Jump to content

Photo

Star Wars i sverige


  • Please log in to reply
26 replies to this topic

#1 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 09 May 2006 - 12:30

Som topicen säger. Har den svensköversatta Star Wars tidningen gått i graven eller ligger den i dvala?

Edited by Cartman, 10 February 2009 - 16:42.


#2 wookiee

wookiee

    Senior Captain

  • Members
  • 599 posts
  • Location:Nacka, öster om Söder
  • Interests:Tecknade serier, Star Wars, jamaicansk musik och di gyal dem

Posted 09 May 2006 - 13:30

Den vilar bara upp sig lite! ;)

Nej, skämt åsido.

En av Egmonts produktchefer, som bl.a. hade hand om Star Wars, slutade i höstas.
Och vår marknadschef slutade alldeles nyligen.
Eftersom bägge två var inblandade i Star Wars-utgivningen har saker och ting dragit ut på tiden.
Men tidningen är inte nedlagd, och när utgivningen väl drar igång igen kommer den förhoppningsvis att vara betydligt mer omfattande än de senaste åren!
Posted Image

#3 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 09 May 2006 - 15:03

Den svenska SW-tidningen har nog den knäppaste utgivningstakten som jag sett hos en serietidning.. :P

Jag gillade när den kom ut med en sisådär 6 nummer per år...

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#4 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 10 May 2006 - 12:25

Att den utkommer sporadiskt är väl bara förnamnet... ;)

Det glädjer mig att den inte är helt nedlagd. jag har köp samtliga nummer av tidningen sedan jag kan minnas och har försökt att komplettera med nummer som jag saknat när jag shoppar loss i olika affärer som handhar begagnat.

Det vore skitkul om den återkommer inom en snar framtid och då kanske lite oftare, lite tjockare, en bra balans mellan nytt och retro, sköna editor sidor med allas våran egen Janne.

Btw Janne, jag älskar nyöversättningarna som du gjort den senaste tiden för serietidnings-Sverige. :)

#5 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 10 May 2006 - 14:09

Jo visst kunde tidningen komma ut lite oftare...

Har missat en hel del nummer, tittar man på internet så ser inser man snabbt att man missat massor av bra (och mindre bra) StarWars-serier.

Varför inte ge ut en inbunden StarWars-bok med serier i samma stil som de framgångsrika Batman, Spiderman-böckerna osv. Exempelvis Dark Empire och Shadows of the empire vore kul att se i inbunden form.

#6 wookiee

wookiee

    Senior Captain

  • Members
  • 599 posts
  • Location:Nacka, öster om Söder
  • Interests:Tecknade serier, Star Wars, jamaicansk musik och di gyal dem

Posted 10 May 2006 - 16:42

En inbunden Star Wars-bok är inte alls utesluten.
Om allt går som planerat så blir det en helrenovering av SW-utgivningen, och de två 148-sidorsnumren per år kommer att vara ett minne blott ...

Mer än så vill jag inte säga i nuläget. ;)
Posted Image

#7 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 11 May 2006 - 12:04

-Janne, du som har erfarenheter om serier och dess utgivning i Sverige, kan du svara på några frågor som jag har.

Hur kommer det sig att det gått så knackigt för den Svenska Star Wars utgivningen dom senaste åren. Att intresset inte finns vet vi ju eftersom tidningen kommit ut mer sällan än ofta och att dessa få nummer har haft svårt att sälja. Men finns det flera förklaringar? Fel marknadsföring? För få ställen som säljer tidningen? Har utgivningstakt samt innehållet varit fel?

Då Star Wars ligger mig varmt om hjärtat och även andra tidningar utgivna i Sverige. Marvels Universum, Mega Marvel, X-Men, Spider-Man med flera så skär det lite i hjärtat när tidningar antingen läggs ner helt eller omstruktureras med ett annat innehåll och/eller med färre nummer per år. Varför ska det vara så svårt för BRA serier att överleva i Sverige? Finns det någon övergripande förklaring på dom senaste årens fenomen?

Edited by Cartman, 11 May 2006 - 12:05.


#8 wookiee

wookiee

    Senior Captain

  • Members
  • 599 posts
  • Location:Nacka, öster om Söder
  • Interests:Tecknade serier, Star Wars, jamaicansk musik och di gyal dem

Posted 11 May 2006 - 14:08

Hur kommer det sig att det gått så knackigt för den Svenska Star Wars utgivningen dom senaste åren. Att intresset inte finns vet vi ju eftersom tidningen kommit ut mer sällan än ofta och att dessa få nummer har haft svårt att sälja. Men finns det flera förklaringar? Fel marknadsföring? För få ställen som säljer tidningen? Har utgivningstakt samt innehållet varit fel?

Star Wars har faktiskt sålt riktigt bra de senaste åren, så det är inte där skon klämmer.

Tidningen sålde också bra i Sverige under de första åren efter 1996 års nystart, men sedan drog sig de andra nordiska länderna ur samproduktionen, och man kan väl säga att det var då problemen började.

Först drog sig Danmark ur i slutet av 1996, vilket i förlängningen ledde till att årets planerade sjunde nummer aldrig blev av.

I slutet av 1997 drog sig Norge och Finland ur.
Detta ledde till att Egmont funderade på att lägga ner tidningen i Sverige också, och det gick tyvärr så långt att man skickade ut ett nedläggningsbesked till alla prenumeranter och erbjöd dem en prenumeration på Spider-Man i stället, trots att tidningen inte var nedlagd!
Allt detta ledde till att 1998 års första nummer blev försenat, och de sex nummer som skulle ha kommit ut under det året minskades till fem.

1998 började vi ge ut serieverisonen av Timothy Zahns romantrilogi, men vi hann bara med de två första delarna innan det blev dags för Episod I-serien, och därefter beslutade man att ge ut fler Episod I-relaterade serier i stället för att avsluta Zahns trilogi.
Den förklaring jag fick var att man hoppades att tidningen skulle sälja bättre då.
Uppehållen i utgivningen och nedläggningsutskicket hade förmodligen satt sina spår.
Själv tycker jag dock att det var ett misstag ... "The Last Command" var den bästa delen i trilogin, medan Episod I-serierna knappast höll någon högre klass.
Faktum är att jag än idag får brev från folk som undrar när vi ska ge ut "The Last Command"! ;)

Under 2000 drabbades vi av ytterligare bakslag, då tryckeriet lyckades kasta om samtliga sidor i ett nummer så att tidningen blev totalt oläslig!
Enda lösningen var att trycka om hela serien på nytt och göra om nästa nummer till ett dubbelnummer som såldes till samma pris som ett normalt nummer.
Ett annat tryckfel samma år innebar att en sida trycktes två gånger, och den saknade sidan fick tryckas om på nytt i nästa nummer ...

2002 gick vi över till 148-sidorsformatet, och årets första nummer skulle bli "Jedi Quest".
Nu vet jag inte riktigt vad det berodde på, men av någon anledning levererades materialet till "Jedi Quest" så sent från USA att vi omöjligt skulle hinna få ut tidningen före "Klonerna anfaller" (som av naturliga skäl var tvungen att publiceras i samband med filmen).
Alltså fick "Klonerna anfaller" bli nr 1, medan "Jedi Quest" blev nr 2.
Och vips hade vi ännu ett onödigt uppehåll i utgivningen.

Efter "Klonerna anfaller" har dock tidningen sålt ganska bra, och vi fick även med oss Finland och så småningom Norge i samproduktionen igen.

Uppehållen i utgivningen är absolut inte bra, då det blir svårt för de flesta läsarna att veta när ett nytt nummer är på gång.
Distributionen via Interpress är inte heller lika synlig som den via Tidsam (som når ut till fler "vanliga" butiker).
Men som sagt, försäljningssiffrorna är inte huvudanledningen till den oregelbundna utgivningen.
Huvudanledningen stavas byråkrati och en hel del oflyt. ;)

Nr 1/2005 sålde t.ex. ganska bra med tanke på att det gått över ett år sedan senaste numret, och den enda reklamen vi gjorde var i några internannonser i X-Men och någon annan tidning.
Nr 2/2005 ("Mörkrets hämnd") sålde väldigt bra ... mycket bättre än serieversionen av Spider Man 2, för att ta ett exempel.

Om vi bara får bättre kontinuitet i utgivningen tror jag nog att Star Wars kan ha en ganska ljus framtid i Sverige.

Då Star Wars ligger mig varmt om hjärtat och även andra tidningar utgivna i Sverige. Marvels Universum, Mega Marvel, X-Men, Spider-Man med flera så skär det lite i hjärtat när tidningar antingen läggs ner helt eller omstruktureras med ett annat innehåll och/eller med färre nummer per år. Varför ska det vara så svårt för BRA serier att överleva i Sverige? Finns det någon övergripande förklaring på dom senaste årens fenomen?

Jag vet för lite om Marveltidningarnas situation för att kunna ge någon riktigt bra förklaring.
Men man kan väl säga som så att det räcker inte alltid att tidningar går runt.
De ska gå med vinst, och helst med så mycket vinst som möjligt.

Sedan är samproduktionen med övriga nordiska länder oerhört viktig.
JLA lades t.ex. ner i Danmark efter tre nummer, vilket ledde till att svenska Egmont lade ner tidningen efter fyra ...
Posted Image

#9 Agentum

Agentum

    Captain

  • Members
  • 572 posts

Posted 12 May 2006 - 09:23

Sedan är samproduktionen med övriga nordiska länder oerhört viktig.
JLA lades t.ex. ner i Danmark efter tre nummer, vilket ledde till att svenska Egmont lade ner tidningen efter fyra ...

Du talar sant.
Det här problemet beror på att de inte verkar förstå att det är en annan marknad idag för serier och att vi bara är 9 miljoner som bor här.
Vet du hur många ex. de vill sälja för att tycka att det funkar?
Jag gissar att det är fler ex. än de sämsta som ges ut i USA tex.

Varför varför kan ingen annan få tag i DC serier som i inte är nåt stort monopolbolag, jag ger mig fasen på att det kan funka att ge ut här även om man inte blir miljonär på det.

De svenska JLA har jag jagat rätt på för övrigt, de var väldigt bra imho och tjocka så de nästan var som de amerikanska tradesen som kostar mycket mer.

Om man startar med DC nu måste man förstås ge ut en del som ännu käns igen här så man får en bas med kunder innan man ger ut mer okända men bättre serier från DC, speciellt nu när DC är nästan lika stor som Marvel.

Nä jag känner att nu går fasen sista tåget för att starta nåt sånt här, ge ut Batman och lite blandserier JLA/Superman/Flash osv nu.

När jag går til min lokala ICA butik, vad finns där? jo Bamse, Kalle Anka och andra Disney för mindre barn. Fantomen och även Krönikan, 91an och nån mer sån typ av tidning det är det hela, inte en superhjältetidning finns ens, jo föresten jag tror Spider-man fanns åtminstone förut.

Edited by Kermit, 12 May 2006 - 09:28.


#10 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 12 May 2006 - 13:21

Star Wars har faktiskt sålt riktigt bra de senaste åren, så det är inte där skon klämmer.

Tidningen sålde också bra i Sverige under de första åren efter 1996 års nystart, men sedan drog sig de andra nordiska länderna ur samproduktionen, och man kan väl säga att det var då problemen började.

Först drog sig Danmark ur i slutet av 1996, vilket i förlängningen ledde till att årets planerade sjunde nummer aldrig blev av.



Antar att det inte hjälper när flera olika länder drar sig ur en samproduktion. Men är det verkligen ett "måste" att ha en samproduktion? Blir det för dyrt att dra hela lasset själva? Det finns säkert många bra anledningar till samproduktion som inte jag vet om, men det för ju även med sig negativa saker. (Som t.ex. när en del länder drar sig ur projektet.)


I slutet av 1997 drog sig Norge och Finland ur.
Detta ledde till att Egmont funderade på att lägga ner tidningen i Sverige också, och det gick tyvärr så långt att man skickade ut ett nedläggningsbesked till alla prenumeranter och erbjöd dem en prenumeration på Spider-Man i stället, trots att tidningen inte var nedlagd!
Allt detta ledde till att 1998 års första nummer blev försenat, och de sex nummer som skulle ha kommit ut under det året minskades till fem.



Det meddelandet känns ju lite osmidigt gjort. Men visst är det enkelt att vara efterklok med facit i hand. Undrar hur dom prenumeranterna tänkte när dom först fick det meddelandet och sedan upptäckte att det inte var rätt.


1998 började vi ge ut serieverisonen av Timothy Zahns romantrilogi, men vi hann bara med de två första delarna innan det blev dags för Episod I-serien, och därefter beslutade man att ge ut fler Episod I-relaterade serier i stället för att avsluta Zahns trilogi.
Den förklaring jag fick var att man hoppades att tidningen skulle sälja bättre då.
Uppehållen i utgivningen och nedläggningsutskicket hade förmodligen satt sina spår.
Själv tycker jag dock att det var ett misstag ... "The Last Command" var den bästa delen i trilogin, medan Episod I-serierna knappast höll någon högre klass.
Faktum är att jag än idag får brev från folk som undrar när vi ska ge ut "The Last Command"! ;)

Under 2000 drabbades vi av ytterligare bakslag, då tryckeriet lyckades kasta om samtliga sidor i ett nummer så att tidningen blev totalt oläslig!
Enda lösningen var att trycka om hela serien på nytt och göra om nästa nummer till ett dubbelnummer som såldes till samma pris som ett normalt nummer.
Ett annat tryckfel samma år innebar att en sida trycktes två gånger, och den saknade sidan fick tryckas om på nytt i nästa nummer ...



Jag har faktiskt det feltryckta nummret. Har sparat det i hopp om att det ska bli värt en massa pengar i framtiden... ;) :D Jag har det komplett med ett utskrivet papper från din hemsida där man ser i vilken ordning man ska läsa sidorna.


2002 gick vi över till 148-sidorsformatet, och årets första nummer skulle bli "Jedi Quest".
Nu vet jag inte riktigt vad det berodde på, men av någon anledning levererades materialet till "Jedi Quest" så sent från USA att vi omöjligt skulle hinna få ut tidningen före "Klonerna anfaller" (som av naturliga skäl var tvungen att publiceras i samband med filmen).
Alltså fick "Klonerna anfaller" bli nr 1, medan "Jedi Quest" blev nr 2.
Och vips hade vi ännu ett onödigt uppehåll i utgivningen.

Efter "Klonerna anfaller" har dock tidningen sålt ganska bra, och vi fick även med oss Finland och så småningom Norge i samproduktionen igen.

Uppehållen i utgivningen är absolut inte bra, då det blir svårt för de flesta läsarna att veta när ett nytt nummer är på gång.

Distributionen via Interpress är inte heller lika synlig som den via Tidsam (som når ut till fler "vanliga" butiker).
Men som sagt, försäljningssiffrorna är inte huvudanledningen till den oregelbundna utgivningen.
Huvudanledningen stavas byråkrati och en hel del oflyt. ;)



Har hört att en del tidningar har svårt at överleva på grund av distributionsproblem, fast jag har alltid trott att det var just Tidsam som var boven i dramat då dom mer eller mindre har monopol på maknaden? Kan säkert ha fattat fel men någons sko klämms säkert i det stort distributionshjulet.


Nr 1/2005 sålde t.ex. ganska bra med tanke på att det gått över ett år sedan senaste numret, och den enda reklamen vi gjorde var i några internannonser i X-Men och någon annan tidning.
Nr 2/2005 ("Mörkrets hämnd") sålde väldigt bra ... mycket bättre än serieversionen av Spider Man 2, för att ta ett exempel.

Om vi bara får bättre kontinuitet i utgivningen tror jag nog att Star Wars kan ha en ganska ljus framtid i Sverige.



Härligt att dom senare nummren sålt så bra. Det inger ju hopp om en ljusare framtid. För jag tror att Star Wars har en chans i Sverige och att många läsare väntar tålmodigt på framtida nummer. :)


Jag vet för lite om Marveltidningarnas situation för att kunna ge någon riktigt bra förklaring.
Men man kan väl säga som så att det räcker inte alltid att tidningar går runt.
De ska gå med vinst, och helst med så mycket vinst som möjligt.

Sedan är samproduktionen med övriga nordiska länder oerhört viktig.
JLA lades t.ex. ner i Danmark efter tre nummer, vilket ledde till att svenska Egmont lade ner tidningen efter fyra ...



JLA var en tidning som dog på tok för tidigt. Jag tyckte den var riktigt bra och hade mycket bra och intressant material. Blev riktigt besviken när tidningen försvann från hyllorna.

Edited by Cartman, 12 May 2006 - 13:26.


#11 DarkBeast

DarkBeast

    Commander

  • Members
  • 255 posts
  • Location:Risliden

Posted 13 May 2006 - 14:15

Distributionen via Interpress är inte heller lika synlig som den via Tidsam (som når ut till fler "vanliga" butiker).
Men som sagt, försäljningssiffrorna är inte huvudanledningen till den oregelbundna utgivningen.
Huvudanledningen stavas byråkrati och en hel del oflyt. ;)



Har hört att en del tidningar har svårt at överleva på grund av distributionsproblem, fast jag har alltid trott att det var just Tidsam som var boven i dramat då dom mer eller mindre har monopol på maknaden? Kan säkert ha fattat fel men någons sko klämms säkert i det stort distributionshjulet.


Jo, det är Tidsam som är "boven" i dramat ändå. Tidsam är den största distributören på marknaden, och distribuerar till flest butiker. Men för att få sin tidning distribuerad av Tidsam måste man betala en väldigt hög avgift, vilket de mindre tidningarna inte har råd med. Alltså måste de distribueras av "billiga" Interpress, som visserligen är en bra distributör, men mycket mindre. Tidningarna som distribueras av Interpress når ut till mycket färre butiker, och oftast är det då specialbutiker med flera hundra tidningstitlar (typ PressStop eller vad det nu heter) istället för ICA, Konsum m.m. Förmodligen skulle Star Wars kunna sälja mer om den distribuerades av Tidsam, men ändå inte tillräckligt mycket för att man ska ha råd med avgiften.
Jag tycker inte om att prata om tvångstankar men jag kan inte låta bli.

#12 Agentum

Agentum

    Captain

  • Members
  • 572 posts

Posted 14 May 2006 - 10:52

En sak måste jag säga angående SW på svenska, man hittar dem extremt sällan som begagnade jämfört med tex Spider-man och X-men, antingen säljer ni få ex. eller så är era kunder sånna som köper dem alla och håller fast vid dem (trroligen det sistnämnda.)

Det är synd att Tidsam tycks vara den enda(ja nästan då för ni ska veta att de där andra inte syns mycket) företag som sköter logistiken med serier, fasen va bra om man unde fixa det utan dem, vilken hit, de snåla jävlarna utnytjar bara sin possition och det blir lite som för Marvel i USA på 60 talet när DC skötte deras utgivning :)
Sverige är skit helt enkelt, monopol på monopol.

Edited by Agentum, 14 May 2006 - 10:56.


#13 Nille

Nille

    Commander

  • Members
  • 187 posts

Posted 25 May 2006 - 03:57

Jag har inte så bra koll på vad som publicerats i sverige, har mest hållt mig till amerikanska serier. Någon annan som ser fram emot Jan Duursemas nya Star Wars serie som kommer i juni? Han var min favorit från Republic serien. Den nya serien heter Legacy och utspelas 100 år efter Return of the Jedi. Släpps den i sverige kanske?

Edited by Nille, 25 May 2006 - 03:59.

Lose your dreams and you will lose your mind - Ruby Tuesday, Rolling Stones

#14 MARVEL COMICS

MARVEL COMICS

    Lieutenant Commander

  • Members
  • 133 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm

Posted 31 July 2006 - 18:08

Något nytt om den svenska Star Wars-utgivningen ?


Edit: Hallå...

Edited by MARVEL COMICS, 15 August 2006 - 18:00.

´´ Leve Stan Lee´´

#15 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 28 August 2006 - 15:58

Nej MC, här verkar det inte finnas mycket nytt under solen...

#16 Darth Sidious

Darth Sidious

    Commander

  • Members
  • 251 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 22 November 2007 - 17:21

Någon som har något nytt om den Svenska utgivningen från Janne?

#17 Sir-L

Sir-L

    Captain

  • Members
  • 426 posts
  • Gender:Male
  • Location:Alingsås

Posted 13 December 2008 - 23:58

Ok, nu vill jag veta hur det ligger till. Det har ju nu kommit ut ett "nytt" nummer av Star Wars. Men denna är i samma format som Spider-Man Kidz och Teenage Mutant Ninja Turtles, dessutom står det "Ny fet tidning" på omslaget.

Är Star Wars-tidningen från förr nedlagd?

Eller räknar Egmont den som samma tidning? Den nya har nytt ISSN-nummer men det tror jag bara är för att den har nytt format (men jag har aldrig begripit mig på ISSN-märkningen).

#18 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 14 December 2008 - 01:17

Jag tror knappast att det är samma tidning, utan att det är precis lika mycket samma som Spider-Man och Spider-Man kidz, faktiskt. Man ser ju att den bygger på Clone Wars...men om "den riktiga" Star Wars-tidningen är nedlagd vet nog bara Janne Helander.
*Hockey och superhjältar*

#19 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 14 December 2008 - 02:12

Den gamla tidningen är nog sorgligt nerlagd vid det här laget.

Den här nya är uppenbarligen ett sätt att försöka starta om den med något ny målgrupp i tankarna.

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#20 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 14 December 2008 - 04:19

Det är så uselt att de enbart satsar på tidningen när någon StarWars-film är aktuell, nog är intresset tillräckligt stort för att hålla en tidning vi liv eller? Fast om det fortsätter sin nuvarande strategi i Sverige kan vi åtminstone hoppas på en regelbunden utgivning när Live Actionserien väl kommer till tv ca 2011

#21 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 14 December 2008 - 08:43

Tror inte att tidningen sålde bra nog helt enkelt.
*Hockey och superhjältar*

#22 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 14 December 2008 - 18:58

Tror inte att tidningen sålde bra nog helt enkelt.


Som de flesta andra tidningar då, fast StarWars tenderar att återuppstå med oregelbundna mellanrum. Men det är väl mest som pr för filmerna, tex mycket tveksamt om Indiana Jones-tidningen kommer med fler nummer 2009.

#23 Sir-L

Sir-L

    Captain

  • Members
  • 426 posts
  • Gender:Male
  • Location:Alingsås

Posted 14 December 2008 - 19:49

[...] tex mycket tveksamt om Indiana Jones-tidningen kommer med fler nummer 2009.

Precis, inget datum för nästa nummer varken i tidningen eller på Tidsam så den kan nog räknas som nedlagd. Egmont borde ha en riktig site där de kan skriva riktig information om deras tidningar, tex när de läggs ner och sådant.

#24 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 14 December 2008 - 20:14

Borde inte just Stars Wars passa som album, tycker jag? Det mesta är ju miniserier ändå. Snyggare papper, hårdare omslag och lite dyrare pris.

Sedan fattar jag inte varför Star Wars har så svårt att överleva på den svenska marknaden. Filmerna är ju rätt poppis, om man säger så.

Men å andra sidan har jag aldrig förstått varför Batman har så svårt att överleva i Sverige heller....

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#25 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 15 December 2008 - 13:01

Har provat att ta kontakt med Janne vid ett par olika tillfälle sedan skapandet av den här tråden med just förfrågan om hur det ligger till med den framtida utgivningen av Star Wars-serier här i sverige men inte fått något svar alls. Antar att den är antingen i dvala eller helt död. Synd, hade nästan börjat få upp hoppet när jag såg att det getts ut flera Indiana Jones-serier här i sverige under året men "tyvärr" är det väl mest för att nya filmen hade premiär i år. Skulle dock inte ha något emot en fortsättning av den även nästa år samt att Star Wars kommer tillbaka i någon form.

Edited by Cartman, 15 December 2008 - 13:01.