Jump to content

Photo

Star trek


  • Please log in to reply
16 replies to this topic

#1 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 11 June 2009 - 10:13

Super85 brukar ju göra alldeles utmärkta recensioner och om jag bara snor hans upplägg kan jag kanske också knopa ihop något. Så tänkte jag. :)

Star Trek
Regi:J.J. Abrams
Manus: Roberto Orci & Alex Kurtzman
Skådespelare: Eric Bana, Leonard Nimoy, Zachary Quinto, Anton Yelchin, Bruce Greenwood, Simon Pegg etc.

Jag har lite svårt att definiera min relation till Star Trek egentligen. Om någon frågar mig om jag föredrar Star Trek eller Star Wars skulle svaret tveklöst bli Star Wars. Jag gick till och med och såg filmen igår med en Darth Vader-T-shirt. Mig veterligen har jag heller inte sett särskilt mycket av den gamla serien, det skulle varit som liten då. Däremot brukade jag titta på TNG när den gick på fyran (?), såg allt jag mäktade av Voyager, men framförallt gillar jag många av filmerna, åtminstone de med jämna nummer ( ;) ). Så helt obekant med originalbesättningen är jag inte (fast vem är egentligen det?).

När det då var dags för en reboot av Star Trek hamnade jag personligen i en ganska så intressant sits. Ofta när det handlat om reboots eller nya versioner av något, brukar jag befinna mig i ringhörnan som är ganska så rejält insatt, vrider mig av obehag när jag ser något som kan verka respektlöst mot källmaterialet och protesterar i högan sky när det ser ut att bli för stora förändringar. Nu kunde jag luta mig tillbaka, konstatera att Star Trek verkligen behövde en liten nystart, och följa utvecklingen med intresse. För jag hade ju inga större band till Kirk, Spock och de andra. Trodde jag, ja.

Filmen slösar ingen tid, vi får en explosiv början som introducerar James T. Kirk (fast kanske inte så man trodde från början, smart!) och Spock, och jag befinner mig redan i Roddenberrys skapelse, sväljer det med hull och hår. Vi får sedan följa dessa två män när de växer upp och tar sina första stapplande steg i sin karriär. Under tiden får vi möta de flesta av den klassiska besättningen, bitarna börjar falla på plats. Det rör sig ju om en tidsresa och en alternativ verklighet som skapats genom denna, och detta sköts och förklaras i mitt tycke väldigt snyggt, rakt och okomplicerat.

I brist av kunnande om regi får jag kalla J. J Abrams insats i registolen stilsäker. Jag tänker lite på hur Bryan Singer skötte X-Men 1 och 2, det är inte alls samma stämning eller så, men Abrams har sina knep med att få till sin stil. Det känns retro men samtidigt inte, starka och klara färger när det handlar om Star Fleet, och romulanerna är mer mörka och skitiga. Spock har t om ett slags sken omkring sig (alltså inte bara när han strålar ner sig), som mest uppnåtts genom ljusreflexer från någon panel i bakgrunden eller så. Detta ger Spock ett slags övernaturligt skimmer då och då, inget stort, bara små subtila glimtar då och då. Abrams ger också många skådespelare closeups, vilket fungerar bra. Särskilt Chris Pine som Kirk får många närbilder. Rymdstrider skildras så man ofta tappar hakan, och för första gången vad jag vet, får man ett intryck av att Enterprise är ett riktigt stort skepp, något utöver det vanliga.

Manuset är i stort sett fläckfritt. Orci & Kutrzman har lyckats med en reboot som känns fräsch och samtidigt respektfull mot tidigare filmer och serier. Det kan bli lite övertydligt i vissa fall, och man kan förutse en del saker, men på något sätt kan jag acceptera det i genren. Filmen handlar i mångt och mycket om karaktärerna, vi får framförallt lära känna Kirk och Spock igen.
Det finns saker att reagera på, men det är egentligen småsaker. Men, vissa scener (detta har egentligen lika mycket med regin att göra) känns lite som främmande fåglar, då menar jag några humoristiska scener med Kirk, som närmast får liknas vid slapstickscener. Jag skrattade dock, och det kan ha hjälpt till med att få sympatier för (blivande) Kapten Kirk. Några gånger känns inte dialogen inte alls särskilt Star Trek, och då tänker jag mest på Neros och hans hantlangares scener; när ett annat skepp anropas på skärmen hälsar de dem med ett "hello", kändes lite udda i en Star Trek-film. Likaså utbrister Nero en gång "fire everything!!!!", vilket också känns lite malplacerat.
Det finns också en scen där det blir väldigt tydligt att karaktärerna bryter den fjärde väggen, och nästan apostroferar, tilltalar biopubliken, när de förklarar att det nu rör sig om en alternativ tidslinje, att saker och ting har ändrats. Lite övertydligt och halvt märkligt, saknades bara att Spock skulle blinka mot kameran egentligen. Men, detta är smådetaljer i ett bra och genomarbetat manus.

Skådespelarna gör bra ifrån sig. På förhand tänkte jag att Zachary Quinto skulle vara född till rollen som Spock, och han levererar verkligen. Chris Pine som Kirk lyckas också riktigt bra, han är tillräckligt lik William Shatner, samtidigt som han hämtar en hel del inspiration ifrån Han Solo eller Indiana Jones. Som Nathan Fillion sa en gång, Harrison Ford är en mästare på att ta emot stryk och få det att se ut som att det gör ont, och där har nog Pine sneglat en hel del på Harrison. Men mest handlar det om den lite kaxiga, rebelliska attityden samtidigt som han ofta är mer illa ute än han trodde. Kirk är helt klart den karaktär som växer mest genom filmen, och detta lyckas Chris Pine visa. Pine är helt klart ett fynd.
Annars är det stabilt rakt igenom, Anton Yelchin gör en genuin och lite komisk Chekov, Karl Urban verkar kusligt lik och är riktigt bra som "Bones" McCoy, John Cho funkar som Sulu och Eric Bana är riktigt bra som Nero. Dessutom dyker Leonard Nimoy upp som Spock "Prime" ganska så sent i filmen, men han är bra, har en viktig roll, och guidar oss tryggt genom det som komma skall.

Det är också späckat med referenser, såklart. Och jag lyckades snappa upp förvånansvärt många trots allt. Dels finns det några små blinkningar till Star Wars, som när Sulu ska gå in i Warpfart första gången, men vi har även en klassisk red shirt i en scen. Fast det fattade jag först i efterhand. Annars verkar filmen ha hämtat mycket inspiration ifrån min favoritfilm i Star Trek-serien, 2:an, the Wrath of Khan. Vi har hämndmotivet ifrån en skurk, iglar som sätter sig i hjärnstammen och repliker som "I have been, and always will be your friend", som väl är direkt hämtat från den filmen? Skurken Nero utbrister t om en gång "SPOCK! SPOOOOOCK!!!", vilket ju bara måste vara en blinkning till det klassiska "KHAAAAAAAAN!!!".

Allt som allt handlar det om en lyckad helhet, en genomtänkt och genomarbetad film som lyckas med allt åtminstone jag är ute efter; jag köper handlingen och vad som sker på rutan rakt av, rycks med och är inne i världen vi får se. Jag bryr mig också om alla karaktärer, vilket är väsentligt. Det är duktiga typer som har gjort den här filmen, som visar omtanke och kärlek till originalserien, och detta lyser igenom. Det är möjligt att vissa delar av Star Trek har fått kliva åt sidan, kanske är det en enklare handling och mindre technobabble än man sett förut, men för mig har Star Trek ofta handlat om karaktärerna i första hand, detta har varit genomgående i allt jag har sett, både tv-serier och filmer. Och det lyckas filmen förmedla.

Star Trek är en kul och engagerande sci fi-film, bland det bästa som har gjorts i genren på bra länge faktiskt. Ser fram emot en uppföljare.

Betyg: 4,5/5

Edited by Kermit, 11 June 2009 - 13:27.

*Hockey och superhjältar*

#2 super85

super85

    Forward Admiral

  • Moderator
  • 4,705 posts
  • Gender:Male

Posted 11 June 2009 - 18:38

Vad snäll du är angående mina recensioner :) .



Bra recension. Och extra kul att du gillade den så mycket. Det du skriver tyder ju på en riktigt bra film, har bara hört från ett par människor som jag känner som har sett filmen att den var bitvis lysande men de störde sig på t ex Pine och hur han kändes för pojkaktig, eller hur Uhura knappt är ens med i filmen (har som sagt inte hunnit se filmen än,bara vad jag hört) Eller att Simon Pegg inte lyckas göra en Skotsk dialekt utan låter bara som konstig comedy relief. Ett annat argument var att "Den är så fylld med action att när den slutar så minns man inte vad som hände".

Var musiken bra?


Bra recension, och blev mer nyfiken på att se den här nu eftersom du tyckte om den så mycket.
Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#3 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 11 June 2009 - 21:26

Tja, det kanske fanns några detaljer. Pine störde jag inte alls mig på faktiskt, han kändes ungefär som jag tänkte mig en ung Kirk. Uhura fick kanske inte så mycket att göra, men betydligt mer än andra i besättningen, som t ex Chekov. Simon Pegg låter ganska rolig eller fekjad med sin skotska dialekt, och det är väl lite samma med Anton Yelchin som Chekov i så fall, men det var ingenting som störde heller. Musiken...tja, inget minnesvärt, sådär, men den var bra. Som du sagt någon gång, inte så att man går därifrån och nynnar, mer att man gör det på Star Trek-musiken från tv-serien då...även om den är med där i slutet. :)
*Hockey och superhjältar*

#4 super85

super85

    Forward Admiral

  • Moderator
  • 4,705 posts
  • Gender:Male

Posted 11 June 2009 - 22:29

och det är väl lite samma med Anton Yelchin


Fast Yelchin (amerikansk stavning) är ju ändå född i Ryssland och har ryska föräldrar så jag skulle gissa att den dialekten är ganska "rätt".


Är rätt vanligt att ofta i filmer med en massa karaktärer så finns det alltid de man vill se betydligt mer av, men får inte eftersom tiden bara räcker till de "viktigaste".


Men kul igen att du gillade den. Kommer säkert att se den under sommaren.
Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#5 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 12 June 2009 - 07:47

Jo, hade också för mig att Yelchin var ryss, men det låter ändå ganska så kul och udda. :)

Precis, och jag tycker nog att de flesta i besättningen fick sin chans att skina. Uhura är en av de som får mest att göra trots allt.
*Hockey och superhjältar*

#6 super85

super85

    Forward Admiral

  • Moderator
  • 4,705 posts
  • Gender:Male

Posted 14 June 2009 - 12:08

Såg filmen igår. Och jo jag gillade den också :) . Tyckte att den var bra, och uppskattade det mesta som Abrams gjorde med den. Kanske inte lika positiv till den som du, men uppskattade den och kommer nog att se om den på DVD. Blev nog mest sugen på att se "Wrath of Khan" och några andra av filmerna nu eftersom jag inte sett dem på flera år.


Helt klart en bra film.
Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#7 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 14 June 2009 - 12:29

Känns ungefär som en motsvarighet till Superman Returns egentligen. Det finns säkert skönhetsfläckar, men jag dras med av charmen och att filmen är gedigen.
*Hockey och superhjältar*

#8 super85

super85

    Forward Admiral

  • Moderator
  • 4,705 posts
  • Gender:Male

Posted 14 June 2009 - 13:59

Ja fast skurkens plan känns mer skrämmande och bättre här än i Superman Returns ;) .

Quinto som Spock var jäkligt bra tycker jag.
Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#9 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 14 June 2009 - 14:22

Haha, ja, Lex Luthor i Superman-filmerna är mest en fastighetsmäklare i grund och botten. ;)
Gillade absolut Quinto, han kändes lite "awkward" och som en outsider, samtidigt som man fick mycket sympati för honom. Men gillade Chris Pine också.
*Hockey och superhjältar*

#10 super85

super85

    Forward Admiral

  • Moderator
  • 4,705 posts
  • Gender:Male

Posted 14 June 2009 - 14:45

Pine var inte usel, men det kändes lite för mycket "College film" över honom ibland. Så som tonen av filmen också var ibland.
Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#11 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 14 June 2009 - 15:28

Jo, men de var ju också rekryter på Starfleet Academy, och det var inte överdrivet mycket teenage drama direkt. Däremot kanske det blev lite mycket slapstick ibland, t ex under Kirks exil på den där planeten? Det kändes både Star Wars epsiod I när Qui-Gon och Obi-Wan blir jagade av fiskar samtidigt som det gav en del vibbar av episod IV när Obi-Wan gör sin entré. Men just när Kirk blir jagad av monstrena blev det rena tecknade filmen från Warner Brothers. Fast det roade mig i alla fall. :)
*Hockey och superhjältar*

#12 super85

super85

    Forward Admiral

  • Moderator
  • 4,705 posts
  • Gender:Male

Posted 14 June 2009 - 22:15

Jo alltså jag fattar ju varför man valde att porträttera honom så som man gjorde, bara att jag själv tyckte att det blev lite för mycket av den varan då och då. Och jo, den något "cartoony" scenen på den där planeten var lite överdriven kanske.
Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#13 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 19 June 2009 - 11:08

Bra skriven recension!

Själv var jag inte riktigt lika positiv, men den var helt ok! Jättekul att de lyckades med att locka en "ny publik" för det innebär ju att fler fått upp ögonen för Star Trek OCH vi kommer att få ser mer :P

Skådespelarna gjorde ett riktigt bra jobb, framförallt de som porträtterade de klassiska karaktärerna och i synnerhet Karl Urban som var klockren som McCoy!
Snygga och välgjorda specialeffekter (ja, bortsett från det där monstret på planeten då!), bra flyt i handlingen och strålande uppbyggnad av karaktärerna.

Några småsaker som jag störde mig på t ex Scottys lilla kompis (tack och lov så hade den en liten roll), monstret på planeten (riktigt dåligt gjort) och bryggan på Enterprise (nej, nej, nej! Kall och steril, inte alls Enterprise ju!)

Jag tyckte bäst om öppningsscenen och slutscenen för då kändes det verkligen som Star Trek :wub:

Tro nu inte att jag är negativt inställd till filmen för det är jag inte (trots ovanstående, men mycket av det jag störde mig på kan jag nog lägga åt sidan nästa gång) och jag längtar faktiskt efter att se den snart igen (har inte bestämt mig för om jag ska se den igen på bio eller om jag orkar vänta på DVD-släpppet...)

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#14 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 19 June 2009 - 17:10

Kul att du gillade den. :)

Har alltid fått intrycket att Star trek är mer kallt och sterilt, rent, medans Star wars ofta är mer skitigt, åtminstone i de gamla filmerna. Jag störde mig inte så värst mycket på det datoranimerade monstret eller Scottys kompis, har börjat fundera på varför vi gnäller så mycket på allt datoranimerat...det stör inte mig så ofta. Däremot var hela scenen lite väl slap stick som sagt.

Här i Örebro går inte Star trek på bio längre i alla fall, så om man kan dra någon slutsats av det är den kanske borttagen på tablån i andra städer också?
*Hockey och superhjältar*

#15 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 19 June 2009 - 23:47

Kul att du gillade den. :)

Har alltid fått intrycket att Star trek är mer kallt och sterilt, rent, medans Star wars ofta är mer skitigt, åtminstone i de gamla filmerna. Jag störde mig inte så värst mycket på det datoranimerade monstret eller Scottys kompis, har börjat fundera på varför vi gnäller så mycket på allt datoranimerat...det stör inte mig så ofta. Däremot var hela scenen lite väl slap stick som sagt.

Här i Örebro går inte Star trek på bio längre i alla fall, så om man kan dra någon slutsats av det är den kanske borttagen på tablån i andra städer också?


Anledningen till att jag störde mig på monstret är för att den scenen var sådan kontrast mot en i övrigt välgjord film.

Bio: ja, jag får vara tacksam som bor i Stockholm för här går den fortfarande, så jag funderar på att svänga förbi där i veckan för det skulle ju vara himla kul att se den igen!

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#16 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 20 June 2009 - 00:02

Jag reagerade mest på den scenen för jag trodde det var början på Empire Strikes Back som ramlat in i filmen. ;)
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#17 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 20 June 2009 - 17:28

Jo, det är en av de tydligaste Star Wars-blinkningarna, tillsammans med när Sulu ska föra in Enterprise i ljushastighet. :)
*Hockey och superhjältar*