Jump to content

Photo

Fotbollssäsongen 2010


  • This topic is locked This topic is locked
174 replies to this topic

Poll: Hur går det 2010? (6 member(s) have cast votes)

Vilka tror du vinner Allsvenskan 2010?

You cannot see the results of the poll until you have voted. Please login and cast your vote to see the results of this poll.

Vilka tror du åker ur Allsvenskan 2010?

You cannot see the results of the poll until you have voted. Please login and cast your vote to see the results of this poll.
Vote

#1 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 13 March 2010 - 18:29

Nytt år ny tråd :)
Idag sparkade Allsvenskan igång och till Kermits stora glädje vann Göteborg borta mot Kalmar med 3-0. Imorgon är det jag som sitter på Råsunda för att se Svenska Mästarna ta emot nykomlingarna Mjällby. Hur går det i år? Diskutera på!
All annan fotboll passar väl utmärkt i denna tråd likaså :)

Edited by Rick Hunter, 22 March 2010 - 23:50.

Winter is Coming


#2 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 13 March 2010 - 18:43

Japp, såg matchen på tv4 såklart, och det satt ju fint med 3-0 i premiären! I början trodde jag nog att det skulle bli de omvända siffrorna, men så räddade världens bäste Kim en straff och Tobias Hysén började skoja lite med Kalmars backar. Sen var saken biff! :)

Ska bli spännande när Blåvitt får tillbaka spelare som Robin Söder och Dyrestam också. De har en mycket bra bredd i den här truppen, fast det har väl Elfsborg och AIK också t.ex.
*Hockey och superhjältar*

#3 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 14 March 2010 - 18:07

AIK-Mjällby 0-0 en riktig skitmatch av båda lagen även fast Mjällby såklart är supernöjda. Man ska egentligen inte klaga på väderförhållanden men det var svinkallt och Råsundas matta har nog aldrig varit så dålig som den var nu. Inget lag kan ju gynnas av så här dåliga planer. Det positiva var att försvaret såg stabilt ut precis som i supercupfinalen och att målvakten Tommi Maanoja verkade säker, han råkade trots allt ut för ett komplicerat benbrott för bara ett år sen. Jag tror det blir en bra säsong i alla fall även om jag tror Elfsborg och eventuellt Göteborg blir för svåra. Dock så värmde det litegrann när man fick höra att Djurgården torskat mot Häcken :D

Winter is Coming


#4 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 14 March 2010 - 18:12

Såg ju inte matchen, men läste att Mutumba kom billigt undan efter att ha armbågat en motståndare och att Tobias Grahn provocerade AIK-klacken. Svårt att sia om vilka som vinner för övrigt, jag tror själv på Elfsborg och att IFK Göteborg hamnar i topp tre, och det gör nog AIK också, men mycket ska ju hända innan omgång 30. Malmö FF kanske får ordning på sitt lag och vinner? Häcken eller Örebro kanske skräller och vinner guldet? Kalmar? Helsingborg?
*Hockey och superhjältar*

#5 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 14 March 2010 - 20:24

Såg ju inte matchen, men läste att Mutumba kom billigt undan efter att ha armbågat en motståndare och att Tobias Grahn provocerade AIK-klacken.

Jag missade Mutumbas armbåge så den kan jag inte uttala mig om. Och Grahns provocerande av AIK-klacken uppfattade jag inte riktigt, jag satt väldigt långt ifrån klacken men det förvånar mig inte då Grahn är ett riktigt r**hål både på och utanför plan.

OT. Kanske förra årets tråds klister jag lösas upp och denna tråd klistras?

Edited by Rick Hunter, 14 March 2010 - 20:26.

Winter is Coming


#6 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 14 March 2010 - 20:29

Håller med om att Grahn verkar vara en arrogant idiot, fast undrar varför ett sånt ego valde att spela för ett tippat bottenlag som Mjällby? Antingen är han inte helt så idiotisk som man tror, eller så ville inga andra lag röra i honom ens med tång?
*Hockey och superhjältar*

#7 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 14 March 2010 - 21:06

Jag tror på det senare, han är känd för att skapa dålig stämmning i truppen och bråka med tränare

Winter is Coming


#8 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 19 March 2010 - 23:51

ÖSK värvar Paulinho

Yay! :thumbsup:
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#9 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 20 March 2010 - 09:46

Arsenal får möta Barcelona i kvartsfinal i CL. Huvaligen, det blir ett tufft möte som Arsenal knappast är favoriter i. Skulle vara kul att se hur väl emottagen Thierry Henry blir på Emirates, men samtidigt skulle jag älska att se Gunners sparka ut Barca och det vore extra kul om Zlatan fortsätter som han gör - på bänken alternativt gå runt och lufsa och uppgivet slå ut med armarna. :P

Och om Paulinho då...det är ju en stor profil som värvas, han var suverän i både Örgryte och Hammarby. Men nu på senare tid har han alltså suttit på bänken i den sydkoreanska ligan. Så det kan ju bli fågel eller fisk, egentligen. ÖSK har ju redan ett bra lag också.

Edited by Kermit, 20 March 2010 - 10:10.

*Hockey och superhjältar*

#10 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 20 March 2010 - 13:14

Angående Arsenal-Barcelona så är det bara hoppas på att den går på tv6 så man kan se den! Lite av årets match i Europa t.o.m :D

Paulinho, det är väl ingen som vet var han står efter en hel del bänknötande de senaste säsongerna. Dessutom är väl killen inte direkt ung längre och lär knappast acceptera bänken om det inte går bra inledningsvis. Men likväl en väldigt meriterad värvning av Örebro.

Idag är det BP-AIK på Råsundas fantastiskt dåliga gräsplan leråkerplan.

Winter is Coming


#11 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 20 March 2010 - 13:38

Ja, det lär ju bli roliga matcher i alla fall, både Arsenal och Barcelona är kul att titta på. Fast Arsenal hade ju kunnat få lättare motstånd....

Tänker lite på ÖSK:s ungdomar också, nu låter man kanske gnällig, men vad säger lagets unga spelare? Får en talang som Astvald spela lika mycket? Klart, Örebro får lite profil tack vare Paulinho, det lär skrivas mer om ÖSK och så vidare. Men om det är det bästa för laget rent sportsligt återstår att se.
*Hockey och superhjältar*

#12 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 20 March 2010 - 17:59

Visst, om man bemämner Paulinho som "en bänknötare från sydkoreanska ligan" - vilket ju är sant - låter det inte som nån vidare värvning. Men jag hoppas att han återfår trivseln och formen här i Allsvenskan. Tror det lika gärna är som komplement till Olsen, som aldrig kom upp helt i förväntad standard förra säsongen, som till ungdomarna. Endera av dem kan bli "superinhoppare"/"matchvändare". Det är också alltid roligare om det förstärks framåt än bakåt. Om det sedan är rätt återstår att se.
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#13 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 20 March 2010 - 18:03

BP-AIK 0-0. Lika bra som defensiven är lika dålig är offensiven (Även fast den var klart bättre idag än mot Mjällby) Eguren är troligen Bajen-infiltratör, snacka till sig ett gult kort och filmade till sig ett andra samt att han är totalusel övrigt. Skönt att slippa han i nästa match. Däremot är det inte lika bra att Kenny Pavey drog på sig rött kort också, han behövs. Men de röda kortet var nog inte helt fel, han kunde ju ha skadat BP-målvakten allvarligt. Tur att BP var ännu sämre. Detta kan bara sammanfattas som följande...SKITMATCH!

Winter is Coming


#14 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 20 March 2010 - 18:18

Du får trösta dig med Arsenal-West Ham som börjar om en kvart. ;)

Annars lyssnade jag mest på radio, och det verkade ju vara frustrerat hos AIK, två utvisningar som sagt. Två oavgjorda utan mål i början av en säsong är väl inte jättebra, men ingen katastrof heller. De har ju trots allt 28 matcher kvar på sig att få till ett spel. :)
*Hockey och superhjältar*

#15 GaterGirl

GaterGirl

    never bore your audience

  • Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Gender:Female
  • Location:In your computerscreen
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 20 March 2010 - 18:25

va varför kan man inte rösta på Gefle i pollen där uppe. :angry: ;)

Jag läste på aftonbladet att Viasat tar över Premier League nästa säsong ifrån Canal Plus.

Edited by GaterGirl, 20 March 2010 - 18:26.

Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#16 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 20 March 2010 - 18:39

Annars lyssnade jag mest på radio, och det verkade ju vara frustrerat hos AIK, två utvisningar som sagt. Två oavgjorda utan mål i början av en säsong är väl inte jättebra, men ingen katastrof heller. De har ju trots allt 28 matcher kvar på sig att få till ett spel. :)

Ja ingen katastrof som sagt, att veta att defensiven sitter från början är skönt. På tre matcher (räknar supercupfinalen) så har AIK:s målvakt behövt göra högst 3 räddningar. Positivt idag var också att Mutumba var väldigt kvick i steget och hotade från sin kant nästan ständigt. På bättre planer tror jag anfallsspelet kommer bli mycket mycket bättre :)

va varför kan man inte rösta på Gefle i pollen där uppe. :angry: ;)

Rösta i den andra pollen då :P

Winter is Coming


#17 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 20 March 2010 - 18:44

Apropå pollen så har jag en liten känsla av att Halmstad åker ur i år. Tyvärr får jag säga, hoppas ha fel där. Men Gefle är självklart ingen nedflyttningskandidat, tror iofs inte att de har en chans att utmana om guldet heller.
*Hockey och superhjältar*

#18 GaterGirl

GaterGirl

    never bore your audience

  • Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Gender:Female
  • Location:In your computerscreen
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 20 March 2010 - 19:14

Rösta i den andra pollen då :P

knappast. :P
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#19 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 21 March 2010 - 11:54

När man ser bilderna från BP - AIK blir man närmast förbannad att inte fler har gått över till konstgräs. Borde närmast vara krav för licens till Allsvenskan (det eller tak). Vi kan nog vänta oss många matcher som blir snäppet sämre pga. underlaget den närmsta tiden :(.

Och apropå omröstningen: borde inte den andra göras om till fleralternativ?
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#20 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 22 March 2010 - 23:54

Apropå pollen så har jag en liten känsla av att Halmstad åker ur i år. Tyvärr får jag säga, hoppas ha fel där.

Dagens match kan tyda på det så jag har lagt till dem

Och apropå omröstningen: borde inte den andra göras om till fleralternativ?

Jo och nu är det gjort :)

Winter is Coming


#21 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 29 March 2010 - 21:13

Jag går ju alltid efter en känsla när jag gissar slutsegrare, och nu har jag en liten aning om att det är Malmös år. Tidigt att säga det, absolut, men det har handlat mycket om storlagens comeback (IFK Göteborg, AIK) på sistone, och jag tror att Malmö, som har en talangfull trupp kan få till det i år faktiskt. Just nu är i alla fall Skåne hetast, den saken är säker.
*Hockey och superhjältar*

#22 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 29 March 2010 - 22:11

Helsingborg och Malmö ser ju hetast ut inledningsvis, Göteborg är väl ljumma medans AIK är iskalla. 1-3 borta mot makrillarna låter ju fantastiskt dåligt (såg inte matchen). Redan 7 poäng efter täten bådar ju inte gott. Ett fall framåt offensivt sägs det men minst 2 steg tillbaka när det gäller försvarsspelet och framförallt målvaktsspelet som annars varit lysande inledningsvis. Tidig "måstematch" hemma mot Örebro nästa omgång.

Winter is Coming


#23 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 30 March 2010 - 06:39

GAIS är inte så himla dåliga, så "fantastiskt dåligt" med 1-3 på bortaplan är det inte. AIK och IFK Göteborg har i alla fall inte börjat så bra. Blåvitt hade iofs förtjänat minst oavgjort mot Häcken med tanke på det tryck de hade, neb dåliga inledningar av säsonger har man varit med om förr. Det blir garanterat bättre i alla fall.
*Hockey och superhjältar*

#24 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 30 March 2010 - 20:55

Lite grand måstematch för Örebro också om de vill visa framfötterna, även om kraven är lägre när man spelar borta på Råsunda.
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#25 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 30 March 2010 - 21:14

GAIS är inte så himla dåliga, så "fantastiskt dåligt" med 1-3 på bortaplan är det inte.

Nja, jag tycker nog ändå det. Gais har ju ändå inte varit ett topplag sen typ 60-talet, de lagen måste man åtminstonde ta poäng av om man har ambitioner på guld. Men givetvis så glimrar även Gais till ibland. Tyvärr så glimrade de till mot AIK.
Häcken nya serieledare efter 4-2 mot Trelleborg. Deras guldchans känns dock extremt osannolik.

Winter is Coming