Jump to content

Photo

Vad läser du just nu?


  • Please log in to reply
983 replies to this topic

#1 super85

super85

    Forward Admiral

  • Moderator
  • 4,705 posts
  • Gender:Male

Posted 26 October 2004 - 23:52

Klassisk Topic kanske, men eftersom seriesnacket har varit rätt tyst här på sistone så...


"Identity Crisis"

Av Brad Meltzer och Rags Morales. DC

Har läst 5 av de 7 nummren i den här mini-serien. Själva "Hjältarna har lik i garderoben och hjältarnas flickvänner/frugor mals ner till köttfärs"-trenden från 80 och 90 talen verkar inte ta slut i serievärlden. Men Meltzer har mig fortfarande intresserad i det här, femte nummret var riktigt bra, även om jag ogillar om den nu slutar som jag tror. Meltzer kan sina DC karaktärer, intressant mordmysterium, men jag har f-n inte någon bra teori om det här, har några gissningar, men inget som man vågar säga.

Rags Morales fortsätter med sina snygga teckningar, enda negativa är kanske "Gris-näsa syndromet" som hans teckningar ibland lider av, Carlos Pacheco är en annan tecknare som jag gillar som ibland har liknande näsor i sina teckningar :) .




Teen Titans

av Geoff Johns och Mike Mckone


Underbart bra tecknad av Mckone och Tom Grummet som fill-in när det behövs. Geoff Johns är en av mina absolut favoritförfattare just nu, pågående Titans/LEGION story är coolt, 17 nummer in, rekommenderas!.




Läser en massa annat i serieväg också, men De här två var värda att nämna.
Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#2 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 27 October 2004 - 00:13

Ah, bra initiativ. Klassiker är sällan fel. Har själv funderat på att starta en sån här tråd, men har inte *orkat*

Just nu är det en del "Marvel Knights" för mig:

MK 4. Av Roberto Aguire-Sacasa (story) och Steve McNiven (bild).
Överraskande bra mer jordnära skildring av Fantastic four som verkligen hittar hjärtat och kärnan i gruppen. Familjen. Älskar vartenda nummer.

Nightcrawler. Robert Aguirre-Sacasa skriver igen om min favoritmutant (han kan försvinna i skuggor här igen!!). Har bara läst första numret, men det lovade gott och gav mersmak.

MK Spider-Man. Mark Millar (story) Rachel och Terry Dodson (för det mesta, bild).
Inte helt såld på alla idéer Millar har till den här, och är fortfarande rädd för att han ska flippa ur som han *alltid* gör, men jag har kommit in i det rätt bra här ändå. Gillar den lite återhållsamt, kan man säga.


Ultimate X-Men gillar jag verkligen nu när Brian K. Vaughan har tagit över skrivandet. Gillade inte majoriteten av vad Mark Millar skrev här, inte heller Bendis grejer var överdrivet bra. Men snart kommer ju Bryan Singer skriva den här... :(

Astonishing X-Men av Joss Whedon och John Cassaday. Wow, en X-Men-tidning som är "pretty damn close to perfect". Innehåller allt som jag vill se i en X-Men-tidning.


Det är väl de jag gillar mest. Sen ligger Amazing Spider-Man bra till, gillar det mesta JMS gör, och den är konsekvent bra numera. Det var ett bra tag sen den var det. Var inte så länge sen John Byrne och Howard Mackie pumpade ut urusla serier till min favoritnätspinnare.
*Hockey och superhjältar*

#3 super85

super85

    Forward Admiral

  • Moderator
  • 4,705 posts
  • Gender:Male

Posted 27 October 2004 - 01:24

Jo Whedons X-men som jag läste första nummret av var bra. Ska garanterat köpa TPBn sen, Gillade det skarpt. Gillar även Millars Spider-Man, närmast den Spidde jag gillar.

Ska också nämna att Detective Comics ska skrivas av David Lapham (Stray Bullets) från och med nummer #801 (han har en 12 sidors story som han även tecknar i #800) med namnet "City of Crime", det ska jag garanterat läsa.
Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#4 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 27 October 2004 - 08:46

Identity Crisis, mycket spännande!

Teen Titans, den smått magiska känslan är nästan där!

Doom Patrol av Byrne. De första numren var sega (vampyrer, suck) men nu har en viss märklig känsla börjat infinna sig såsom det ska vara med denna serie.

Firestorm. Inte så tokig faktiskt. Försöker hålla sig på det personliga planet. Men tyvärr tar varje nummer slut för snabbt!

Ska börja prenna på Fantastic Four och Legion of Superheroes. :D
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#5 zaphod

zaphod

    Fleet Captain

  • Members
  • 1,034 posts
  • Location:Stockholm

Posted 27 October 2004 - 13:01

Just nu läser jag igenom det svenska albumet "Spider-mans bästa", eller vad den kallas. Riktigt bra klassiker!

Identity Crisis verkar bra, jag läste första nummret och blev rätt sugen att läsa vidare. Köper nog när TPBn kommer.

#6 Danne

Danne

    Lieutenant Commander

  • Members
  • 117 posts

Posted 27 October 2004 - 17:40

<_<

Edited by Danne, 30 October 2004 - 19:45.


#7 super85

super85

    Forward Admiral

  • Moderator
  • 4,705 posts
  • Gender:Male

Posted 27 October 2004 - 17:55

Byrnes Doom Patrol har varit helt ok tycker jag, är dock mer intresserad av hans "Blood of The Demon" som han gör med Will Pfeiffer som ska börja i tidigt 2005.
Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#8 The Lord Stryfe

The Lord Stryfe

    Ensign

  • Members
  • 41 posts

Posted 28 October 2004 - 01:09

Identity Crisis (självklart) Otroligt bra serie, och ett jädra mysterium!

Outsiders Av Judd Winick och Tom Raney. Den känns lite grann som DCs version av Exiles, och med Judd Winick i tyglarna så förstår man ju varför.

Weapon X Av Frank Tieri och Georges Jeanty. Ok den är nedlagd nu, men den var ändå otroligt bra. Hoppas bara att minin som kommer nästa år blir bra.

Invincible Av Robert Kirkman och Ryan Ottley. Kirkman är otroligt begåvad för att vara en "nybörjare" i mainstream serievärlden.

Runaways Av Brian K. Vaughn och Adrian Alphona. Den enda Tsunami boken som blev bra tycker jag (Mystique är okej).

Supreme Power Av J. Michael Straczynski och Gary Frank. Min absoluta favoritbok. Det finns ingen som utmanar den.

Alla Ultimate serier. Ids inte lista dom alla, dom är väldigt bra.

Thanos av Jim Starlin/Keith Giffen och Ron Lim. Också nedlagd, Dock så fick jag min Samaritan TPB i tisdags så jag listar den ändå.

Exiles av Tony Bedard och Michael Calafiore. Förhoppningsvis blir den bättre snart, så den blir lika bra som när Judd Winick skrev den.

Ska köpa Claremonts Excalibur och Whedons Astonishing X-men när dom kommer ut som TPB.

Flera andra men jag ids inte lista dom just nu (Det är sent!)

#9 Jazzdevil

Jazzdevil

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,298 posts
  • Location:Sverige
  • Interests:1. Lee Van Cleef<br />2. The Dude<br />3. John Constantine<br />4. Dale Cooper<br />5. Charles Mingus<br />6. Scott Walker<br />7. Frank Miller<br />8. Nancy Sinatra<br />9. Barry Adamson<br />10. Serge Gainsbourg <br />

Posted 28 October 2004 - 18:06

Till alla er som läser utländska serier: hur får ni tag i dem? Laddar ni hem från nätet? Prenumererar ni från USA? Prenumererar ni via en svensk mellanhand? Köper ni lösnummer i butik?

#10 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 28 October 2004 - 20:36

Prenumererar och köper lösnummer. Seriebörsen i Linköping och Dolores i Göteborg.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#11 super85

super85

    Forward Admiral

  • Moderator
  • 4,705 posts
  • Gender:Male

Posted 29 October 2004 - 13:55

Prenumererar via Comics Heaven i Gamla Stan i Stockholm.
Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#12 Erika

Erika

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,783 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Trollhättan
  • Interests:Böcker, serier, film, TV-serier, TV-spel m.m.

Posted 30 October 2004 - 16:25

Jag håller på att läsa "Forever People" och "Mister Miracle".

#13 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 30 October 2004 - 18:17

De klassiska Jack Kirby?
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#14 Erika

Erika

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,783 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Trollhättan
  • Interests:Böcker, serier, film, TV-serier, TV-spel m.m.

Posted 30 October 2004 - 20:31

De klassiska Jack Kirby?

<{POST_SNAPBACK}>


Ja. :)

#15 rehnvall

rehnvall

    Senior Commander

  • Members
  • 380 posts

Posted 30 October 2004 - 21:07

Läser Tyska och Franska seriealbum från DC++

Spirou
Chroniques barbares

Riktigt jobbigt med mina fransk/tysk kunskaper....men de finna en hel seriervärd som vi i Sverige knapt har en aning om. Riktigt kul att läsa fortsätningen på alla svenska album de slutade ge ut.... som tsuno.....

#16 super85

super85

    Forward Admiral

  • Moderator
  • 4,705 posts
  • Gender:Male

Posted 30 October 2004 - 22:55

Erika


ALL HAIL QUEEN ERIKA!

FOREVER PEOPLE OCH MR MIRACLE! Jäklar! imponerande! Jack Kirby!
Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#17 Erika

Erika

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,783 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Trollhättan
  • Interests:Böcker, serier, film, TV-serier, TV-spel m.m.

Posted 31 October 2004 - 09:36

Super85: Blir du ännu mer glad om jag säger att jag har även läst Kirbys New Gods? ;)

#18 super85

super85

    Forward Admiral

  • Moderator
  • 4,705 posts
  • Gender:Male

Posted 02 November 2004 - 03:24

Extremt glad :) . Jag har tyvär själv inte läst allt av just de Kirby klassiker som du nämner, men jag gillar Kirbys DC skapelser som just Darksaid,hela New Gods grejerna etc, fantastiska historier med fantastiska teckningar. :thumbsup:
Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#19 Silversword

Silversword

    Marsian

  • Members
  • 491 posts
  • Location:Kalmar
  • Interests:Fantasy &amp; Sf, historia, böcker, dator/tv-spel och serier.

Posted 02 November 2004 - 12:39

Till alla er som läser utländska serier: hur får ni tag i dem? Laddar ni hem från nätet? Prenumererar ni från USA? Prenumererar ni via en svensk mellanhand? Köper ni lösnummer i butik?

<{POST_SNAPBACK}>

Prenumerera via Seriebörsen, om nu inte mina prenumerationer har blivit bortglömda. Sedan köper jag TP´s & Pockets lite då och då från diverse ställen.

Läser Tyska och Franska seriealbum från DC++

Spirou
Chroniques barbares

Riktigt jobbigt med mina fransk/tysk kunskaper....men de finna en hel seriervärd som vi i Sverige knapt har en aning om. Riktigt kul att läsa fortsätningen på alla svenska album de slutade ge ut.... som tsuno.....

<{POST_SNAPBACK}>

Har du Franka?

Edited by Silversword, 02 November 2004 - 12:41.

Posted Image

#20 Erika

Erika

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,783 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Trollhättan
  • Interests:Böcker, serier, film, TV-serier, TV-spel m.m.

Posted 02 November 2004 - 13:15

Till alla er som läser utländska serier: hur får ni tag i dem? Laddar ni hem från nätet? Prenumererar ni från USA? Prenumererar ni via en svensk mellanhand? Köper ni lösnummer i butik?


Jag köper oftast bara album (och pocketar), det blir oftast billigast så.

#21 Groundsplitter

Groundsplitter

    Senior Captain

  • Members
  • 626 posts
  • Gender:Male
  • Location:Knivsta

Posted 02 November 2004 - 22:21

Läser Tyska och Franska seriealbum från DC++

Spirou
Chroniques barbares

Riktigt jobbigt med mina fransk/tysk kunskaper....men de finna en hel seriervärd som vi i Sverige knapt har en aning om. Riktigt kul att läsa fortsätningen på alla svenska album de slutade ge ut.... som tsuno.....

<{POST_SNAPBACK}>

Hm, vilken hubb går jag till om jag vill läsa Yoko Tsuno på tyska? Mina tyskakunskaper är inte så starka, men Yoko Tsuno är så bra att jag är beredd att traggla mig igenom serierna med hjälp av min tysk-svenska ordbok.
Om någon vet var jag kan få tag på tyska Yoko Tsuno-serier i tryckt form blir jag lika glad för det.
Samlingsplatsen för alla nordiska Transformersfans: NTFA

#22 rehnvall

rehnvall

    Senior Commander

  • Members
  • 380 posts

Posted 02 November 2004 - 22:22

Har du Franka?


Ja, har ett par danska album som inte har givits ut på Svenska. Letar fortfarande efter Draktanden del 2.....

#23 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 02 November 2004 - 22:26

Har börjat läsa Spider-girl. Mycket underhållande. :)
*Hockey och superhjältar*

#24 Mad Hatter

Mad Hatter

    Cadet Fourth Year

  • Members
  • 28 posts

Posted 04 November 2004 - 20:37

Wildstorm: The Authority
Wildstorm: Planetary
Vertigo: Fables
DC: Jeph Loebs Batman album
Oni/Dark Horse: Jingle Belle

och många, många fler... :)

Köper mina i butik eller på nätet.

#25 SwedishSuperhero

SwedishSuperhero

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,175 posts
  • Gender:Male
  • Location:Sandviken
  • Interests:Serier, tv, film, spel. Gillar även att skriva och ämnar att bli författare. Gör mina egna videor: http://youtube.com/user/dakostro http://dakostro.blogspot.com

Posted 07 November 2004 - 13:04

Beställde i onsdags Amalgame Age of Comics: Marvel Collection, från alvglans.se. Har aldrig handlat därifrån, så jag vet inte riktigt när den kommer. Nån som vet?
Jag är också i utkik efter schyssta Elseworlds-serier, så feel free to tipsa om en sida där man kan få tag på dem on ni känner till nån.
"Nu blir jag upprörd! Min sambo och jag brukar ibland äta fil och flingor till frukost. Vi samsas då om ett paket fil. Nu måste vi köpa två paket fil och ha varsin. Varför då undrar ni kanske? Jo för jag har hört att Antipiratbyrån har polisanmält folk för fildelning så nu törs vi inte göra det längre."
Insändare ur Gefle Dagblad 17/10 2005.



"Tyvärr förvandlas han ideligen till en löjligt brinnande dödskalle"
Filmrecensenten Kristian Ekenberg om Nicholas Cage som Ghost Rider, ur Gefle Dagblad 17/3 2007