när det gäller stöd för filmformat, och jag har inte hittat någon bra spelare på iPad:en som klarar det (lite surt att man inte kan provköpa appar som på Google Play). Så nu undrar jag först och främst om det är någon som har något tips? Finns det nån spelare som fixar t ex mkv eller ska man tvingas sätta sig och konvertera alla?
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin