Jump to content

Photo

Batman 60-tals tv-serien!


  • Please log in to reply
43 replies to this topic

#1 Spidde

Spidde

    Rear Admiral

  • Members
  • 3,747 posts
  • Location:Norrköping <-> Uppsala
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 26 November 2004 - 09:30

Dadadadadadada Batman! Jag har för mig att jag sett en sån här tråd tidigare på detta forum, men här kommer en frächare version :) Serien går ju som bekant på TV4+, och det är en riktig nostalgikick eftersom jag brukade titta på den här serien som ett litet barn i det tidiga 90-talet (var det vanliga TV4 som sände serien då?)

Hur som helst så är det här tråden där vi diskuterar denna fantastiska tv-serie, som har allt:
Spänning
Fantastiska actionscener och specialeffekter
Annorlunda och nyskapande handling
Välskrivna manus
Underbart skådespel
Häftig teknik

Vem är egentligen bäst och coolast? Batman eller Robin? Jag tycker nästan Robin är tuffast, en sån härlig därkt, sådana härliga lår och ett sånt underbart och coolt kroppspråk. Burt Ward måste vara en av tidernas bästa skådespelare!

Nu är det er tur att ösa beröm över denna fantastiska serie!

Här har ni en mysig bild att njuta av i vintermörkret:

Posted Image

Edited by Spidde, 26 November 2004 - 09:32.

With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#2 SwedishSuperhero

SwedishSuperhero

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,175 posts
  • Gender:Male
  • Location:Sandviken
  • Interests:Serier, tv, film, spel. Gillar även att skriva och ämnar att bli författare. Gör mina egna videor: http://youtube.com/user/dakostro http://dakostro.blogspot.com

Posted 26 November 2004 - 22:39

Jo, nog är det en kul serie alltid fast jag måste nog medge att jag njöt av den mer när jag började se den på TV+. Sedan har nyhetens behag svalnat något, men det förtar inte hela nöjet. Som tur är händer det ibland att jag inte kommer hem förrän 17.00 på eftermiddagarna, vilket gör att jag inte drabbas av nån bat-överdos. :D
Det finns massor av kul trivia att läsa på IMDB. T.ex. var det nära att en Batgirl-spinoff gjordes, men tydligen hände det aldrig. Det kanske hade varit lite svårt utan att ha med den Dynamiska Duon hela tiden?
"Nu blir jag upprörd! Min sambo och jag brukar ibland äta fil och flingor till frukost. Vi samsas då om ett paket fil. Nu måste vi köpa två paket fil och ha varsin. Varför då undrar ni kanske? Jo för jag har hört att Antipiratbyrån har polisanmält folk för fildelning så nu törs vi inte göra det längre."
Insändare ur Gefle Dagblad 17/10 2005.



"Tyvärr förvandlas han ideligen till en löjligt brinnande dödskalle"
Filmrecensenten Kristian Ekenberg om Nicholas Cage som Ghost Rider, ur Gefle Dagblad 17/3 2007

#3 zaphod

zaphod

    Fleet Captain

  • Members
  • 1,034 posts
  • Location:Stockholm

Posted 27 November 2004 - 14:45

Jag håller inte med dig Spidde. Tycker snarare att det är en ganska dålig serie.
För att bemöta dina argument lite:

Spänning: Enligt mig innehåller serien ingen som helst spänning. Handlingen är ju hur förutsägbar som helst. Jag tror inte ens att det var meningen att göra serien spännande, utan man satsade på simpel och klassisk action.

Fantastiska actionscener och specialeffekter: Är väl kanske helt okej för den tidens standard, men inget som man direkt blir imponerad av idag.

Annorlunda och nyskapande handling: Skojar du eller? Handlingen är ju som tagen ur en gammal 50-tals tidning. Följer precis alla mönster som en klassisk superhjälte historia ska göra. Nyskapande :blink: Knappast! Till och med när serien kom måste det ha varit ett steg tillbaka i intrig utveckling.

Välskrivna manus: Oftast väldigt långsökt och segt enligt mig.

Underbart skådespel: En av de få saker man inte kan klaga på. Skådespelarna sköter sig bra och gestaltar 40-50-tals Batman och Robin på ett bra sätt.


Serien är inte totalt värdelös tycker jag, men det starka med den är det nostlgiska och inte manus och handling. Det jag gillar mest med den här serien är introt. :)

#4 super85

super85

    Forward Admiral

  • Moderator
  • 4,705 posts
  • Gender:Male

Posted 27 November 2004 - 15:12

Skådespelarna sköter sig bra och gestaltar 40-50-tals Batman och Robin på ett bra sätt.



40-tals Batman är dock avsevärt våldsammare än Adam Wests version.


Och jag tror att Spidde för det mesta skämtar i sitt inlägg :) .
Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#5 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 27 November 2004 - 15:51

Succé som TV-serien verkade vara så har den kanske ändå gjort mer skada än nytta. Det finns väl så många som fortfarande ser Batman som den lönnfeta, campy typen, när han nu och från början är mer av en mörkrets riddare. Hur mycket man än må ogilla Burtons Batman så gjorde den nog mycket för allmänheten. Jag tror att den lite banade väg för att Nolan nu ska kunna visa upp en kanske trognare version.
*Hockey och superhjältar*

#6 super85

super85

    Forward Admiral

  • Moderator
  • 4,705 posts
  • Gender:Male

Posted 27 November 2004 - 15:56

Givetvis är det så att Burtons mörka film från 1989 hjälpte i den banan.Nolan har nytta av det säkert. Men Adam West serien hade en enorm slagkraft i typ ett år, sen började tittarsiffrorna sjunka, det sjuka är att Hollywood fortfarande i dag vill göra serieadaptions med "camp" i dem. Eftersom "Batman var ju så populärt då!" och man hör fortfarande alla "Holy!" och "nanannana" skämten. Serien gjorde Batman till den mest kände superhjälten(ja batman har inte krafter,så han är inte rent tekniskt en superhjälte) efter Superman. Den gjorde en hel del skada också, Joel Schumachers kärlek till Adam West serien t ex......
Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#7 SwedishSuperhero

SwedishSuperhero

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,175 posts
  • Gender:Male
  • Location:Sandviken
  • Interests:Serier, tv, film, spel. Gillar även att skriva och ämnar att bli författare. Gör mina egna videor: http://youtube.com/user/dakostro http://dakostro.blogspot.com

Posted 27 November 2004 - 22:01

Batman creator Bob Kane noted that this series saved the Batman comic series from cancellation when the show revived the character's popularity. Despite this, most comic fans despised this series for stereotyping superheroes and comics as campy nonsense. Furthermore, soon after the show was canceled, the character's comic series took on a dark and deadly serious tone that was reminiscent of the original comics in the late 1930's as a reaction to the TV show's light touch.


Tydligen hade den campiga stämningen i tv-serien en positiv effekt också. :)
"Nu blir jag upprörd! Min sambo och jag brukar ibland äta fil och flingor till frukost. Vi samsas då om ett paket fil. Nu måste vi köpa två paket fil och ha varsin. Varför då undrar ni kanske? Jo för jag har hört att Antipiratbyrån har polisanmält folk för fildelning så nu törs vi inte göra det längre."
Insändare ur Gefle Dagblad 17/10 2005.



"Tyvärr förvandlas han ideligen till en löjligt brinnande dödskalle"
Filmrecensenten Kristian Ekenberg om Nicholas Cage som Ghost Rider, ur Gefle Dagblad 17/3 2007

#8 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 27 November 2004 - 22:08

Det var helt rätt i tiden. Däremot tror jag att det höll sig kvar för länge, och även om det var bra kortsiktigt så skadade det hela anseendet för superhjälteserier på lång sikt. Tycker jag.
*Hockey och superhjältar*

#9 super85

super85

    Forward Admiral

  • Moderator
  • 4,705 posts
  • Gender:Male

Posted 28 November 2004 - 00:07

Batman creator Bob Kane noted that this series saved the Batman comic series from cancellation when the show revived the character's popularity. Despite this, most comic fans despised this series for stereotyping superheroes and comics as campy nonsense. Furthermore, soon after the show was canceled, the character's comic series took on a dark and deadly serious tone that was reminiscent of the original comics in the late 1930's as a reaction to the TV show's light touch.




Gillar när nötter som den här killen/tjejen som skrivit artikeln inte vet något om serier eller industrin.


Batman TV serien var väldigt populär under en period, en kort period, typ ett år, DCs serier var rätt campy då, och när serien blev populär så blev Batman ännu mer campy i serietidningarna för att matcha TV-serien... Efter att TV-serien dog så fortsatte Batman att vara rätt campy.. och försäljningsiffrorna sjönk väldigt mycket, i samma veva så tecknade Carmine Infantino Batman. Försäljningsiffrona blev riktigt låga och Julius Schwartz anlitade en ung hippie-aktig snubbe vid namn Dennis O'Neill, även känd som Denny O'Neill att han och tecknaren Neal Adams skulle "göra något åt Batman". Och Batman blev THe Dark Knight Detective, och campy-stämpeln rensades ut. Sen, 15 år efter det så slog Frank Miller in sista spiken i camp-Batmans kista.

Sen har Joel Schumacher försökt återliva den versionen av karaktären och han nästan lyckades att sabba det helt, som tur är så finns David Goyer och Christopher Nolan och den "Dynamiska Duon" ska än en gång ge oss en seriös och mörk Batman.
Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#10 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 28 November 2004 - 20:42

Det verkade ju påverka synen på alla superhjältar. Än idag. En liten "campy" period har gjort så att alllmänheten fortfarande ser det så. Och angående Batman så tror väl många att han "blev mörk" först i samband med filmen 1989.
*Hockey och superhjältar*

#11 super85

super85

    Forward Admiral

  • Moderator
  • 4,705 posts
  • Gender:Male

Posted 28 November 2004 - 20:48

Jo. Tror att för dem flesta så finns bara antingen Adam West Batman eller Tim Burton Batman. Schumachers filmer klassas ju till camp-kategorin.

60-tals serien av Batman är till stor grad orsaken att Hollywood, och "civilmänniskor" fortfarande tycker att skämt om hjältar i trikåer är kul. Som jag har nämt ett antal gånger, jag tröttnade själv på de skämten för flera år sedan.
Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#12 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 28 November 2004 - 20:50

De där skämten får man höra en hel del om man gillar superhjältar, så det är väldigt lätt att tröttna på dem.
*Hockey och superhjältar*

#13 Spidde

Spidde

    Rear Admiral

  • Members
  • 3,747 posts
  • Location:Norrköping <-> Uppsala
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 30 November 2004 - 10:41

Skådespelarna sköter sig bra och gestaltar 40-50-tals Batman och Robin på ett bra sätt.


40-tals Batman är dock avsevärt våldsammare än Adam Wests version.


Och jag tror att Spidde för det mesta skämtar i sitt inlägg :) .

<{POST_SNAPBACK}>


Nej, jag hade inte tänkt mig det där som ett skämt ;) Jag menar varje ord av det jag skrev ;)

Nån som har tänkt på Burt Wards (Robin) ytterst skumma kroppspråk? Han lägger hela tiden händerna i kors i höjd med bröstet, eller gör något annat skumt med pekfingret.
Serien upprepar sig mer än lovligt, men det är fortfarande riktigt kul att titta på :) Även om jag personligen föredrar den mörkare, coolare moderna Batman.
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#14 Spidde

Spidde

    Rear Admiral

  • Members
  • 3,747 posts
  • Location:Norrköping &lt;-&gt; Uppsala
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 02 December 2004 - 12:23

Holy assholes! Till min stora sorg märkar jag att TV4+ har lagt av med att sända Batman, såna skurkar!
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#15 SwedishSuperhero

SwedishSuperhero

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,175 posts
  • Gender:Male
  • Location:Sandviken
  • Interests:Serier, tv, film, spel. Gillar även att skriva och ämnar att bli författare. Gör mina egna videor: http://youtube.com/user/dakostro http://dakostro.blogspot.com

Posted 03 December 2004 - 13:52

Holy assholes! Till min stora sorg märkar jag att TV4+ har lagt av med att sända Batman, såna skurkar!


De kanske inte bara har hunnit köpa in alla avsnitt och därför gör ett litet uppehåll?
"Nu blir jag upprörd! Min sambo och jag brukar ibland äta fil och flingor till frukost. Vi samsas då om ett paket fil. Nu måste vi köpa två paket fil och ha varsin. Varför då undrar ni kanske? Jo för jag har hört att Antipiratbyrån har polisanmält folk för fildelning så nu törs vi inte göra det längre."
Insändare ur Gefle Dagblad 17/10 2005.



"Tyvärr förvandlas han ideligen till en löjligt brinnande dödskalle"
Filmrecensenten Kristian Ekenberg om Nicholas Cage som Ghost Rider, ur Gefle Dagblad 17/3 2007

#16 Spidde

Spidde

    Rear Admiral

  • Members
  • 3,747 posts
  • Location:Norrköping &lt;-&gt; Uppsala
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 04 December 2004 - 17:36

Vi får hoppas på det ;) !
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#17 Spidde

Spidde

    Rear Admiral

  • Members
  • 3,747 posts
  • Location:Norrköping &lt;-&gt; Uppsala
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 09 December 2004 - 11:37

Holy time-travels!

TV4+ har tydligen bytt sändningstid, och den nya är betydligt sämre. Vardagar 13.40! Vem är hemma då? Jag får väl skolka från skolan, ty Batman är alldeles för bra för att missa ;)
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#18 Erika

Erika

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,783 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Trollhättan
  • Interests:Böcker, serier, film, TV-serier, TV-spel m.m.

Posted 09 December 2004 - 15:43

Holy time-travels!

TV4+ har tydligen bytt sändningstid, och den nya är betydligt sämre. Vardagar 13.40! Vem är hemma då? Jag får väl skolka från skolan, ty Batman är alldeles för bra för att missa ;)

<{POST_SNAPBACK}>


Eller varför inte spela in det? Då slipper du ju skolka. :)

#19 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 09 December 2004 - 16:26

Zappade in tv4+ i veckan och såg en repris av den gamla, töntiga men ack så kultiga 60-talsserien Batman. Jag hade inte sett den sedan Svt visade den i slutet av 80-talet, ett nostalgiskt återseende..

I det avsnittet jag såg figurerade en för mig okänd skurk Egghead, som naturligtvis sprang omkring i vit kostym och vitsminkad äggformat huvud (skulle symbolisera Egghead stora hjärna..)
Mest störande med Egghead är att han ständigt ska använda ord som eggstra, eggsactly osv.
Jag undrar om Egghead är en orginal skurk från serien eller om han enbart skapades för tv-serien?

#20 super85

super85

    Forward Admiral

  • Moderator
  • 4,705 posts
  • Gender:Male

Posted 09 December 2004 - 19:00

Ah, Egghead spelad av Vincent Price. Jag har aldrig stött på Egghead i serietidningarna, om jag inte misstar mig helt så var han skapad enbart för TV-serien, om den skurken sen varit med i Batman eller Detective på mitten av 60-talet kan jag inte svara på.
Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#21 Spidde

Spidde

    Rear Admiral

  • Members
  • 3,747 posts
  • Location:Norrköping &lt;-&gt; Uppsala
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 10 December 2004 - 09:53

Holy punishment!
Batman och Vincent Price, vilken combo! Jag smiskar mig själv därför att jag missat detta avsnitt...
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#22 Jazzdevil

Jazzdevil

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,298 posts
  • Location:Sverige
  • Interests:1. Lee Van Cleef<br />2. The Dude<br />3. John Constantine<br />4. Dale Cooper<br />5. Charles Mingus<br />6. Scott Walker<br />7. Frank Miller<br />8. Nancy Sinatra<br />9. Barry Adamson<br />10. Serge Gainsbourg <br />

Posted 10 December 2004 - 10:35

Helt klart en kultig serie men varför går den endast i betalkanal? Varför kan de inte byta ut de ack så fånig ringaling programmen mot batman på den vanliga fyran? Mammon antar jag...

#23 Sir-L

Sir-L

    Captain

  • Members
  • 426 posts
  • Gender:Male
  • Location:Alingsås

Posted 10 December 2004 - 11:55

Holy punishment!
Batman och Vincent Price, vilken combo! Jag smiskar mig själv därför att jag missat detta avsnitt...

<{POST_SNAPBACK}>

Han är med som Egghead i 5 olika avsnitt, så det gäller att övervaka resten av avsnitten ;)

#24 Spidde

Spidde

    Rear Admiral

  • Members
  • 3,747 posts
  • Location:Norrköping &lt;-&gt; Uppsala
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 14 December 2004 - 12:45

Vilken tur ;)
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#25 C-Diddy

C-Diddy

    Lieutenant Junior Grade

  • Members
  • 64 posts
  • Location:Stockholm
  • Interests:Serietidningar <br />(Warren Ellis, Grant Morrison, Alan Moore, Frank Miller) <br />Tack: A Comics Heaven, Gamla Stan<br /><br />Film <br />(60p Filmvetenskap vid Sthlms Universitet)<br /><br />TV <br />(BitMeTV.org is the shit!)<br /><br />Saker som innehåller ordet star:<br />Stargate SG-1<br />Star Wars<br />Star Trek<br />Starzinger<br />osv.

Posted 12 January 2005 - 01:03

Dags att infoga egghead i serietidningarna!
Han skulle kunna ha humpty-dumpty (från arkaham asylum - living hell) som side-kick...
Din guide till ökat populärkulturellt medvetande.
www.fraktastic.blogspot.com