Jump to content

Photo

"FRA-lagen"


  • Please log in to reply
36 replies to this topic

#1 Hofling

Hofling

    The Hoff

  • Moderator
  • 3,277 posts
  • Gender:Male
  • Location:Borås

Posted 12 June 2008 - 18:17

Alltså, nu kanske jag är väldigt efter med detta, men såg ingen tråd om det, så antar att jag inte är ensam om detta..

http://www.stoppafralagen.nu/
http://www.expressen...odiga-politiker
Jag tycker att detta verkar rätt så j*vla sjukt.

FRA-lagen innebär att din e-post, dina fax och dina telefonsamtal kommer att kunna lagras, avlyssnas och övervakas av staten. Du behöver inte vara misstänkt för något brott, utan det räcker med den vaga formuleringen om att ett ”yttre hot” anses föreligga.

Helt sinnes...
Så med "vaga hot" så kan det i princip vara att man har nämnt eller skämtat om terrorister eller något, med polare och då kan varningsflaggan hissas så man blir granskad?

Nej, usch och fy. Om Sverige nu går mot Polisstat, då kan man verkligen känna sig stolt över att vara svensk..

Min bildtråd - Min dA-sida - Min facebook-sida

>>Årets manlige medlem 2006<<


#2 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 12 June 2008 - 18:23

Har läst om det där. "Kina" är ett annat ord som kommer för en.

Förhoppningsvis går inte lagen igenom.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#3 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 12 June 2008 - 18:37

:wacko:
Inte klokt.

Jag vill inte att staten ska läsa mina mail eller lyssna av mina samtal på telefonen.

Tänk om dom får reda på något helt annat under avlyssningen som inte har med yttre hot (terror) att göra men som är brottsligt t.ex. rån, mord mm. vad gör dom då?
Kommer dom låta det vara eller kommer dom skicka det vidare till polisen för att de ska ingripa?

Jag bara väntar på att de ska få börja öppna min (pappers)post också, vi är inte långt ifrån det stadiet just nu.
:blink:
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#4 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 12 June 2008 - 20:45

Att öppna E-mail och SMS är precis samma sak, så vi är redan där.

Lagen är självfallet vidrig. Jag hoppas nån har startat ett initiativ för att stoppa det.

#5 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 12 June 2008 - 21:30

Det står i första posten, PredaBot:

http://www.stoppafralagen.nu/
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#6 Marie Morot

Marie Morot

    Deputy Admiral

  • Members
  • 10,069 posts
  • Gender:Female
  • Location:Lerum
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 12 June 2008 - 21:52

I praktiken så har väl myndigheterna rätt att göra detta redan nu om de vill? Och vad gäller teletrafiken så är väl Echelon rätt täckande också... Vi är inte alls så osynliga och anonyma och fria som vi tror.
Support your local search and rescue unit - get lost.

#7 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 12 June 2008 - 21:58

Finns det fortfarande som tror de kan vara hemliga på nätet? :P
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#8 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 12 June 2008 - 23:09

Vidrigt vilken värld man lever i egentligen, det lär ju inte sluta här heller :angry:

Winter is Coming


#9 Marie Morot

Marie Morot

    Deputy Admiral

  • Members
  • 10,069 posts
  • Gender:Female
  • Location:Lerum
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 12 June 2008 - 23:30

Ja, det finns många som tror att bara för att de inte syns bakom sina bildskärmar att de kan bära sig åt hur som helst på nätet och klara sig undan. Tyvärr. :(
Support your local search and rescue unit - get lost.

#10 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 13 June 2008 - 01:13

Jag vet. Det var en mer retorisk fråga. Men det, i sig, tycker jag är skrämmande. :P
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#11 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 17 June 2008 - 19:48

FRA-lagen skickas tillbaka till utskottet - sr.se

Uppdaterad 20:05
Riksdagen kommer av allt döma att skicka tillbaka det omstridda förslaget om signalspaning till försvarsutskottet för att det skall jobba fram ytterligare förslag för att stärka integriteten. Och det var också vad Fredrick Federley från cenetrpartiet, som varit en av lagförslagets starkaste kritiker krävde när han äntrade talarstolen.

– Jag tycker att det finns kloka synpunkter i förslaget från utskottet som skulle kunna förstärka, i allra högsta grad förstärka, det förslag som finns och förstärka integritetsaspekterna av signalspaningarna. Jag skulle därför vilja avsluta mitt anförande med att rikta en fråga till försvarsministern. Avser regeringen att vidta ytterligare åtgärder för att stärka upp integriteten? frågade Fredrick Federley.

– Om kammaern väljer att göra en återremiss för att se över de frågor som Fredrick Federley tar upp är jag så klart öppen för det. Men det är kammaren som äger den frågan, svarade försvarsminister Sten Tolgfors (m).

Det var en mycket plågad Fredrick Federley som ställde sig i talarstolen och redogjorde för de mycket hårda påtryckningar han har utsatts för när det gällde att rösta för eller emot lagförslaget som ger Försvarets Radioanstalt rätt att avlyssna all tele- och internettrafik mellan Sverige och utlandet.

– Det har lett till ett visst stöd men det har också lett till oerhört mycket påtryckningar. Det är påtryckningar som kommer från politiska vänner men också ett enormt tryck som kommer från väljare, medborgare och vänner, sa Fredrick Federley.

Det är oklart hur snabbt försvarsutskottet kan behandla frågan och isåfall när ett beslut kan tas i riksdagen.

Enligt försvarsminister Sten Tolgfors kommer Datainspektionen att få ett särskilt uppdrag om att fram till 2011 följa FRA:s verksamhet ur ett integritetsskyddsperspektiv.

Dessutom tänker regeringen tillsätta en kommitté med parlamentariker som utifrån ska följa FRA:s verksamhet.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#12 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 18 June 2008 - 20:35

Jaha... så skiten är INTE borta ännu?? Bara ytterligare ett kort uppskjov...

Vad sägs om att dom låter Sveriges FOLK rösta om lagen, istället för att bestämma själva??

Kanske att dom kommer att finna en hel del annorlunda tongångar då...

#13 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 18 June 2008 - 20:41

Som snacket gått idag så kommer det nya förslaget vara i princip det samma men bla en special insatt kommision och datainspektionen kommer att kolla hur FRA jobbar.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#14 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 18 June 2008 - 21:43

Klägg

Nya FRA-lagen röstades igenom i kväll


http://www.aftonblad...ticle2719438.ab

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#15 Marie Morot

Marie Morot

    Deputy Admiral

  • Members
  • 10,069 posts
  • Gender:Female
  • Location:Lerum
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 18 June 2008 - 22:07

Skit är det. Men möjligheten har funnit förut också, nu kommer den att bli officiell policy. Blä. :(
Support your local search and rescue unit - get lost.

#16 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 20 June 2008 - 16:35

Helvetes jävlar... fattar inte att det händer... nu måste man byta internetleverantör till Bahnhoff, börja med kryptering, dölja sin IP med Proxy... :(

Fy fan vad jag mår illa.

Håller just nu på att forska lite om vad för kapacitet FRA's superdator har, vilka svagheter, samt vad man kan göra för att skydda sig.
Återkommer om jag finner något av intresse. Gäller förstås att man hittar några bra grejor innan dom slår igång skiten förstås...

#17 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 23 June 2008 - 09:57

Man kan ju använda omvänd taktik också: fr o m 1 jan 2009 kommer jag att svara på all spam med följande signatur tillagd:

I am currently out of the office. If you wish to reach me, please contact your local Al Qaida representee.

Best regards,
Usama bin Laden
Terrorist leader, chief designer of 11/9 2001 attack

:P
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#18 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 27 June 2008 - 15:53

Resumé: Webbyrå kampanjar mot FRA

Webbyrån Starring gör gemensam sak med Fria Tidningen. Målet – att FRA ska drunkna i känslig e-post som fastnar i filtret. På en snabbproducerad kampanjsajt kan man hitta en rad olika terrorist-termer som kommer att fastna i FRA:s filter.

En dag efter att riksdagen hade röstat igenom den kontroversiella FRA-lagen hade man klart för sig hur kampanjen skulle se ut.
Nu har webbyrån Starring och Fria Tidningen släppt kampanjen ”HejFRA.se”. På en sajt på internet kan man klippa ut text, med innehåll som FRA:s filter kommer att reagera på, och klistra in den i mejlsignaturen. Målet är att så många som möjligt ska skicka mejl med känsligt innehåll för att lagen ska bli resultatlös.

– Vi tyckte att det var så många som bara snackade. Men vi vill ju gärna skapa aktiviteter på nätet. Det här är en sorts digital olydnad, säger Starrings creative director Fredrik Lundgren till Resume.se.

I mejlsignaturen finns ord som ”al-Fatah”, ”brevbomber” och ”Hizbollah”. Man kan slumpa fram en rad varianter för att filtret inte ska kunna anpassas alltför lätt.

– Jag sympatiserar verkligen inte med terrorister. Men det här är en lag som faktiskt kör över grundlagen, när det gäller meddelarfriheten. Dessutom tror jag inte att de som verkligen sysslar med den här verksamheten är så korkade att de skickar information i okrypterade mejl, säger Fredrik Lundgren till Resume.se.

Kommer ni själva att använda texten i era signaturer?
– Absolut. Nu satt jag på webbmejlen och fick inte med signaturen, men sedan ska vi göra det.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#19 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 27 June 2008 - 15:55

Resumé: Webbyrå kampanjar mot FRA

Webbyrån Starring gör gemensam sak med Fria Tidningen. Målet – att FRA ska drunkna i känslig e-post som fastnar i filtret. På en snabbproducerad kampanjsajt kan man hitta en rad olika terrorist-termer som kommer att fastna i FRA:s filter.

kampanj

En dag efter att riksdagen hade röstat igenom den kontroversiella FRA-lagen hade man klart för sig hur kampanjen skulle se ut.
Nu har webbyrån Starring och Fria Tidningen släppt kampanjen ”Hej FRA”. På en sajt på internet kan man klippa ut text, med innehåll som FRA:s filter kommer att reagera på, och klistra in den i mejlsignaturen. Målet är att så många som möjligt ska skicka mejl med känsligt innehåll för att lagen ska bli resultatlös.

– Vi tyckte att det var så många som bara snackade. Men vi vill ju gärna skapa aktiviteter på nätet. Det här är en sorts digital olydnad, säger Starrings creative director Fredrik Lundgren till Resume.se.

I mejlsignaturen finns ord som ”al-Fatah”, ”brevbomber” och ”Hizbollah”. Man kan slumpa fram en rad varianter för att filtret inte ska kunna anpassas alltför lätt.

– Jag sympatiserar verkligen inte med terrorister. Men det här är en lag som faktiskt kör över grundlagen, när det gäller meddelarfriheten. Dessutom tror jag inte att de som verkligen sysslar med den här verksamheten är så korkade att de skickar information i okrypterade mejl, säger Fredrik Lundgren till Resume.se.

Kommer ni själva att använda texten i era signaturer?
– Absolut. Nu satt jag på webbmejlen och fick inte med signaturen, men sedan ska vi göra det.


Man kanske ska ta och kopiera något av deras alternativ som finns där och ha som signatur i mailen.

Exempel:

Hej FRA!
Det finns ingen anledning att läsa mitt mail. Jag har ingenting att göra med PKK, ETA eller Al-Aqsa-martyrerna. Jag har aldrig gjort Shahada eller tillverkat ABC-stridsmedel, jag vet knappt ens vad fatwah betyder. Men tack för visat intresse!

PS. Terroristattacker kommer knappast att planeras över okrypterade mail. Sabba FRA-lagen på www.hejfra.se


Hej FRA!
Det finns ingen anledning att läsa mitt mail. Jag har ingenting att göra med al-Fatah, Hizbollah eller Hizb al-Mujahidin. Jag har aldrig gjort Shahada eller tillverkat biologiska vapen, jag vet knappt ens vad Al-Fattah betyder. Men tack för visat intresse!

PS. Terroristattacker kommer knappast att planeras över okrypterade mail. Sabba FRA-lagen på www.hejfra.se


Hej FRA!
Det finns ingen anledning att läsa mitt mail. Jag har ingenting att göra med ETA, al-Takfir wa al-Hijra eller Hamas. Jag har aldrig gjort Ibadat eller tillverkat ABC-stridsmedel, jag vet knappt ens vad fatwah betyder. Men tack för visat intresse!

PS. Terroristattacker kommer knappast att planeras över okrypterade mail. Sabba FRA-lagen på www.hejfra.se

Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#20 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 27 June 2008 - 15:56

Nu var vi i sync G! :lol:

Fast jag är tveksam till att använda signaturen... förutom här använder jag det inte alls numera faktiskt. :mellow:

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#21 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 27 June 2008 - 15:58

Nu var vi i sync G!

:lol2:
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#22 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 03 July 2008 - 15:47

Datainspektionen ska granska FRA

Efter anonyma klagomål har Datainspektionen beslutat att inleda en tillsyn mot FRA. En inspektion ska ske i september.


"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#23 Groundsplitter

Groundsplitter

    Senior Captain

  • Members
  • 626 posts
  • Gender:Male
  • Location:Knivsta

Posted 07 July 2008 - 22:50

Jag gör ett av mina sällsynta uppdykanden för att tipsa om en namninsamling som kräver en folkomröstning om FRA-lagen. FRA tycks inte ha debatterats lika hett här som på många andra håll, men nog finns det väl några som är riktigt upprörda över att staten nu ska ge sig tillåtelse att avlyssna vår Internet- och SMS-trafik utan att vi först är misstänkta för något? Och detta dessutom i strid med flera av våra grundlagar.

Listan har inte samlat så många namn än så länge, och visst, man kan fråga sig vilken effekt en namninsamling på nätet överhuvudtaget har, men det kan ju inte skada att skriva på i alla fall. :) Om inte annat så visar vi varandra hur många som är upprörda över saken, så sprid gärna länken till alla FRA-motståndare som ni känner.


(Om någon reagerar över det ganska imponerande tredje namnet, så kan det mycket väl stämma. Min bror som startade upp namninsamlingen skrev till ett antal politiker och partier och tipsade dem om namnlistan, och det här namnet droppade in strax därefter.)
Samlingsplatsen för alla nordiska Transformersfans: NTFA

#24 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 08 July 2008 - 07:21

Om jag ska ta och slänga in en brandfackla, och säga att lagen kanske inte är så dum i alla fall? Det vi glömmer är att vi redan (Här. Idag. I Sverige) är bevakade och "avlyssnade" av ett antal andra system, så skillnaden mot att vi har lagen eller inte är egentligen bara att
1) den verksamhet som FRA redan håller på med blir reglerad och mer kontrollerad (jag kan inte säga exakt, men jag vet via en gammal arbetskamrat att de har ENORMA databaser ute på FRA, och jag tror inte de bara lagrar radiosamtal i dessa; de är liksom lite för stora...)
2) FRA behöver inte köpa lika mycket av andra underrättelsetjänster.

Att lagen är långtgående innebär ju snarare bara att vi reglerar mer det andra gör mer eller mindre utanför lagen.

Tror det hur som helst är bra med den här debatten att folk inser andra sidan av myntet med internet: vi har enorm frihet och räckvidd men är lika mycket bevakade och registrerade. Här och nu: inte i någon framtid.

Självklart spetsar jag till mina egna åsikter här för debattens skull. I verkligheten vet jag inte riktigt vad jag ska tro.
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#25 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 08 July 2008 - 15:31

Jamenvisst. Det låter ju jättebra, Herr Fiskrens. Om nån gör nånting okonstitutionellt och illegalt, då gör vi det legalt istället, så VIPS! Har vi löst det problemet... :wacko:

Sverige HAR inga terrorfiender. Osama Bin Laddan själv har sagt att han skiter i Sverige. Han ser inte oss som ett hot.


Groundsplitter:
Jag skrev på omedelbums. :)

Georgia: Ett utmärkt initiativ. Jag skulle faktiskt vilja tipsa om en grej själv, nämligen det här eminenta lilla programmet. ^^
http://onsdag.wordpr...ke-terroristen/

OCH GODA NYHETER!! :D
Socialdemokraterna och Miljöpartiet har kommit överens om att riva upp lagen om dom vinner 2010!

Ses bäst på Aftonbladets förstasida: ttp://www.aftonbladet.se/nyheter/
Men egentlig info återfinns på SVT's text-tv eller denna blogg: http://blogg.aftonbladet.se/15894

Edited by PredaBot, 08 July 2008 - 15:54.