Jump to content

Photo

The Dresden Files


  • Please log in to reply
91 replies to this topic

#76 Magnus

Magnus

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,097 posts
  • Gender:Male
  • Location:Onsala

Posted 16 June 2012 - 12:21

Kul att läsa dina långa kommentarer Crusader: Jag kan ge ett snabbt svar och rättelse till side jobs historien: Det var inte Mab som ville hämnas utan Maeve, Lady Winter, den yngsta av the queens och antagligen för att Harry hade förödmjukade henne.

Edited by Magnus, 16 June 2012 - 12:22.


#77 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 18 June 2012 - 12:11

@Piranhaconda: Hur går det för dig?


Jag har fuskat och last en massa andra bocker den senste tiden. :P Sa den senast boken i DF som jag laste ut var Grave Peril. Men jag har dock inte legat pa latsidan utan hunnit med att kopa flera av bockerna sa att jag har dem liggandes. Jag har kopt bockerna fram till Dead Beat. Sa nar jag val borjar att lasa DF igen sa ar det bara att ta fram en bok och borja lasa. :)

Trevligt att du har last en till bok Crusader. Det verkar ha varit ett kart aterseende och det verkar som att du uppskattade boken. Jag ser fram emot att fa lasa dina spoilermarkerade kommentarer sedan nar jag har kommit i fatt dig och Magnus.

Edited by Piranhaconda, 18 June 2012 - 12:11.


#78 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 18 June 2012 - 13:44

Bra att du inte fortfarande läser på första boken iallafall. ;) Tyckte du som jag att kvaliteten blev betydligt bättre i bok 3 och att de första två böckerna kändes rätt annorlunda i jämförelse?

Ser fram att höra vad du tycker om Dead Beat sedan då den för mig hitils var den bästa. :) Vilket är ett starkt betyg med tanke på (liten spoilervarning)att min favorit karaktär knappt var med i boken. :P

Kul att läsa dina långa kommentarer Crusader: Jag kan ge ett snabbt svar och rättelse till side jobs historien: Det var inte Mab som ville hämnas utan Maeve, Lady Winter, den yngsta av the queens och antagligen för att Harry hade förödmjukade henne.

Nu när jag snabbt kollade efter så upptäkte jag att där inte stod vem bara att det var Winter som låg bakom det så jag antar jag tog det förgivet då han sa att det var för att hämnas att han och varulvarna var med i striden och kopplade det till slutstriden. Men Billy följde ju faktiskt med honom till Maeve, om jag inte minns fel.

Ett par saker jag glömde komentera ang. Proven Guilty:
Thomas plötsliga flytt, nya mystiska jobb som han inte vill berätta om, att han förföljde Harry (vilket kan vara mi9ndre oskylldigt än han fick det att låta), att han hade givit efter till lockelsen under Halloween och kanske fortfarande gör det... och det faktum att han vägrar berätta något om sitt nya liv för Harry, låter ionte bra alls. Hoppas verkligen att han inte går över till "the dark side" nu. När Harry äntligen har fått en familj, så skulle det krossa honom. Och att han verkar undvika Harry låter ju inte precis kul.

Och Mouse verkar klart inte vara en normal hund. Jag blev shockad när han verkade dö och hoppades på att han på något vis skulle bli rädda men aldrig att han skulle visa sig tåla mer på det viset.


Finns igentligen ett ton av saker jag skulle vilja komentera eller diskutea men det är ju knappast lönt när de som läser det redan har läst kommande böcker. Du kan ju inte precis komentera så mycket utan att spoila, Magnus. :P Och om det är något jag inte vill bli spoilad om så är det Dresden Files. ;) Räcker med att jag råkade läsa att (SPOILER varning för annan senare bok)Morgan dör, medans jag höll på att läsa bok 3. Jag blandade ihop honom och Michael i början av boken och var tvungen att kolla upp om det verkligen var han som Harry jobbade med. Givetvis så kunde de inte låta bli att spoila. :bang: Hoppas fortfarande på att jag har missuppfattat det hela men jag tvivlar på det.
Är nog lite därför jag så avskydde hur de presenterade Michael i början av bok 3. :P

Edited by Crusader, 18 June 2012 - 13:51.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#79 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 19 July 2012 - 22:48

Då var jag klar med Dresden Files Bok 9: White Night.

Inte den bästa boken i serien. Inte på något sätt dålig eller så men där har varit bättre böcker. Kanske är den bättre än förra. Jag vet inte riktigt varför jag tycker så för jag kan inte peka på några specifika saker jag tycker är sämre.

Molly verkar klart vara en intresant karaktär med ett stort hjärta. Det ska bli intresant att följa hennes uppväxt som Harry's Lärling.

Kul att se Elaine igen. Hon var dessutom trevligare den här gången. Men jag saknade henne i slutstriden. Det kändes som att hon borde ha varit med där. Inte för att jag har något mot Ramirez precis. Han är en kul prick. Och destu mer nu när man fick veta att allt skryt om alla kvinnor han har haft var bara skryt. Det förklarar en hel del om hans personligthet. Han han kanske gömmer en massa osäkerhet och rädsla bakom allt sitt skrytande. Eller så är han gay. ;) Jag var allt lite orolig för honom där en stund men det var verkligen komiskt när han insåg att han hade 2 knivar i sig och inte visste om det. :D

Bra att Harry vet att han kan lita på honom nu och att han inte är ensam i sina misstankar om Black Council. Han behöver fler allierade.

Deffinitivt något skumt med Mouse. :P Han visar klar intelligens över det normala för hundar men samtidigt så är han verkligen en hund och inte för smart. Han hämtar posten åt Harry, går ut och rastar sig själv och, ja det är så många saker. Men han är verkligen en av de härligaste karaktärerna Butcher har skapat i serien.

Att Helen Beckitt jobbade för, och dessutom var ihop med, Marcone kändes totalt ologiskt. Här har vi en kvinna som riskerade och förlorade allt för att hämnas på Marcone för hennes dotters "död" och så går hon bokstavligt i säng med honom efter hon har kommit ut ur sjukhuset. Hon förlorade både sin själv, make och frihet och gick extremt långt i sitt försök till hämnd. Nej, det här var riktigt dåligt utänkt såvidar Jim Butcher inte har ett gigantiskt Ess i ärmen.

Dock var det överaskande att det var hennes dotter som var i koma.

Verkligen komiskt överaskande att "Toe-moss" hade startat en frisörsalong och låtsades vara en homosexuell Fransman. :D Jag hade verkligen väntat mig att han hade gått med något form av Black Ops team som betalade honom bra och hjälpte honom med hungern.

En del av mig tyckte det var lite onödigt att Lara var bakom det hela men sedan så har hon ju faktiskt aldrig varit en "god" karaktär. Hon försökte ju trotts allt döda Thomas och Harry tidigare.

Åter igen kul med mycket Murphy. Speciellt överaskande glad att hon dök upp på "festen" i slutet. På tal om det så var det hemskt vad det urartade. Men det hade inte varit Dresden Files om det inte blev tillsynes omöjliga odds mot Harry.

Överaskande att Cowl överlevde men jag undrar om det inte var en efterkonstruktion från Butcher. Hur som helst så är det alltid bra med återkommande fiender.

Jag gillade hur Harry lyckas övertala Lash att leva ett eget liv. Verkligen synd att hon är borta även om det är fint hur hon offrade sitt liv för att rädda Harry. Kanske var det därför hon var så ledsen innan för hon visste priset.

Vad betyder det här med att Vittorio var besatt av en Outsider. Är det He Who Walks Behind som Harry "dödade" när han var ung och som tidigare nämts vara tillbaka? (minns dock inte vilken bok det var vi fick veta att den var tillbaka). Och vad betyder det att Harry kan styra dem och att han är född till det? En Chosen One grej antar jag.



Det är vad jag kan komma på just nu att skriva om. Komentera gärna. :)

Edited by Crusader, 19 July 2012 - 23:04.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#80 Magnus

Magnus

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,097 posts
  • Gender:Male
  • Location:Onsala

Posted 19 July 2012 - 23:19

Bok 9 White Night
Kul att du är klar med boken, jepp, Tomas hemlighet är rolig :) Du får väl se vad som händer i kommande böcker med Mouse, ska bli intressant. Jag tror det var i Blood Rites, vi fick reda på att He Who Walks Behind var "tillbaka". De är de kommentarer jag har just nu

#81 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 07 August 2012 - 22:36

Lite mer från Side Jobs.

It's My Brithday, Too

En vampyrhistoria är aldrig fel. Även om jag kanske hade hoppats på en om Harry's födelsedag. Verkliogen en klassisk typ av vampyrberättelse. Och Harry testar en ny cool magisk attack som gör pudding av vampyrerna. :D
Mycket underhållande att läsa.


Heorot

Intresant att Beowolf har hänt och att Grendel också har funnits. Striden mot monstret var verkligten underhållande... och lite obehaglig. :P Mouse visas ännu intelligentare när Harry tillochmed kan föklara en plan och Mouse gör det.
Kul att lära känna Gard och få lite svar om henne. Så hon är en av Oden's "döttrar". En Valkyr som heter Sigrun. Det förklarar hur hon visste när Harry skulle dö i Dead Beat (en sak jag föresten ogillade). Den gav en mer sympatisk sida till henne också så jag innan fick uppfattningen om henne som en kall bitch. Nu verkar hon ha fått en viss respekt för Harry och tillochmed börja gilla honom. Ska bli mycket intresant att läsa deras nästa möte.


Sedan var det dags för nästa bok innan jag fortsätter i Side Jobs. :) Har redan börjat på den så jag misstänker redan att det sista jag skrev om Heorot kommer inträffa i den här boken. :D

Edited by Crusader, 07 August 2012 - 22:36.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#82 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 18 September 2012 - 22:54

Dresden Files Bok 10: Small Favour

Harry och Luccio... :eeh: did NOT se THAT comming! Och jag undrar om Jim Butcher hade några planer på det innan för allt hände i den här boken och det kändes verkligen inte planerat. Då menar jag inte att det gjordes dåligt eller så. Han har sagt att han låter relationerna utvecklas efterhand som han skriver utan att planera i förväg. Jag antar att det här är för att ge fans en paus i frågan om Harry och Murphy blir ett par eller inte. Han har ju hintat om att det troligen kommer hända i framtiden och jag tror att han har lite ställt in sig på att Murphy ska vara Harry's true love så om han nu har minst 10 böcker till planerade så kan jag förstå om han inte vill sätta igång det förtidigt utan låta Harry ha andra relationer innan dess.

När Harry ströp Nicodemus så måste jag erkänna att jag på något sätt tycktye lite synd om Nicodemus. Kanske har det med att Nicodemus inte försöker döda Harry och respekterar honom. Dock betyder det inte att Harry gjorde fel att göra som han gjorde. Nicodemus är ett av hans största hot med planer som kunde föröda världen så han gjorde vad som måste göras. Så. är Nicodemus död nu? Jag tvivlar på det.
Tessa visade sig jobba för Black Council och nu har de 11 av mynten. Inte bra. Och dessutom är djävulen själv inblandad vilket bara betyder en sak: att det här är gigantiskt. Kanske Harmageddon?

Intresant att Harry fick träffa en av Ärkeänglarna som dessutom var imponerade nog att ge honom den kraft som Änglar har. Vi fick också veta att Gud bryr sig förmycket men måste respektera balansen som säger att han bara får lägga sig i lika mycket som motsatt sida gör.

Tack och låv att Michael klarade sig. Jag trodde det här skulle vara slutet. Nu är han visseligen så illa skadad att han aldrig mer kommer kunna strida men kanske var det för det bästa? Han var orolig att han skulle dö och lämna familjen men kunde inte sluta sitt kall. Nu har han inget annat val och kan spendera resten av sitt liv med sin familj. Kanske var det hans belöning?
Och där är ingen tvekan om att Harry räddade hans liv. Hade Michael stannat på marken så hade han dött. Och Harry hade inga problem att rioskera sitt liv för sin vän. Och Michael, i sin tur, vaknade bara för att försäkra sig om att Harry var OK. Det är verkligen sann vänskap.
Annars hettade det till lite när Harry upptäkta att de inte litade på honom. Och ironiskt nog så hade någon mixtrat med hans skalle. :P

Kul att se Gard igen och hon vet verkligen hur man gör en entré. När hon kom i helikoptern och spelade Wagner's "The Ride of the Valkyries" var det bästa i hela boken. :D Inte bara då för att hon är en Valkyria utan för att Amerikanarna brukade spela den sången från helikoptrarna för att skrämma fienden under Vietnam kriget och är därför en gigantisk klassiker.

Mab har verkligen blivit galen. Så pass att hon inte kan prata själv utan att göra skada. Hur har det gått till? Och vad betyder det för Harry?
Och varför är Summer inblandade i Nicodemus planer? De ska ju vara ljuset. Jag vet att ljus och mörker är relativt när det gäller féerna men det här var verkligen bakvänt.

Så nu har Harry två Knight svärd att se efter. :P Bördan tar aldrig slut. Trodde faktiskt att Murphy skulle ta svärdet. Fast mycket kan hända ännu.

När det gäller Ivy så förstår jag Luccio's synpunkt men Harry har rätt. De kan inte bara offra flickans idividitet bara för det är säkrare. Hon, precis som alla andra, förkänar lite kärlek i livet.
Dessutom så missar de en väldigt viktig sak. Om Ivy inte får barn så småningom så slutar det hela med henne och all info som har sammlats under tusentals år försvinner. Och en känslokall neutral robot kan inte skaffa sig en make och få barn.

Och så har vi Bockarna Bruse. :D Jag fattar inte hur Jim Butcher kommer undan med alla galenheter. Speciellt roligt var det när han väntade på den 3:e bocken och tillsist upptäkte att den äldsta och kraftigaste var också minst. :P Tur att han var snäll.

Mycket saker gick mot Harry den här gången. Inte konstigt att han helatiden sa "You got to be kidding me!". ;)


Kan inte komma på mer att nämna. Boken var iallafall bra, precis som de alla är. Lite bättre än de senaste 2.


Jag har också läst lite i Side Jobs. Day Off läste jag klart igår och den var ju verkligen rolig. Speciellt slutet när Luccio kommer in och ser Harry göra mun mot mun med en topless Molly samtidigt som 2 nakna människor med rivsår sitter i en ring och biter Mause och lägenheten är full med rosa,lilla,grön rök. :lol2:
Önskar bara att Harry hade fått en chans att banka vett i de fjantiga magikerna.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#83 Magnus

Magnus

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,097 posts
  • Gender:Male
  • Location:Onsala

Posted 24 November 2012 - 14:54

Alltid kul att läsa dina långa rescensioner Crusader :)
Angående Michael, när du läser Warrior i side Jobs så får man se vad som har hänt med Michael ;) , jag är väldigt nyfiken på vad du kommer tycka om nästa bok :D

#84 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 24 November 2012 - 15:19

Edit: Vilket otroligt sammanträffande att du svarar i tråden samtidigt som jag skriver om det jag läste sist. :P Är just nu på sista kapitlet av Turn Coat så det här var ett tag sedan jag läste de här.


Har läst fler från Side Jobs som jag inte har komenterat:

Backup: Kul att läsa ur Thomas synvinkel men jag blev lite besviken. Jag hade hopppats på mer. Fast det var intresant att få lära sig om The Oblivion War som visst ska vara en viktig backstory till Dreasden Files men som Jim Butcher inte kom på hur han skulle kunna nämna eller utveckla det i serien då grunden är att Harry inte kan känna till det.

The Warrior: En berättelse inspirerad av hur en person kan, utan att veta det, påvärka livet för så många andra. Berättelsen var också skriven som svart till alla de fans som blev upprörda över vad som hände Michael i förra boken och för att ge en blick av hur hans liv såg ut nu.
Blev lika irriterad på Michael som Harry blev, hur han bara var lugn och inte reagerade. Därför var det uppfriskande hur han fullkomligt exploderade när hans dotter blev kidnappad.
Kul att se Jake nu. Och hur Harry, trotts att han nu vet hur mäktig och farlig Jake är, lyckas oförskämt driva med honom.
En väldigt spännande berättelse som ger en mycket intresant inblick i hur Knights of the Cross ordern fungerar. Och farmförallt så gillade jag att få se hur Michael's liv har blivit nu.


Last Call: Lite ironiskt att Jim Butcher skulle behöva skriva en berättelse om öl när han redan hade skrivit en tidigare när han skulle skriva om smekmånad. :P
Kul med lite Grekisk och Rommersk mytologi och att de gudarna existerar i Dresdenverse. Och Dionysus är ju sällan använd så det var intresant att Romerska vingudinnan Meditrina var en maenad som älskade öl. :P
Åter igen en intresant och spännande berättelse och väldigt rolig när Murphy blev berusad/förtrollad. :D

Edited by Crusader, 24 November 2012 - 15:22.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#85 Magnus

Magnus

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,097 posts
  • Gender:Male
  • Location:Onsala

Posted 25 November 2012 - 13:31

Vad kul ser fram emot din reaktioner på Turn Coat :) Bok 14 i The Dresden Files släpps nu på tisdag förresten ;) så än finns det mycket kvar att läsa för dig. :)

#86 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 26 November 2012 - 17:54

Jo, jag vet. Är tacksam att jag inte behöver vänta något år på att få läsa fortsättningen, som ni andra. ;) :P

Dresden Files Bok 11: Turn Coat

Oj då. Här hände det grejer. Stackars Luccio. Kan förstå att det blir rörigt när någon har strulat med hennes hjärna och fått henne att starta en relation med Harry. Nu vet hon inte om något av det var sant. Kan ju vara så att hon hade nått dit tillsist ändå men nu blev det hela en soppa istället. Förstå att hon inte kan fortsätta relationen när hon inte vet vad hon vill. Jag tror Harry gjorde rätt i att säga till henne att bara försöka gå vidare med sina liv och inte hänga upp sig på det. Hon som redan har sina känslomässiga ärr lär inte våga älska igen.

Tråkigt att Morgan dog. Tyvärr hade jag blöivit spoilrad om det redan nör jag började på bok 3. Jag blev så förvirrad av introduktionen av Michael att jag först trodde det var Morgan och hade kommit ihåg hans namn fel och var tvungen att kolla och något av det första som det stod om honom på Wikian var att han dör. :bang: Att de inte kan skriva med de som inte är ifatt i åtanke? <_<
Men det var bra att han och Harry hann göra upp iallafall och att Harry fick ett sort erkänande från Morgan att han var en bra man och att Morgan hade fel.
Överaskande att Luccio var mördaren. Men när Morgan förklarar det så var det väldigt logiskt. Fast jag förstår inte varför Morgan också blev sövd och inblandad. Hade väl varit smartare av förädaren att inte blanda in honom.
På tal om förädaren så blev jag lite besviken att det var en ny karaktär. De har snackat om en förädare så länge att jag hoppades att det skulle bli ett shockerande avslöjande. Nu blev det istället den ända utöver ledarna som det kunde vara. Därimot var det överaskande att det hela inte var slut. Jag trodde att rättegången bara skulle vara en fars och väntade mig inte action. Måste säga att det var smart av Harry att sätta övervakning och luska ut vem förädaren var.

Trevligt också med en ny karaktär till serien. Vince Graver. Som dessutom verkar vara en LI för Molly.
På tal om Molly så växer hennes karaktär. Lite obådande att hon åter igen bröt mot Laws of Magic även om det var för en bra sak. Fast det kan också ha räddat Harry för tackvare den varningen han fick om Luccio så berättade han inte för henne om sin plan. Jag gillade hur hon vägrade fly för att skydda sig själv utan tänkte fortsätta kampen om Harry dog.

Stackars Thomas. Skinwalker förstörde verkligen honom. Undrar om Harry kommer göra som han sa och jaga Skinwalker och döda den. Minst sagt överaskande att den kom undan. Kul att se Listens-To-Wind in action. Tyckte han betedde sig underligt då han ville offra Morgan och kämpade mot Harry ett tag så det var bra att det visade sig att även han hade blivit kontrollerad.
Det var rätt nära att Harry lyckades ta Skinwalker. Hade det ionte varit för att den skapade en circel så hade han vunnit. Och Toot som riskerade sitt liv för att rädda Harry. Tur han klarade sig. Det hade varit för hemskt om han också dog. Fint att se hur mycket Harry bryr sig om Toot och hand gäng.

Fattar igentligen inte varför Harry lät Binder gå. Kanske var Harry trött på dödande? De senaste böckerna har han ju fått avrätta en massa fiender så kanske ville han bara inte göra det igen? Kändes lite konstigt mot hur han varit på sista tiden, speciellt då Binder var långt ifrån snäll och ofarlig.

Åt verkligen Lara upp Madeline? Obehaglig kvinna. Men jag får en känsla av att hon från början kanske var som Thomas och inte ville vara vampyr. Hon verkade försöka försvara sig när hon sa att hon axepterar vad hon är.

Mouse är verkligen en intelligent hund. Ena stunden tycker man synd om honom och nästa så visar det sig att han bara spelade för att göra Molly orolig. :P På många vis verkar han faktiskt vara mer intelligent än människor. Fast ibland är han nästan för intelligent då det känns som att det hade varit roligare om han var så "dum" som han ibland spelar. :P
Väldigt roligt hur han höll reda på Morgan och Molly, och Harry's reaktion varända gång han kom hem och såg att Mouse höll dem borta från varandra.

Återigen en hint om ett framtida öde för Harry. Det är visst något speciellt med ön och den verkar vara till för något speciellt som de inte vill att Harry ska veta. En kraft som de tror inte Harry skulle klara av men som Ebenezar anser skulle passa Harry. Ska bli intresant att se.

The Gatekeeper. Där sprack min teori helt om att han igentligen var Justin DuMorne, fast den blev mindre och mindre trolig de senaste böckerna så det förvånade mig inte så mycket. Nu fick ju Harry se hans ansikte. Tycker dock det är underligt att första gången han var med så beskrevs han vara alvarligt bränskadad i ansiktet men nu nämns inget om det. Fast en ny teori jag fick var att han kanske är en framtida Harry som åker tillbaka i tiden för att ändra vissa händelser av en kanske mörk framtid? Jag vet inte, bara att det nog ligger mer till Gatekeeper än vad man ser.
Justin DuMorne tror jag fortfarande gömmer sig någonstanns i skuggorna. Tror fortfarande inte att han igentligen är död och det skulle inte förvåna mig om han var ledaren över Black Council.

Och nu finns det en ny avstickare, Grey Council. Tror att Ebenezar kan ha rätt att det är för sent att rädda White Council och att det är bäst att sammla de som de kan lita på för att bekämpa Black Council. Ska bli intresant att se hur det här utvecklar sig.

Och Harry fick nya ärr i slutstriden. Och en jäkla massa stryk, som vanligt. Jag gillade också att för ovanlighetens skull så besegrade han inte någon av bokens huvudfiender. Han hjälpte till väldigt mycket och segerna hade inte varit möjlig utan honom men själv så besegrade han ingen. Lite uppfriskande och oväntat, och sådant är alltid bra. :)

Synd att Kirby dog. Väldigt hemsk grej när de förlorar en de bryr sig om. Och Andi som precis hade hittat kärleken. Men det var fint i slutet när Harry bestämde sig för att föra vidare den tradition som Kirby hade startat och lät Butters bli en i gänget. Som han säger, livet måste gå vidare.

Väldigt fint när Harry och Murphy sa farväl till varandra, medvetna om att Harry kanske inte överlever den här gången, och när de kysstes och sa att de älskade varandra. Helt otroligt hur deras känslor har vuxit sedan första boken, även om de faktiskt brydde sig mycket om varandra redan då. Och att Murphy axepterar att Harry håller saker hemliga för henne och litar på att han säger om det är viktigt för henne att veta. Nästan lite olycksbådande också samtidigt.
Hur som helst, de är ju mycklet mer än vänner men samtidigt inte ett kärlekspar. Ett otroligt starkt kärleksband. Vilket får en Harry/Murphy shipper som jag att sucka nöjt. :P


En mycket bra och väldigt tung arcbok (den tyngsta, tror jag), och den bästa sedan Dead Beat. Ser mycket fram, mot nästa bok som ska, om jag förstår det rätt, vara en stor vändpunkt och den viktigaste boken i serien hitils. Tyvärr har jag kanske redan blivit spoilrad om slutet då jag misstänker att extras i slutet av Turn Coat var del av Aftermatch berättelsen (osäkert då det inte stod vad texten var från) då jag trodde det var, som det brukar, början av nästa bok eller från Codex Alera. Jag han bara läsa halva första meningen innan jag insåg att jag inte borde läsa den men det räckte visst. Fattar inte hur de kan göra något så urbotat korkat som att publisera novelen som utspelar sig efter slutet av nästa bok, i den här. Hoppas jag har fel men uppfattningen jag fick var att Harry dör i nästa bok då meningen jag han läsa var "I can't belive he´s/Harry's dead." (lite osäker om det var he eller Harry) och jag vet att Aftermatch är från Murphy's synvinkel. Om inte honom så någon viktig iallafall. Eftersom boken efter heter "Ghost Story" så låter det ju troligt.

Har inte fått hem Changes ännu men förhoppningsvis så får jag det snart. :) Tills dess så har jag en berättelse från Side Jobs att läsa. ;)
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#87 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 26 November 2012 - 20:39

Bra nyheter. De finns änligen här: http://www.audible.c...asin=B005NB2IG0

Dags att ge sig ikast med serien utöver bok nummer 1 alltså.

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#88 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 26 November 2012 - 21:08

Jag har själv aldrig tid att lyssna på ljudböcker och när det väl blir av så somnar jag bara. :P
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#89 Magnus

Magnus

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,097 posts
  • Gender:Male
  • Location:Onsala

Posted 27 November 2012 - 08:23

Jo, jag vet. Är tacksam att jag inte behöver vänta något år på att få läsa fortsättningen, som ni andra.

Dresden Files Bok 11: Turn Coat


På tal om förädaren så blev jag lite besviken att det var en ny karaktär. De har snackat om en förädare så länge att jag hoppades att det skulle bli ett shockerande avslöjande. Nu blev det istället den ända utöver ledarna som det kunde vara. Därimot var det överaskande att det hela inte var slut. Jag trodde att rättegången bara skulle vara en fars och väntade mig inte action. Måste säga att det var smart av Harry att sätta övervakning och luska ut vem förädaren var.



Kul att läsa dina reaktioner, håller med om mycket ;) På tal om Förrädaren så är han faktiskt inte så ny, om man läser om böckerna så kan man märka att han omnämns redan i bok 4 summer Knight, där han läser upp namnen på senior wizards när det är dags att välja en ny till Senior Council men det är nog svårt att komma ihåg första gången man läser böckerna :)

#90 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 02 December 2012 - 01:49

Aha. Men som du säger, svårt att komma ihåg. Och det var ju inte mycket där heller.

Love Hurts

Sista Side Jobs innan Changes.
Vet inte om jag ska älska eller hata Jim Butcher för den där Harry/Murph teasen. :P Nej, men det var fint att vi fick ett litet smakprov. Även då man misstänkte just det här skulle hända och hur det låg till så måste jag erkänna att jag hoppades att det hela skulle visa sig vara riktigt. Fast Jim Butcher skulle aldrig sätta en sådan viktig sak i en novell. Intresant och lite obehaglig handling i en annars fin berättelse där det mästa igentligen handlar om Harry's relation till Murphy. Ett smakprov på (förhoppningsvis) något som kommer hända i framtiden och ger fans lite av det de vill ha.
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#91 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 30 January 2013 - 13:00

Dresden Files Bok 12: Changes

 

Boken har ju deffinitivt rätt namn. Och Jim Butcher går lite överstyr med det. Tillochmed titlen på boken, som för första gången i serien bara består av ett ord, visar på det. Jag har lite blandade känslor till den här boken. Dels var den bra men samtidigt tyckte jag, som sagt, att Butcher gick på lite väl mycket då allt händer i samma bok som utspelar sig under ett par dagar.

Hans kontor sprängs av vampyrer, ett monster totalkvaddar hans bil, han bryter benet på ett minst sagt underligt sätt, hans lägenhet bränns ner av vampyrer, han blir av med sin katt, han ramlar ner från en stege och bryter ryggen osv. Och det som irriterar mig mäst är att det känns som att de vampyrer som orsakade allt det här inte var värre än någon annat han har stött på tidigare. Det känns lite som om en knarklangare hade krossat superman. Jag ahde hellre sett att han hade stått inför det värsta hotet någonsin som var så kraftfullt att han inte kunde klara sig lika bra som han brukar. Inte att Kling & Klang skulle på något vis lyckas med det som ingen annan tidigare har lyckats med. Och att han bryter ryggen i en olycka var verkligen antiklimax. Det hade varit mer passande om Black Cuncil hade slagit till med alla resurser för att krossa honom en gång för alla.

 

Men det fanns såklart bra saker också. Och överaskande. Att Harry hade en dotter t ex. Att han blev Winter Knight (även om jag faktiskt inte gillar det). Och det tragiska slutet då han blir tvungen att döda kvinnan han älskade för att rädda sin dotter och stoppa Red Court från att skada fler. Lite underligt att det hela var Martins plan helatiden. En väldigt långsökt plan, minst sagt.

Och så avslöjades det som jag själv har misstänkt länge, att Ebenezar är hans morfar.

Jag gillade också att ännu en gud dök upp i serien. Oden. Jag hade väntat mig att Gard jobbade för honom sedan man fick veta vad hon var. Och återigen nämns orginal Marlin. Verkar som att det finns en historia där som kommer avslöjas tillsist och att det har med svärdet att göra (det som troligen tillhörde Arthur). Kanske återvänder Arthur? Det andra svärdet är det iallafall uppenbart att det är menat för Murphy som nu är arbetslös.

 

Och det leder till slutet. Harry och Murphy ska äntligen gå på en date innan det är försent och Mab hämtar Harry. Vilken hemsk shock det måste bli för henne att hitta kulhålet och blodet och inse att Harry kan ha blivit mördad, vilket han verkar ha blivit. Undrar vem det var som sköt. Borde vara en människa då han sagt att han kan känna av om en övernaturlig varelse planerar att attackera.

Tyvärr blev jag spoilrad ang. slutet i Turn Coat, som jag nämde tidigare. Idiotiskt gjort av de som publiserade boken! Men som tur är så trodde jag att jag hade missuppfattat mot slutet av Changes och att det var som Murphy var upprörd över att han åkt med Mab, inte att han blev skjuten. Så den delen kom som en överaskning. Jag trodde snarare att Mab skulle hämta honom innan han och Murphy fick en chans.

 

Just nu läser jag Aftermatch för att sedan börja på Ghost Story. Undrar hur Harry ska ta sig ur det här. Att död är ju trottsallt rätt svårt att komma över. Och kommer han förbli Winter Knight eller kan han ta sig ur det? Hoppas på det senare för jag vill att han förblir oberoende.


Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#92 Magnus

Magnus

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,097 posts
  • Gender:Male
  • Location:Onsala

Posted 29 June 2014 - 19:38

Skin Game bok 15 The Dresden Files

Var ett tag sedan jag läste nu men kan ge några åsikter iallafall :)

Tycker om att vi får se Hades och hoppas att vi får se mer av honom och andra gudar i framtiden. Gillade också Harry möten med sina döttrar. Även kul att se Harry's ID igen. En annan sak som var intressant var att Harry var smart och planerade, så finns en anledning till att läsa om boken