Jump to content

Photo

Eurovision Song Contest 2008


  • Please log in to reply
140 replies to this topic

#1 Marie Morot

Marie Morot

    Deputy Admiral

  • Members
  • 10,069 posts
  • Gender:Female
  • Location:Lerum
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 13 March 2008 - 14:58

Hade tid över i morse och hamnade i en tråd i ett annat forum där de diskuterade andra (sina) länders bidrag och länkade till diverse YouTube-filmer. O du milde! icon8.gif

Spanien: Ett skämt och ett dåligt sådant. Att skicka något som driver med hela företeelsen är inte att bidra imho. blink.gif
Estland: Dito. Titel: Leto Svet - säg det 15 gånger i snabb följd tongue.gif
Finland: Hårdrock. Igen. På finska.
Holland: För svår och dessutom tråkig.
Belgium: Folkmusikinspirerad och tråkig.
Israel: En hunk spelar akustisk gitarr och sjunger. Hur det lät? Ingen aning. wink.gif
Litauen: En långhårig kille i läderbrallor och vit kråsskjorta "sjunger". Titel: Nomads in the night. laugh.gif
Turkiet: Grupp med killar. Standardstuk.
Rumänien: Duett med klassisk ballad till pianomusik.
Georgien: Tjej som sjunger falskt. Titel: Peace will come. Killarna hon hade med som dansare hade på sig byxor som såg ut som stora segel som de draperade runt henne i olika konstellationer hela tiden. Weird. blink.gif

Sen orkade jag inte med fler. tongue.gif

eurovotes2.jpg


Edited by Garm, 15 March 2016 - 23:52.
Tillägg av tagg.

Support your local search and rescue unit - get lost.

#2 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 13 March 2008 - 15:07

Hade tid över i morse och hamnade i en tråd i ett annat forum där de diskuterade andra (sina) länders bidrag och länkade till diverse YouTube-filmer. O du milde! :urk:


Har du en länk?

Israel: En hunk spelar akustisk gitarr och sjunger. Hur det lät? Ingen aning. ;)


:lol2:

Jag undrar vad det kan bero på... ;)

#3 Marie Morot

Marie Morot

    Deputy Admiral

  • Members
  • 10,069 posts
  • Gender:Female
  • Location:Lerum
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 13 March 2008 - 15:40

Inte till forumet, det är stängt för icke-medlemmar. Men YouTube-länkar kan jag ordna.
Support your local search and rescue unit - get lost.

#4 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 13 March 2008 - 15:51

:lol: till bilden du la upp Marie
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#5 Marie Morot

Marie Morot

    Deputy Admiral

  • Members
  • 10,069 posts
  • Gender:Female
  • Location:Lerum
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 13 March 2008 - 15:54

Spanien
Irland
Holland
Israel
Estland
Belgien
Georgien
Finland
Turkiet
Litauen
Lettland
Rumänien

Håll till godo. Jag återgår nu till riktig musik. ;)
Support your local search and rescue unit - get lost.

#6 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 13 March 2008 - 16:39

Tack för länkarna.

Fy f*n vilka dåliga bidrag. Spaniens och Irlands är något av det sämsta jag har hört i dessa sammanhang. :urk:

#7 Marie Morot

Marie Morot

    Deputy Admiral

  • Members
  • 10,069 posts
  • Gender:Female
  • Location:Lerum
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 13 March 2008 - 17:26

Irland är ju helt lysande i jämförelse med Estland. :P

Men dessa tre bidrag tycker jag bara driver med företeelsen ESC och man kan undra varför länderna alls väljer att skicka någon när man inte tar det mera på allvar. I forumet jag hänger läste jag att Österrike avstått att skicka något bidrag alls på grund av röstningsförfarandet och blockröstandet.
Support your local search and rescue unit - get lost.

#8 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 13 March 2008 - 17:29

-Ja, ESC skulle må gott av en reboot. Se till att lägga upp tävlingen på ett sätt som hindrar länder från att rösta på varandra samt att skicka bidrag som mer är pajasunderhållning än bidrag till en tävling i musik.

Finland har fått blodad tand och hoppas att rock kan räcka hela vägen en gång till... :D

Edited by Cartman, 13 March 2008 - 17:30.


#9 Spacer

Spacer

    Senior Captain

  • Members
  • 591 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 13 March 2008 - 20:40

Men dessa tre bidrag tycker jag bara driver med företeelsen ESC och man kan undra varför länderna alls väljer att skicka någon när man inte tar det mera på allvar.


Är det något mer land förutom Sverige som tar ESC på allvar? :P

#10 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 13 March 2008 - 20:58

Delat ämnet från Melodifestivalen 2008 eftersom det pratas om bidragen till Eurovision :)


För att ta reda på var det skulle hållas någonstans och när hamnade jag på Wikipedia och nu undrar jag varför det är två semifinaler? Har väl aldrig varit det tidigare?

Glöm min undran, stod ju där mitt framför ögonen på mig :lol:

På ett möte i Verona den 28 september 2007 beslutade EBU att två semifinaler kommer att anordnas från och med 2008 års tävling, inte från 2009 som först var planerat. Det innebär att i framtiden kommer bara fjolårssegraren samt de "fyra stora", Frankrike, Spanien, Storbritannien och Tyskland och även Italien om de vill, att gå direkt till final. Därmed förpassades nio länder från 2007 års final, som genom sina placeringar där tidigare trodde de var finalklara, till semifinal. Från början föreslog några att man skulle dela upp Europa i Öst och Väst men den här ändringen är enligt Svante Stockselius till för att knyta samman Europa.


Hur det kan bli när man ignorerar texten förutom det man är ute efter :rolleyes:

Edited by Georgia, 13 March 2008 - 21:37.

Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#11 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 14 March 2008 - 09:31

Och jag trodde aldrig att jag skulle säga det här (I MFV/ESC sammanhang alltså):

Jag håller med Marie. Vartenda ord.

Carty: Jag håller med om att något måste göras... för nu har det gått utför i flera år....

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#12 Marie Morot

Marie Morot

    Deputy Admiral

  • Members
  • 10,069 posts
  • Gender:Female
  • Location:Lerum
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 14 March 2008 - 11:46

:lol: Jag som inte tittat på spektaklet på många år (med undantag av för 2 år sedan (?) då jag var tvungen p g a en debatt med Cappy :P ) får medhåll av ett fan? ;)

Till och med husets största fan (StorNisse) har lagt ner att se på deltävlingarna. Undrar om han ska se finalen på lördag? :ph34r:
Support your local search and rescue unit - get lost.

#13 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 14 March 2008 - 12:05

Svenska uttagningen tycker jag varit hyffsad. Jag jobbar visserligen på lördag, men vi har radio på jobbet så jag kommer nog följa finalen. ESC däremot känner jag ett avsvalnande intresse för. Det handlar mer om att sticka ut känns det som snarare än musik.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#14 Robban

Robban

    Commodore

  • Members
  • 1,473 posts
  • Location:Karlstad
  • Interests:Läsa serier och böcker. Se på en massa film. Vara med kompisar, teckna serier, skriva en jäkla massa saker (helst fan-fics men ibland kan jag kläcka ur mig någon orginal story). Lyssna på musik osv.

Posted 16 March 2008 - 14:06

Jag gillar Frankrikes låt som sjungs och är skriven av Sébastien Tellier(en utav Frankrikes bästa popartister), och producerad utav Guy-Manuel från Daft Punk. Tyvärr är den nog lite för smart för en tävling som ESC.

Edited by Robban, 16 March 2008 - 14:06.

En serietidning i handen, en glass i munnen och Depeche Mode i stereon = en skön sommarkväll

Chris Claremont, Scott Lobdell, Fabian Nicieza, Grant Morrison och Joss Whedon skriver X-Men BÄST!

"I caught a glimpse now it haunts me"

#15 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 16 March 2008 - 17:21

Bilden där fick mig verkligen att börja undra igen... VARFÖR är Israel med i den här tävligen?? Israel ligger för f-n INTE i Europa! Det är ju som att vi skulle låta Syrien och Libanon vara med i tävlingen??

Ok att Turkiet är med, dom är ju trots allt porten till Orienten, där ju vetterligen gränsen går.

#16 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 16 March 2008 - 17:24

Israel är medlemmar i EBU och det är grundkravet. Det finns fler länder som har deltagit i ESC fast de inte är europeiska, men dock medlemmar i EBU.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#17 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 16 March 2008 - 17:37

Jag antar att EBU står för European Broadcasting Union, eller nåt dylikt? Alltså dom tv-bolag som anordnar tävlingen.

Hmm, jag är lite konfundersam, vilka andra icke-europeiska deltagare har det egentligen varit? Hade varit intressant med lite fakta. :)

Om det nu egentligen är fritt fram, så hade jag gärna sett Australien och Japan komma med i tävlingen. Har fått för mig att dom gillar tävlingen nämligen, och skulle göra ett ypperligt jobb. ^^

#18 Spacer

Spacer

    Senior Captain

  • Members
  • 591 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 16 March 2008 - 22:00

Precis är det fritt fram så.. Håller med! Japanarna är ju grymma på schlagerpop! Så hade varit kul att ha de med. Australien hade säkert också tillfört.

#19 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 16 March 2008 - 22:29

Israel är medlemmar i EBU och det är grundkravet. Det finns fler länder som har deltagit i ESC fast de inte är europeiska, men dock medlemmar i EBU.


Finns väl lite politiska orsaker till att Israel (enda "väst-demokratin" i området) omfamnats i den europeiska tv-familjen och inte t ex Iran/Irak fått skicka sina representanter, i för sig tror jag inte de är så intresserade att vara med men endå.. ;)

#20 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 17 March 2008 - 17:18

Eligibility to participate is not determined by geographic inclusion within the continent of Europe, despite the "Euro" in "Eurovision"—nor has it anything to do with the European Union. Israel, a Middle Eastern country has been involved since 1973. In 1980, Morocco—a North African country—participated in the Contest. (Källa)

(Hade för mig att det var fler).

Walker: Givetvis så finns det säkert länder som knackar på men som inte släpps in... Jordanien tex har jag för mig vill men får inte då de vägrar sända tävlingen i sin helhet (de vill nämligen klippa bort Israel ur sändningen). (Det är iaf vad jag hört). USA har väl också frågat - men fått avslag.

Här är en ganska talande bild över deltagande länder:
Posted Image[
Grön: Entered at least once
Gul: Never entered, although eligible to do so
Rosa: Entry intended, but never made the final

Edited by XC, 17 March 2008 - 17:28.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#21 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 17 March 2008 - 18:07

Kalkon och ballader möter Perrelli
Ballader, ballader, ballader, överallt ballader. Och en kalkon, ett gäng pirater och en 75-årig rappare från Kroatien. Startfältet i schlager-EM är svårbedömt - men underhållande.
...


Lottningen för Eurovision Song Contest är klar


Semifinal 1 - tisdag 20 maj 2008
Andorra
Armenien
Azerbajdzjan
Belgien
Bosnien-Herzegovina
Estland
Finland
Grekland
Holland
Irland
Israel
Moldavien
Montenegro
Norge
Polen
Rumänien
Ryssland
San Marino
Slovenien

Semifinal 2 - torsdag 22 maj 2008
Albanien
Bulgarien
Cypern
Danmark
FYR Makedonien
Georgien
Island
Kroatien
Lettland
Litauen
Malta
Portugal
Schweiz
Sverige
Tjeckien
Turkiet
Ukraina
Ungern
Vitryssland


Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#22 blodeuedd

blodeuedd

    Captain

  • Members
  • 419 posts
  • Location:Finland - på Pampas slätten
  • Interests:Böcker, tv-film, musik etc

Posted 19 March 2008 - 13:50

Bra bild Marie :)

Hum, jag borde verkligen ta och lyssna på vad vi röstat fram. Har hört bandet som presenterar Finland förut, och jag tror att de vann..inte Lordi för usch vad vi e trötta på dem...utan för att en ny generation röstar nu. Borta är mormor med tango generationen.

5 min senare:
Suck, jag tror alla var fulla här då de röstade. Finland 0 points. Vi får bara röster av ESC hatarna som man alltid ser när nåt skräp lyfts fram.

Och så måste jag kolla in Irlands kalkon haha

Tar tillbaka det jag skrev om Finland. Vi är inte dåliga nog att få poäng av hatarna. Irland når bra placering, haha, vad för skräp vad det där

Edited by blodeuedd, 19 March 2008 - 13:55.

"You're like a drug to me. Like my own personal brand of heroine."

#23 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 27 April 2008 - 08:46

Nu kör Inför-ESC igång på SVT och på SVT Play hittar man alla bidragen.

Denna vecka så tittar man närmare på (släger in lite kommentarer också eftersom jag lyssnade igenom alla låtar):

Montenegro: ”Zauvijek volim te” – Stefan Filipovic'
Flipp eller Flopp? Montenegro hoppas på Flipovic, men iaf hos mig är det en flopovic. Låten är OK... men lite småtråkig.

Israel: ”The Fire In Your Eyes” – Boaz Mauda
Skriven av Dana International som vann 1998... undrar om det är därför som sångaren låter som en tjej i början... Vet inte vad jag skall säga om låten... Inget som fastnade på minet...

Estland: ”Leto svet” – Kreisiraadio
2 Gubbar i joggingdress kostymer och ytterligare 1 kille i Jeans sjunger med 3 tjejer struttandes i guldbikini med estländska flaggor i högsta hugg. Trallvänlig refräng. Frågan är vilka flaggor som kommer användas i ESC ännu.

Moldavien: ”A Century of Love” – Geta Burlacu
Någon form av JazzPop som avläset känns bekant. Tråkig. Men påklätt, det ser jag som positivt.

San Marino: ”Complice” – Miodio
Videon skriker fjortis, låten är lite små OK men ligger inte mig i fatet... Skulle kanske varit bättre om den framförts i en mer tilltalande changer... Har nu samma effekt på mig som Måns Zelmerlöv och "Caramia". *Ryser av obehag*

Belgien: ”O julissi (na jalini)” – Ishtar
Jag saknar Kate Ryan... Vem dog och lät det här skräpet gå vidare?

Azerbajdzjan: ”Day After Day” – Elnur & Samir
Videon är både snygg och intressant med ängla-, och zombietema. Låten är också bäst hittils, med en någon form av Hårdrocks-light tema med inledande opera.

Slovenien: ”Vrag naj vzame” – Rebeka Dremelj
Känns som om jag hört den föut... inte å att det är ett plagiat utan bara en typ av låt som gjorts flera gånger förr. Tjejen kan ju sjunga iaf.

Norge: ”Hold on, Be Strong” – Maria Haukaas Storeng
Inte nyskapande... presis som förra låten så kännd den bekant. Men det är en hyffad låt med en hyffad sångerska. Kan gå bra... Men inte riktigt XC.

Polen: ”For Life” – Isis Gee
Den här videon har vi sett förr... Blont bomnedslag som ligger i sängen och sjunger lekandes med en slöja (tror jag det är). Både låten och videon ungefär lika nyskapande som förra veckans strumpor... Även om låten går och lyssna på.

Azerbadjan intressantast tror jag, ni borde avgjort titta in videon till den (återfinns YouTubad nedan)... Men extremt många mjäh-låtar som inte når riktigt igenom högtalarna...


Edited by XC, 27 April 2008 - 08:59.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#24 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 27 April 2008 - 14:07

Gäller att inte missa Inför ESC ikväll då. :)

#25 Darth Wiggy

Darth Wiggy

    Captain

  • Members
  • 458 posts
  • Location:Helsingborg
  • Interests:Film, musik, star wars replicas, damer

Posted 08 May 2008 - 11:19

Charlotte Perelli ser ut som en transvestit:
http://www.aftonblad...ticle2423900.ab

Kan inte göra annat än att hålla med: Grova ansiktsdrag, ser ut som en plastikopererad katt i nyllet, misslyckad silikonfyllning i läpparna.
Fast norrmannen ser ju ut som en flickas våta dröm från 80-talet så vem är han att klaga?
Posted Image

I'm a stormtrooper, yes I am! And I'm proud of it! In a SCOTTISH way! Posted Image