Jump to content

Photo

DN intervjuar Murakami


  • Please log in to reply
3 replies to this topic

#1 Spidde

Spidde

    Rear Admiral

  • Members
  • 3,747 posts
  • Location:Norrköping <-> Uppsala
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 24 May 2008 - 13:37

I dagens DN Kultur hade de en stor, och bra, intervju med en av mina (levande) favoritförfattare, nämligen Haruki Murakami. Det är inte något man läser varje dag, så passa på. Självklart finns även intervjun att läsa på nätet, här har ni en en länk.

Om ni inte har läst något av Murakami än tycker jag verkligen att nu ska göra det. Skulle inte förvåna mig om han får ett Nobelpris så småningom. Allt jag har läst av honom har varit riktigt bra, fascinerande, välskrivet och spännande. Jag skulle rekommendera att man börjar med Fågeln som vrider upp världen, som kom i vintras på svenska. Gillar man den (vilket man förstås kommer göra) kan man gå vidare med Kafka på stranden som finns utgiven i svensk pocket. Så, nu har ni något att göra i sommar. :)

Edited by Spidde, 24 May 2008 - 13:38.

With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#2 Marie Morot

Marie Morot

    Deputy Admiral

  • Members
  • 10,069 posts
  • Gender:Female
  • Location:Lerum
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 24 May 2008 - 15:52

Tack för tipset Spidde. Kan du berätta ngt mera om vad för sorts författare han är och vad böckerna handlar om lite löst (utan att spoila)?
Support your local search and rescue unit - get lost.

#3 Spidde

Spidde

    Rear Admiral

  • Members
  • 3,747 posts
  • Location:Norrköping <-> Uppsala
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 24 May 2008 - 23:28

Tack för tipset Spidde. Kan du berätta ngt mera om vad för sorts författare han är och vad böckerna handlar om lite löst (utan att spoila)?


OK, jag ska försöka berätta lite. Kafka på Stranden och Fågeln som vrider upp världen skulle nog kunna kallas fantasy om man är har en bred definition av det begreppet. Kanske beskrivs böckerna bättre som "magisk realism". De utspelar sig i modern tid, men har båda inslag av 1900-talshistoria i form av tillbakablickar/flashbacks som i båda böckerna har med krig att göra. Böckerna innehåller romantik, spänning, absurda händelser (emellanåt är de riktigt roliga), ganska mycket våld och MYCKET drömmar och övernaturliga saker som andar, spöken och "konstiga" människor med "konstiga" egenskaper. De är väldigt fascinerande och välskrivna. Han har ett väldigt bra flyt i språket och trots att böckerna är relativt långa och kunde ha varit sega blir det aldrig tråkigt eller segt utan man (iaf jag) fortsätter att läsa väldigt fascinerat.

Böckernas handlingar med några få meningar:

Kafka på Stranden: Handlar om en 15-årig pojke som rymmer hemifrån, och en utvecklingsstörd man som kan prata med katter. Den är inspirerad av den gamla grekiska Oidipus-myten. Spöken, talande katter och insikt är bara några av sakerna som man får stifta bekantskap med.

Fågeln som vrider upp världen: Handlar om en man som har tagit en paus från sitt arbete och går hemma hela dagarna. Boken börjar med att hans katt har försvunnit, och kort därefter försvinner hans fru. I sitt sökande efter de båda möter han många konstiga och intressanta människor och är med om många konstiga händelser, samtidigt får man lära sig om japans ockupation av Manchuriet som för mig var något helt obekant innan jag läste boken. Av de fyra böcker jag har läst av Murakami är det här den absolut bästa.

Edited by Spidde, 24 May 2008 - 23:29.

With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#4 Marie Morot

Marie Morot

    Deputy Admiral

  • Members
  • 10,069 posts
  • Gender:Female
  • Location:Lerum
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 25 May 2008 - 00:40

Tack för beskrivningarna. Intressant. Får ta och kika närmare på författaren tror jag. :)
Support your local search and rescue unit - get lost.