Jump to content

Photo

Xena: Warrior Princess ~ Säsong 1


  • Please log in to reply
168 replies to this topic

#1 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 31 January 2008 - 15:02

Länkar:
Forumets tråd för säsong 1, säsong 2, säsong 3, säsong 4, säsong 5 & säsong 6

Gamla Xena-tråden

TV-Tablå för serien på TV.nu

epguides.com
Whoosh.org ~ Deras episodguider tillhör några av de bästa.
SweXena ~ Om jag (XC) missar att nämna några av Hercules referenserna. Skaparen är allas vår Reifu (tror jag han heter här idag).
akas.imdb.com

Edited by XC, 14 March 2011 - 16:12.


#2 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 31 January 2008 - 15:06

*wohoo* Kanske man kan få tummen ur och se om serien nu äntligen... (Fast jag tittar på mina reklam fria DVDer som vanligt).

:thumbsup:

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#3 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 31 January 2008 - 15:10

Jupp, jag har tänkt det länge nu och det är väl bara att slå till. Nu kan ju alla som inte har serien på annat sätt vara med. Iaf på säsong 1 och med lite tur så fortsätter TV3 att visa resten av serien med. :)

#4 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 31 January 2008 - 15:16

Slänger in en länk till gamla Xena-tråden.

BTW. Dyker det upp ofrälsta i tråden så säg så visar vi frälsta Xenties hänsyn. :)


Edit: Jag trodde det var uppenbart att jag avsåg förstaposten... :P

Edited by XC, 31 January 2008 - 17:57.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#5 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 31 January 2008 - 15:23

Just ja... Den gamla länken skulle ju upp i fyrtio sidor. Usch för mig som inte klarade det. :(

Hur blev det där med länken egenbtligen XC? ;)
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#6 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 31 January 2008 - 17:01

XC lade till länken till den i min första post. :)

#7 blodeuedd

blodeuedd

    Captain

  • Members
  • 419 posts
  • Location:Finland - på Pampas slätten
  • Interests:Böcker, tv-film, musik etc

Posted 07 February 2008 - 10:33

Dålig tid, som tur se jag på säsong 1 från en annan kanal på en mycket bättre tid, men har ju missat några avsnitt så man kan ju kolla in den någon natt :D
"You're like a drug to me. Like my own personal brand of heroine."

#8 GaterGirl

GaterGirl

    never bore your audience

  • Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Gender:Female
  • Location:In your computerscreen
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 07 February 2008 - 12:21

har sett sporadiska avsnitt av serien, ska kolla in serien från början. Sen tid men jag har ju dvdinspelaren, så det gör inte så mycket. :) Men jag hoppas verkligen att de väljer att inte flytta runt serien på olika tider, hatar sånt. :angry: En fast tid tack! Någon som vet om det blir en veckoserie eller visas dagligen?
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#9 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 07 February 2008 - 12:23

Av DagensTV.se och dömma så blir det en "varje kväll" genomkörare.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#10 Firiel

Firiel

    Ensign

  • Members
  • 34 posts

Posted 07 February 2008 - 16:53

Jag har faktiskt aldrig sett ett enda avsnitt av serien, men oj, jag tror jag har hittat min nya frukostserie! Spela in varje natt och se varje morgon till gröten, har gjort det till en vana med flera serier jag missat och som sedan sänts i repris på obekväm tid. :) Ser fram emot det.

#11 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 07 February 2008 - 17:00

Jag kan bara säga att ni som inte sett något av serien tidigare har något riktigt bra att se fram emot. :)

#12 slice

slice

    Ensign

  • Members
  • 45 posts
  • Interests:Böcker, tidningar, serier, tv, film, historia, layout, musik.

Posted 14 February 2008 - 04:11

Gud vad underbart att TV3 äntligen repriserar Xena igen. Det har ju varit Xenafritt i svenska tv-rutor i två-tre år nu. Om jag inte har fel så verkar TV3 nu sända detta fyra kvällar i veckan, måndagar till torsdagar en bit efter midnatt. Vi får väl se hur de gör längre fram.

Satt och kollade in det första avsnittet för en stund sedan och det känns fortfarande så fräscht. Och radarparet Lawless/O`Connor var så otroligt passande för varandra i seriens första säsonger (då Gabrielle var mer naiv och ung, och Xena mer trasig och nyligen omvänd från den onda tiden). Vi får också komma ihåg att de hade en väldigt låg budget att filma för under den första tiden, vilket knappt märks. De gjorde ett bra jobb av små medel. OK, vi ser ju inte till några stora arméer eller så, vilket man kanske haft tekniken att göra snabbt och relativt enkelt idag, men vi får också komma ihåg att Xena och Herkules var med om att flytta fram gränserna för vad som var möjligt att göra inom television då det begav sig. Det var ju stor skillnad mot slutet av dessa serier då de fått upp sin budget och brutit igenom lite gamla hinder på tekniksidan.

Och sen, Lucy Lawless!! Vad underbar hon var 1995. Har tv någonsin haft en vackrare actionhjältinna?

Månne hittar serien lite nya fans nu, några som missade den då den gick första gången? Det vore ju kul om fler köper Atlantics tre Xenaboxar för om fler går ut kanske bolaget vågar ta in de tre sista säsongerna också. Och som det ser ut idag så blir det inte så.

Jag har fräschat upp min "Xenacentral" på nätet, om ni vill kika lite på det.

http://hem.bredband....6/xenaguide.htm

Micke

#13 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 14 February 2008 - 08:50

Xena/Hercules är väl en av de sista serierna som gjordes som använde 'klassiska specialeffekter' snarare än förlita sig på datorer?

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#14 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 14 February 2008 - 12:15

Underbart. :thumbsup:

The mighty Gabrielle var tillbaka i rutan med sin sidekick petit Xena. Eller var det kanske tvärtom? ;)

Xena är en serie där jag kan se mig själv iförd enbart ett höftskynke och med ett stort svärd i ena handen, gå sida vid sida bredvid Xena och Gabrielle. IRL tror jag inte det skulle fungerar lika bra samt att jag värnar om min omgivning. Men i fantasin är allt möjligt. :lol2:

Tycker det är något av en kulturgärning att TV3 börjar visa Xena igen då serien är en av dom bästa jag har sett inom genren. Med lite flyt så stannar inte TV3 vid första säsongen utan kör på och tar sig igenom hela serien.

01x01: Första avsnittet är lika bra som jag kommer ihåg det att vara. En massa charm. Underbara miljöer. Xena är mer akrobatisk än vad jag kom ihåg, Gabrielle sötare än vanligt, all fighting var extremt upptrissad och väldigt cool. Först fick Hector spö sedan var det Draco's tur. Men på vilket sätt sedan, inte nog med att Xena gör skäl för titeln krigarprinsessa, dom var även tvungna att fightas i en trång miljö, först på bamburör och sedan på folks huvuden.

Ack ack ack. :lol:

Edited by Cartman, 08 April 2009 - 11:37.


#15 slice

slice

    Ensign

  • Members
  • 45 posts
  • Interests:Böcker, tidningar, serier, tv, film, historia, layout, musik.

Posted 14 February 2008 - 14:42

Männen bakom Xena var missnöjda med de begränsningar som fanns inom dataanimering i början och ställde allt fler krav på det team man använde sig av. Dessa kom upp med allt fler lösningar och de sista två säsongerna hade avsnitt med mer dataanimering än någonsin tidigare inom tv-formatet. Något avsnitt hade så mycket att CNN och andra tv-nyhetsprogram gjorde inslag om det då det begav sig. Det där är ganska omskrivet och det finns med här och var på kultfakta om respektive avsnitt som vi lade in i Xenaguiden vi gett ut. Jag har däremot inte detaljerna i huvudet eller framför mig då jag skriver dessa rader.

Dom använde sig nog av varenda trick som fanns i boken då de gjorde Xena/Herkules.

Micke

#16 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 14 February 2008 - 14:49

En av seriens största behållningar genom hela serien är att dom inte överdriver med datoreffekter utan tar till andra lösning istället. Inte att jag har något emot den typen av effekter, när det görs rätt kan det bli fantastiskt och även motsatsen om det görs mindre bra.

#17 slice

slice

    Ensign

  • Members
  • 45 posts
  • Interests:Böcker, tidningar, serier, tv, film, historia, layout, musik.

Posted 14 February 2008 - 15:13

Ja, teamet bakom Xena gick in i det med en entusiasm som var anmärkningsvärd. Jag menar, redan det första avsnittet som gick igår hade ju två otroliga actionscener som inspirerats av Hong Kong action. Även det importerades till tv-mediet i och med Xena.

Men säg vad som inte gjordes i Xena den som kan.

Micke

#18 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 14 February 2008 - 15:32

Absolut, fighten med Draco i slutet av avsnittet var väldigt influerat av HK-action. Jäkligt bra är det dessutom. :D

#19 Forever Xena

Forever Xena

    Warrior Princess

  • Moderator
  • 10,223 posts
  • Gender:Male

Posted 14 February 2008 - 18:37

Älskar den fighten ( fast jag älskar alla fights i Xena :D )

The mighty Gabrielle var tillbaka i rutan med sin sidekick petit Xena

Hmm Hmm ;) Xena is the gal :D

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling


#20 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 15 February 2008 - 09:36

01x01: Det är otroligt att scenen där Gabrielle försöker smyga ut ur rummet fortfarande får mig och le. :) Fightingscenerna är klassiska, men jag tycker ändå att det är ett strå vassar när Xena arbetar upp sig bakom Hector och svarar "I think you got a sore throat." när Hector frågar sin närmsta man vad han tror.

01x02: Inte mitt favorit avsnitt, men jag tror att konfrontationen med människorna som vägrar använda våld samtidigt är viktig för Xena. Stora behållningen är Gabrielles ridscen som imo räddar hela avsnittat.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#21 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 15 February 2008 - 12:08

01x01: Fightingscenerna är klassiska, men jag tycker ändå att det är ett strå vassar när Xena arbetar upp sig bakom Hector och svarar "I think you got a sore throat." när Hector frågar sin närmsta man vad han tror.


:lol: Absolut, den kommentaren är en klassiker.

01x02: Stora behållningen är Gabrielles ridscen som imo räddar hela avsnittat.


Den scenen är helt underbar IMO. Jag satt och väntade på den genom hela avsnittet. En nackdel med att ha sett avsnitten in absurdum då man vet vad som kommer att hända... ;)

Hmm Hmm ;) Xena is the gal :D


Nja... :P Gabrielle är ju min favorit men det är å andra sida Xena också. :D

Edited by Cartman, 15 February 2008 - 12:10.


#22 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 15 February 2008 - 12:38

Hmm Hmm ;) Xena is the gal :D

Nja... :P Gabrielle är ju min favorit men det är å andra sida Xena också. :D

Jag gillar båda, det finns en samklang mellan Lucy och Reneé som man inte hittar på många andra ställen. De gillar och jobba ihop och det genomsyrar hela serien.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#23 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 15 February 2008 - 12:45

Dom är ett perfekt "partners in crime". Jag håller med, det är få serier som har två så väldigt samspelta huvudkaraktärer. Jag kan bara komma på ett fåtal i skrivande stund. Det jag även gillar med Xena och Gabrielle är just att dom är två kvinnor. Annars är det så vanligt att det är en kvinna och en man eller två män för den delen. Då Xena kom så tycker iaf jag att det var rätt ovanligt att se två så pass samspelta kvinnliga karaktärer. Dom är även två riktigt underbara och väldigt intressanta karaktärer som utvecklas och växer genom hela serien och är perfekt gestaltade av Lucy Lawless och Renée O'Connor.

#24 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 15 February 2008 - 14:56

De som vill kan ju önska Renee grattis på födelsedagen. (Hon fylleridag den 15e).

Edited by XC, 15 February 2008 - 14:57.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#25 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 19 February 2008 - 16:23

01x03: Ett mellan avsnitt. Det är inte dåligt (men å andra sidan så tror jag inte att jag tycker nått avsnitt av Xena vara dåligt) men trots en del intressanta delar i storyn , inte heller riktigt bra. Det intressanta är givetvis Xenas drömresa, första gången som vi på allvar får 'se' henne möta sitt samvete. Och vi som sett hela serien vet ju att Gabrielle aldrig får tillbaka den där dolken. :P Bästa replik: “Hah! It’s not like your breasts aren’t dangerous enough.”. Bästa scen är definitivt slutsscenen där Xena drar sin berömda sten i sjön metafor.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)