Jump to content

Photo

Officiella Kortfilm-tråden


79 replies to this topic

#51 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 24 August 2010 - 17:56

Coolt. :)

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#52 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 29 August 2010 - 14:06

The Monk & The Monkey

A determined young boy, Ragu, is sent by his master on his final quest to become a monk. A seemingly simple task becomes an unexpected challenge for Ragu as he discovers the real value of his quest.

© 2010 Brendan Carroll & Francesco Giroldini. Music by Erez Koskas.
Ringling College of Art + Design.


Trevlig liten animerad film.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#53 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 29 August 2010 - 14:13

Charmig. :)

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#54 stoffe

stoffe

    Senior Commander

  • Members
  • 291 posts
  • Gender:Male

Posted 03 October 2010 - 14:16

Sintel

"Sintel" is an independently produced short film, initiated by the Blender Foundation as a means to further improve and validate the free/open source 3D creation suite Blender. With initial funding provided by 1000s of donations via the internet community, it has again proven to be a viable development model for both open 3D technology as for independent animation film.

This 15 minute film has been realized in the studio of the Amsterdam Blender Institute, by an international team of artists and developers. In addition to that, several crucial technical and creative targets have been realized online, by developers and artists and teams all over the world.
ಠ_ಠ

#55 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 03 October 2010 - 15:57

Fler än jag som är lite förvirrade över skillnaden mellan den här och YouTube-tråden, ser jag. :P
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#56 stoffe

stoffe

    Senior Commander

  • Members
  • 291 posts
  • Gender:Male

Posted 03 October 2010 - 18:55

Fler än jag som är lite förvirrade över skillnaden mellan den här och YouTube-tråden, ser jag. :P


Äsch då, vad gjorde jag för fel nu då? Jag sökte ju på kortfilm... :unsure:

Edited by stoffe, 03 October 2010 - 19:44.

ಠ_ಠ

#57 Magnus

Magnus

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,097 posts
  • Gender:Male
  • Location:Onsala

Posted 03 October 2010 - 19:07

Du gjorde nog inget fel, det gjorde nog jag däremot, när jag postade Sintel filmen, i youtube tråden, endast för att den var från youtube. Funderade ett tag ¨på att postade den här men men, nu finns den på båda ställena och här finns det ju dessutom information om den.

#58 stoffe

stoffe

    Senior Commander

  • Members
  • 291 posts
  • Gender:Male

Posted 03 October 2010 - 19:18

Du gjorde nog inget fel, det gjorde nog jag däremot, när jag postade Sintel filmen, i youtube tråden, endast för att den var från youtube. Funderade ett tag ¨på att postade den här men men, nu finns den på båda ställena och här finns det ju dessutom information om den.


Alltså, jag måste vara helt kass på att söka för innan jag postade så sökte jag på "Sintel" i forumet och fick inget resultat och nu när jag försöker hitta youtube-tråden så går inte det heller.

Edit: Fast nu när jag klickade på Fiskrens länk så hittade jag rätt. Tänkte inte på att det kunde vara i TV-avdelningen.

Edited by stoffe, 03 October 2010 - 19:21.

ಠ_ಠ

#59 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 03 October 2010 - 19:40

Nejdå, du har inte gjort fel om det är en kortfilm. Ibland händer det att det dyker upp dubbelposter - men det väljer jag och Georgia ha överseende med då alla kanske inte kollar av YouTube-tråden alla gånger. :)

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#60 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 04 October 2010 - 07:51



#61 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 25 January 2011 - 15:57

En av de oscarsnominerade animerade kortfimerna finns att beskåda här:

http://www.fluxusonl...film.php?cod=16

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#62 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 25 January 2011 - 18:22

Intressant visuellt, men tråkig rent storymässig. :)

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#63 Vicky

Vicky

    Lieutenant Junior Grade

  • Members
  • 63 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 03 February 2011 - 16:35

David Lynch 3 bästa kortfilmer enligt mig. Inga nya filmer, men likväl klart sevärda.

Out Yonder: Neighbor Boy (10 minuter)
Lady Blue Shanghai (16 minuter)
Absurda (3 minuter)

#64 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 03 February 2011 - 21:40

Intressant visuellt, men tråkig rent storymässig. :)

Håller med. Och inte riktigt min cup of tea. Vad tyckte du, Wylie?

Vet inte om den hör hemma här då det endast är en teaser till Pixars nya kortfilm, Day & Night som kommer att visas i samband med Toy Story 3. Lite kul att se hur de mixat 2D med 3D. :)

Någon som vet om den finns tillgänglig någonstans i cyberspace? Och jag menar inte trailern... :)

Edited by Synon, 03 February 2011 - 21:41.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#65 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 03 February 2011 - 22:53

David Lynch 3 bästa kortfilmer enligt mig. Inga nya filmer, men likväl klart sevärda.

Out Yonder: Neighbor Boy (10 minuter)
Lady Blue Shanghai (16 minuter)
Absurda (3 minuter)


Tror jag har sett dom där för länge sen. Iaf laddade jag ner en hög med Lynch kortfilmer och såg för en massa år sen.


Intressant visuellt, men tråkig rent storymässig. :)

Håller med. Och inte riktigt min cup of tea. Vad tyckte du, Wylie?


Jag tyckte att den var väldigt snyggt gjord men storyn, om det nu fanns någon var ju inte så mycket att bli upphetsad över.



Vet inte om den hör hemma här då det endast är en teaser till Pixars nya kortfilm, Day & Night som kommer att visas i samband med Toy Story 3. Lite kul att se hur de mixat 2D med 3D. :)

Någon som vet om den finns tillgänglig någonstans i cyberspace? Och jag menar inte trailern... :)


Finns nog på internetkanalen skulle jag tro efersom TS3 släppts på DVD.

Edited by Wylie Times, 04 February 2011 - 01:04.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#66 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 08 February 2011 - 20:31

Nu har jag sett "Day & Night"! Figurerna är otroligt charmiga och animeringen är riktigt läckert gjord. Skön och trallvänlig musik lyfter stämningen och kortfilmen lämnar en glad i sinnet!

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#67 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 21 March 2011 - 23:12

Blinky

Soon every home will have a robot helper. Don't worry. It's perfectly safe.

Skriven och regisserad av Ruairi Robinson och med Max Records ("Where the Wild Things Are").

Se den på Vimeo

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#68 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 24 February 2012 - 19:59



#69 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 18 April 2012 - 12:56

Hemingways klassiker "Den gamle och havet" får nytt liv. Mycket vacker och bra gjord. Ursprungligen infångad här.


Edited by Garm, 03 July 2013 - 21:59.


#70 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 03 July 2013 - 11:54

io9 tipsar om en kortfilm/dokumentär som oscar-belönades 1959 om glastillverkning. En väldigt nostalgisk och romantisk ton i den och ett 10 minuters nöje som fick mig att nostalgiskt minnas en semester på Åland i min barndom när vi besökte ett glasblåseri där. :) Jag gillar också "twisten" mot mitten av filmen, när den mer moderna automatiserade glastillverkningen kommer in .

 


Edited by XC, 03 July 2013 - 11:54.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#71 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 28 January 2014 - 17:44

Min bror fyllde trettio i söndags, så jag gav honom ett paket med sista spidermantidningen och The Padawan Menace på dvd. Om aftonen blev det pannkaksätning och tittning av filmen. Recension på tre ord: Fånig. Konstig. Rolig.



#72 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 23 March 2014 - 12:37

Igår såg jag den här gamla klassikern. Tydligen har den fyllt hundra år i år.

 



#73 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 23 March 2014 - 13:24

Väldigt charmig och funkade riktigt bra trots sin ålder. :) Tack för tipset.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#74 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 02 April 2014 - 13:18

Efter att ha kollat alla tv-serier jag hade i dvd-hyllan gav jag mig på att kolla kortfilmer. Hade nämligen en skiva med fyra tecknade dylika med barn som målgrupp. Hur gick det sen? är snygg. Den ser väldigt mycket ut som boken. Men det känns som att det unika med boken lite slarvas bort i överföringen. Kattresan är väl okej, och Bella och Gustav är också lite trevlig. Men favoriten på skivan var nog, lite oväntat, Bill och hemliga Bolla. Den har den lite ovanliga (men inte unika) kombinationen att berättas på vers och utspelas i vad som kan kallas verklighet och nutid snarare än i någon sorts sagoaktigt sammanhang.



#75 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 01 July 2014 - 19:28

Skräckkortfilm!


Edited by Crusader, 01 July 2014 - 19:29.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif



Reply to this topic