Jump to content

Photo

Officiella Facebook-tråden


  • Please log in to reply
144 replies to this topic

#1 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 26 October 2007 - 13:33

Facebook äger dig

"Det är ett slavkontrakt"

Samtliga 400 000 svenskar som registrerat sig på Facebook har skrivit över rättigheterna till sina bilder och hemligheter på det amerikanska företaget – för all evighet.

De har själva godkänt detta i ett 13-sidigt kontrakt.

På sidan 4 i kontraktet ger alla Facebookanvändare automatiskt företaget en ”oåterkallelig, evig” och ”världsomspännande” rätt att kopiera, använda och sprida det man skickat på sajten.
Det är ett slavkontrakt, anser Pär Ström, ledamot i regeringens IT-råd.

– Facebook utnyttjar användarens underläge, medvetna om att kanske bara några promille läser användarvillkoren.

– Man tror att det är gratis att vara med. Men man betalar med sin personliga integritet och framtid. När man söker jobb om 30 år sitter rekryteraren med det man skrivit, säger Pär Ström.
Enisa, det europeiska organet för nätverkssäkerhet, går i dag ut med en varning till dem som är med i nätverken på internet. Bland annat varnar man för att tagga, ansiktsidentifiera, sina vänner och anhöriga på bilder.

– Det kan sparas hela livet och användas på framtida länkar som man absolut inte tänkt sig, säger Enisas pressekreterare Ulf Bergström.

Facebooks ledning har konsekvent vägrat svara på mediernas frågor.


Facebook äger

* Dina mejl
* Dina bilder
* Dina intressen
* Dina filmer
* Dina kontaktuppgifter




MySpace: Vi äger inte rättigheterna som Facebook

Efter stormen kring Facebooks och andra nätcommunityns rätt till ditt personliga material vill nu konkurrenten MySpace passa på att säga att man inte äger rättigheter på samma sätt.

"På förekommen anledning vill MySpace tydliggöra tydliggöra att företaget, till skillnad från vissa andra communities och nätverk, inte gör anspråk på några äganderättigheter för texter, filer, bilder, fotografier, videoklipp, ljud, musikaliska arbeten, litterära alster eller annat material som medlemmarna lägger upp på MySpace", skriver man i ett pressmeddelande.

Företagets nordiska marknadschef Jonas Lindberg Nyvang skriver i pressmeddelandet att användarnas rätt till sitt eget material är en grundstomme för företaget.


Tur att man inte blivit 'medlem' där då.
Har fått en sk. inbjudan från en gammal klasskompis, men tvekat om jag verkligen vill börja använda Facebook.

Är skönt att höra att MySpace inte har samma sk. avtal. Skapade ett konto där för ett tag sen (som jag inte använder) pga att jag ville se någonting som bara visades för medlemmar.
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#2 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 26 October 2007 - 13:36

Jag är inte medlem vare sig hos Facbook eller MySpace. Personligen är jag trött på alla dessa communitys som poppar upp lite här och var.

#3 Marie Morot

Marie Morot

    Deputy Admiral

  • Members
  • 10,069 posts
  • Gender:Female
  • Location:Lerum
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 26 October 2007 - 13:40

^What he said.

Facebook känns väldigt mycket som Lunarstorm för dem som känner att de växit från Lunar men vill fortsätta med samma typ av umgänge.
Support your local search and rescue unit - get lost.

#4 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 26 October 2007 - 14:04

Har samma bild av FaceBook som Marie. Förstår mig inte på communitys där huvudsyftet bara verkar vara att skryta om att man finnas till. :unsure:

Det närmsta ett community jag är medlem i är här och TV-Land.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#5 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 26 October 2007 - 14:13

Det är ett community som du är med i, XC. ;)

Jo, jag är medveten omdet och det stör mig inte så mycket alls. Jag är inte så dum att jag publicerar foton eller sådant där som jag bryr mig om. :P
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#6 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 26 October 2007 - 14:15

Jag har en facebook-profil sedan en liten tid tillbaka. Tycker det är ett helt OK sätt att hålla kontakten med såna som man av olika skäl inte träffar på annat sätt: gamla kompisar och kollegor, folk i andra städer, mer avlägsna vänner etc. Mycket av det som slängs runt är rätt fånigt (som att bli "vampyr" och annat), men det är bara att strunta i. Tycker också att det är rätt schysst att man gör allting i eget namn och inte under nåt alias, det sätter nivån.

Som vanligt när det gäller såna här grejer så gäller det att inte bli för skrämd. Det är ju det material du själv lägger till som blir publikt, så du sätter själv nivån. Jag kommer aldrig att använda facebook för känsliga saker jag vill ta med vänner - sånt görs ansikte mot ansikte eller telefon. Jag kommer heller inte lägga upp stötande eller känsliga bilder, etc. Ungefär som man sköter det i verkliga livet. Facebook är bara ännu en kanal för sånt, varken mer eller mindre.

EDIT: Nu gjorde jag det igen, använde en massa ord för nånting som någon annan (Sentinel) lyckades säga i en mening. Hå hå ja ja... ;)

Edited by Fiskrens, 26 October 2007 - 14:18.

"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#7 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 26 October 2007 - 14:17

Catahya är det närmsta jag kommer ett ordentligt community som jag är medlem i, utöver det är det är jag reggad på en massa olika forum som ligger inom mitt intresseområde men dessa kan man väl inte direkt räkna som ett community? :)

#8 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 26 October 2007 - 14:26

Rent tekniskt går det ju alltid att spåra till en person vad som gjorts i forum som detta, hur anonym man än vill försöka vara. Och hur är det egentligen med äganderätten till vad som lagts upp här?
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#9 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 26 October 2007 - 14:42

All your posts are belong to us. ;)



Nä, allvarligt. Det skulle vara intressant att veta. :)

#10 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 26 October 2007 - 14:59

Har inte heller gått med i Facebook, men möter allt oftare övertalningskampanjer från tidigare facebooks-skeptiska vänner att gå med. Jag tycker fenomenet påminner om Lunarstorm och det mer analoga stenåldersfenometet boken "Mina vänner" där man fick fylla i uppgifter om sig själv till klasskompisar i låg-mellanstadiet.

Är forumet ett community?

Fanns väl små Lunarstorm-liknande tendenser vid den senaste "ansiktslyftningen" av forumet , ett visst intresse fanns vid början att lyfta fram den egna profilpresentation, ha många vänner på sin lista osv. Hittar inte länken men jag vill minnas att det fanns en diskussion kring detta när det var nytt och "spännande".

#11 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 26 October 2007 - 15:05

Sentinel: Skall vi verkliegen dra upp den diskussionen en gång till... :P

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#12 Spidde

Spidde

    Rear Admiral

  • Members
  • 3,747 posts
  • Location:Norrköping &lt;-&gt; Uppsala
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 26 October 2007 - 15:31

Jag har en facebook-profil men hänger där väldigt sällan. Känner mig rätt anonym måste jag säga :) Fast jag tycker det känns som en rätt meningslös community, förstår inte riktigt syftet...men för alla de som har hundratals "vänner" att hålla reda på kan det säkert vara bra :P
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#13 Marie Morot

Marie Morot

    Deputy Admiral

  • Members
  • 10,069 posts
  • Gender:Female
  • Location:Lerum
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 26 October 2007 - 18:55

Att ha många vänner på Facebook är väl ungefär som att ha många kontakter addade på MSN. Ju längre listan är ju högre status har man. :P
Support your local search and rescue unit - get lost.

#14 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 26 October 2007 - 20:14

Mm, Kevin Smith sa nåt roligt om det där på sin podcast. Han har över 150 000 vänner på MySpace.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#15 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 26 October 2007 - 22:11

Att ha många vänner på Facebook är väl ungefär som att ha många kontakter addade på MSN.


Aha. De spelar ingen roll då menar du. ;)

Värt att påpeka att hela det här resonemanget inte stämmer för övrigt. Det är inte Facebook som menar att man blir coolare med många vänner - det är applikationerna till Facebook som menar det. :P
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#16 dukeofnewyork

dukeofnewyork

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,140 posts
  • Gender:Male

Posted 27 October 2007 - 11:03

Värt att påpeka att hela det här resonemanget inte stämmer för övrigt. Det är inte Facebook som menar att man blir coolare med många vänner - det är applikationerna till Facebook som menar det. :P


Njae, det är väl användarna och Facebooks gränssnitt som menar det. Facebook är ju rätt menlöst om man inte har "många" vänner då allt bygger på det. Ju fler vänner desto bättre (och roligare) blir Facebook. Facebook bygger ju på kommunikation (det är ett enormt kraftfullt kommunikationsverktyg), och utan vänner, helst många av dem, blir det inte mycket till kommunikation.

Att sitta och kura för sig själv på sin profil på Face book ger inte mycket. :)
"I mean, violence is a big problem in our society today and I will not support it. That is the primary reason why I won't do anal. " – Krysta Now, Southland Tales

"Ingen magi, ingen profil, ingen stil, bara tjong i tvättbrädan och morr i mustaschen. " – Göran Sommardal om Xmen Origins: Wolverine (Kulturnytt 20090430)

"There is hopeful symbolism in the fact that flags do not wave in a vacuum." – Arthur C. Clarke

---

--- | filmtipset | ---


#17 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 27 October 2007 - 18:42

http://computerswede...2.2683/1.127935

Så ni kan känna er lugna, det finns lagar som gäller över avtalsrätt.
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#18 Forever Xena

Forever Xena

    Warrior Princess

  • Moderator
  • 10,223 posts
  • Gender:Male

Posted 03 November 2007 - 08:06

Att ha många vänner på Facebook är väl ungefär som att ha många kontakter addade på MSN. Ju längre listan är ju högre status har man.


Jag har låg status då :P

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling


#19 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 04 November 2007 - 15:11

Samma här, jag använder inte ens MSN. :lol:

#20 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 04 November 2007 - 17:31

Skäms. Då kan man ju inte tala med dig... :(
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#21 Hofling

Hofling

    The Hoff

  • Moderator
  • 3,277 posts
  • Gender:Male
  • Location:Borås

Posted 04 November 2007 - 19:59

Näe, det är ju klart. Utan msn finns ju inget sätt att få tag på någon. Ingen telefon, inte brev...eller vänta lite nu..

;)

Min bildtråd - Min dA-sida - Min facebook-sida

>>Årets manlige medlem 2006<<


#22 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 04 November 2007 - 22:46

Nepp. Visst är det tragiskt? :(

;)

(Mer ärligt, inte riktigt samma sak hörru... ;) )
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#23 Hofling

Hofling

    The Hoff

  • Moderator
  • 3,277 posts
  • Gender:Male
  • Location:Borås

Posted 05 November 2007 - 01:26

Om man ska vara riktigt petig, så är det mer rätt än msn, då du skrev "tala med.." ;)

Sen om man ska vara mindre petig så tycker jag allt att telefon och msn på det stora hela är samma sak. Båda är väldigt enkla sätt att kontakta folk på. Enklare med telefon, då alla inte har msn (tydligen :blink: )

Min bildtråd - Min dA-sida - Min facebook-sida

>>Årets manlige medlem 2006<<


#24 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 05 November 2007 - 09:12

Har inte heller MSN... Finns tillgänglig på Gtalk däremot...

Edited by XC, 05 November 2007 - 09:12.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#25 blodeuedd

blodeuedd

    Captain

  • Members
  • 419 posts
  • Location:Finland - på Pampas slätten
  • Interests:Böcker, tv-film, musik etc

Posted 05 November 2007 - 12:55

Hemska facebook! *Host* Men jepp jag är med. Skall dock inte ladda upp några bilder dit eller nåt annat. Lol, jag bara gör löjliga quiz där
"You're like a drug to me. Like my own personal brand of heroine."