Jump to content

Photo

Foruminställningar


  • Please log in to reply
123 replies to this topic

#101 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 14 December 2015 - 18:25

Åhå... Jag har alltid utgått från att Google prackat på Android-användarna chrome. Microsoft/Internet Explorer-debaclet kanske avskräckte dem...


Chrome brukar finnas förinstallerat på många Android-enheter. Typ mer regel än undantag. Dock inte alla, på min nya surfplatta så fanns t.ex. inget Google-relaterat alls förinstallerat.

Edited by Garm, 14 December 2015 - 18:26.


#102 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 14 December 2015 - 22:12

Har du tillgång till Google Play ändå? Har läst någonstans att det finns/fanns ett krav på att Googles egna appar var tvungen att ha framträdande platser i telefonen för att man skulle få tillgång till Google Play?


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#103 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 15 December 2015 - 21:14

Jupp, den appen är förinstallerad. Även en som kallas för Google Inställningar samt en app för att söka på Google. Sökmotorn kan man dock enkelt ändra till en annan. Så det här är nog den Android-enhet som jag har haft som innehåller minst antal förinstallerat bloatware, inte bara från Google utan andra med.

#104 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 15 December 2015 - 21:54

Alltid kul med företag som vågar sig på att undvika bloatware.


Personligen ställer jag alltid in Bing som standardmotor i chrome... det roar mig på något sätt fast jag egentligen föredrar DuckDuckGo.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#105 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 16 December 2015 - 18:58

Det brukar vara så att Google tar ut en avgift för att man skall få lägga med Google-tjänsterna på en telefon eller platta.

Amazon struntar till exempel helt i detta och har sitt eget ekosystem (med egen app-store och allt).

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#106 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 03 February 2016 - 00:47

Haha, jag har fastnat i det mobila skinnet igen med det här kontot. ;) Någon får gärna gå in och återställa det igen.

#107 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 03 February 2016 - 12:30

skall vara fixat nu.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#108 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 04 February 2016 - 01:19

Det är det. Tack för hjälpen.



#109 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 04 February 2016 - 22:50

Nån dag måste jag in och rota reda på orsaken varför detta händer. Känns knepigt.


//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#110 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 05 February 2016 - 01:02

Det skulle vara intressant att se om du hittar något som är fel om du sätter dig in i det hela.

 

Den här gången så är jag övertygad om att det nog berodde på att jag skickade ett PM till dig. Jag försökte först att svara på ditt PM men då fick jag ett felmeddelande. Jag skrev då ett eget PM och skickade det till dig, loggade ut, och nästa gång som jag gick online via datorn så var jag fast i det mobila skinnet. Det har hänt tidigare just när jag har försökt att svara på ett PM via platta eller mobil. Det har även hänt andra gånger med, men då vet jag inte riktigt varför som jag fastnade.

 

Det där med att man inte kan svara på någons PM när man surfar med mobil eller platta och således befinner sig i det mobila skinnet är rätt irriterande. Jag minns ej vad felmeddelandet är nu, men det var något om att det inte kan hitta meddelandet som man försöker att svara på, eller liknande. Det har hänt åtskilliga gånger och den enda lösningen då är att man svarar genom att skriva ett eget nytt PM. Det är bara att hoppas på att man inte är inne i en lång konversation, för då blir det många nystartade PM bara för att kunna svara varje gång som man själv har fått ett svar. ;)

 

Nu var det via mobilen, kör jag på plattan så kan jag välja skrivbordsläge och så var det problemet löst. Måste komma ihåg att jag nödvändigtvis inte måste använda mobilen och försätta mig i denna sits gång efter annan. :P



#111 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 05 February 2016 - 08:27

Jo, jag skall kolla och se vad det kan vara och buggfixa litegrann. Jobbar man med PHP-programmering så borde man kunna lista ut vad problemet här är. Jag borde fixa så att importen av artiklar från siten sparas korrekt i databasen också (å, ä och ö blir fel).


//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#112 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 06 February 2016 - 08:46

Jag har för mig att det hänger ihop med "byt tema" knappen i det mobila skinnet som inte gör vad den skall (visa en meny) utan bara laddar om sidan.

Men också något i detektionen av enheter i det mobila skinnet, forumet identifierar mobiler och växlar automatiskt och något gör att forumet inte detekterar tillbaka när man anländer i en skrivbordsmiljö.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#113 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 07 February 2016 - 03:17

Jag brukar inte försöka att byta tema i det mobila skinnet då jag vet att det inte fungerar, men nu senast så glömde jag av mig och tryckte på knappen. Kanske var det därför som jag fastnade. I kombination av det andra som du nämner. Vet att jag har varit inloggad mobilt förr utan att ha fastnat. Kanske beror på vad jag gör när jag är här.

Edited by Garm, 07 February 2016 - 03:19.


#114 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 08 February 2016 - 01:38

Här har vi felmeddelandet som jag får när jag surfar mobilt, har läst ett PM samt skrivit ett svar och sedan försöker att skicka iväg det.

[#10229] We could not determine which message you were attempting to view.



#115 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 10 February 2016 - 12:09

När jag körde min Lumia 900 hade jag inga problem eftersom forumet då identifierade min telefon som mobil och bytte automatiskt utan att röra inställningarna. Med min 930 däremot identifieras inte telefonen automatiskt utan jag fick (undviker numera) byta själv och då hårdkodas temat i inställningarna och i mobilskinnet fungerar inte "byt tema"-knappen för att ta sig tillbaka så inställningen spiller över på mina andra enheter. Det är min erfarenhet iaf.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#116 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 10 February 2016 - 21:13

Hade jag uppgraderat till nya versionen av IPB så hade vi fått en responsiv design, men å andra sidan ser jag inga andra direkta fördelar med detta


//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#117 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 11 February 2016 - 00:38

Dom gångerna som jag har fastnat i det mobila skinnet verkar till 99.9% bero på att jag har försökt att skicka/svara PM. Om jag via mobil eller platta bara loggar in på forumet och/eller skriver något inlägg så fastnar jag nästan aldrig i det mobila skinnet. Några få gånger så har jag via mobilen/plattan även råkat att trycka på "byt tema"-knappen och det kan ha bidragit till att jag fastnade.

 

I ett led att försöka se om någon annan har fått upp det där felmeddelandet som jag får när jag via mobil/platta har försökt att skriva/svara PM så hittade jag info om att dom flesta verkar ha det problemet och att det är bortom deras kontroll. Jag hittade även en annan intressant post som jag testade nu senast häromdagen, och tog mig ur det mobila skinnet på egen hand.

 

Ett annat forum tror jag hade löst det här med att fastnar, med att dom hade tagit bort (eller om det var gömt?) det mobila skinnet så att det inte fanns tillgängligt och på så sätt kunde förvisso ingen använda det, men ingen kunde heller fastna i det.


Edited by Garm, 11 February 2016 - 00:40.


#118 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 11 February 2016 - 12:47

Den där lösningen du länkar till liknar den bookmarklet som jag skapade för att återställa skinnet. Skillnaden är att den hämtar upp den hexadecimala koden själv.

 

Men man kan ju bokmärka bara url:en om man vill.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#119 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 11 February 2016 - 20:22

OK. Trodde att det rörde sig om någon annan form av lösning. Säger väl en del om hur "bra" koll jag har. ;)

#120 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 12 February 2016 - 12:44

SkinID kan anpassas om man vill återställa med ett visst skinn:
1 = IP.Board
3 = IP.Board Mobile (Varför man nu skulle vilja hårdkoda den lilla raringen).
24 = Dust Blue
25 = Luminous 3.4.5 (Import)

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#121 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 13 February 2016 - 03:51

Tack för den lathunden. Bra att ha tillhands nästa gång som jag ska försöka att ta mig loss. För jag lär säkert fastna igen.

#122 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 13 February 2016 - 09:47

Om du är på en enhet som inte stödjer bookmarklets kan man skapa ett bokmärke med url:en:
http://www.scifinytt.se/forum/index.php?app=core&module=ajax&section=skin&do=change&skinId=25&secure_key=
Efter secure_key lägger man till den egna profilens hex-kod.

1. Högerklicka på en sida på forumet och välj visa källkod-
2. Tryck [CTRL]+[F] och sök efter "ipb.vars['secure_hash']"
3. Markera och kopiera koden efter lika med-tecknet (utan enkelfnuttar).
4. Klistra in efter secure_key i url:en ovan.

(Det är samma kod som man får med Garms tips ovan, men utan att man behöver logga ut emellan).

Det borde ge samma effekt, men är då hårdkodad till just din inloggning.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#123 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 18 December 2017 - 18:03

Hur byter man tillbaka mellan olika "teman"? Nej funkar inte med change theme, testade att byta en gång, därefter fastnade den i vit mobiltema. Massor av funktioner har försvunnit.

Edited by Walker, 18 December 2017 - 18:12.


#124 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 18 December 2017 - 19:43

Jupp. En bugg som finns i det mobila temat -- byta knappen funkar inte riktigt.

Jag har lagt tillbaka dig till default -- så du skall kunna byta tema igen nu.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)