Jump to content

Photo

Nightmares and Dreamscapes: From the Stories of Stephen King


  • Please log in to reply
63 replies to this topic

#1 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 05 June 2007 - 11:59

Källa: SVT

Källa: TNT [us]

SVT skriver följande på sin hemsida:

=== === ===

Stephen King x 8

I sommar kommer åtta olika historier av Stephen King att visas i SVT, alla med utgångspunkt ur hans antologi Nightmares and Dreamscapes.

I serien medverkar bland andra Oscarsvinnaren William Hurt, Oscarnominerare William H Macy, Tom Berenger och Marsha Mason, Emmyvinnarna Kim Delanet, Richard Thomas och Greta Scacchi samt Golden Globe-nominerade Ron Livingston och Henry Thomas.

Om Stephen King

Den amerikanske författaren Stephen King (f 1947) har i skräck- och fantasygenrerna producerat ett stort antal böcker som nästan undantagslöst blivit bestsellers. Debutromanen Carrie (1974, film 1976) jämte bland andra The Shining (1977; "Varsel", film 1980), The Dead Zone (1979; "Död zon", film 1983) och It (1986; "Det", TV-film 1990) har gjort honom till en av världens mest lästa författare, vars historier ofta har filmatiserats. I senare verk märks hos King en dragning bort från skräck, mot en mer mytologiskt och ofta feministiskt färgad psykologisk litteratur. År 1999 skadades han allvarligt i en bilolycka. Om sin långa konvalescens har han berättat i den personligt hållna skrivguiden On Writing (2000, Att skriva)

=== === ===

Första avsnittet är Battleground.

Yrkesmördaren John Renshaw har just utfört ett mord på en leksaksfabrikör. Men han kunde inte ana att han omedelbart skulle utsättas för en hämndaktion. Det är fabrikörens mor som dragit ihop en mycket liten armé som går till attack mot Renshaw som snabbt inser att det här kan bli hans sista strid.

I rollerna: William Hurt, Bruce Spence, Jackie Kelleher.


Edited by Garm, 04 March 2016 - 19:53.
Tillägg av tagg.


#2 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 05 June 2007 - 12:04

8 avsnitt? Det gjordes väl bara sex?
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#3 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 05 June 2007 - 12:11

TNT [us] listar 8 avsnitt precis som SVT själva skriver.

Umney's Last Case
The End of the Whole Mess
Crouch End
The Fifth Quarter
Autopsy Room Four
You Know They Got a Hell of a Band
Battleground
The Road Virus Heads North

#4 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 11 June 2007 - 21:57

Kvällens avsnitt: Battleground

Helt utan tal, men riktigt bra.

Inga krigsleksaker hemma hos mig från och med nu. De kan ju få liv och börja kriga mot mig.
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#5 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 11 June 2007 - 23:10

Det var just det som jag tyckte var så härligt med avsnittet - att man helt spelade på känslor och musik för att få fram stämning, istället för dialog. Särskilt tufft med tanke på att det var premiäravsnittet av serien. Inte många som vågar börja en serie med sådan originell utformning.
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#6 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 12 June 2007 - 12:09

Gårdagens avsnitt var riktigt, riktigt bra IMO. Väldigt roligt och spännande samt med glimten i ögat. Tycker även det var väldigt snyggt rent visuellt, soldaterna med vapen och fordon såg riktigt bra ut och jag gillade verkligen när dom "zoomade" in och visade handlingen med olika vinklar inifrån helikoptern.

Den speciella "överraskningen" var också cool, jag såg etiketten och väntade bara på att få se vad det egentligen var för någonting.

Nu väntar jag med spänning på nästa veckas avsnitt som är: Crouch End.

"Ett nygift amerikanskt par är på bröllopsresa i London och ska äta middag med en god vän i stadsdelen Crouch End. Men omgivningarna liknar inte något de sett tidigare. De är snart helt vilse och plötsligt är de på väg in i en ny och mycket skrämmande dimension. I rollerna: Eion Bailey, Clare Forlani m.fl."

Nästa vecka börjar avsnittet klockan 23:00-23:45 i SVT2

Edited by Cartman, 02 June 2010 - 13:35.


#7 Marie Morot

Marie Morot

    Deputy Admiral

  • Members
  • 10,069 posts
  • Gender:Female
  • Location:Lerum
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 12 June 2007 - 12:13

Jag har sett första avsnittet av den här serien tidigare och det var riktigt bra och så snyggt gjort! Ska inte missa att se fortsättningen. Kan vara bra att ha ngt att se sent på måndagskvällarna under sommaren. ;)
Support your local search and rescue unit - get lost.

#8 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 12 June 2007 - 12:25

145 000 tittare fick första avsnittet iaf...

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#9 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 12 June 2007 - 12:46

Det var jäkligt bra siffror. Hoppas att det håller i sig. Avsnittet var ju som Sentinel skrev, riktigt vågat för att vara ett första avsnitt av en serie. Förhoppningsvis var det många som fastnade för det och återkommer nästa vecka.

Perfekt underhållning för sena kvällar under 8 veckor.

#10 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 12 June 2007 - 13:14

Jag skulle gissa på att det blir en dropp för andra avsnittet, vilket är synd för Crouch's End är det bästa i hela serien enligt mig. :)
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#11 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 12 June 2007 - 13:21

Vi får hoppas att du har fel... ;) :D

#12 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 12 June 2007 - 13:45

Jäklar att jag missade det här. :(
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#13 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 12 June 2007 - 15:12

Vi får hoppas att du har fel... ;) :D


Jo, det får vi. Men jag har inte det. :(
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#14 Marie Morot

Marie Morot

    Deputy Admiral

  • Members
  • 10,069 posts
  • Gender:Female
  • Location:Lerum
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 18 June 2007 - 21:28

Nu börjar andra delen i serien på SVT 2. :)


Edit: Fel av mig. Det börjar kl. 23.00.

Edited by Marie Morot, 18 June 2007 - 21:32.

Support your local search and rescue unit - get lost.

#15 Marie Morot

Marie Morot

    Deputy Admiral

  • Members
  • 10,069 posts
  • Gender:Female
  • Location:Lerum
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 18 June 2007 - 23:09

Okej. Sett avsnitt två av denna novellserie nu och den hade en väldigt bra stämning den också. Dock tyckte jag att tentakelmonstret som bröt upp ur marken var liiite OTT. Det räckte så bra som det var med hotfull stämning och antydningar. Btw, cgi-ögat på katten var inte heller bra, det såg närmast amatörmässigt ut. Förstår inte vad de tänker med ibland. *skakar på huvudet*
Support your local search and rescue unit - get lost.

#16 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 18 June 2007 - 23:44

Tentakelmonster var ett MÅSTE. Det här är ju ett Cthulhu-avsnitt (observera bara alla namn på the great old ones ;) ) och där är tentakelmonsterna det mest kända. Så hela avsnittet var perfektion rörande Cthuloid-skräckstämning. Det är just det som får mig att überälska avsnittet. Cthulhu-stämning med en släng av Silent Hill. Mumma! :)
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#17 Hofling

Hofling

    The Hoff

  • Moderator
  • 3,277 posts
  • Gender:Male
  • Location:Borås

Posted 19 June 2007 - 00:00

Förlåt en yngling, men cthulhu? enda sammanhanget jag kan minnas att jag sett det i tidigare är kossan Nån har här på Scifinytt :P

Min bildtråd - Min dA-sida - Min facebook-sida

>>Årets manlige medlem 2006<<


#18 Marie Morot

Marie Morot

    Deputy Admiral

  • Members
  • 10,069 posts
  • Gender:Female
  • Location:Lerum
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 19 June 2007 - 00:17

Jag vet heller ingenting om dessa skräckmonster, men namnen har jag ju sett ett flertal gånger, så jag kände faktiskt igen dem på skyltarna. Men eftersom jag har noll relation till dessa så är effekten totalt bortkastad och jag är knappast ensam om detta. Om det är skapat enbart för fansen så är det helt okej, vill man locka in andra är det helt fel taktik och kan lika gärna slå tillbaka och ge dem (oss) ett motstånd att ta det till sig och se mer. Det hade dessutom gått att göra mycket mera effektfullt och skrämmande på ett mindre övertydligt sätt, men gör de fel med kattens öga så gör de fel med tentakelmonster, det är ju rätt givet. ;)
Support your local search and rescue unit - get lost.

#19 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 19 June 2007 - 06:58

Nej, det är inte fel. Jag tyckte tvärtom det var rätt passande överlag. Och hela sviten är ju inte direkt gjord för att locka in tittare - i så fall skulle de inte spenderat ett avsnitt helt stumt. ;) Kort sagt, serien skildrar flera olika sorters skräckstilar - Chtulhuid skräck är ju en av de klassiska. För dig Hofling ska jag summera lite och ge dig länkar och bilder.

Call of Cthulhu är H.P. Lovecrafts skapelse och handlar i korta ordalag om att det i världen finns varelser som folk blir galna av att bara känna till. Ursprungligen skrevs det en kort berättelse som kallades för just The Call of Cthulhu, men snart skrevs fler berättelser och tillsammans utgör de en särskild skräckmythos.

Länkar:
H. P. Lovecraft
Call of Cthulhu
Cthulhu-mythos
Lovecraftian horror

Bilder:

Posted Image
Posted Image
(Chtulhu själv!)
Posted Image
Posted Image
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#20 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 19 June 2007 - 12:40

Tycker avsnittet var sådär. Jag gillade att det hade en skön Lovecraft känsla över sig och det var flera fina homage som gick i samma anda. Dock tycker jag att handlingen blev lite trist efter ett tag. Eller rättare sagt, den är i grund och botten bra, det var bara utförandet av den som var mindre bra.

Skådespelarna var lite tama och övertygade inte direkt på mig. Effekterna var okej, inte riktigt vad jag kan kalla för bra men med tanke på att det är en serie och att dom säkert hade det tight med ekonomin så var det klart godkänt.

Underhållande men inte mycket mera.



Nästa veckas avsnitt är: Umney's Last Case.

"Los Angeles 1938. Den hårdkokte privatdeckaren Clyde Umney är nöjd med livet; han har en vacker sekreterare och de beundrande klienterna står på kö för att åtnjuta hans värdefulla tjänster. En dag sitter dock en man vid namn Sam Landry på hans kontor, och snart har Clydes liv vänts från stilren ordning till fullständigt kaos. I rollerna: William H Macy, Jacqueline McKenzie, Tory Mussett m.fl."

Avsnittet visas i SVT2 mellan 22:30-23:15

Edited by Cartman, 02 June 2010 - 13:35.


#21 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 19 June 2007 - 12:45

80 000 tittare i går.

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#22 Marie Morot

Marie Morot

    Deputy Admiral

  • Members
  • 10,069 posts
  • Gender:Female
  • Location:Lerum
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 19 June 2007 - 14:03

Nästa veckas avsnitt är: Umney's Last Case.

Bill Macy? Går ju inte att missa, en av mina favoritskådisar. :D
Support your local search and rescue unit - get lost.

#23 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 19 June 2007 - 15:58

Dock tycker jag att handlingen blev lite trist efter ett tag. Eller rättare sagt, den är i grund och botten bra, det var bara utförandet av den som var mindre bra.

Skådespelarna var lite tama och övertygade inte direkt på mig.

Instämmer med Cartman.

Höll på att gå ifrån TVn ett par gånger, men har man börjat titta så måste man ju se slutet ;)
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#24 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 19 June 2007 - 20:28

Förstår inte hur folk kan vara på väg att gå från avsnittet! :o Bara jag som är en die hard-Cthulhu fans som drägglar åt all sorts skräck. :P

Hädanefter går det nedåt. Umneys Last Case är inte alls lika bra som de två första, faktum är det sämst av de sex avsnitt jag sett. Det är okej, men inte mer. Mr. Macy är dock en sak som räddar avsnittet.
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#25 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 20 June 2007 - 12:47

Förstår inte hur folk kan vara på väg att gå från avsnittet! :o Bara jag som är en die hard-Cthulhu fans som drägglar åt all sorts skräck. :P

Hädanefter går det nedåt. Umneys Last Case är inte alls lika bra som de två första, faktum är det sämst av de sex avsnitt jag sett. Det är okej, men inte mer. Mr. Macy är dock en sak som räddar avsnittet.


Vet inte om jag räknar mig som ett die hard-Cthulhu fan men ett stort fan är jag allt. Då blir man även rätt kräsen av sig och "köper" inte allt man ser/hör/läser. :)

Själv väntar jag på Autopsy Room Four. En av dom bättre och mer rysligare historierna som jag läst av King den senaste tiden. Ska bli kul och se den historien i rörliga bilder.