Jump to content

Photo

Fotbollssäsongen 2009


  • Please log in to reply
224 replies to this topic

Poll: Hur går det 2009?

Vem tror du vinner Allsvenskan 2009?

You cannot see the results of the poll until you have voted. Please login and cast your vote to see the results of this poll.

Vilka tror du åker ur Allsvenskan 2009?

You cannot see the results of the poll until you have voted. Please login and cast your vote to see the results of this poll.

Hur går det för svenska fotbollslandslaget 2009?

You cannot see the results of the poll until you have voted. Please login and cast your vote to see the results of this poll.
Vote Guests cannot vote

#201 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 09 November 2009 - 20:19

Synd att inte Djurgården åkte ur. :evil:

Åhh en till Djurgårdshatare, härligt :D

Nån som kollar på Zlatangalan Fotbollsgalan?

Edited by Rick Hunter, 09 November 2009 - 20:20.

Winter is Coming


#202 GaterGirl

GaterGirl

    never bore your audience

  • Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Gender:Female
  • Location:In your computerscreen
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 09 November 2009 - 20:24

Jag gillar egentligen inte AIK heller. :P :evil:
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#203 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 09 November 2009 - 20:38

Det gör inga bönder ;)

Winter is Coming


#204 super85

super85

    Forward Admiral

  • Moderator
  • 4,705 posts
  • Gender:Male

Posted 09 November 2009 - 20:52

Synd att inte Djurgården åkte ur. :evil:




Ja, motståndet från Luleå Fotboll var ytterst starkt men vi klarade det till slut. ;)
Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#205 GaterGirl

GaterGirl

    never bore your audience

  • Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Gender:Female
  • Location:In your computerscreen
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 09 November 2009 - 21:23

:P :lol:

Edited by GaterGirl, 09 November 2009 - 21:23.

Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#206 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 09 November 2009 - 22:32

Nu kommer ett sågningsinlägg som heter duga!

Värsta fotbollsgalan någonsin! :evil: Det har bara blivit värre sen tv4 köpte rättigheterna av svt. Värdelösa programledare, ointresserad och uttråkad publik på plats, för mycket Zlatan, hyllning av Henke Larsson som inte ens var där? Här är hela listan med pristagare Som vanligt blir det alldeles för ofokuserat när både spelare från damallsvenskan och herrallsvenskan ska prisas samtidigt, så jäkla onödigt! Och buandet när Obolo presenterades som nominerad var så jäkla lågt! Och även kommentaren av Jessica Almenäs att Tobbe Hysén var bättre än hela AIK! Visserligen på skämt men ändå.

Jag håller med om de flesta som vann sina kategorier förutom ett par stycken, Årets målvakt! Ett skämt att Isaksson vann i år igen då han tappat in massor med mål klubblaget och varit tämligen anonym i landslaget speciellt när det stod 2 mycket bättre målvakter i Allsvenskan (Örlund och Christensen). Även backsidan är jag tveksam till att Mellberg vann, han har visserligen fått en liten nytänding sen flytten till Grekland, men både Majstorovic, Sigurdsson och Hooiveld har dominerat på ett helt annat sätt.

Att Micke Starhe fick tränarpriset var det väl tvungna till och där fanns det ju ändå inga realistiska andra vinnare. Och alla j***a Zlatanpriser och valet att lägga galan i Malmö när han inte ens behagade att komma! :angry:

Några bra saker dock, Klas Ingesson! Mittfältsdynamon från 90-talet en av de hårdaste spelare jag sett! :thumbsup: Som nu kämpar mot cancer höll ett mycket bra och rörande tal när han presenterade årets mittfältare.
Lennart Johansson som fick hederspriset var en fin gest också! Den mannen har gjort 100 gånger mer för svensk fotboll än Mupp-Lagrell.

Skämtandet om Kim Christensens stolpflyttande var rätt kul och även Johan Glans karaktär som den fjärde brodern Elm :lol:

Fruktansvärt uselt TV4 och fotbollsförbundet! :skull:

Och angående att Zlatan vill sluta i landslaget så säger jag bara gör det, han är inte motiverad så då är det bara att lägga ner och fortsätta tjäna pengar i Barca istället.

En sista grej, om Djurgården inte får minst 2-3 matcher utan publik och minst en halv miljon i böter så är det en skandal. AIK fick precis det i straff 2004 när det försökte ta sig in på planen men inte lyckades. Nej nu orkar jag inte vara negativ längre, AIK är bäst i Sverige oavsett pajasgalor!

Winter is Coming


#207 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 10 November 2009 - 08:58

Oj, jag galan ja. Kan hålla med om mycket, det var mycket som var uselt här. Kasst av Zlatan att inte komma, det var trots allt i hans hemstad och han är skadad nu, hur jobbigt hade det varit att sätta sig på ett plan som tv4 tydligen hade fixat? Det har verkligen stigit honom över huvudet, allting för Zlatan. Roligt däremot att Lagerbäck fick en stående ovation, välförtjänt.

Årets målvakt och årets back...tycker också att Christensen och Örlund varit outstanding i allsvenskan och att Isaksson varit sådär, och Mellberg hade man också kunnat undra...men som vi ofta får reda på i europacupspel så är det rätt stor skillnad på allsvenskan och andra europeiska ligor. Att spela i Holland eller Grekland smäller mycket, mycket högre än allsvenskan trots allt.

Mikael Stahre var en väntad, men för mig inte helt given vinnare. Peter Gerhardsson (heter han va?) i Häcken var ju också nominerad, och att få Häcken att bli femma eller sexa var otroligt starkt, det är inte alltid vinnaren som måste få priset. Fast Stahre var välförtjänt ändå. Att ta ett gäng ligister och forma dem till ett starkt lag som vann dubbeln är inte lätt.

Lennart Johanssons pris...ah, jag vet inte...har säkert gjort mycket, men det verkar lite väl mycket AIK-yra nu, klart han fick priset samma år som AIK vann liksom...media och förbundet gottar sig som sagt.

Kul och välförtjänt med Tobias Hysén som vinnare av allsvenskans bästa spelare, och som han sa så kommer vi igen, men det är inget han gladde sig åt i år direkt. Kanske därför Almenäs sa som hon sa. Och jag kan förstå buandet av Obolo... ;) nej, men buande hör egentligen inte hemma på galor, vi har haft nog med hat och huliganer i år.

Sen om straffet Djurgården får...jag hoppas det blir ett, men det funkar inte att hålla på med "men vi fick så och så det året, bjäbbbjäbbbjäbb" nu. Det har varit ett stort problem med huliganer i år och det måste tas tag i. Sen hur det har sett ut tidigare är irrelevant, likaså att försvara sina egna "supportrar" när något händer. Allt som sker är ju att hela lagets supportrar får dåligt rykte, som med AIK t ex. Det funkar inte att egna spelare försvarar eller uppmuntrar sånt skit heller, då blir det såhär. Därför var det t ex bra att Djurgårdens ledare verkar ta Jan Tauer i örat ordentligt.
*Hockey och superhjältar*

#208 super85

super85

    Forward Admiral

  • Moderator
  • 4,705 posts
  • Gender:Male

Posted 10 November 2009 - 16:33

Djurgården bör få ett straff på grund av det senaste sk*tet.Är så tröttsamt att jämt läsa om folk som bråkar i samband med matcher.


Det är väl ändå för de bästa att Djurgården klarade sig kvar så AIK får köra över dem nästa år också :D



Djurgårdens organisation skötte allting ytterst oprofessionellt hela säsongen, och för dem så skulle det ha varit helt rätt att åka ut. Att pendla från topp placering till uselt skit inom några år tyder på att ett lag inte skötts professionellt. Är dock stolt över hur spelarna tog tag i det i sista matchen och verkligen var det laget som förtjänade en Allsvensk plats. Och väluppfostrade människor är både bra vinnare och bra förlorare så jag har inget emot att gratta AIK i år för en fantastisk säsong och förtjänade titlar.
Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#209 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 10 November 2009 - 16:48

Men att Djurgården sålt av sina bästa spelare och behållit bottenskrapet är trots allt den mest bidragande orsaken. Och skador på Jonson och Sjölund har givetvis bidragit också. Och André Jeglertz såklart, herregud han såg ju livrädd ut redan första matchen (det var kanske Zorans förtjänst B) ). Snacka om nerköp, och tyvärr för Djurgårdens del har de väl inte råd att sparka han.
Men visst har organisationen varit under all kritik.

Winter is Coming


#210 super85

super85

    Forward Admiral

  • Moderator
  • 4,705 posts
  • Gender:Male

Posted 10 November 2009 - 17:11

Men att Djurgården sålt av sina bästa spelare och behållit bottenskrapet är trots allt den mest bidragande orsaken.



Jo fast det är väl relaterat till just organisation och folk som sitter i kontor och ler.

Sen dynamiska duon till tränarpar när säsongen började. Det liksom skrek "det där kommer inte att funka". Finns många orsaker,men som sagt usel säsong där spelarna själv räddade lite av den genom att spela lysande i sista matchen.
Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#211 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 11 November 2009 - 09:04

Jag tror helt enkelt att när storlagen faller så faller de tungt. Djurgården hade inte vett nog att inse den nedåtgående kurvan från förra året, och i övermod satsade de på Lukic/Jeglertz, ville se offensiv fotboll och så vidare. Det var nästan försent som de förstod att här gällde det att kriga till sig poängen, men så vaknade de till på ett imponerande sätt, att slå Örgryte med nio man var säkert vändningen. Hammarby var säkert lite likadana, som att de trodde att det var en för stor förening för att råka ut för nedflyttning? Jag vet inte, men mer ödmjukhet hade nog hjälpt.
*Hockey och superhjältar*

#212 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 11 November 2009 - 11:00

Att som Hammarby gjorde gå ut och säga att man siktar på topp 4 när ledningen vet att ekonomin är i botten och man är tvungen att sälja alla sina toppspelare för att kunna behålla elitlicensen borde närmast vara straffbart. Jag gissar att de gjorde det för att inte uppröra supportrarna för mycket, så jag hoppas att de lärt sig nu.

I Djurgårdens fall var det inte lika tydligt, men man borde sett mer till vilket material man hade. Samtidigt är det ju alltid svårt att bedöma nyförvärven, var det inte t ex en av superettans toppanfallare man köpte?
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#213 super85

super85

    Forward Admiral

  • Moderator
  • 4,705 posts
  • Gender:Male

Posted 11 November 2009 - 23:02

Förändringar i Djurgården.

http://fotboll.expre...over-djurgarden

Edited by super85, 11 November 2009 - 23:02.

Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#214 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 24 November 2009 - 17:02

Jag är inte AIKare för fem öre fast jag är från Solna. Men jag läste idag att en av AIK Tvillingarna har gått bort
Lennart Olsson har avlidit - DN.se

De flesta AIKare vet väl vilka dom är, men jag kan nog säga att alla som kommer från Solna definitivt vet vilka de är.

Man såg dom jämnt tillsammans iklädda AIK färgerna (tror nog inte att de hade kläder i andra färger eller utan AIK märket :lol: ) uppe i Hagalund eller i Solna Centrum och speciellt när det var matchdag på Råsunda.
Tror jag aldrig har sett den ena brodern utan den andra. De var riktiga original och har liksom alltid funnits där.
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#215 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 24 November 2009 - 22:04

En mörk dag för alla AIKare. Tvillingarna Olsson var troligen de största supportrar AIK någonsin haft inte bara för fotbollen utan för hela föreningen AIK. Man har sett dem båda gå klädda i AIK-kläder i hela sitt liv och i framtiden kommer man bara se en av dem. Jag kan dock glädja mig åt att det sista han fick uppleva var SM-guldet och Cup-guldet. Dessutom på plats i Göteborg då AIK ordnade flyg och matchbiljett åt dem båda. Jag hoppas och tror att han dog lycklig.

RIP Lennart

Winter is Coming


#216 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 25 November 2009 - 11:02

Vilka klubbsympatier man än har så blir man varm av sådana som han verkar vara - riktiga supportrar. Och för hans skull var det ju kul att han fick uppleva ett guld för AIK igen. Så vila i frid. Även om jag aldrig har hört talas om personen i fråga.
*Hockey och superhjältar*

#217 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 13 December 2009 - 22:07

Det har varit några tunga matcher nu med 0-1 mot Sunderland och 0-3 hemma mot Chelsea, men nu piskade Arsenal Liverpool på bortaplan med 2-1. Arshaaaaaavin!! :)
När dessutom Chelsea spelade oavgjort och Manchester United förlorade så knappade kanonjärerna plötsligt in här! :thumbsup:
*Hockey och superhjältar*

#218 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 14 December 2009 - 09:39

Arshaaaaaavin!! :)

Och så j-la snyggt det var också :D. Det finns hopp för Gunners fortfarande.
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#219 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 14 December 2009 - 21:26

Mmm jag vill verkligen se Arsenal vinna något, det är alltför sällan :)

Winter is Coming


#220 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 11 January 2010 - 00:05

Nytt år ny tråd?
Även fast det är ett par månander kvar tills de börjar sparkas boll i Sverige igen. Men suget kommer alltid nån vecka efter nyåret :P

Winter is Coming


#221 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 11 January 2010 - 08:23

Svårt egentligen hur man ska göra, vi har ju kvar säsongerna i England, Spanien och allt det där. Och turneringar pågår. :)
*Hockey och superhjältar*

#222 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 11 January 2010 - 21:47

Nytt år ny tråd?
Även fast det är ett par månander kvar tills de börjar sparkas boll i Sverige igen. Men suget kommer alltid nån vecka efter nyåret :P

Funderade också på det, men den här tråden petade jag ihop runt starten för Allsvenskan och tänker nog göra likadant nu - om ingen hinner före. Här på forumet är Allsvenskan (fotbolls)världens centrum :).
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#223 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 19 February 2010 - 20:47

Årets värvning i Allsvenskan klar... Sebastian Eguren till AIK En spelare som är minst en klass bättre än samtliga spelare i Allsvenskan, dock så är det bara ett låneavtal till 30 Juni. Bajen Fans är inte glada om man säger så.

Winter is Coming


#224 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 20 February 2010 - 08:57

Känns mycket skumt, trodde Eguren hade bra känslor till Hammarby? Okej att de åkt ner en division och han kanske gillar Stockholm, men ändå. Trist för Hammarby och alla andra lag, hoppas ju att han inte är lika bra som då. Eller att AIK inte är bra i alla fall. ;)
*Hockey och superhjältar*

#225 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 13 March 2010 - 18:42

Ny tråd för i år, här :)

Winter is Coming