Jump to content

Photo

Kvinnliga superhjältar


  • Please log in to reply
30 replies to this topic

#26 Nille

Nille

    Commander

  • Members
  • 187 posts

Posted 25 May 2006 - 04:19

Anledningen till att de flesta kvinnliga superhjältar har stora bröst och trådsmal midja beror helt enkelt på att det ser bättre ut i en serietidning, även om vissa tecknare går till överdrift. Men hur heroisk skulle en platt eller plump tjej te sig i en tight superhjälte-dräkt? Amanda Conner gjorde t ex större bröst på Power Girl än vad någon annan manlig tecknare gjort såvitt jag vet. Samma sak kan man i så fall säga om de manliga superhjältarna som har ofantliga bringor och lika omöjliga midjor som brudarna. Allt i en superhjälteserie är överdrivet med flit. Hjältar tecknas alltid i heoriska poser, det är totalt förbjudet för en tecknare att låta sin superhjälte gå eller stå eller sitta som en vanlig människa. Bi-rolls karaktärer och bakgrunds karaktärer tecknas däremot som vanliga människor.

Att det är så ont om starka kvinnliga karaktärer tycker jag däremot är synd. Marvel har efter 40 år fortfarande inte lyckats hitta någon riktig ledstjärna. Storm och Elektra har karaktär, men vilka mer sticker egentligen ut? Rogue och andra är mest bara snygga. DC's Wonder Woman, Supergirl och Loise Lane har ju iaf riktig girlpower.

Edited by Nille, 25 May 2006 - 04:26.

Lose your dreams and you will lose your mind - Ruby Tuesday, Rolling Stones

#27 Dilly

Dilly

    Lieutenant Junior Grade

  • Members
  • 62 posts

Posted 26 May 2006 - 00:57

Mjo, men Amanda Conners Power Girl hade överdrivna proportioner ganska medvetet tror jag :) Johns skrev ju en dialog som gjorde sig lustiga över hennes bröst.. Dessutom i Power Girls fall har brösten alltid fungerat mer som en skämt-faktor.. Till o med skaparen av Power Girl ritade hennes bröst större och större varje nummer, tills ngn skulle säga ifrån :) hehe

Men visst, jag instämmer i allt annat du har att säga, det är ju fantasy när allt kommer till kritan... Sen finns det ju också gränser med glorifierande av den mänskliga anatomin när det går till överdrift.. Jag tror vi har vår vän Rob Liefeld att titta på i detta sammanhanget :)

LIEFELD FAN BOYS kom fram nu!!! ;)

#28 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 26 May 2006 - 01:01

Att det är så ont om starka kvinnliga karaktärer tycker jag däremot är synd. Marvel har efter 40 år fortfarande inte lyckats hitta någon riktig ledstjärna. Storm och Elektra har karaktär, men vilka mer sticker egentligen ut? Rogue och andra är mest bara snygga. DC's Wonder Woman, Supergirl och Loise Lane har ju iaf riktig girlpower.



En del andra ur X-Men sticker ut, tycker jag. Inte minst Jean Grey (när hon nu lever, vilket brukar variera). Över huvud taget har Chris Claremont redan från början varit duktig på att föra fram kvinnliga karaktärer, och han har t. om gjort mycket för Carol Danvers. Sen har vi ju She-Hulk som John Byrne och nu Dan Slott har gett mycket karisma.

Elektra däremot, jag säger som Frank Miller. Hon dog. ;)
*Hockey och superhjältar*

#29 Agentum

Agentum

    Captain

  • Members
  • 572 posts

Posted 26 May 2006 - 13:54

Och appropå det försöker de ju med en Ms. Marvel tidning nu igen.

#30 Nille

Nille

    Commander

  • Members
  • 187 posts

Posted 28 May 2006 - 04:43

She-Hulk glömde jag, hon är ju charmig, åtminstone i Byrnes serier. Även om jag gillar Phoenix sagorna så gillade jag Lees och Kirbys Jean Grey bättre. Ska bli intressant att se hur hon är i nya X-Men filmen (säg ingenting om ni sett filmen!)

UPDATERING: Har nu sett X-Men 3 (bättre sent än aldrig) och måste säga att jag gillade deras version av Phoenix. Förutom presentationen vid sjön. Var nästan säker på att jag skulle få se en bild liknande omslaget på X-Men #101 där. Romantisk avslutning då Wolverine säger "I love you" och kör knivarna i henne.

Edited by Nille, 13 June 2006 - 20:59.

Lose your dreams and you will lose your mind - Ruby Tuesday, Rolling Stones

#31 Robrocker

Robrocker

    Lieutenant Junior Grade

  • Members
  • 62 posts
  • Interests:Musik, fotboll, serier, teckna m.m<br />Och familjen så klart!

Posted 22 June 2006 - 13:27

Jag tycker det är ok att superhjältetjejerna ser ut som de gör, männen ser ju ut som Arnold de också, det jämnar ut sig!

Min favvo är nog Black Cat,, supersexig och livsfarlig, hon är ju mer god än ond nuförtiden.
First we take Manhattan...then we take Berlin! / L. Cohen