Jump to content

Photo

Avatar


  • Please log in to reply
291 replies to this topic

#276 Mjolnir

Mjolnir

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,000 posts
  • Gender:Male

Posted 30 July 2010 - 11:50

Det hänger på vad man lägger i begreppet ägande. Territorialitet är vanligt bland djur men ingen skulle påstå att djur äger mark. Poängen var att kontrastera ägande i en kapitalistisk kultur, där mark som alla andra handelsvaror är utbytbar via monetära enheter, med det i jägar-samlarkulturer, som har djupare kulturella och spirituella band till sina habitat. Det var det som gjorde mig skeptisk till huruvida "This is OUR land!" skulle hörsammas som slagord under Sullys peptalk. Och Pandora är fortfarande ingen planet.

#277 Piankhy

Piankhy

    Cadet Third Year

  • Members
  • 16 posts

Posted 30 July 2010 - 17:36

Det hänger på vad man lägger i begreppet ägande. Territorialitet är vanligt bland djur men ingen skulle påstå att djur äger mark. Poängen var att kontrastera ägande i en kapitalistisk kultur, där mark som alla andra handelsvaror är utbytbar via monetära enheter, med det i jägar-samlarkulturer, som har djupare kulturella och spirituella band till sina habitat. Det var det som gjorde mig skeptisk till huruvida "This is OUR land!" skulle hörsammas som slagord under Sullys peptalk. Och Pandora är fortfarande ingen planet.


Synen på ägande och territorialitet och/eller förvaltarskap av land varierar och har varierat mycket genom tiderna, och även så bland s k naturfolk (inkl jägare och samlare). Vissa av dem anser att de förvaltar sitt land, andra anser att de äger det (ägande kan se ut på olika sätt). Jägar- och samlarfolk. samt andra naturfolk, är ingen monolitisk enhet utan deras kulturer och syn på olika saker varierar avsevärt. Men det typiska ägandet i kapitalistisk mening där landet är en handelsvara är ju förstås inte vanligt. Däremot ser man ofta sitt land som just sitt. Om man t ex läser tal och skrifter från de nordamerikanska prärieindianerna förekommer faktiskt uttryck som "ni tog vårt land", "de vita stal vårt land" och liknande ganska ofta.

Edited by Piankhy, 30 July 2010 - 17:38.


#278 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 31 July 2010 - 11:03

Fast de kanske inte såg det som att det var deras land förrän alternativet att människor från andra sidan havet snor det från dem hade blivit plågsamt påtagligt.

#279 Piankhy

Piankhy

    Cadet Third Year

  • Members
  • 16 posts

Posted 31 July 2010 - 13:55

Fast de kanske inte såg det som att det var deras land förrän alternativet att människor från andra sidan havet snor det från dem hade blivit plågsamt påtagligt.


Man får dock inte glömma att vissa "naturfolk" slogs mot varandra redan i äldre tider, ibland om land och resurser och ibland om annat. Stridigheter var särskilt vanliga där det av någon anledning var knappt om resurser och/eller land, som t ex på vissa öar.
Så någon form av ägandebehov, eller snarare territorialitet har nog funnits hos oss människor sedan urminnes tider. Det kan man ju se på alla de revirmarkeringar i form av gravar och annat som man byggt redan under forntiden, t.o.m bland vissa jägare och samlare (t ex så tror man ju nu att de första megalitgravarna byggdes just av jägare, samlare och fiskare). Sedan kan man ju förstås hålla med om att behovet av att hävda ägande förstärkts när jordbruk och "civilisationer" kommit in i bilden.
Så, som sagt var, behovet av att äga, eller åtminstone behärska mark har funnits länge och tagit sig olika uttryck i olika samhällen och under olika tider.

Men hur det är bland Navierna på Pandora är ju en annan fråga.

#280 Piankhy

Piankhy

    Cadet Third Year

  • Members
  • 16 posts

Posted 19 August 2010 - 13:47

Här följer en intressant tanke, uppsnappad på Youtube. Tänk om man gjort filmen så att det var blå aliens som invaderade jorden någon gång för länge sedan när de flesta av oss var jägare och samlare. Och ifall en av dessa aliens, överförd till en mänsklig kropp, hade tagit vårt parti och hjälpt oss att bekämpa sina landsmän. Vad skulle ni tycka om en sådan film?




#281 Piankhy

Piankhy

    Cadet Third Year

  • Members
  • 16 posts

Posted 19 August 2010 - 20:25

Förresten, har ni hört om de blåskinnade varelserna på planeten Pantora i the Clone Wars?

Här är en liten genomgång av likheter mellan avsnittet "Trespass" i Clone Wars och Avatar:

http://clubjade.net/?p=19652

#282 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 06 October 2010 - 15:39

Nu kommer det en specialutgåva

Avatar - Extended Collector's Edition (6-disc DVD + Blu-ray) - Bluray - Discshop.se
329kr

eller

Avatar- Ultimate Collector's Set (6-disc DVD + Blu-ray) - Bluray - Discshop.se
799kr.

Preliminärt releasedatum: 2010-11-17
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#283 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 06 October 2010 - 16:43

Skulle precis posta om det. :P En 16 minuter förlängd version med en extra lång början och en extra lång...blå...sexscen som kostade $1milj. per minut att göra. :blink: Exlusivt hos DiscShop om man handlar Svenskt.

Om någon mer än jag undrar varför de aldrig släpper en 3D version av filmen som gjorde 3D populärt igen så är svaret att FOX har givit Panasonic en lååång exlusivitet där filmerna bara säljs till folk som köper deras nya 3DTV. <_<
Så vänta er inte att vi vanliga dödliga ska kunna köpa den de närmaste åren. :rolleyes:
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#284 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 06 October 2010 - 17:14

Jag kan nog avstå från 3D versionen. Som tur är har man ju sett den redan :D
Jag ska i alla fall köpa denna utgåva. Skippade ju att köpa förra gången eftersom jag visste det skulle komma en med mer material på. :)
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#285 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 06 October 2010 - 22:23

Köper inte mycket filmer längre men denna ska jag tamefan ha!

Winter is Coming


#286 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 07 October 2010 - 09:19

Vad gäller 3D-utgåvan läste jag att det var Cameron själv som höll på den då han vill vänta tills fler 3D apparater hunnit ut på marknaden (= fler hunnit köpa dem). Och jag kan faktiskt tänka mig att det stämmer när det gäller den mannen. :)


Finns t.o.m en trailer :D

http://www.youtube.com/watch?v=38KTXu32D0w&feature=player_embedded


Lägger upp infon om boxarna för intresserade direkt här:

Exclusive Collector’s Edition Blu-ray Boxset (£99.99):

* Extremely Limited UK Fan Pack- only 1000 copies available
* Limited Edition, numbered solid box with exclusive artwork
* Exclusive James Cameron signed film cell
* “Making of Avatar” hardback book
* Contains Extended Blu-Ray Collector’s Edition- 3 discs:
* Disc One
* Original Theatrical Version
* Special Edition Re-Release
* Collector’s Extended Cut
* Over 15 more minutes and exclusive alternate opening

Disc Two

* “Capturing Avatar“ An in-depth feature length documentary with James Cameron, Jon Landau and
* cast and crew
* Deleted Scenes – including over 45 minutes of new never-before-seen deleted scenes
* Production Materials

Disc Three

* Open “Pandora’s Box” and go deeper into the filmmaker process
* Interactive Scene Deconstruction: Explore the various stages of production through 3 different viewing modes
* Production Shorts: 17 featurettes covering performance capture, Scoring the film, 3D Fusion Camera, Stunts and much more
* Avatar Archives including original scriptment, 300 page screenplay and the extensive Pandorapedia
* BD-live Portal with additional bonus materials


AVATAR Extended Collection’s Edition: 3-Disc Collector’s Edition Blu-ray (£24.99)


Disc One

* Original Theatrical Version
* Special Edition Re-Release
* Collector’s Extended Cut
* Over 15 more minutes and exclusive alternate opening

Disc Two

* “Capturing Avatar“ An in-depth feature length documentary with James Cameron, Jon Landau and
* cast and crew
* Deleted Scenes – including over 45 minutes of new never-before-seen deleted scenes
* Production Materials

Disc Three

* Open “Pandora’s Box” and go deeper into the filmmaker process
* Interactive Scene Deconstruction: Explore the various stages of production through 3 different viewing modes
* Production Shorts: 17 featurettes covering performance capture, Scoring the film, 3D Fusion Camera, Stunts and much more
* Avatar Archives including original scriptment, 300 page screenplay and the extensive Pandorapedia
* BD-live Portal with additional bonus materials



AVATAR Collector’s Edition: 3-Disc Special Edition DVD (£19.99):

Disc One & Two

* Original Theatrical Version
* Special Edition Re-release
* Collector’s Extended Cut
* Over 15 more minutes and exclusive alternate opening

Disc Three

* “Capturing Avatar“ An in-depth feature length documentary with James Cameron, Jon Landau and cast and crew
* Deleted scenes – including over 45 minutes of new never-before-seen deleted scenes

Edited by Synon, 07 October 2010 - 09:22.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#287 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 07 October 2010 - 16:43

Vad gäller 3D-utgåvan läste jag att det var Cameron själv som höll på den då han vill vänta tills fler 3D apparater hunnit ut på marknaden (= fler hunnit köpa dem). Och jag kan faktiskt tänka mig att det stämmer när det gäller den mannen. :)

Fast det var innan. Sedan blev de klara med 3D versionen med tanke på en release i 2011 (Fast Cameron ville ha ett tidigare släpp). Men FOX ska sedan ha gjort en deal med Panasonic så 1 December så släpps 3D Blu-Ray versionen till alla som köper Panasonic's nya 3DTV och det har sagt att exlusiviteten kommer vara ovanligt länge.
Sony kommer istället att få Alice in Wonderland 3D exlusivitet. Personligen anser jag att det är en rätt idiotisk deal.

Källa
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#288 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 17 November 2010 - 22:38

Har precis sett Avatar Extended, versionen som är ca en kvart längre. Det var en trevlig upplevelse det också! Kanske snäppet bättre t.o.m. Den fördjupade storyn lite mer om en del viktiga saker som t.ex Jakes liv på Jorden i några scener i början. Jorden var riktigt snyggt gjord men ändå sig lik. En sak var Graces skola som bara nämndes i förbifarten i originalet, här får man se och höra lite mer om den. Även Tsu'teys död som kom i skymundan får här en förlängning. I framtiden är det helt klart den här versionen jag kommer att se. Den känns mer komplett.

Winter is Coming


#289 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 22 December 2010 - 01:29

"Avatar" kan lägga ett nytt rekord till handlingarna: enligt TorrentFreak har den slagit "Star Treks" tidigare rekord som filmen som laddats ner flest gånger under ett år. Undrar vad Cameron tycker om det? :P

Topplistan internetkanalen 2010

1. Avatar (16,580,000)

2. Kick-Ass (11,400,000)

3. Inception (9,720,000)

4. Shutter Island (9,490,000)

5. Iron Man 2 (8,810,000)

6. Clash of the Titans (8,040,000)

7. Green Zone (7,730,000)

8. Sherlock Holmes (7,160,000)

9. The Hurt Locker (6,850,000)

10. Salt (6,700,000)


"The Hurt Locker", som fanns tillgänglig redan 2009, fick en boost efter Oscarsgalan 2010.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#290 dukeofnewyork

dukeofnewyork

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,140 posts
  • Gender:Male

Posted 26 March 2011 - 22:54

Avatar

Så har man då set Avatar, denna beramade film. Och ja, snygg är den, häftig är den, ett äventyr är den. Trots sin längd är den aldrig tråkig, även om mycket av det nog handlar om att man har fullt upp med att "vara i och på" Pandora. Det är miljöerna som är det mest minnesvärda. förmedlat av den bästa möjliga tekniken. Samtidigt gör miljön att det är lätt att få känslan av tv-spel, vilket i sig inte är negativt, men i någon mån är det distraherande. Man finner sig lätt fundera eller förundras av detaljer i miljön, scenografin och visst sugs man in i denna förunderliga värld. Men det har nog något också att göra med att manus, historien, inte är mycket att förundras över. Det är en bedrift att James Cameron lyckas göra en film på två och fyrtiotvå, när manuset är tunnare än en nanotub. Det är verkligen avskalat narrativt och manus är pur funktion. Inget får tynga ner den högtflygande känslan som filmen visuellt förmedlar. Allt bara är och det får man som tittare acceptera. Det gör å andra sidan att filmens eventuella budskap blir en trivialitet.

Nu kan man ju tänka att filmens fokus är det visuella och det räcker och det gör det för att ajg bli underhållen. Men tekniskt fokus och spetsteknik, utesluter inte en bra och djup historia, vilket Kubrick så väl visat. Cameron hade behövt en Arthur C. Clarke… :)

Men filmens brister till trots, så blir jag underhållen och ja, jag gillar filmen. Inget mästerverk men en film som inte ber om ursäkt för att den har kul och var kul att göra. Jag kan definitivt tänka mig att se om den, lite som jag ibland blir sugen på att spela om Splinter Cell. :)

Så sammanfattningsvis, jag hade kul och det är gott nog för mig.
"I mean, violence is a big problem in our society today and I will not support it. That is the primary reason why I won't do anal. " – Krysta Now, Southland Tales

"Ingen magi, ingen profil, ingen stil, bara tjong i tvättbrädan och morr i mustaschen. " – Göran Sommardal om Xmen Origins: Wolverine (Kulturnytt 20090430)

"There is hopeful symbolism in the fact that flags do not wave in a vacuum." – Arthur C. Clarke

---

--- | filmtipset | ---


#291 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 27 March 2011 - 10:47

Sent ska syndaren vakna... :D Kul att du äntligen sett filmen och att du lyckades bortse från svagheten i manuset och se filmen för vad den är: ett spektakulärt visuellt fyrverkeri som bjuder på någon timmes ren och skär underhållning.
Då kanske de kommande uppföljarna inte är helt otänkbara för dig att se? ;)

Själv har jag nu sett den tre gånger: 2D och 3D versionerna på bio, och sedan blu-ray här hemma. Jag blir fortfarande lika underhållen av den och den gör sig perfekt på blu-ray. Det visuella och ljudet sitter som ett smäck. Och som jag säkert nämnt tidigare: toppbetyg till Cameron som gjort en film som gör sig bra vare sig det är 2D eller 3D. Det gillar jag skarpt.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#292 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 01 October 2011 - 16:10

Avatar (2009) [2D] [US]
Visst finns det kopplingar där - mellan Pocahantas och Avatar, mellan Avatar och en del andra klassiker men det kan man leva med. James Cameron har iaf vett att försöka göra en egen film av gamla beprövade koncept - och med den remake hysteri som genomsyrar media idag så skall vi kanske inte klaga. Allt för högt.
Den är snygg och Pandora känns lika levande som om filmen spelats in helt utan greenscreen och datorer (iaf för det mesta). Designen på djuren känns lagom främmande och lagom bekant för att funka. Kanske är det bara designen på Na'vi-folket som jag har lite emot (extremt smala och extremt långa) känns som man medvetet göder sig på det skreva skönhetsideal som råder idag.
Bra skådespelar prestationer och det känns som om alla är med på noterna. Kanske kan jag tycka att somliga prestationer är aningen överreklamerade (jag fattar fortfarande inte vad som är så speciellt med Zoë Seldana t.ex.) men måste säga att Michelle Rodriguez antagligen gör en av sina bästa roller. Här har hennes annars vanliga "tuff-brud-med-attityd"-manér mildrats ned och kryddats med en god portion passion och attityden bygger mer på moral och etik än bara destillerad attityd.
Kanske är den inte så fantastisk som hypen lovar, men bättre än mycket annat som kläms fram ur filmfabriken i Hollywood. Och med viss humor så känner jag samma sug att se om Dinotopia under samma scen som första gången jag såg filmen.
BTW, kunde inte låta bli att le när jag identifierade en scen som var som plankad direkt från Sigouney Weavers "De Dimhöljda Bergens Gorillor".

Edited by XC, 01 October 2011 - 16:14.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)