Jump to content

Photo

Turtles Forever


  • Please log in to reply
3 replies to this topic

#1 SwedishSuperhero

SwedishSuperhero

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,175 posts
  • Gender:Male
  • Location:Sandviken
  • Interests:Serier, tv, film, spel. Gillar även att skriva och ämnar att bli författare. Gör mina egna videor: http://youtube.com/user/dakostro http://dakostro.blogspot.com

Posted 23 November 2009 - 21:12

I lördags, 21 november, hade kanalen CW Kidz premiärvisning av Turtles Forever, crossovern där allas våra älskade karatepaddor gör ett multiverse-skutt, vilket leder till att den första tecknade upplagan från 80-talet träffar sina motsvarigheter från 00-talet. Tack vare en kanal på YouTube som laddat upp filmen i nio delar har jag lyckats ta mig en titt på den och har bestämt mig för att försöka mig på att recensera den.

Filmen börjar i den senare versionens universum, där en strid mellan Purple Dragons och Turtlarna blir fångad av en tv-kamera och visas i en nyhetssändning. Splinter blir ursinnig på sina lärjungar, vilka är lika förvånade som han, eftersom de har suttit hemma hela kvällen. Trots det, har de lila drakarna lyckats fånga in de pizzagnagande grönisarna, vilka visar sig vara lite mer retro än de är vana vid, om man säger så. Som tur är behöver inte Turtles vänta länge innan de blir räddad av Turtles. Japp, det är lika snurrigt som det låter. Under fighten mot Dragons lägger de märke till flera skillnader hos sina "dubbelgångare", som det faktum att de är ett gäng fnittriga knasbollar som inte verkar ta nånting på särskilt stort allvar. Det första de gör efter att ha slagits färdigt är att leta upp en pizzeria mitt på blanka ljusa dagen tills de ställs mot väggen och tvingas förklara vad som pågår. De kommer fram till att hela röran beror på att Donatello mixtrat med technodromens dimensionsapparat, vilket har skickat dem genom tid och rum.
Shredder och Krang har också listat ut att de hamnat i ett annat universum och letar därmed rätt på den världens Shredder. Big mistake. Den här strimlaren är nämligen inte särskilt intresserad utav att samarbeta med någon, inte ens sig själv. Istället vill han utforska multiversumet för att ta död på alla varianter av Turtles... forever!

Hursomhelst, tyckte jag att det här var en riktigt kul film. Inte bara för att jag älskat Turtles sen jag var barn, men också för att jag är fascinerad av tanken på parallella universum och dylikt. Ännu bättre är att man faktiskt får se två inkarnationer av samma figurer som har förekommit tidigare. Tänk ungefär som att Christian Bales Batman skulle träffa på Adam Wests Läderlappen från 60-talet. Risken finns förstås att dem som inte sett särskilt mycket av den nyare serien kan tycka att vissa saker känns lite främmande, men det var inget som förstörde upplevelsen för mig, även om jag till en viss del önskade att jag hade kollat upp den lite mer.
Förutom de två animerade versionerna, får vi t.o.m. se de ursprungliga TMNT från Eastman och Lairds serietidning, vilka parodieras rejält, inte minst deras hårdkokta Frank Miller-aktiga attityd. På tal om parodi, är det i stort sett vad 80-talsturtlarna är i den här filmen. Dem som sett YouTube-klippet jag lade upp på Turtles-tråden har säkerligen redan lagt märke till det. En del lär nog rynka på näsan åt detta (vilket redan har hänt, efter vad jag läst på diverse forum), men jag har i alla fall inte haft något emot det. Må så vara att de blir mer åt karikatyrhållet, men jag tycker bara att det är kul att se dem larva sig och dra taskiga skämt tills även Michaelangelo från 00-talet baxnar. Just den scenen när de hamnar i den gamla seriens version av New York innehåller gott om påskägg för fansen, precis som att filmen överhuvudtaget är som ett kärleksbrev till fans av Turtles. Samma sak med en scen där multiversum visas för alla åtta sköldpaddorna och olika tolkningar från serietidningarna och t.o.m. live action-filmerna flimrar förbi!
Ska man klaga på nåt, är jag lite besviken att den gamla titelmelodin ("Heroes in a halfshell! Turtle power!") inte finns med, att Bebop och Rocksteady som människor går förbi i en scen (hur fasiken är det möjligt när de blivit muterade?) och att slutscenen kanske inte riktigt tog mig med storm för att den var rätt kort. Men så var ju filmen bara 69 minuter lång (en 77 minuter version finns som kommer att visas i tre avsnitt). Hur lång DVD-utgåvan blir återstår att se, men oavsett det har jag nog inget emot att köpa den om tillfälle uppstår.

Kort sagt, är det en underhållande crossover som man helst ska se med glimten i ögat. Att man har sett båda animerade serierna hjälper nog, men är inget krav. Att gilla Teenage Mutant Ninja Turtles rent allmänt kan dock vara bra om man ska gilla Turtles Forever.

Betyg: 4 muterade bananer av 5.
"Nu blir jag upprörd! Min sambo och jag brukar ibland äta fil och flingor till frukost. Vi samsas då om ett paket fil. Nu måste vi köpa två paket fil och ha varsin. Varför då undrar ni kanske? Jo för jag har hört att Antipiratbyrån har polisanmält folk för fildelning så nu törs vi inte göra det längre."
Insändare ur Gefle Dagblad 17/10 2005.



"Tyvärr förvandlas han ideligen till en löjligt brinnande dödskalle"
Filmrecensenten Kristian Ekenberg om Nicholas Cage som Ghost Rider, ur Gefle Dagblad 17/3 2007

#2 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 27 November 2009 - 00:25

Bra recension!

Såg den här nyligen och det var en riktig höjdare! Humorn är helt underbar! Snacka om att 80-talsturtlarna var genomtöntiga i jämfört med den nya versionen. Och Shredder och Krang var ännu mesigare, Shredder var t.o.m riktigt rolig vilket jag inte minns han som direkt. Kul och se den "äkta" Shredder komma tillbaka också, d.v.s Utrom-Shredder som man inte sett sen tredje säsongen av 2003-serien om jag inte minns helt fel. Nu blir jag än mer sugen på mer Turtles, vi får se om 2003-serien kommer tillbaka med en åttonde säsong :)

Turtle Power! :P

Winter is Coming


#3 SwedishSuperhero

SwedishSuperhero

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,175 posts
  • Gender:Male
  • Location:Sandviken
  • Interests:Serier, tv, film, spel. Gillar även att skriva och ämnar att bli författare. Gör mina egna videor: http://youtube.com/user/dakostro http://dakostro.blogspot.com

Posted 27 November 2009 - 21:39

Tack för det, Rick. Uppskattar det, eftersom jag inte brukar skriva så många recensioner.

Håller med om att Shredder och Krang är mer komiska än vad man kan minnas, fast jag tror till en viss del att mycket av det försvunnit i den svenska dubbningen. Och en del gånger har jag kollat på gamla avsnitt med mina syskonbarn och lägger märke till saker i deras dialog jag inte tänkte på så mycket förut heller. Men i vicket fall somhelst är det uppenbarligen en stor skillnad mellan Shreddrarna i TF, vilket förstås är poängen. För att återgå till min Batman-liknelse, så skulle nog Ceasar Romeros Joker bli ganska så pwnad av sin motsvarighet i The Dark Knight om de möttes.

Vad gäller en fortsättning på nuvarande TMNT, är jag osäker på om det är möjligt med tanke på att Nickelodeon har rättigheterna och tydligen planerar en ny animerad serie med dem. Fast det kanske är bäst att diskutera på Turtles-tråden på TV-forumet...
"Nu blir jag upprörd! Min sambo och jag brukar ibland äta fil och flingor till frukost. Vi samsas då om ett paket fil. Nu måste vi köpa två paket fil och ha varsin. Varför då undrar ni kanske? Jo för jag har hört att Antipiratbyrån har polisanmält folk för fildelning så nu törs vi inte göra det längre."
Insändare ur Gefle Dagblad 17/10 2005.



"Tyvärr förvandlas han ideligen till en löjligt brinnande dödskalle"
Filmrecensenten Kristian Ekenberg om Nicholas Cage som Ghost Rider, ur Gefle Dagblad 17/3 2007

#4 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 01 March 2010 - 16:57

Nu har jag också sett den. Att kalla den för historiens bästa film vore en överdrift av försumbara proportioner. Den var ju helt underbar!

Jag fick läsa på lite för att få klart för mig vem Ch'rell är. Han finns bara med i en version va?

Om Nickelodeon ska sätta igång med en ny serie finns ju framför allt en sak att önska: Att de avslutar den på ett lika snyggt sätt... eller möjligen drar in det multiversum vi nu fått se redan någonstans mitt i.